Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530DA Touring M-Sport ja Standard Suspension?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nomalo
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 8

    E39 530DA Touring M-Sport ja Standard Suspension?

    Terve!

    Pyysin tarkastamaan ja tarvittaessa säätämään aurauskulmat vm 2002 530 DA Touring M-Sportistani tällä viikolla. Homma hoidettiin merkkiliikkeessä ja aurauskulmat oli tarkastettu&säädetty seuraavan suspensionin mukaisesti: BMW 2002, 5 SERIES (E39), Touring Standard Suspension ex. 540i

    Ennen aurauskulmien tarkastusta&säätöä bemarin takarenkaat olivat enemmänkin / \ , mutta nyt ne ovat selvästi pystymmässä kulmasssa, melkein suorassa | |.

    Auton ohjaus tuntuu aivan erilaiselta kuin ennen, joten kysynkin nyt varmistusta asiaan, että onko nämä aurauskulmien säädöt tehty oikein, kun kyseessä on M-sport ja säädöt on tehty standard suspensionin mukaan??

    Tässä vielä kulmat ennen ja jälkeen:

    Alkutilanne oli tämä:
    Etu Caster vasen 6 24', oikea 6 19'
    Etu Camber vasen -0 42', oikea -0 42'
    Etu Auraus vasen, -0 09', oikea 0 09', Yhteensä 0 00'

    Taka Camber vasen -2 12', oikea -2 36'
    Taka Auraus vasen -0 03', oikea -0 03', yhteensä -0 06'
    Kulkukulma 0 00'

    Ja lopputilanne säädön jälkeen:
    Etu Caster vasen 6 18', oikea 6 18'
    Etu Camber vasen -0 42', oikea -0 42'
    Etu Auraus vasen, -0 00', oikea 0 03', Yhteensä 0 03'

    Taka Camber vasen -1 36', oikea -1 36'
    Taka Auraus vasen -0 09', oikea -0 09', yhteensä 0 18'
    Kulkukulma 0 00'
  • -PT-
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 580
    • Rovaniemi

    #2
    Sport suspension arvot sallii muistaakseni hieman enemmän mm. negatiivista camberia. Nuo standart suspension arvot on ihan hyvät vaikka on m-sport alusta.
    Peugeot 407 HDi 136 -04
    Ex: E46 320i -00
    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

    Comment

    • Nomalo
      Newbiemmer
      • Jul 2007
      • 8

      #3
      Kiitos nopeasta vastauksesta -PT-!

      Kuten mainitsit, niin M-sport suspension sallii enemmän mm. negatiivista camberia. Mutta, olisiko nuo alkuperäiset arvot olleet näissä rajoissa, eli tiedätkö/tietäisikö kukaan foorumilla mitkä nuo M-sport suspensionin raja-arvot ovat?:think

      Googlettamalla löysin mm. seuraavilta sivuilta että takarenkaille saisi olla -2 astetta. (http://www.bmwclubmalaysia.com/forum...?t=9879&page=2)

      Standard suspension arvot on varmaan ihan kelvolliset M-sporttiin, mutta verratessani aikaisempaan ajotuntumaan auton perä tuntuu nyt paljon keveämmältä eikä tunnu olevan enää niin jämäkästi tiessä kiinni. Toisaalta, tämä ei tietenkään kuluta renkaita niin epätasaisesti kuin alkuperäinen asetus...

      Kysyn näitä myös siksi, että olisiko noissa alkuperäisissä arvoissa ollut säätämisen tarvetta lainkaan, jos niitä olisi huollossa verrattu M-sport suspensionin raja-arvoihin?

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Nomalo View Post

        Alkutilanne oli tämä:
        Etu Caster vasen 6 24', oikea 6 19'
        Etu Camber vasen -0 42', oikea -0 42'
        Etu Auraus vasen, -0 09', oikea 0 09', Yhteensä 0 00'

        Taka Camber vasen -2 12', oikea -2 36'
        Taka Auraus vasen -0 03', oikea -0 03', yhteensä -0 06'
        Kulkukulma 0 00'

        Ja lopputilanne säädön jälkeen:
        Etu Caster vasen 6 18', oikea 6 18'
        Etu Camber vasen -0 42', oikea -0 42'
        Etu Auraus vasen, -0 00', oikea 0 03', Yhteensä 0 03'

        Taka Camber vasen -1 36', oikea -1 36'
        Taka Auraus vasen -0 09', oikea -0 09', yhteensä 0 18'
        Kulkukulma 0 00'
        Toivottavasti nuo taka-auraukset ei ole tuolleen miten olet ne kirjoittanut että molemmat pyörät olis harituksella...
        Tuo takacampereiden nosto ainakin omassa autossa huononsi ajettavuutta, mulla oli vakioalustalla. Ennen oli noin -1,50 ja nostin ne -1.30 tietämille.
        Perään tuli sellaista levottomuutta suoraan ajettaessa verrattuna entiseen.
        Harituksella nuo sun pyörät on ollu ennen säätöä takana, olettaisin että sinne on säädetty tuo 0.18 aurausta eikä -0.18 haritusta mikä tulee jos pyörät laskee yhteen.

        Comment

        • -PT-
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 580
          • Rovaniemi

          #5
          Korjaus: elikkä etupäässä on enemän sallittu negatiivista camberia m-sport alustalla kuin standard alustalla.

          M-sport ja standart suspension oikea camber arvo taka pyörille on - 1 50' ± 20'

          Standard suspensionetupään camber kulmat on: -13' ± 30'

          M-sport suspension etupään kulmat on: -36' ± 30'
          Peugeot 407 HDi 136 -04
          Ex: E46 320i -00
          Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

          Comment

          • Nomalo
            Newbiemmer
            • Jul 2007
            • 8

            #6
            Morjesta taas!

            Täyty oikein tarkistaa vielä pyöränsuuntausraportista, ja aivan oikeassa olit Rubu: taakse olis säädetty aurausta 0.18', eikä haritusta. Taka oikea oli 0.09' ja vasen myös 0.09'. Miinukset oli jääny kun Copy pastetin nuo ennen ja jälkeen -arvot tuonne. Loistavaa tarkkaavaisuutta! Onneksi kyseessä oli kuitenkin auraus.

            Kiitos arvoista -PT-! Eli takapyörien camberissa ei siis ole ohjearvoissa mitään eroa M-sportin ja standardin välillä. Näin ollen takapyörien camberit olivat siis hitusen verran myös M-sport suspensionin raja-arvojen yli.

            Aika jännä tosin, että vaikutus ajotuntumaan on kuitenkin noin selvä. Täytyypi huomenna tunnustella konetiellä, miltä ohjaus tuntuu pidemmässä matka-ajossa - eli meneekö suoraan. Toki ajotuntuman muutokselle saattaa olla vaikutuksensa myös juuri hankkimillani Nokian RSi -kitkarenkailla (kokoa 225/45/R17), jotka kesärenkaita pehmeämpinä saattavat luoda selkeämmän eron ajettavuuteen takapyörien camber-kulmien muuttuessa (-2.12' ->-1.36' ja -2.36'->-1.36')...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎