memebuy23buy

E39 540 lämpö nousi ja laski...*korjattu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jesper
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Se termostaatti on sähköohjattu, moottorinohjauksen säätelemä, muistaakseni viralliselta nimitykseltään alue-termostaatti. Itse termostaatti on mallia kuuma, olisiko ollut 105 asteinen, ja se sisään rakennettu hökötys mihin menee johto on sähkövastus. Pienellä kuormalla moottorin hyötysuhdetta nostetaan antamalla moottorilämpöjen kohota, kuorman noustessa DME lämmittää termaria -> lämmöt laskee ja nakutuskestävyys paranee, saadaan enemmän voimaa.
    Eihän tuota nyt paljon tarkemmin voi enää sanoa.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Se termostaatti on sähköohjattu, moottorinohjauksen säätelemä, muistaakseni viralliselta nimitykseltään alue-termostaatti. Itse termostaatti on mallia kuuma, olisiko ollut 105 asteinen, ja se sisään rakennettu hökötys mihin menee johto on sähkövastus. Pienellä kuormalla moottorin hyötysuhdetta nostetaan antamalla moottorilämpöjen kohota, kuorman noustessa DME lämmittää termaria -> lämmöt laskee ja nakutuskestävyys paranee, saadaan enemmän voimaa.

    Leave a comment:


  • Jesper
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Jotain sähköpaskaa siihen on kait sotkettu?



    Osaako joku kertoa lisää tuosta?
    Silloin kun purin tuon reekoonin termarikotelon, niin muistelisin sähkösysteemin olevan ihan lämpötila-anturi... Jotenkin se viallisena sitten vaikutti vähän kaikkeen.
    Ei ole mitään hajua toiminnasta, mutta voisikohan se anturi säädellä jotain vesiventtiiliä tai vastaavaa?

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by ss900 View Post
    Eikös se termostaatti ole ihan mekaaninen, itsessään lämpötilaa mittaava?
    Jotain sähköpaskaa siihen on kait sotkettu?



    Osaako joku kertoa lisää tuosta?

    Leave a comment:


  • ss900
    replied
    Termostaatti

    Eikös se termostaatti ole ihan mekaaninen, itsessään lämpötilaa mittaava?

    Leave a comment:


  • reekoon
    replied
    ok vika tuli korjattua. Vian syynä oli se johto joka tulee oikean puoleisesta johtosarjasta kiinni vesipumpun ja termostaatin väliin termarikotelon kohdalle (ei siis mitään hajua mikä) niin siitä oli kanta kulunut pahasti pois ja näin ollen vissiin aiheutti seuraavanlaisen tilanteen. Termostaatti luuli veden olevan kylmää ja pysyi kiinni.

    Autoon tuli sitten kerralla vaihdettua vesipumppu, termostaatti ja syyläri. Kaikista vaiken homma koko remontissa oli sen saatanan suojakotelon, joka tulee propellin ympärille, takaisin laitto.

    Kiitos Jesperille avusta.

    Leave a comment:


  • reekoon
    replied
    ok. osat ovat kaikki haalittu kasaan. uusi vesipumppu, termari ja sen kansi, kaikki tarvittavat o-renkaat ja tiivisteet (muoviset), syylari. huomenna jos jaksaisi vaikka vaihtaa. Samalla ajattelin pestä moottoritilan.
    Oli muuten vanha syylari jo aika tukossa etupuolen alareunasta. Oli vittu kärpäsiä liiskaantuneena niin paljon että ihan musta .5cm paksuin kerros noin 10 cm alareunasta ylöspäin ja koko leveydeltä. Ilmeisesti hieman tahtoo kerätä tuonne alas niitä.

    syylarin sain Vantaan Jäähdytin KYsta. soitin sinne tänään 10 aamulla. keeroin auton merkin ja mallin ja sanoi soittavansa pian takaisin. meni noin 20 minuuttia niin sano että syylari tilattu ja on kello 14:00 noudettavissa. 220€ ja vuoden takuu.

    täytyy toivoa että tulee tällä kuntoon.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Missä se EI ole? Vesipumppu ei ole mikään ikuinen osa MISSÄÄN AUTOSSA ja sen vaihtamisen väkinäinen venyttäminen on tullut monelle tarpeettoman kalliiksi. Lyhyillä kansilla varustetut koneet vaan kestävät sen hajoamisen paremmin kuin vaikkapa pitkäkantiset kutoset, muttei sekään pelasta syylaria ja letkuja.
    Useimmissa autoissa tuo kuitenkin hajoaa vuotamalla akseliltaan (siis laakerit saa ajaa niin väljäksi että stefakin loppuu ja pumppu vielä hoitaa tehtävänsä). bmwn ongelma joissain pumpuissa lienee ollut siipipyörän irtoaminen mikä on sama kuin ei pumppua ollenkaan. No, jos lämpömittarista asian huomaa niin tilanne on vielä ehkä pelastettavissa. Vanhuuttaan hapertunut muovisyylari ei sitten näemmä kestä enää keittämistä jos se sille rajalle menee, muuta tuossa tuskin hajoaa paitsi tässä poikkeuksellisessa tapauksessa valo.
    Ei kai se sen kummempaa ole pitkäkantisenkaan kanssa, mulla vuoti joskus kolmevitosen kuutosen kannentiiviste keulapäästä eikä takaa, eli ihan sama olisiko ollut nelonen vai kasi, kansi sinänsä ei ottanut lukuisistakaan keittämisistä huolimatta itseensä mitenkään.

    Leave a comment:


  • |parsakaali|
    replied
    Eihän se ole mikään uutinen että pemarista menee jäähdytin paskaksi, itsellä on jokaiseen penariin pitänyt vaihtaa syyläri... Vesipumppuhan kyllä on merkistä riippumatta kulutus tavaraa, riippuu vaan ostaako alkuperäisen vai tarvikkeen, paitsi ooppelissa... Mersussahan kyllä kestää vesipumppu, mutta vetarit sitte onki kulutus tavaraa Vesipumppuun itsekkin kallistuisin tässä tapauksessa, harvemmin se termari juuttuu kiinni, yleensähän se jääpi auki...

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by reekoon View Post
    tämän unohdin sanoa, että noin 4 päivää ennen tapahtunut olin huomaavina ,että autosta tulis ilmastoinnista harvinaisen lämmintä ilmaa vaikka oli säädetty 18 taikka 19 asteeseen, elikä termostaatti vialta alkaisi vaikuttamaan. No tuossa lattialla odottaa jo uusi vesipumppu tiivisteineen ja termari tänään saan tietää joudunko itse maksumieheksi vai hoitaako liike asiansa. Syylarin joutuu vielä metsästämään jostain.
    Nesteen maksimilämpötila sinänsä ei vaikuta sisälämpötilaan jollei magneettiventtiilien tiivisteet vuoda. Tarvittaessa magneeettiventtiilit katkaisevat sisäkierron vaikka kokonaan mikäli meinaa tulla enempi lämpöä kuin on asetettu.

    Paisuntasäiliön korkin paineraja kannattaa mitata. Tosin nuo muovipäätyiset laukeavat joskus vanhuuttaan ilman mainittavaa syytä, mutta paineistettu järjestelmä tavallisimmin pettää juuri heikoimmasta kohdasta. Mahdolliseen hetkelliseen ylipaineeseen voivat vaikuttaa kyllä termostaatin jumiutuminen tai muusta syystä johtuva ylikuumeneminen. periaatteessahan ylipaine pääsee aina korkin kautta pois, mutta jos termostaatti on kiinni tai kierto ilmalukon vuoksi heikkoa saattaa paine jossain osassa järjestelmää olla suurempi.
    Vesipumppu ongelma voi olla yksi syy, tai sitten vain luistava pumpun käyttöhihna... (joka eilen sattui omallekin kohdalle tosin e32ssa, laturinremmi finito->luisti->lämmöt korkeammalla)
    Kannentiiviste ei tuossa todennäköisesti mene mutta homma kannattaa tutkia joko mittaamalla pakokaasuarvot jäähdytysjärjestelmän puolelta tai ohivuotomittauksella, sillä se voisi olla seurauksen sijasta myös syy, mielestäni ei kovin todennäköinen kuitenkaan.
    Last edited by WSE1; 23-10-2007, 22:47.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Valkman View Post
    O
    Joskus on käynyt itsellä niin, että ajon jälkeen auto jää tyhjäkäynnille ja hetken päästä alkaa puhaltamaan kylmää ilmaa sisälle... pieni kaasun käyttö ja heti puhaltaa kuumaa... hetkeksi. Pitäiskö tämän ottaa varoituksena? Auton syylari näyttää varsin tuoreelta kuitenkin.
    Todennäköisesti järjestelmässä on ilmaa haittaamassa kiertoa.

    Leave a comment:


  • Valkman
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Missä se EI ole? Vesipumppu ei ole mikään ikuinen osa MISSÄÄN AUTOSSA ja sen vaihtamisen väkinäinen venyttäminen on tullut monelle tarpeettoman kalliiksi. Lyhyillä kansilla varustetut koneet vaan kestävät sen hajoamisen paremmin kuin vaikkapa pitkäkantiset kutoset, muttei sekään pelasta syylaria ja letkuja.
    Mm. isäni W124 200D:hen ei ole KOSKAAN vaihdettu vesipumppua ja mittarissa pyöreät 550 tkm... ja sen tiedän siitä, koska ollut UUDESTA saakka suvussa... työpaikalla edustetaan merkkiä, josta en ole myöskään KOSKAAN kuullut menevän pumppua... mallista RIIPPUMATTA.

    Että sellasta... nykyisissä halpisautoissa nuo rempat tehdään hihnavetosissa lähes aina hihnarempan yhteydessä, mutta pidän joka tapauksessa harvinaisempana sitä, että nämä M62:set leviävät kerrasta ja posauttavat samalla jäähdyttimen paskaks... sori, paskaks, kuin että oireilisivat jollain tavalla ja tietää vaihdon tulevan ajankohtaiseksi.

    Mielenkiintoisempaa olisi ollut kuulla vastaus siihen, että pitäiskö toimiva pumppu jaksaa kierrättää kuumaa vettä myös tyhjäkäynnillä kennolle saakka.. vai onko tämä sen sähköpumpun virka ja se syypäänä, jos ei jaksa.

    Leave a comment:


  • reekoon
    replied
    jep taisin löytää itselleni jäähdyttimen. Vantaan Jäähdytin KY 220€ uusi ja vuoden takuu. eipä tuohon hintaan viitti enää mitään purku osaa ostaa kun sitten ei tiedä, että kuinka kauan se taas kestää.

    Leave a comment:


  • Behemoth
    replied
    Lähin tarvikeliike tai sitte nämä KL-varaosat ja motonetit. Ihan laatujäähdyttimiä myyvät nuokin ja hinnat "kohdallaan". Taitaa E39:n jäähdyttäjä kuitenkin maksaa sen yli 200€...:think

    Leave a comment:


  • reekoon
    replied
    ok elikä vastaus oli tällainen:

    kulutus osille ei voi antaa takuuta, mikä ymmärrettävää ja jos vika jatkuu ja olisi esim. kansi ongelma niin sitten katsotaan uudestaan ja auttavat sitten.

    Nyt sitten pitäisi löytää joku liike mistä saisi halvalla uuden syylari taikka sitten korjautettua tuon vanhan. Mieluiten uuden varmaankin koska tuollaisen muovisen korjaus jotenkin pelottaa.

    APuja kaivataan ja linkkejä.

    Leave a comment:

Working...
X