Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring 4-pyöräsuuntaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Z
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 943
    • Manse

    E39 touring 4-pyöräsuuntaus ongelma

    ..tai no en tiedä onko ongelma. Eli vien auton ensi viikolla 4-pyöräsuuntaukseen ja autossa on automaattinen tasonsäätö takapäässä (siis korkeuden säätö).Aiheuttaako tasonsäätö jotain erityistoimenpiteitä jotka tarvitsee huomioida säädettäessä pyöränkulmia?

    En siis ole viemässä mihinkään BMW-huoltoon, joten siksi kyselen.
    E38 740ia
    E39 530 dAT
    ex. E34 520i sedan
    ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
    ex. E36 325i sedan
    ex. E36 328i touring
    ex. E36 318 iS qp
    ex. E36 325i qp -R.I.P-
    ex. E21 320i sedan
    ex. E30 318i sedan
    ex. E3 2500 sedan
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Originally posted by Mr. Z View Post
    ..tai no en tiedä onko ongelma. Eli vien auton ensi viikolla 4-pyöräsuuntaukseen ja autossa on automaattinen tasonsäätö takapäässä (siis korkeuden säätö).Aiheuttaako tasonsäätö jotain erityistoimenpiteitä jotka tarvitsee huomioida säädettäessä pyöränkulmia?

    En siis ole viemässä mihinkään BMW-huoltoon, joten siksi kyselen.
    Ei aiheuta mitään toimenpiteitä.

    Comment

    • Makee28
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 527
      • Kitee

      #3
      Oma kokemus:
      Ugulit nosti perän ilmaan,laittelivat mittalaitteensa paikoilleen ja kalibroivat ne etc(tai mitä nyt ikinä tekivätkään) lähdin juomaan kupin kahvia(taisin syödä lihapiirakankin).
      Tulin takaisin pajan puolelle, auto oli laskettu pyörilleen ja asentaja puno taka cambereita kohilleen ja kiroili kuin lohilappalainen,ettei meinaa säädöt millään riittää. Toinen asentaja ihmetteli jonkun asiakkaan kanssa,et miten tolla autolla voi ajaa kun on niin vähän tilaa renkaan ja kaaren välissä,eikö ota kiinni. Sanoin että hyvin sillä pärjää,ja siinä samalla satuin vilkaiseen katon rajassa nosturin päällä olevaa autoa--> kaari makas renkaassa kiinni.
      Kävin nappaamassa auton käyntiin,ja perä lähti nouseen oikeelle tasolle. Sitten kuulemma alkoki camberi säädöissä varat riittämään.

      Tason säätö lienee aktiivisena jonkin aikaa virtojen sammuttamisen jälkeen. Renkaat nostettiin ilmaan,tasontunnistimet hokas että nyt mennään korkeella-->poistoventtiilit auki--> ilmapusseista ilmat pois.
      Auto laskettiin takas renkailleen,kaaret toppas renkaisiin kiinni ja tasonsäätö ei ollut enää aktiivisena,et olis nostanut perän oikeaan korkeuteen. Oisko tuossakin se maaginen 16min,minkä tasonsäätö kattelee meininkiä virtojen sammuttamisen jälkeenkin.

      Eli vastaukseni on: Kyllä,tasonsäätö VOI aiheuttaa erityistoimenpiteitä.

      Comment

      • KATKU
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 230
        • Vaasa

        #4
        Kumpi tapa on nyt sitten oikea tohon 4P suuntaukseen ? Merkkihuolto, jossa autoon laitetaan runsaat lisäpainot vai "normaalisäätö" ilman lisäpainoja.
        Vai onko noilla painoilla mitään merkitystä.

        Comment

        • Wäinö
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 142
          • Kirkkonummi

          #5
          Kyllä ainakin omalla kohdalla tuo takapään ilmajousitus muodostui esteeksi kun olisi pitänyt ei-merkkiliikkeessä alkaa tekemään säätöjä. Kyseisen firman laitteet totesivat suoraan että säätöjä ei voida tehdä luotettavasti ilman että bemarin oma testeri on kytketty autoon kiinni samanaikaisesti ---> vein suosiolla merkkiliikkeeseen.

          EDIT:

          Kumpi tapa on nyt sitten oikea tohon 4P suuntaukseen ? Merkkihuolto, jossa autoon laitetaan runsaat lisäpainot vai "normaalisäätö" ilman lisäpainoja. Vai onko noilla painoilla mitään merkitystä.
          Bemarin ohjeet käskevät tehdä homman noiden painojen kanssa, mutta muistelisin kuulleeni että noilla merkkilliikkeillä on jo tänä päivänä uudempia vermeitä jotka hoitavat homman niin ettei oikeita fyysisiä painoja enää tarvita.

          Joku ei merkkiliike taas sitten säätää miten osaa ja kykenee, erityisesti näiden tasonsäädöllisten alustojen kanssa.
          Last edited by Wäinö; 23-11-2007, 22:51.
          F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

          Comment

          • JonasG
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 2160
            • Porvoo/Helsinki

            #6
            Tiedä sitten,ainakin Biilian robootti näytti ok lukemat kun säädetin kulmat virrat päällä. Autoni ei tosin ole touringin normaali korkeudella ja takarenkaat 275 joten takapyörien camberia ei saatu ihan 100% säätöihin mutta ei se kesän aikana rengasta ole syönyt ja suoraan se rullaa.
            Last edited by JonasG; 24-11-2007, 00:31.

            Comment

            • bimmer
              Bimmer Rookie
              • Jan 2003
              • 105
              • JKL

              #7
              Tämä topic sattuikin juuri sopivasti...
              Nimittäin tänään (23.11) vein auton (530daT tasonsäädöllä) aamulla suuntaukseen.
              Ensinnäkin tuosta laitteesta (john bean, kuulemma tänä keväänä tullut) ei löytynyt farkkua tason säädöllä, ainoastaan "low air suspension" farkkuna.
              Yritettiin sitten "sedan air suspension" laittaa asetuksiin, mutta niin kävi ettei arvoja saatu kohdalleen takapäästä.
              Kysyin tuosta lisäpainoista, ja eivät sitä ole ikinä käyttäneet.
              Samoin ajattelin ääneen että jos tuo perä vähän laskee niin kulmat voi muuttua, mutta asentaja sanoi ettei silläkään ole vaikutusta...
              Merkkihuollosta sitten kysyin ja kuulemma asentajat mittaavat auton korkeuden, ja sen mukaan suuntaavat kulmat!?
              Ei homma siihen loppunut vaikka yksittäistä takapyörää ei saatu kohdilleen, niin kuitenkin kokonais auraus/haritus oli vihreällä ja päätettiin siirtyä etufillareiden kimpppuun.
              No, ei saatu raidetangon säätöjä auki, asentaja kuumensi sellaisella torchilla lukkkomutteria, ja se lähtikin viimein auki, mutta itse säätö ei sitten liikkunut mihinkään.
              Tässä vaiheessa todettiin että otetaan ensi viikolla uusiksi ja irroitetaan raidetangot kokonaan ja herkistellään penkissä ne valmiiksi.
              Ajattelinkin kokeilla irrottaa raidetangot itse ja herkistellä ne valmiiksi, nimittäin tulee suuntaukselle hintaa jos pajalla sen tekevät, itse suuntaus olisi kuitenkin kohtuullisen hintainen (60€).
              Laakkosella nimittäin alkaen 109€ + säädöt päälle, joten voipi maksaa kun joutuvat kuitenkin purkamaan nuo raidetangot...
              Kertokaa lisää kommentteja ja onnistuneita/epäonnistuneita suuntausraportteja!!

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Onko kellään heittää esimerkkiä paljonko merkkiliike ottaa pelkästä suuntauksesta? Ottaako yleensä puljut jotka suuntauksia tekee niin huomioon madalluksesta mahdollisesti johtuvat kulmien muutokset? Ja muuttuuko siellä madalluksesta mitkä kulmat, camber? muita?
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • bimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 105
                  • JKL

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Onko kellään heittää esimerkkiä paljonko merkkiliike ottaa pelkästä suuntauksesta? Ottaako yleensä puljut jotka suuntauksia tekee niin huomioon madalluksesta mahdollisesti johtuvat kulmien muutokset? Ja muuttuuko siellä madalluksesta mitkä kulmat, camber? muita?
                  Tuo Laakkonen on merkkiliike Jyväskylässä. eli muistaakseni se oli 109€ + säätö.
                  Yleensä noissa koneissa pitäisi olla myös vaihtoehtona urheilualusta, ainakin Audiliikkeen koneessa oli kun aikanaan käytin Anelkkua siellä.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎