Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 (last)facelift koneet ja erot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kromo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 150
    • Etelä-Savo

    E39 (last)facelift koneet ja erot?

    Moro

    Kun tässä aloin miettimään uutta kulkupeliä itselleni, niin tuollainen E39 farkku voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Mutta vaikka kuinka olen koittanut noita keskusteluja ja linkkejä käydä läpi, niin nuo moottorikoodit ja niiden konkreettiset erot ovat yhä hieman hämärän peitossa - koneita korvataan näennäisesti samalla mutta kuitenkin ihan eri koneella jne :think

    Eli käytännössä hakusalla olisi kait 525ia (141kW) farkku, joku 01-02 mallinen. Eli siis ymmärtääkseni E39:n viimeistä faceliftiä olevat? Tuo siis tuli syksyllä -00? Tuostahan ei ole enää 528:a vaan se korvautui 530:llä, eikö? Ja poistuiko 523 samalla?

    No, tuo 141kW riittänee mainiosti, automaattinakin. Tuliko tuossa viimeisessä faceliftissä muita teknisiä muutoksia tiettyjen kosmeettisten (angel eyes yms) lisäksi? Ja mitenkä muuten xenon-valot, ovatko vain lyhyet vaiko bi? Navi on automaattisesti 16:9 ruudulla? Onko noissa tasauspyörästön lukkoa, vai liekö elektroninen? Ajonvakautus?

    Onko nyt ihan hullua alkaa metsästämään moista 525ia touringia xenoneilla, navilla yms kilkkeillä saksasta/ruotsista? Suomesta noita ei oikein tunnu löytyvän.

    Jos jostain bongaamani CO2 päästöt tuolle 525:lle (235) pitävät paikkansa, niin ei kai tuosta vielä hirveitä veroja tule 2010 jälkeenkään. Kannattaako odottaa vuodenvaihteeseen ennen tullausta? Mikäli oikein katsoin niin suurempaa eroa ei tainnut olla taulukon prosenteilla verrattuna päästöpohjaiseen prosenttiin.

    Vaikeaa tämä pähkäily... toisena vaihtoehtona olen pitänyt C4-koppaista S6 Audia 5-koneella, mutta alkavat olemaan jo vanhoja nekin...

    Ja tosiaan kulutuksella ei niin hirvittävää merkitystä tämänhetkisillä ajoilla ole, mielummin sitä ajelisi hieman laadukkaammin vaihteeksi
    _______
    Kimmo
    _______________
    525iA Touring -01
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7433
    • Oulu

    #2
    Originally posted by kromo View Post
    Eli siis ymmärtääkseni E39:n viimeistä faceliftiä olevat?
    Juu, eli eka ja ainoa ulkoisesti näkyvä facelift, 9/98 "tekninen" facelift ei kovin hyvin näy päällepäin.

    Originally posted by kromo View Post
    Tuo siis tuli syksyllä -00?
    Kyllä.

    Originally posted by kromo View Post
    Tuostahan ei ole enää 528:a vaan se korvautui 530:llä, eikö?
    Kyllä.

    Originally posted by kromo View Post
    Ja poistuiko 523 samalla?
    Kyllä.

    Originally posted by kromo View Post
    Tuliko tuossa viimeisessä faceliftissä muita teknisiä muutoksia tiettyjen kosmeettisten (angel eyes yms) lisäksi?
    Tuli, eli bensakoneet muuttui M54-sarjan versioihin, joissa tosin erot M52TU:n on 2,5-litraisen osalta aika pieniä. Dieseleissäkin kai jotain muutoksia saattoi tapahtua. Muista eroista en ole hirveästi perillä. http://www.ajovalo.net/Mallit/BMW_E39.htm

    Originally posted by kromo View Post
    Ja mitenkä muuten xenon-valot, ovatko vain lyhyet vaiko bi?
    Vain lyhyet.

    Originally posted by kromo View Post
    Navi on automaattisesti 16:9 ruudulla?
    En tiedä milloin se tarkalleen tuli.

    Originally posted by kromo View Post
    Onko noissa tasauspyörästön lukkoa, vai liekö elektroninen?
    ASC+T sitä hoitaa elektronisesti, mutta eihän tuo mikään oikea lukko ole. Auttaa ehkä liikkeellepääsyyn liukkaalla.

    Originally posted by kromo View Post
    Ajonvakautus?
    Taisi tulla vakioksi kaikkiin vasta 2001, tästä oli jotain vääntöä täällä joskus. Eli täällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=87322&&page=2
    Last edited by Petri.Kekkonen; 09-11-2007, 08:35.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by kromo View Post
      faceliftissä Navi on automaattisesti 16:9 ruudulla?
      Kyllä.

      EDIT: tuolta kun luet tuon Aksun postauksen, niin näet E39:n muutokset ajan myötä.

      Ja tervetuloa foorumille!

      Tiedonjanoon vielä muutama linkki:
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=104991
      http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E39
      Last edited by Harri G; 09-11-2007, 08:47.
      E39 ja E91

      Comment

      • Gyrus
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 72

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        ASC+T sitä hoitaa elektronisesti, mutta eihän tuo mikään oikea lukko ole. Auttaa ehkä liikkeellepääsyyn liukkaalla.
        Itsellä ainakin 01 mallissa on DSC, tiedä sitten mikä käytännön ero on? oliko niin että DSC myös jarruttelee renkaita. Mutta lukko sekään ei ole, eli tylsää "yksivetoista" hommaa edelleen
        Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #5
          En tiedä kuinka paljon hinnassa on eroa saksassa 525i ja 530i, mutta jälkimäistä suosittelen automaatin ja farkkukorin kaveriksi. Kulutuksessa ei varmasti ole merkityksellistä eroa ja tuolla 3 litran koneella jaksaa tarvittaessa liikkuakin ihan kivasti. Monien mielestä tuo 530i on tasapainoisin e39 malli mitä se nyt ikinä tarkoittaakin.

          Comment

          • kromo
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 150
            • Etelä-Savo

            #6
            Originally posted by S.P.R View Post
            En tiedä kuinka paljon hinnassa on eroa saksassa 525i ja 530i, mutta jälkimäistä suosittelen automaatin ja farkkukorin kaveriksi. Kulutuksessa ei varmasti ole merkityksellistä eroa ja tuolla 3 litran koneella jaksaa tarvittaessa liikkuakin ihan kivasti. Monien mielestä tuo 530i on tasapainoisin e39 malli mitä se nyt ikinä tarkoittaakin.
            Pikaisesti vilkuilemalla saksassa hintaeroa on n. 2-3k€. Suomesta löytyi muutama hassu yksilö, hinnat siinä 25-28k€ paikkeilla, ja suunnilleen sama hintaero 525:een verrattuna.

            Niin. Olisihan 530:ssä toki lisäpotkua. Eikä kulutuskaan näytä ilmoitettujen arvojen valossa pahalta (525 CO2 235g/km ja 530 CO2 238g/km), eli keskikulutus siinä kympin kulmilla molemmilla. Nykyinenkin vanha rotko (-91 tomaatti Scorpio, juu taivaspaikka on hallussa jo parin aiemman Focuksenkin myötä ) imee sen kympin, ajoi miten ajoi... veikkaanpa vaan että ajokokemus on hivenen eri maata kuin yhdelläkään e39:llä

            Mitenkä sitten huoltokustannukset, onko 530:ssä jotain kalliinpaa/erikoisempaa teknikkaa? Öljyä ilmeisesti menee hieman, vaikkakin ihan normaalin rajoissa. Mikä muuten on 525/530 huoltoväli?

            Varustushan noissa näyttää aika hyvältä ainakin saksassa. Näyttää yleensäkin siltä että samalla koneella samanikäisen ja samanhintaisen ero "aidolla" suomiautolla ja nyt tuodulla on lähinnä varustetaso, ja se ettei täällä ole tarjontaa juuri lainkaan. Järkkyä että noita on myyty suomessa vielä 01-02 manuaali-ilmastoinnilla... se nyt ei vaan sovi auton luonteeseen.
            Last edited by kromo; 09-11-2007, 20:02. Reason: Kiitokset muillekin vastanneille ;)
            _______
            Kimmo
            _______________
            525iA Touring -01

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7433
              • Oulu

              #7
              Originally posted by kromo View Post
              Mitenkä sitten huoltokustannukset, onko 530:ssä jotain kalliinpaa/erikoisempaa teknikkaa?
              Ymmärtääkseni ei ollenkaan, eli juuri tässä suhteessa se olisi optimi. Öljynkulutuksesta tosin on sen suhteen ollut joskus puhetta, mutta tämä ei tunnu kaikkia vaivaavan.

              Originally posted by kromo View Post
              Mikä muuten on 525/530 huoltoväli?
              Sehän menee huoltovalojen perusteella, mutta noin 25 tkm.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by kromo View Post
                Mitenkä sitten huoltokustannukset, onko 530:ssä jotain kalliinpaa/erikoisempaa teknikkaa? Öljyä ilmeisesti menee hieman, vaikkakin ihan normaalin rajoissa. Mikä muuten on 525/530 huoltoväli?
                Sama kai se kone on, mutta kun toisessa vain enemmän iskutilavuutta. Ja huoltoväli on se, kun huoltovalot on punaisella
                E39 ja E91

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎