Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ja iskarin alapään irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    e39 ja iskarin alapään irroitus

    Aloin vaihatamaan reaktiotankoa ja pallonivelen irroittamiseksi pitäisi iskaria saada nostettua. olen täältä keskusteluista lukenut että kun ottaa sen pultin sieltä iskarin alapäästä auki niin iskarin pitäisi liikkua hienosti ylös ja alas. Itselläni se on kyllä tosi kovaa kiinni. Usko jo loppui ja täytyy nyt kysyä varmistukseksi, että onko se vielä jollain muullakin kiinni vai väännänkö reilusti sorkkaraudalla reaktiotangon ja iskarin alapään välisestä välistä.
  • dama
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 77
    • Helsinki

    #2
    Pultin löysettyäsi kampea isolla meisselillä hiukan rakoa isommaksi siis sitä mikä on puristunut iskarinympärille. Kyllä se siitä irtoaa vähän malttia ja näpertelyä. Merkaa iskarinpaikka että saat samalle kohdalle ja asentoon asennettua takaisin.
    dama
    ex.530d Touring M-Sport -99 260tkm

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #3
      Tähänkin hommaan voi tehdä työkalun, pultin hioo suorakaiteen muotoiseksi.
      Sopivat mitat löytyvät kokeilemalla mutta aika paljon helpompi on laittaa tämä työkalu siihen rakoon ja kääntää niin säästyy kiroilua ja hikeä...

      Comment

      • jbu
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 70

        #4
        Originally posted by Rubu View Post
        Tähänkin hommaan voi tehdä työkalun, pultin hioo suorakaiteen muotoiseksi.
        Sopivat mitat löytyvät kokeilemalla mutta aika paljon helpompi on laittaa tämä työkalu siihen rakoon ja kääntää niin säästyy kiroilua ja hikeä...
        Tätä pitää kokeilla. Tuntuu pätevältä. Kokeilinkin jo ruuvarilla sitä levittää mutta pitää varmaan punttisalille mennä kun ei tuntunut rako suurenevan sen vertaa että iskari liikkuisi.

        Comment

        • HarzaTheMan
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 458
          • Sawo

          #5
          Originally posted by jbu View Post
          Tätä pitää kokeilla. Tuntuu pätevältä. Kokeilinkin jo ruuvarilla sitä levittää mutta pitää varmaan punttisalille mennä kun ei tuntunut rako suurenevan sen vertaa että iskari liikkuisi.
          Kyllä se suurenee jos käyttää kellosepän puolimetristä lattapäämeisseliä ja parin kilon moskalla lyö perään.
          ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Vähän vielä kun viitsii pyöristää niitä kulmia silleen, että suorakaide ei ois paksuimmillaan kantikkain, helpompi kääntääkkin kun ei vastusta niin paljoo.

            Comment

            • DerPastor
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 145
              • Tku

              #7
              Olen vaihtamassa E39 etupyörän napaa (laakeri vonkuu) ja kaksi navan neljästä kiinnityspultista on iskarin alapään takana. Iskaria pitäisi saada nostettua noin 10 cm jotta pultteihin pääsee kunnolla käsiksi. Tarvitseeko jousta puristaa jotta iskaria saa nostettua? Onko jotain muuta huomioitavaa, esim koiranluun irrotus?

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Kysytään tähän samaan syssyyn, että mahtuuko E39 etutolpan ottamaan kokonaan irti pelkästään löysäämällä alapään ja irrottamalla yläpään?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • KoFFi
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 77
                  • Raahe

                  #9
                  Pystyy, näin ainakin itse tein kun vaihdoin uudet iskarit.
                  E61 530da M-SPORT
                  ex:E39 Touring shadowline

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Kysytään tähän samaan syssyyn, että mahtuuko E39 etutolpan ottamaan kokonaan irti pelkästään löysäämällä alapään ja irrottamalla yläpään?
                    Ei mahdu. Siis jos haluaa säilyttää auton ehjänä. Searchillä löytyy tästä juttua, vaikkapa nämä:


                    E39 528iA

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ei mahdu. Siis jos haluaa säilyttää auton ehjänä. Searchillä löytyy tästä juttua, vaikkapa nämä:


                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72652
                      Ok, eli ymmärsinkö oikein, että tolpan yläpään sää kotelosta ulos hiukan painamalla jousta kasaan eikä tarvi irrottaa alapäätä eikä raidetankoa? Eli yläpään jousilautanen olisi mahdollista vaihtaa pelkästään yläpään irrottamisella?
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Ok, eli ymmärsinkö oikein, että tolpan yläpään sää kotelosta ulos hiukan painamalla jousta kasaan eikä tarvi irrottaa alapäätä eikä raidetankoa? Eli yläpään jousilautanen olisi mahdollista vaihtaa pelkästään yläpään irrottamisella?
                        Kyllä. Koiranluun toinen pää irti, jousi riittävästi kasaan, yläpään kolme mutteria irti ja sitten tuo yläpää mahtuu tulemaan lokasuojan yläreunan välistä (joka kannattaa suojata pehmusteella). Pyörännapaa tukee/ahdistaa silloin raidetanko, joten sitä ei tuossa kannata painaa kovin paljon alaspäin vaan vetää jousi riittävästi kasaan. Samoin kun otat jousilautasen irti, pitää pyörännapa olla tuettu alapuolelta.

                        Jos otat myös raidetangon pään irti, kuten pitäisi jos tuo tehdään BMW:n ohjeen mukaisesti, niin puristimia ei tarvita.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Ok, kiitoksia. Jospa joku päivä jaksais laittaa madaltavat jousilautaset paikoilleen.

                          Ps. Hassuja kirjoitusvirheitä tulee kun kännykällä näpyttelee ennustavalla syötöllä tänne viestiä...
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Suosittelen irroittamaan kyllä sen raidetangonkin. Varsinkin jos on kunnon ulosvetäjä, siihen kun ei kauaa mene ja helpottaa hommaa kuitenkin ja samalla saadaan eliminoitua se että raidetanko vääntyy ohuesta sisäpäästään mutkalle.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • Delphin
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 231
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Kysytään tähän samaan syssyyn, että mahtuuko E39 etutolpan ottamaan kokonaan irti pelkästään löysäämällä alapään ja irrottamalla yläpään?
                              Iskarin yläpää, panta auki ja kallistuksen vakaaja yläpää irti. Samalla kannattaa ottaa jarrusatulakin irti, mulla jäi jarruletku kinnaamaan pahasti. Vähän sorkkauraudalla painaa alaspäin koko pakettia, niin tulee kevyesti ulos kokonaisena pakettina. Pistetään ny samalla takapäänkin irroitus. Takapenkit, hattuhylly, takapilarien suojat ja kajarit pois. Taka-akselista jarrusatulat ja ylin tukivarsi irti, ylä- ja alapään ruuvit auki, niin mahtuu ottamaan kokonaisena pakettina. En tarvinnut jousipuristumia irroitusvaiheessa, en edessä enkä takana.
                              Vanhoja katiskoja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎