E39 523i kasvanut bensan kulutus, ilmamassamittariko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2174
    • Himas

    E39 523i kasvanut bensan kulutus, ilmamassamittariko?

    -96 523i kulutus kasvanut. Kulutusmittarin mukaan kylmällä koneella kulutus on kasvanut. Kylmänä myös tyhjäkäynti normaalia korkeampi.

    Viimeksi pohjat 13,7l/100km. Ajan pätkäajoa, mutta ei ikinä ole noin paljoa kuluttanut. 11l/100km taisi olla pohjat viime talvena pakkasilla.
    Last edited by mikron; 19-11-2007, 20:40.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    #2
    Originally posted by mikron View Post
    Viimeksi pohjat 13,7l/100km. Ajan pätkäajoa, mutta ei ikinä ole noin paljoa kuluttanut.
    Onhan tuo melko paljon. Omalla kulutus pätkäajossa näillä keleillä 10,3 l/100km luokkaa, mutta mulla uudempi TU-kone mikä voi vaikuttaa tai sitten ei. Pakkasilla menee kyllä 11 l/100 km helposti rikki.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2174
      • Himas

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Onhan tuo melko paljon. Omalla kulutus pätkäajossa näillä keleillä 10,3 l/100km luokkaa, mutta mulla uudempi TU-kone mikä voi vaikuttaa tai sitten ei. Pakkasilla menee kyllä 11 l/100 km helposti rikki.
      Joo ja kuten mainitsin, aikaisemmat pohjat jotain 11 l/100 km. Ehdotuksia syyllisestä? Lambda?

      Ja jos kulutusmittariin on uskominen, kulutus on kylmällä koneella iso ja laskee normaaliksi lämmettyään. Ja tyhjäkäynti muuttuu normaaliksi lämmettyään.

      Ei kai tyhjäkäyntimoottori kulutukseen vaikuta muutoin, kuin tyhjäkäynnillä? Eli jos ajossa näyttää 15 l/100 km kulutusta, vika jossain muualla?
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • R.I.P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 235
        • Varsinainen Suomi

        #4
        ääää

        Moron!
        Sama auto alla...
        Yks mikä mua auttoi alentamaan kulutusta; vaihda ilmansuodatin vapaavirtaussuodattimeksi.
        K&N mahdollisesti paras markkinoilla, mutta Motonetinkin suodatin ihan ok. Ovh n. 40€.
        Keskikulutus tippui n. 9L/100km ---> 8L/100km.

        Ja yllättävästi auto tottelee kaasua mukavammin...
        BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2174
          • Himas

          #5
          Originally posted by R.I.P View Post
          vaihda ilmansuodatin vapaavirtaussuodattimeksi.
          Eipä taida suodattimen vaihdosta olla apua, kun kulutus on jostain syystä noussut ja siihen koitetaan etsiä syyllistä.
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by R.I.P View Post
            Moron!
            Sama auto alla...
            Yks mikä mua auttoi alentamaan kulutusta; vaihda ilmansuodatin vapaavirtaussuodattimeksi.
            K&N mahdollisesti paras markkinoilla, mutta Motonetinkin suodatin ihan ok. Ovh n. 40€.
            Keskikulutus tippui n. 9L/100km ---> 8L/100km.

            Ja yllättävästi auto tottelee kaasua mukavammin...
            Olisiko e39:n suunnitellut tuhatpäinen insinöörilauma sekä suuri BMW:n osakkeenomistajien joukko kovin mielissään tuosta tiedosta? Eli 40€:n osalla saadaan selvästi tehoa lisää ja litra kulutuksesta+hiilidioksiidipäästöistä pois?
            Eli 523i e39 olisi tuon osan vaihdon jälkeen ollut luokkansa pienikulutuksisin, parhaimmalla suorituskyvyllä?
            Täytyy vain todeta että jos tosiaan on näin, niin kyllähän tuo BMW:n moottoripuolen insinööritaito joutuu todellakin omituiseen valoon.....vai olisiko se vanha suodatin vain ollut umpitukossa ja nyt mitatut vertailuarvot on otettu alamäessä??

            Comment

            • R.I.P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 235
              • Varsinainen Suomi

              #7
              kulutus

              Originally posted by Hemi View Post
              ...saadaan selvästi tehoa lisää ja litra kulutuksesta+hiilidioksiidipäästöistä pois?...
              ...vai olisiko se vanha suodatin vain ollut umpitukossa ja nyt mitatut vertailuarvot on otettu alamäessä...?
              A) kuka kirjoitti tehonkasvusta? Kaasun tottelemisesta oli kyse ja ajoneuvo tuntuu pirteämmältä
              B) päästöistä en tiedä enkä piittaa
              C) hyvinkin todennäköistä että on ollut umpitukossa
              D) ei alamäessä
              E) anteeksi ilmeinen Off-Topic tähän threadiin.

              Btw, suosittelen käyttämään esim. taulukkolaskentaohjelmaa (keski-)kulutuksen laskuun, eikä sokeasti luottamaan ajotietokoneen näyttöruutuun...
              Last edited by R.I.P; 26-12-2010, 13:09.
              BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

              Comment

              • uti
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 195

                #8
                Vapaavirtaussuodatin

                Oliskohan se kulutuksen väheneminen kierrosten laskemisen myötä tulevaa. Imuäänet kun tahtoo kasvaa niin vaihdot tapahtuu pienemmillä kierroksilla. Muuta iloahan siitä ei ole. Olishan se muuten joka autossa tehtaan jäljiltä.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by R.I.P View Post
                  A) kuka kirjoitti tehonkasvusta? Kaasun tottelemisesta oli kyse ja ajoneuvo tuntuu pirteämmältä
                  B) päästöistä en tiedä enkä piittaa
                  C) hyvinkin todennäköistä että on ollut umpitukossa
                  D) ei alamäessä
                  E) anteeksi ilmeinen Off-Topic tähän threadiin.

                  Btw, suosittelen käyttämään esim. taulukkolaskentaohjelmaa (keski-)kulutuksen laskuun, eikä sokeasti luottamaan ajotietokoneen näyttöruutuun...
                  ...lisätäämpä offtopikkia:

                  A)Jos auto "tuntuu pirteämmältä", niin eikö se kääntäen tarkoita kuitenkin välttämättä sitä että tehoa on enemmän kuin ennen?
                  B)Päästöjä tulee automaattisesti vähemmän pikäli polttoainetta tarvitsee tosiaan polttaa litran vähemmän per 100/km
                  C) Jos syy "pirteyteen" ja polttoaineen kulutuksen laskuun olikin tukossa oleva vanha suodatin, miksi pitäisi laittaa vapaavirtaussuodatin jotta em.ehdot täyttyvät? Eikö riitä ihan suodattimen vaihto uuteen/puhtaaseen?
                  D)Alamäessäkö polttonesteen kulutus ei kuitenkaan vähentynytkään?
                  E) Pyydän myös syvimmästi anteeksi ko.yhtälöä epäilevää offtopikk:ia!

                  Comment

                  • R.I.P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 235
                    • Varsinainen Suomi

                    #10
                    notta terve.

                    Anteeksi että yritin auttaa threadin aloittajaa. Suosittelen kuitenkin vielä kerran vapaavirtaussuodattimen hankkimista kaikille e39:n omistajille, vaikka ihan testi-mielessä.

                    Lainaan tähän BMW-merkkihuollon tekstiä;

                    "...ilmansuodatin menettää ajan myötä läpivirtauskykyään, jolloin moottorin tuottama teho laskee ja polttoaineen kulutus nousee..."

                    I rest my case. Päivänjatkoja.

                    ---------------------
                    OT:n OT:tä lisää:

                    Uti, ootko tosissas? ---> "Oliskohan se kulutuksen väheneminen kierrosten laskemisen myötä tulevaa. Imuäänet kun tahtoo kasvaa niin vaihdot tapahtuu pienemmillä kierroksilla. Muuta iloahan siitä ei ole. Olishan se muuten joka autossa tehtaan jäljiltä."
                    Aika sinisilmäisesti tutkailet maailmaa jos uskot tuohon.
                    Lähes kaikki sarjatuotantoauton tekniset ratkaisut, jopa BMW:n, on loppupeleissä mukavuuden, tehon sekä hinnan kompromisseja.

                    Mielestäsi siis eri malleja ei tarvittaisi, vaan olis vain yksi BMW 5xx (ei enää 523, 525, 528, 530...)? :think

                    Mulle ainakin kelpaisi tehtään optimiarvoilla toteutettu 5:n, mieluummin kuin ao. kiulu. Eipä tarttis tuunata...
                    Mut silloin ei myöskään olis BTCF:ää (kts. logon mustalla kirjoitetun tekstin toinen sana) ja voitais kaikki liittyä pappakerhoon.
                    BMW. Flugzeugmotoren mit vier Rädern dran.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by R.I.P View Post
                      Suosittelen kuitenkin vielä kerran vapaavirtaussuodattimen hankkimista kaikille e39:n omistajille, vaikka ihan testi-mielessä.
                      Eikös noista löydy jostain valmiita testejä dynotuksineen? Perstuntumalla lienee ihan turha vertailla.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by R.I.P View Post
                        Lainaan tähän BMW-merkkihuollon tekstiä;

                        "...ilmansuodatin menettää ajan myötä läpivirtauskykyään, jolloin moottorin tuottama teho laskee ja polttoaineen kulutus nousee..."

                        I rest my case. Päivänjatkoja.
                        Ahhahhaa, ei helvetti!
                        Ihanko oikeasti tosissasi kirjoitit tuon? Ei sitten käynyt mielessäsi että merkkihuolto taitaa viitata suodattimen VAIHTOON, ei mihinkään vitun vapaavirtaussuodattimeen?! Seuraavaksi luultavasti keksit ottaa sen vapaavirtaussuodattimenkin pois koska kyseinen konstruktio rajoittaa koneen ääretöntä ilmantarvetta tarpeettomasti?
                        No, mutta vakavasti todettuna noiden vapaavirtaussuodattimien ongelma taitaa olla lähinnä se että suurin osa ei ota mitään kantaa ilmanottopaikkaan. Eli kone alkaakin tuon tyyningoperaation jälkeen imemään konehuoneesta lämmintä ilmaa sen sijaan että imisi kylmää ulkoilmaa. Tosin edelleen epäilen että imupuolen ahdistava tekijä, jos moista edes on, ei ole paperifilsu.
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2174
                          • Himas

                          #13
                          Modet voisi jo puuttua OT:hen näissä Tekniikka- ja Ongelmat-osioissa. Kovin kärppänä ne on esim. tuolla Turhat kuvat tjsp. -osiolla poistamassa viestejä, joissa ei ole kuvaa.

                          Ei muuten, mutta täällä tuppaa hukkumaan ihan asiakin kaiken paskan joukkoon.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6947
                            • N/A

                            #14
                            Vapaavirtaussuodattimella varmasti saat myös sitä öljyä sille ilmamassamittarille ja pääset sen vaihtoon kohta.

                            Mie en ymmärrä mistä näitä vapaavirtaussuodatin-villejä aina löytyy

                            Comment

                            • himonussija
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 392
                              • Finland

                              #15
                              Minulla on tuo -96 523iA ja kuluttanut nyt sekalaisessa ajossa 10,2 - 10,6 litraa jo pitkän aikaa. Kaupunkiajoa (ei ihan keskustassa) lienee noin 40% ja loput maantiellä.

                              Päästötestiin viemällä voisi saada jotain osviittaa esimerkiksi seosten oikeellisuudesta. Huoltoasemilla joissa on huoltopiste mittaavat noita yleensä noin 10 eurolla.

                              Vapaavirtaussuodatin ei ole ratkaisu. Muissa topiceissa ja mm. saksalaisten tekemissä mittauksissa M52 koneiden vakioilmansuodattimen virtaus riittää esimerkiksi turbokäytössä noin 300 hevosvoimaan saakka. Tästä voidaan jo päätellä että onko järkeä laittaa sukkahoususuodatinta 170-200 heppaiseen vakiokoneeseen päästämään hiekoituskiveä pienemmät partikkelit koneeseen.

                              Comment

                              Working...
                              X