Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520 Touring -97, takapuskurin irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tourinki
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 84
    • Pirkanmaa

    E39 520 Touring -97, takapuskurin irroitus

    Terve taas

    Aluksi, kiitos buksin-1:lle vastauksesta. vielä lisäkysymys listojen irroituksesta pitääkö irroittaa takaluukun alareunan kumi-ja muovilistat ennen kuin yrittää sitä leveää (mustan värinen omassa autossani) vaakalistaa irti ja tämän altako pitäisi sitten ilmestyä näkyviin ne pultit/mutterit? pitääkö puskurin sivuilla kulkeva lista irroittaa ja jos pitää niin miten onnistuu parhaiten? ovatko ne takalokasuojan ruuvit ulkoapuolelta vai sisäpuolelta irroitettavat? (viikon loppuna pääsisin hommiin) liitteenä takapuskurin "vaakalista"

    Kiitos

    [/img]
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Re: E39 520 Touring -97, takapuskurin irroitus

    [quote="Tourinki"]Terve taas

    Aluksi, kiitos buksin-1:lle vastauksesta. vielä lisäkysymys listojen irroituksesta pitääkö irroittaa takaluukun alareunan kumi-ja muovilistat ennen kuin yrittää sitä leveää (mustan värinen omassa autossani) vaakalistaa irti ja tämän altako pitäisi sitten ilmestyä näkyviin ne pultit/mutterit? pitääkö puskurin sivuilla kulkeva lista irroittaa ja jos pitää niin miten onnistuu parhaiten? ovatko ne takalokasuojan ruuvit ulkoapuolelta vai sisäpuolelta irroitettavat? (viikon loppuna pääsisin hommiin) liitteenä takapuskurin "vaakalista"

    Kiitos

    Ei tarvi irroittaa takaluukun alareunan kumia eikä mustaa muovilsitaa, jossa on takaluukun lukon vastakappale ne on kiinni auton korissa eikä puskurissa ja takaluukku saa olla vaikka kokonaan kiinni. Eli vain puskurin listat ensin vaikka siitä leveän (lastaus)vaakalistan (joka kuvasi mukaan on korinvärinen) ja koristelistan saumakohdasta suoraan puskurista poispäin jollain työkalulla, joka mahtuisi saumakohdan koristelistan taakse. Koristelistat voi ottaa auki sen verran, että pääsee vetämään pois sen vaakalastauslistan siis puskurissa olevaa hopeanväristä, jonka alta löydät ne kaksi pulttia.
    Takalokasuojista muistaakseni piti avata vain yksi tai kaksi ainakin se toinen alhaalta muovitappi per puoli, se löytyy kun kurkistat takarenkaan takaraosta.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Oletko miettinyt millaisen reiän teet puskurin keskiosaan alas vetokoukkua varten? Tietysti riippu millainen on se koukku meneekö se tarpeeksi alas ettei paljon tarvitse leikata :wink:
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Tourinki
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 84
        • Pirkanmaa

        #4
        Terve

        Koukun vaatima varaus puskurissa on vielä täysi arvoitus mutta ostamani Bosal:in koukku on mallia kiinteä vaikkakin itse koukku tuleekin 2kpl pultteja kiinni siihen kiinnitys rautoihin, että ajatuksena olikin laittaa se runkoon tuleva koukun vaatima kiinnitysrauta ensin kiinni (ilman vetonuppia) ja lykätä puskuri melkein paikoilleen ja sen jälkeen katsoa nupin vaatima työstö puskurista. Vastaan otetaan hyviä ehdotuksia... niin ja johdotuksesta vielä tarkoitus olisi hoitaa se releillä niin kuin täällä joku oli joskus viestitellytkin, en vain löytänyt sitä. vilkut meinasin ottaa suoraan ryöstäjällä ?? Pitää tänään jo koittaa niitä takapuskurin kiinnityksiä ....jos ehdin...

        Comment

        • Tourinki
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 84
          • Pirkanmaa

          #5
          E39 520 Touring -97, takapuskurin irroitus

          Terve taas

          Vielä olisi yksi kysymys niistä muovisista kiinnitystapeista lokasuojan sisällä näytti olevan 4kpl/ puoli, irroitus? onko hankittava uudet tapit tilalle (vanhat poraisin pois!!?) vai miten onnistuu... niin ja takaosan listat irtosi Buksin-1:en hyvillä ohjeilla.

          kiitos

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #6
            Jeps, laitoin itse omaan 525tds touring-97 Bosalin kiinteen koukun,samalla
            kiinnityksellä ku sulla, eli 2 läpi pultilla vetokuula runkoon, periaateessa irroitettava..
            puskuri oli kiinni lokasuojien sisäpuolella 3kpl/puoli muovitapeilla, vedä ruuvarilla ja pihdeillä "keskitulppa" pois, runko-osa muovitulpasta lähtee sit hienosti ehjänä.Ei tarvi porata.Perärontin puolelta molemmin puolin kiinnitysraudat ota irti, myös 3kpl muttereita per puoli,sit pitäis lähtee puskuri vetämällä irti.
            Hommasin sähkösarjaksi 140 ekeä maksavan Monoflexin interface-releen, todella nopea ja helppo asentaa, ei tarvi edestä asti piuhoja.Sellainen löytyi Tampereen Osaset-liikkeestä heti hyllystä.
            Perinteistä sähkösarjaa en suosittele..

            Mutta noi bosalin asennus ohjeet olivat mielestäni riittävän hyvät, kun ajatuksen kanssa teet.
            Työniloa!

            Comment

            • Tourinki
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 84
              • Pirkanmaa

              #7
              Hei

              Eipä voi kuin kiittää relevinkistä, käyn hakemassa ensi keskiviikkona sellaisen Osaset liikkeestä, kun olivat päässeet loppumaan sieltä joten tilasivat lisää. Vielä sellainen kysymys että millaisen aukon/reiän jouduit tekemään puskuriin ja millä työstit? onko rautasaha paras vehje siihen hommaan sekä kärsikö puskurin jäykkyys pahasti?.

              Kiitos

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Tourinki
                Hei

                Eipä voi kuin kiittää relevinkistä, käyn hakemassa ensi keskiviikkona sellaisen Osaset liikkeestä, kun olivat päässeet loppumaan sieltä joten tilasivat lisää. Vielä sellainen kysymys että millaisen aukon/reiän jouduit tekemään puskuriin ja millä työstit? onko rautasaha paras vehje siihen hommaan sekä kärsikö puskurin jäykkyys pahasti?.

                Kiitos
                Ei ole kokemusta aukon tekemisestä, vaan lähinnä olisi tuollainen ylimääräinen puskuri jossa on valmiiksi tehtaan reikä ja suojus :wink:
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Tourinki
                  Hei

                  Eipä voi kuin kiittää relevinkistä, käyn hakemassa ensi keskiviikkona sellaisen Osaset liikkeestä, kun olivat päässeet loppumaan sieltä joten tilasivat lisää. Vielä sellainen kysymys että millaisen aukon/reiän jouduit tekemään puskuriin ja millä työstit? onko rautasaha paras vehje siihen hommaan sekä kärsikö puskurin jäykkyys pahasti?.

                  Kiitos
                  Dodii, oli tietokone remontissa, en päässy vastaileen.
                  Mutta rautasahalla sen aukon sovelsin, tekee siistin leikkausjäljen ja puukolla/viilalla viimeistelee pärseet pois. Aukon koko tuli mittailtua kokeilemalla puskuria autoon ja vetopää sit kiinni ja sillai vähän mallaamalla se haki sit muotonsa. Eikä puskuri mennyt veteläksi yhtään, siellä puskurin "takana" on jonkinlainen tukirauta tms. jota joutuu myös hiukan silpaseen. Ja siisti tuli!!!!

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Tourinki
                    Hei

                    Eipä voi kuin kiittää relevinkistä, käyn hakemassa ensi keskiviikkona sellaisen Osaset liikkeestä, kun olivat päässeet loppumaan sieltä joten tilasivat lisää. Vielä sellainen kysymys että millaisen aukon/reiän jouduit tekemään puskuriin ja millä työstit? onko rautasaha paras vehje siihen hommaan sekä kärsikö puskurin jäykkyys pahasti?.

                    Kiitos
                    Dodii, oli tietokone remontissa, en päässy vastaileen.
                    Mutta rautasahalla sen aukon sovelsin, tekee siistin leikkausjäljen ja puukolla/viilalla viimeistelee pärseet pois. Aukon koko tuli mittailtua kokeilemalla puskuria autoon ja vetopää sit kiinni ja sillai vähän mallaamalla se haki sit muotonsa. Eikä puskuri mennyt veteläksi yhtään, siellä puskurin "takana" on jonkinlainen tukirauta tms. jota joutuu myös hiukan silpaseen. Ja siisti tuli!!!!

                    Comment

                    • Tourinki
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 84
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Terve

                      Tuli laitettua koukku kiinni viikonloppuna, koukun mukana ei tullut asennus ohjeita vain kasa pultteja, muttereita, prikkoja ja lukkoprikkoja mutta kun hetken mietti niin kyllä ne paikan löysivät. Siitä reiästä vielä että itse tein niin että alapintaan tuli reiät pistokkeelle ja sille lenkille (erilliset) johon kiinnitetään se jarrullisissa kärryissä oleva vaijeri. reiät tein porakoneella+ 10mm terällä loput rautasahalla, raspilla, viilalla ja puukolla, koukun reiästä tuli aika hyvä kun lykkäsin puskurin paikalleen (vetonuppi irti tässä vaiheessa) ja kun tiesin suurinpiirtein sen kohdan mistä koukku tulisi läpi niin ei muuta kuin poralla reikä ja kierroksia ja hakemaan sisäreunat nupin kiinnitykseen ja sitten vain suurentamaan reikää nuppia välillä koittaen paikalle (terä meni kuin sulaan voihin) pitää kuitenkin pitää porasta tiukasti kiinni ettei karkaa. Siisti reikä tuli. Ainoastaan ihmetyttää se pistorasian asento siellä alla, onko pitkä-ikäinen? meinaan se kärrystä kiinnitettävä pistotulppa ottaa ensin maahan kiinni! jos perä vähänkin käy maahan... (esim. omasta pihasta laskeuduttaessa yleiselle tielle)

                      Comment

                      • Shadow-line
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 245
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Sama vika rahikaisella, pistorasian outo asento jäi kaiveleen eikä sitä oikein pikku hommalla saa järkevästi toiseen asentoon. Ja hirvitti vedettäessä vaunua, kun perä kuitenki painu alas jonnin verran kaikki pykälät, oli meinaa tosi lähellä kärryn pistoke maata. Varsinainen miina..
                        Nippusiteillä yritin kärryn johtoo koukkuun sitoa, ettei ensimmäisestä "pykälästä" jää tielle.
                        Onkohan kaikissa koukuissa sama homma? :roll:

                        Comment

                        • Shadow-line
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 245
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Sama vika rahikaisella, pistorasian outo asento jäi kaiveleen eikä sitä oikein pikku hommalla saa järkevästi toiseen asentoon. Ja hirvitti vedettäessä vaunua, kun perä kuitenki painu alas jonnin verran kaikki pykälät, oli meinaa tosi lähellä kärryn pistoke maata. Varsinainen miina..
                          Nippusiteillä yritin kärryn johtoo koukkuun sitoa, ettei ensimmäisestä "pykälästä" jää tielle.
                          Onkohan kaikissa koukuissa sama homma? :roll:

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎