Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jjv
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 92
    • Oulu

    e39 vikakoodeja

    Eli pirssi herjasi seuraavia vikoja kun kävi pihan perässä (ei pemarilla):
    - 0100 ilmamassamittari
    - 1613 käyntivakauden säätö
    - 3505 hehkutusajan ohjaus

    Onko tuo 0100 syy ja 1613 seuraus vai 2 erillistä vikaa?

    Mistä tuota hehkuaikaa 3505 hälyä voisi selvitellä?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Originally posted by jjv View Post
    Eli pirssi herjasi seuraavia vikoja kun kävi pihan perässä (ei pemarilla):
    - 0100 ilmamassamittari
    - 1613 käyntivakauden säätö
    - 3505 hehkutusajan ohjaus

    Onko tuo 0100 syy ja 1613 seuraus vai 2 erillistä vikaa?

    Mistä tuota hehkuaikaa 3505 hälyä voisi selvitellä?
    Kolme erillistä vikaa. Aina ensimmäiseksi koodit kannattaa nollata ja pienen testilenkin jälkeen lukea uudelleen. Näin nähdään, mitkä viat ovat todella aktiivisina.

    Kyseessä 530d?

    0100 Air mass sensor: Selvä vikakoodi viallisesta ilmamassa-anturista. Jos koodi on aktiivisena, DDE menee kiinteille tehdasarvoille ja rajoittaa ruiskutusmäärää. Eli vastaa tilannetta anturin johto irrotettuna. Live-datalla näkee eron oletusarvon ja anturin antaman ilmamassan välillä. Ikääntynyt anturi saattaa antaa liian matalia arvoja ilman vikakoodiakin ja meno on selvästi puutunutta.

    1613 Smooth running control: Yksittäisten suuttimien ruiskutusmäärää hienosäädetään käynnin (sylinterien välisten erojen) tasaamiseksi. Ilmeisesti jossain vaiheessa jonkun suuttimen korjaus on ylittänyt raja-arvot. Saattaa viitata vialliseen suuttimeen. Suuttimien korjausarvot voidaan lukea merkkiliikkeen testerillä. Jos tuossa on ongelmaa, yleensä tyhjäkäynti (<1500 RPM pintakaasulla) aaltoilee/täristää. Esim. Forte-käsittelystä voi olla jonkin verran hyötyä.

    3505 Pre-heating monitoring: Ongelma hehkujärjestelmässä, yleensä hehkutulppa tai hehkurele. Hehkujen mittauksesta lisää. KLIK
    Last edited by Clavurion; 16-10-2007, 21:07.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • jjv
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 92
      • Oulu

      #3
      Kyseessä 525d (vm. 2000) eli likimain sama kone kuin 530d.

      Jassoo eli Wetterin keikkaa pukkaa ja taskut nurin.

      Ainut mitä on havainnut on tuo täristystä tyhjäkäynnillä ja <1500 rpm mutta muuten tuntuisi olevan täysin älyissään. Siksi veikkaisin suuttimia nytkin vai meneekö tuon täristys 0100 piikkiin?
      Suuttimia korjattiin viime keväänä (3 kpl) Turusella joten voiko tuo 1613 olla peruja sieltä vai nykyiseen ongelmaan?
      Hehku(t) kaiketi alkaa sitten olla tiensä päässä ja sama vaihtaa kaikki kun sille tielle lähtee.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Originally posted by jjv View Post
        Kyseessä 525d (vm. 2000) eli likimain sama kone kuin 530d.
        Ja sama DDE 4.0 (tietysti omalla ohjelmalla).

        Originally posted by jjv View Post
        Jassoo eli Wetterin keikkaa pukkaa ja taskut nurin.
        MAF:lle on muitakin ratkaisuja kuin Wetteri. Ja kannattaa toki ensin katsoa, onko siinä ongelmaa.

        Originally posted by jjv View Post
        Ainut mitä on havainnut on tuo täristystä tyhjäkäynnillä ja <1500 rpm mutta muuten tuntuisi olevan täysin älyissään. Siksi veikkaisin suuttimia nytkin vai meneekö tuon täristys 0100 piikkiin?
        Suuttimia korjattiin viime keväänä (3 kpl) Turusella joten voiko tuo 1613 olla peruja sieltä vai nykyiseen ongelmaan?.
        Suuttimet ilmeinen vian aiheuttaja. Katsoo nollauksen ja ajolenkin jälkeen uudelleen, antaako sitä koodia.

        Originally posted by jjv View Post
        Hehku(t) kaiketi alkaa sitten olla tiensä päässä ja sama vaihtaa kaikki kun sille tielle lähtee.
        Mittaa ne hehkut, jos ovatkin kunnossa ja vika esim. siinä releessä.
        Last edited by Clavurion; 16-10-2007, 22:10.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • jjv
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 92
          • Oulu

          #5
          Statusta;

          Hehkut mitattu ja kaikki näyttivät tasan 0,5 ohm joten ne ei ainakaan ole rikki -> rele ? tai onko kannessa joku lämpötunnistin tms. joka voisi myös olla finaalissa? Muistelisin lukeneeni sellaisesta jostain.

          Samalla katsoin tuon MUFn koodin joka on Boschilainen ja koodilla 0 928 400 468. Ainakaan vielä en ole löytänyt kotimaisista lähteistä uutta tilalle, auto on 7/2000 joten ehdotettu ....314 tai 527 ei taida mennä heittämällä. Voisi koittaa tuota nykyistä puhdistaa esim. elektroniikan puhdistusaineella ja saada se vielä toimimaan - ei siinä enää mitään häviä.

          Suutin puoli menee Turusen korjaamolle ensi viikolla.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎