mikä lämmittimeksi E39 528:iin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• mikasare
    replied
    Webaston lisäksi lohkari

Originally posted by tuftuf View Post
    joo ei oo mullakaan tota letkulämmitintä ei mun tietääkseni suosittele kukaan
    Mulla on E39 528Tour. Orkkis webasto on köyhä. Ei lämmitä moottoria. Ja hyttiäkin niukasti. Ihan paska.
    Teho riittää kyllä kylmänä syysiltana.

Kertokaahan tietämättömälle, mitkä vaihtoehdot olisi lisäksi. Puhutte säteilijästä? mikä se on? Eikö ne olekaan enää niitä lohkoon tai letkun väliin laitettavia vastuskiekuroita?

Mitä suosittelette ja mix?

E39 528iatour. 2000

Leave a comment:

• Will_E39
    replied
    Originally posted by veku View Post
    Talvi tulee tänäkin vuonna ja lämmitintä ei ole vieläkään
    Mites letkulämmitin tohon mottiin,olis sellainen tiedossa ?
    joo ei oo mullakaan tota letkulämmitintä ei mun tietääkseni suosittele kukaan

Leave a comment:

• veku
    replied
    Talvi tulee tänäkin vuonna ja lämmitintä ei ole vieläkään
    Mites letkulämmitin tohon mottiin,olis sellainen tiedossa ?

Leave a comment:

• joko
    replied
    Lohkolämmitin sisähaaralla löytyy omasta jo, mutta olis tarkoitus vielä webasto tai eber laittaa myös. Riittääkö 4.3kw malli tohon 2.5 tds koneeseen? vai pitääkö olla 5kw vähintään? Tietysti tuolla isommalla varmaan lämpeäis nopeampaa. Muuten kai tuolla lohkolämmittimellä pärjää ihan hienosti mutta työmaalla kun ei ole aina mahdollisuutta saada autoa piuhaan ja toisaalta ei tiedä koska pääsee pois niin polttoainekäyttöinen olis siitä hyvä kun jo 20 minuuttia jollain 10-15 asteen pakkasella riittää mainiosti pelkän koneen lämmitykseen. Sisätiloja ei tarvi tolla lämmitellä välttämättä heti, nehän lämpeää sit samantien kun vaan kone on lämmin.

Leave a comment:

• himonussija
    replied
    Onkohan säteilylämmittimen lämmitysteho siinä mielessä samanlaista kuin nestetilassa olevan perinteisen lohkolämmittimen kun se lämmittää lohkoa ulkoa päin ja perinteinen lämmittää nestettä? Luulisi että tuo lohkon, siis metallin lämmittäminen on järkevämpää kun öljytkin lämpenee tehokkaammin etenkin kun vastus on M52:ssa lähellä öljypohjaa.

Nestettä lämmittävä perinteinen lämmitin ehkä nostaa lämpömittarin neulaa enemmän ja auton sisälle tulee heti lämmintä kun nesteet on lämitetty, mutta onko moottori todellisuudessa etenkin kriittisistä paikoista niin hyvin ja ennenkaikkea tasaisesti lämmitetty? Eihän neste kai niin hyvin johda lämpöä kuin alumiini? Vaikka toisaalta lämpeneehän lohko nesteen mukana, mutta häviääkö osa perinteisen nestelämmittimen tehosta nesteeseen? Kiertääkö jäähdytysneste moottorissa vielä siinä lämpötilassa mihin vastus sen pystyy lämmittämään vai onko lämmitys enemmän moottorin yläosaan kohdistuvaa kun lämmin neste nousee ylöspäin?

Leave a comment:

• jamoc8
    replied
    Originally posted by juzba View Post
    pitäis kans tohon omaan 523:seen pistää jonkinmoinen lämmitin. onko kellään tietoa mitä muuta eroa on calix:sin ja defan välillä kuin hinta?
    Calix on 750 Wattinen, eli tehokkaampi ja periaatteessa liian tehokas Suomeen, mutta kukapa sitä mittailee. Itellä ainakin pikkupakkasilla lämpömittarin viisari nousee tolla säteilijällä, eli tehoo on.

Leave a comment:

• himonussija
    replied
    Mä ostin kesällä omaan E39:iin ton Defan säteilijän Motonetistä. Helppo oli asentaa itse se.

Sinäänsä toi säteilijä on hyvä että se lämmittää moottorin alaosaa ja sitä kautta öljyjä. Vähän mietityttää toki että miten tuo 400 watin vastus riittää koville pakkasille kun meidän taloyhtiön ja työpaikan tolpissa on 2h lämmitysaika. Nyt olen tota testannut näillä ensimmäisillä -5 asteen pakkasilla ja automaattivaihteisto tuntuu pehmeämmältä kuin ilman lämmitystä. Vastushan on aika lähellä laatikkoa.

Leave a comment:

• Torsti
    replied
    Terve
    Asennutin 3 vuotta sitten vm98 323 touringiin 5.2KW Webaston Telestartin,enkä ole katunut.Kaukosäätimestä käyntiin ja voi seurailla auton sisätilan lämpenemistä kakesta.Pakkasmäärästä riippuen,20-45 minuuttia lämmitystä ja lämpömittari pomppaa startatessa siihen normaaliin puoleen väliin.
    Kovasti olen törmännyt sellaisiin ennakkoluuloihin että ei Webastolla mitään tee kun se tyhjentää akun.Eihän Webasto juurikaan virtaa vie.
    Jos jättää auton puhaltimen täysille tai auto asentoon niin onhan se varma että akku tyhjenee.
    On se vaan hienoa,kun kauppareissulla tulee parkkipaikalle ja kanssa-autoilijoiden hakatessa alijäähtynyttä teräsjäätä laseista,oma ropponen on lasit sulana ja kabiini lämmin.
    Maltilliset asetukset puhaltimeen ja 100Ah Exide Extreme akku,Webasto.Ei ole perse palellut.
    Maksoihan se paljon mutta olen laskenut säästäneeni jo sen summan polttoaineen kulutuksessa.Ja kai se jälleenmyynnissäkin vaikuttaa.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by pete81 View Post
    Ei sitä kyllä voi verrata kunnon lohkolämppäriin. ... Tuntuu nuo säteilylämmittimet lämmittävän vaan omaa mieltä kun auto on piuhan päässä
    Originally posted by pacce View Post
    no pakkaset näyttää mitä mieltä ollaan...
    Hyvin toi Defan säteilijä ainakin mun M52B25TU:ta on lämmittänyt. Kone on 2-3 tunnin lämmityksellä helposti 20 astetta lämpimämpi kuin ulkolämpötila, ja pidempää kun lämmittää niin vieläkin lämpimämpi. -37°C pakkasista on hyvin päässyt lähteen tuon kanssa.

Leave a comment:

• Risto113
    replied
    mun -96:sessa oli paikka defa:lle, se tulee moottorin lisätuen pulttien alle, pakosarjan alla. olisiko niin, että 300-sarjassa ei oo tuota tukea ja siksi ei paikkaa defa:lle?
    hintaa en muista, motonet kuitenkin aika edullinen, ja saa koko sarjan tiskiltä.

Leave a comment:

• Will_E39
    replied
    Originally posted by juzba View Post
    eli, olisko calix parempi vaihtoehto -96vm 523:seen
    en tohon osaa sanoo mut kysynki et paljoo toi säteilijä on teillä jotka ootte hommannu ni maksanu? ite kysyin tosta paikallisesta pikkupuljusta,säteilijä 129e+johto puskuriin 69e:think ja siis ilman sisähaaraa..

Leave a comment:

• juzba
    replied
    eli, olisko calix parempi vaihtoehto -96vm 523:seen

Leave a comment:

• pete81
    replied
    Originally posted by tuftuf View Post
    ei kai niillä mitään merkittävää eroo oo:think
    En ole varma mutta muistelisin että alkupään M52B28 lohkoissa ei välttämättä ole noita kiinnityspaikkoja / kierteitä defan säteilylämmittäjälle, calix kun taas tulee jäähdytysneste propun alle kiinni.

Leave a comment:

• Kentsu
    replied
    Kyllä se säteilijä on ihan hyvä, eikä tartte lotrata nesteiden kanssa. Ja mulle on aikalailla sama kytkenkö siihen ajastimeen lämmitysajaksi 1 vai 3 tuntia.

Leave a comment:

• pacce
    replied
    juurikin pari päivää sitten asennin omaani 528 baijerilaiseen defan säteilijän ja sisätilahaaran helppo homma aikaa meni eniten sisähaaran asentamisessa ja siinä ett sai piuhan vedettyä siististi.
    Defan elementti maksoi tarkalleen 100,90e ja puskurihaara siinä 40e hujakoilla ja sisähaara samanverran.
    Mietin samaa asiaa pitkään ja päädyin säteilijään... vaihtoehtoja kun ei ole useita kun webasto ei tule kysymykseen.
    no pakkaset näyttää mitä mieltä ollaan...

Leave a comment:

Working...
X