e39 528iA tärinä kiihdyttäessä

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

e39 528iA tärinä kiihdyttäessä

e39 tärinöistä on niin paljon juttua, että yksi thredi varmaan vielä sopii joukkoon. Tämä tärinä eroaa noista yleisimmistä sillä, että ilmenee ainoastaan sellaisessa peruskiihdytyksessä.

Esim. jos rullaan kaasu ylhäällä n. 40km/h ja siitä laitan kaasua juuri sen verran että tomaatti ei lyö pienempää silmään niin tuntuu siinä 2000-2300rpm sellainen pienehkö tärinä persuuksissa. Jos taas jatkaa tasaista kiihdyttämistä niin, että auto vaihtaa isommalle ja päästään taas samalle kierroslukualueelle, niin taas värisee.

Autossa on normi alusta. Takapäässä saattaa olla väljää ajotuntuman perusteella. Tämä ominaisuus on ollut sama 16" kesärenkailla ja nykyisillä 15" talvirenkailla.

Ajattelin viedä autoa joskus talven mittaan pajalle, mutta olisi hyvä, jos osaisi kertoa mistä kannattaisi etsiä vikaa. Mikähän tuon voisi aiheuttaa. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen moottorin ja laatikon vaimenninkumit. Onkohan jotain muutaa mikä voi aiheuttaa tuota? Entä takapään välykset. Voiko aiheuttaa vapinaa kiihdytyksessä?

edit: vm. -97- n. 200tkm
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS
  • Delphin
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 231
    • Nurmijärvi

Samanlaisesta ongelmasta kärsivä, löysi vian takapyörän laakerista. Värisee jonkun aikaa ja sitten kun auto alkaa myös huojumaan, on laakerissa jo välystä kunnolla. Oli aika työläs laakeri vaihtaa. Kaikki tärinät ja värinät hävisi autosta.
    Vanhoja katiskoja.

Comment

• kosmik
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 167
      • Tampere

Kuvalisitko tarkemmin mitä tarkoitat tuolla huojunnalla? Luulen, että mulla saattaisi olla samaa vikaa. Tuohon tärinään en ole löytänyt lääkettä ja peräpää tuntuu elävän omaa elämäänsä, reagoi todella ärsyttävästi tien kallistuksiin ja sivutuuleen. Hiljaa itsekseni olen miettinyt jos vaihtaisi takaiskarit. Kai se on pajalle vietävä.
      ---------------
      e39 528iA
      ex: e36 325TDS

Comment

• Delphin
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 231
        • Nurmijärvi

Originally posted by kosmik View Post
        Kuvalisitko tarkemmin mitä tarkoitat tuolla huojunnalla? Luulen, että mulla saattaisi olla samaa vikaa. Tuohon tärinään en ole löytänyt lääkettä ja peräpää tuntuu elävän omaa elämäänsä, reagoi todella ärsyttävästi tien kallistuksiin ja sivutuuleen. Hiljaa itsekseni olen miettinyt jos vaihtaisi takaiskarit. Kai se on pajalle vietävä.
        Tieurissa ja kaistan vaihdossa auto nytkähteli oudosti sivuttaissuunnassa. Välistä tuntui kuin joku tukivarsi olisi irti tai iskarista on kaasut pihalla. Mitä enempi uria sen hankalampi ajaa, koko ajan sai korjata. Nyt uusilla laakereilla auto istuu tiessä kuin pitääkin. Ensi kertalaisella meni 5h tuntia ensimmäisen laakerin vaihtoon ja siitä meni puolet työkalujen tekemiseen ja hakemiseen. Vetarin pulttia varten tarvittiin 36mm 12 kulmanen hylsy, jonka tein 6 kulmasesta plasmalla leikkaamalla.
        Vanhoja katiskoja.

Comment

• Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

Mielenkiintoista. Itselläkin huojui aiemmin, mutta takapyöränlaakerien vaihdon myötä se katosi. Olinkin jo unohtanut koko asian. Alle 3tunnin homma vaihtaa molemmat laakerit, todella simppeli homma ilmeisesti. Reilun satasen taisi työt olla korjaamolla.

Comment

Working...
          X