Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i E39 - Sulake nro 38 *RATKAISTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -=DmR=-
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 152
    • Mikkeli

    540i E39 - Sulake nro 38 *RATKAISTU*

    Elikkäs hyvät neuvot kalliit - minkä takia polttaa kyseistä sulaketta? (mille laitteelle tuo sulake ensinnäkin on?)
    Sulakkeen kärvähdettyä ei toimi servotronic(erittäin raskas ohjata), penkkien asennon tallentaminen muistiin ei onnistu, eikä ratti nouse ylös kun ottaa avaimen pois, eikä ikkunoita saa laskettua alas "automaattisesti", ylös kyllä saa.
    Nyt viimeisimpänä ongelmana tuli ilmastoinnin ongelma -> auto puhaltaa sisälle niin kuumaa kun vaan tulee, eli auto on kuin sauna.

    Auto oli 540i vm 10/97.

    Kaikki neuvot tarpeen, on kovin ikävä ajella kun auto on sauna ja ohjaus on vielä hemmetin raskas.

    EDIT: Jep, eli ongelma hävisi tuolla Valkmanin kertomalla tavalla, eli piuhat vaan irti ja takas. Ajattelin tämän editoida vielä tänne, jos jollakulla sattuu joskus olemaan samaa vikaa.
    Last edited by -=DmR=-; 31-10-2007, 10:52.
    BMW 520d F11 LCI
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Toimiiko äänimerkki?

    Comment

    • -=DmR=-
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 152
      • Mikkeli

      #3
      Originally posted by Valkman View Post
      Toimiiko äänimerkki?
      Tjaa, eipä ole tullu kokeiltua. Pitää kokeilla tänään ilman sulaketta - niin unohtui sanoa että sulake ei pala heti, vaan viimeksikin sulake kesti ajossa n. 300km ja sitten kärähti, kun laitoin vaihteen P-asentoon, jonka jälkeen ratti jostain syystä nousi heti ylös. Tuossa 300km:ssa siis monta pysähtymistä, jne.. Eli ei polta joka kerta kun vaihteen laittaa P:lle.
      Mutta kokeilen tuota äänimerkkiä ja raportoin sitten tänne.

      Edit: Jep, ehjän sulakkeen kanssa toimii äänimerkkikin, mutta ilman sulaketta ei toimi sekään. Ideoita? Mille tuo sulake nyt on? Auto on Sveitsistä tuotu ja siinä lukee tälle sulakkeelle vaan "Eclairage coulisse de guidage".
      Last edited by -=DmR=-; 21-10-2007, 12:20.
      BMW 520d F11 LCI

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #4
        Näyttää olevan, että sulakkeelta jakautuu ainakin WDS:n mukaan seuraaville osille:

        - General module
        - IKE
        - Äänimerkin rele
        - Vaihteen asennon ilmaisin (vaihdelaatikon juurella)
        - Sadetunnistin
        - Diagnoosipistoke
        - Shiftlock

        General modulesta taas jakautuu virransyöttö muualle, joten aika laajasta rintamasta on kyse. Tärkeintä olisi saada selvitettyä, että mikä toiminto polttaa tuon sulakkeen. Jos viimeksi paloi laitettaessa P-asentoon, niin kokeileppa huvikseen tarkkailla sulakkeen palamista liittyen kepin käyttöön... Toinen homma olisi tietenkin kytkeä sulakkeesta sarjaan virtamittarin ja käyttää noita laitteita... jostain pitäisi tuo virran suuruus lähestyä sitä 5 ampeeria.

        Jokin jossain on kuitenkin oikarissa tai lähellä sitä.

        Comment

        • -=DmR=-
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 152
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by Valkman View Post
          Näyttää olevan, että sulakkeelta jakautuu ainakin WDS:n mukaan seuraaville osille:

          - General module
          - IKE
          - Äänimerkin rele
          - Vaihteen asennon ilmaisin (vaihdelaatikon juurella)
          - Sadetunnistin
          - Diagnoosipistoke
          - Shiftlock

          General modulesta taas jakautuu virransyöttö muualle, joten aika laajasta rintamasta on kyse. Tärkeintä olisi saada selvitettyä, että mikä toiminto polttaa tuon sulakkeen. Jos viimeksi paloi laitettaessa P-asentoon, niin kokeileppa huvikseen tarkkailla sulakkeen palamista liittyen kepin käyttöön... Toinen homma olisi tietenkin kytkeä sulakkeesta sarjaan virtamittarin ja käyttää noita laitteita... jostain pitäisi tuo virran suuruus lähestyä sitä 5 ampeeria.

          Jokin jossain on kuitenkin oikarissa tai lähellä sitä.
          Hmm.. Taas poltti sulakkeen kun laitoin auton parkkiin eli kepin P-asentoon, eli siinä kaiketi on ongelma, mutta miten tätä nyt lähtee korjaamaan? Torstaina auton sain ja vielä ihan pihalla tuosta..
          BMW 520d F11 LCI

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            pura se ja kato mis mättää

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Irroita vaihdekepin nuppi ja sen alla oleva kehyslevy, jossa nuo P,R,D,N ja muut merkit. Alta löytyy kehyksen etuosassa musta 6-napainen pistoke, jonka irroitat. Nyt pitäisi sammua kaikki valot siitä levystä ja testaat uudelleen. Jos ei enää polta sulaketta, olet jo paljon viisaampi. Jos taas polttaa, ota loputkin liittimet siitä alta irti ja testaa uudelleen. Saattaa vika löytyä ihan silminnähtävästi.

              Comment

              • -=DmR=-
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 152
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by Valkman View Post
                Irroita vaihdekepin nuppi ja sen alla oleva kehyslevy, jossa nuo P,R,D,N ja muut merkit. Alta löytyy kehyksen etuosassa musta 6-napainen pistoke, jonka irroitat. Nyt pitäisi sammua kaikki valot siitä levystä ja testaat uudelleen. Jos ei enää polta sulaketta, olet jo paljon viisaampi. Jos taas polttaa, ota loputkin liittimet siitä alta irti ja testaa uudelleen. Saattaa vika löytyä ihan silminnähtävästi.
                Jep, kävin irroittelemassa äsken kaikki piuhat ja laitoin takaisin. Katsellaan josko nyt toimisi - ikävä vika kun ei lähellekään joka kerta polta sitä sulaketta tosiaan. Katsellaan.. Kiitoksia kuitenkin jo tähän astisista vinkeistä.
                BMW 520d F11 LCI

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Ja jos palaa, niin testaa ihan huvin vuoksi ajella piuhat irti...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎