Millä nopeudella alkaen BMW suosittelee käytettävän vitosvaihdetta? Itse olen huomannut että oma 528 jaksaisi 60 nopeusrajoituksella mennä nätisti vitosella, mutta kierroksia on aikas pirun vähän. Kulutusmittari ei nyt ole kertonut minulle onko tuossa eroa. Ja miten vaihteisto? En tiedä BMW:n loodista mutta monien autojen laatikot ei kestä "liian pienillä" kierroksilla jurnuttamista.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Taloudelliset kierrokset / E39 528
Collapse
X
-
En tiedä noista bmw:n suosituksista,mutta kyllähän tuon huomaa itsekkin ja osaa laittaa taloudellisimman vaihteen.Esim.jos nyt ajelet 60km/h ja kolmos vaihteella kierrokset on jossain 3000rpm ja viitos vaihteella 1500rpm niin eikö maalaisjärkeä käyttäen se nelonen ole taloudellisin vaihde!Jos nyt oikeen älyttömiä säästöjä ja taloudellisuutta haet niin osta auto pienemmällä padallaE36 95 316i Sedan
E39 97 540i Touring
E46 99 320Ci Coupe
E53 01 X5 4,4 V8
E65 05 730d
F10 11 523i Sedan
F90 08 320i Sedan
-
-
Siis tossa on 60 vauhdissa jotain 1500 max kierroksia. Nelosella sitten lähemmäs 2000. Eihän ole kirkossa kuulutettua että 1500:lla menee vähemmällä. Kyse on moottorin jaksamisesta, eli liika vedätys niin tilanne on äkkiä +-0 tai jopa huonompi liian isolle vaihteelle. Mutta en niinkään kysy tätä polttoainetalouden kannalta vaan vaihteiston kestävyyden kannalta. Tiedän mm. diesel volkkaritapauksia missä liian pienillä kierroksilla jurnuttaminen on vahingoittanut laatikkoa. Tätä ajan takaa, vai onko BMW:n loota tältä osin kestävä?Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Tasakaasulla mikä vaihde tahansa, mutta taloudellisuuden näet siihen tarkoitetusta mittarista. Isoa pykälää siis voi käyttää. Kestävyyden kannalta kiihdytykset sitten "herkemmillä" moottorin kierroksilla, eli ei jurnuttamalla. Kutoskonetta on vaikea saada jurnuttamaan, mutta nelosella jo liian pieni vaihde huomataan.
Comment
-
-
Mulla 523i jossa oli kai vähän eri peränvälitys, mutta tuollainen mittarinopeutta 60 km/h on juuri siinä ja siinä että ajanko viitosella vai nelosella. Onhan sitä joskus varmaan tullut ajeltua hitaamminkin viitosella, mutta kyllä tuntuu että nelonen on vielä tuossa vauhdissa ihan OK ja useimmiten käytän sitä.
Kevyitä kiihdytyksiä risteyksistä, liikenneympyröistä ja hidastetöyssyistä tulee monesti tehtyä jostain 1400 rpm alkaen kolmosella. Liekö siten vaarallista vaihteistolle, hyvinhän tuo moottori kuitenkin tuntuu vetävän. Talvella varsinkaan kun pitoa ei liikaa ole niin kakkosella kiihdyttely tuntuu turhalta.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment