Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 akunkenkä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ide
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 74
    • Ii

    E39 akunkenkä

    530dA:n akunkenkä on nyt aiheuttanut harmia useampaan otteeseen. Kyseessä on siis pluskenkä. Kesällä tuli ihmeellisiä starttiongelmia viime talven virtaongelmien jälkeen. Luulin akunkenkien vaan hapettuneen ja viat korjaantuivatkin muutamaksi kuukaudeksi kengät ja navat putsaamalla.

    Akunkenkä on kuitenkin venynyt, eikä sitä saa kiristettyä enää. Kysyin uutta akunkenkää merkkiliikkeestä ja hinta kaapeleineen oli 350€. Korjaussarjan hintakin oli yli 300€, joten jäi hyllyyn. Akunkengässä on kuulemma räjähdyspanos, joka katkaisee kaapelin onnettomuustilanteessa. Akunkenkää piti vähän modifioida ja kehitellä siihen kiilaa. Nyt akunkenkä on ainakin toistaiseksi toiminut viritysten ansiosta ja räjähdyspanos on edelleen valmiina kaapelin katkaisuun tarvittaessa.

    Miinuskenkää kiristäessä sekin tuntui hieman luistavan navassa. No, nyt se paikka on tiedossa ja siihenkin on konstit valmiina, jos virtaongelmia vielä ilmenee. Onko muiden E39:ssä yhtä venyviä akunkenkiä, vai onko mulla jokin erikoisyksilö? En ainakaan aiheesta löytänyt muita keskusteluita.
    E39 530dAt 9/98
    www.ilkansivu.net
  • janihannula
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 740
    • https://t.me/pump_upp

    #2
    Mullakin on ihan samaa vikaa. ensin ilmeni startaus ongelmia. seuraavaksi auto oli joka aamu sähkötön ja kaikki muistilla toimivat systeemit oli nollautunu. nyt sitte on ruvennut kaikki auton valot "värisemään" ajoittain.

    aina kun auto on ollut sähköttömänä, on asiaan auttanut plus kenkään kopautus. ilmeisesti jokin kosketushäiriö yms. mene ja tiedä. uusi kaapeli toisiaan maksaa maltaita ja jäi myös minulta varaosahyllyyn.

    ja auto 530d -99
    https://t.me/pump_upp

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Siis se itse paukkukaapeli on todella edullinen jos sitä vertaa lisäksi kokonaisen paukkukaapelin vaihtoon...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Siis se itse paukkukaapeli on todella edullinen jos sitä vertaa lisäksi kokonaisen paukkukaapelin vaihtoon...
        Mitä tarkoitat, en tajua yhtään?

        Comment

        • waudeville
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 2089
          • Nokia

          #5
          ohutta lyijylevysoiroo väliin niin kiristyy.sa kalastusliikkeistä
          e34 540ia -94 Batmobile
          candy-king

          ex: e32 735i -89
          e34 525i -89

          Comment

          • Wille83
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 98
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Ide View Post
            ... Akunkengässä on kuulemma räjähdyspanos, joka katkaisee kaapelin onnettomuustilanteessa.

            Hieman offtopic, mutta osaako joku kertoa mikä laukaisee tuon räjähdyspanoksen onnettomuustilanteessa?:think

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              530d 10/98. Sama.

              Editoidaan vielä: Laitetaan asiasanat tyyppivika , starttaus , sähköongelma , akku , akunkenkä niin joku joka hakee näitä ongelmia löytää helposti searchilla...

              Comment

              • bmw e34
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2002
                • 633
                • raahe

                #8
                Originally posted by Wille83 View Post
                Hieman offtopic, mutta osaako joku kertoa mikä laukaisee tuon räjähdyspanoksen onnettomuustilanteessa?:think
                en satavarmasti muista kummasta tulee ohjaus sähkösytyttimelle joka räjäyttää panoksen, joko AIRBAG- ohjausyksiköltä tai ZKE/ZVM- (korinohjaus)yksikkö antaa sen CRASH SENSOR :in aktivoiduttua. mutta siihen vaikuttaa auton nopeus ja moottorin kierosluku, eli sen ei pitäisi laueta vaikka autossa on virrat päällä mutta auto ei ole liikkeessä.

                ohessa lainaus WDS :tä jossa selitetään miten ko. kapistus vörkkii.

                Multiple Restraint System (MRS) and MRS 2


                Function

                The multiple restraint system MRS includes the functions of the central triggering unit ZAE2 and has been extended to include the operation of the side airbags for the front upper torso (Thorax).
                The MRS2 system additionally monitors the triggering circuits of both front head airbags and the two rear side airbags as well as the safety battery terminal.
                Functions same as ZAE2

                After "Ignition ON" the system carries out a self-test for approx. 4 s. The failure warning lamp (AWL) lights during this test time.
                If the control unit detects a fault which is currently pending or has already been stored in the fault code memory, the AWL will continue to light after the 4 s test phase, otherwise it will go out. The system assumes standby mode as soon as the self-test is completed.
                The central control unit accommodates sensors which pick up and evaluate the deceleration values of the vehicle which occur in the event of an accident.
                The electronic control of the seat occupancy detection facility supplies the system with information as to whether the front passenger seat is occupied.
                At the same time it monitors the belt buckles (on US vehicles) and in this way receives information as to whether the seat belts are buckled.
                The control unit processes all this information and, on the basis of certain criteria, decides if and when the driver/passenger airbag as well as the belt tensioners are to be triggered, e.g. the front passenger airbag/belt tensioner is not triggered if the passenger seat is not occupied.
                The MRS control unit can process a maximum of 3 accidents involving activation of at least one triggering circuit. An internal fault is then stored in the fault code memory which makes it necessary to replace the control unit.
                Additional functions of MRS/MRS2

                The sensors integrated in the central control unit MRS mainly detect deceleration in longitudinal direction of the vehicle. Two additional remote sensors, the so-called satellites, are provided in order to detect and assess deceleration values in transverse direction faster, as they typically occur in the event of side impact. These are located on the cross members beneath the driver's and front passenger seats and inform the MRS control unit when an accident situation is recognized which demands the triggering of one or both side airbags for the upper torso (MRS) or of the rear head or side airbags (MRS2). The MRS or MRS2 control unit compares these reports with the measurements made by the sensors within the control unit, and if necessary then triggers one or more of the side airbags.
                System components

                MRS/MRS2 control unit

                The MRS/MRS2 control unit contains sensors which record and evaluate deceleration in an accident.
                Depending on the information received from the periphery and the integral sensors, the MRS or MRS2 control unit decides which ignition circuits are to be triggered.
                Failure warning lamp AWL

                The failure warning lamp lights during the self-test which takes place after switching on the ignition and when a fault is present in the system or an appropriate fault code is stored in the fault code memory.
                If the control unit is disconnected from the vehicle wiring harness, the AWL will light up due to a short circuit in the wiring harness connector.
                Seat occupancy detection (SBE) (codeable)

                A seat mat located under the seat cushion of the front passenger's seat changes its resistance depending on the load applied on the seat. The seat occupancy electronics evaluate this resistance and transmit the result "occupied"/"not occupied" via a data lead to the MRS or MRS2 control unit.
                The "occupied" status is recognized when the passenger seat is subjected to a load exceeding about 12 kg.
                Note
                For safety reasons, the "occupied" status is still detected for approx. 2 minutes after the load has been removed.
                Satellites (sensors for side airbags)

                The satellites (sensors for side airbags) are mounted on the cross members beneath the driver's and passenger's seats.
                They are connected by means of a 3-pin plug connector to the vehicle wiring harness: Voltage supply and a data lead to the MRS or MRS2 control unit.
                The sensors for the side airbags detect transverse deceleration in an accident which typically occur in a side impact, and report to the control unit that they have recognized an accident situation which demands the triggering of a side airbag.
                The satellites are essential components of the MRS/MRS2 and cannot be coded.
                If a data lead between the control unit and one of its satellites is interrupted, diagnosis can only be carried out after about 30 seconds.
                Warning!
                The satellites may only be removed, installed or disconnected with the battery disconnected. This also applies to all jobs during which the satellites may be subject to vibration/shaking.
                Belt contacts (codeable)

                Switches are integrated in the buckles which signal to the control unit whether the belt is buckled.
                Triggering circuits
                • Driver airbag (codeable)
                • Passenger airbag (codeable)
                • Belt tensioner driver's side (codeable)
                • Belt tensioner passenger's side (codeable)
                • Side airbag for upper torso (Thorax), left (codeable)
                • Side airbag for upper torso (Thorax), right (codeable)
                In addition possible triggering circuits in MRS2
                • Thorax side airbag, rear left and right (codeable)
                • ITS head airbag, front right and left (codeable)
                • Safety battery terminal
                The MRS in the workshop

                A test adapter is available for the 50-pin connector of the ZAE2 for the MRS and the MRS2.
                Caution!
                The MRS or MRS2 control units and satellites (sensors for side airbag) must only be removed, installed or disconnected with the battery disconnected at the terminals!
                The MRS or MRS2 control unit must be coded after being renewed.
                Seat occupancy detection

                The seat occupancy detection status (seat occupied or not) can be read out via diagnosis.
                For safety reasons, the "occupied" status is still indicated for approx. 2 minutes after the load has been removed.
                Last edited by bmw e34; 22-11-2007, 13:28.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Mitä tarkoitat, en tajua yhtään?
                  Siis jos tuon koko paukun sisältävän akkukaapelin joutuu vaihdattamaan merkkihuollossa, tarkoittaa se käytännössä koko sisustan purkua 70€-80€ tuntihintaan. Kyseinen kaapeli nimittäin kulkee akulta takaluukusta kaikkien mattojen+eristeiden alla pohjaan ruuvattuna, kojelaudan alta, tulipellistä läpi, auton rintapellissä sijaitsevaan pistokkeeseen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Wille83 View Post
                    Hieman offtopic, mutta osaako joku kertoa mikä laukaisee tuon räjähdyspanoksen onnettomuustilanteessa?:think
                    Tämä laukeaa AINA jos/kun yksikin muu airbagjärjestelmän toiminnallinen osa laukeaa. Läukaisujärjestys on aina muutaman millisekunnin välein ensin ko.kaapeli poikki(katkaisee polttoaineen syötön sekä moottorinohjauksen), sitten pamahtaa vyönkiristin ja sen jälkeen itse bagi(etu tai sivut).
                    Laukaisun hoitaa airbagjärjestelmän latautunut/toimiva keskusyksikkö(ei siis mikäli kojelaudassa palaa vikavalo). Tämä lähtee aina ja siis ilman suuntatunnistusta, koska tämä laukeaa aina, ja aina ensimmäisenä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎