Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m54 vesikierron ilmaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gyrus
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 72

    e39 m54 vesikierron ilmaus?

    löysin vain m52 koneen ilmaus ohjeet, muttä mites hoituu m54 koneen ilmaus? (vm01 525)

    nyt on eberin asennus enää letkujen kiinnilaittoa vailla joten nopeita vastauksia kaivataan..
    Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    M52TU/m54 ilmaa itse itsensä.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2324
      • Uusimaa

      #3
      Löysin tällaisen 10v vanhan ytimekkään keskustelunaloituksen...

      Tämä ilmaaminenhan tapahtuu ilmeisesti sen jäähdyttäjän vasemmassa alanurkassa olevan sähköisen pumpun avittamana? Mutta pyöriikö tuo pumppu aina auton ollessa käynnissä vai pitääkö se aktivoida jotenkin? Pystyykö INPA:lla testaamaan/aktivoimaan tätä pumppua?

      Eli ilmeisesti tässä kuvassa jäähdyttäjän oikealla puolella näkyvästä pumpusta kysymys?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • ts18056
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 276
        • Joroinen

        #4
        Tuosta pumpusta tiedä, mutta se vesiventtiilien yhteydessä oleva pyörii näillä keleillä heti kun on virrat päällä. Ja jos järjestelmässä ilmaa imaisee sen paisarin aika nopeesti tyhjäksi.
        E39 525i -01
        ex 750iL -96

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by JKK View Post
          Löysin tällaisen 10v vanhan ytimekkään keskustelunaloituksen...

          Tämä ilmaaminenhan tapahtuu ilmeisesti sen jäähdyttäjän vasemmassa alanurkassa olevan sähköisen pumpun avittamana? Mutta pyöriikö tuo pumppu aina auton ollessa käynnissä vai pitääkö se aktivoida jotenkin? Pystyykö INPA:lla testaamaan/aktivoimaan tätä pumppua?

          Eli ilmeisesti tässä kuvassa jäähdyttäjän oikealla puolella näkyvästä pumpusta kysymys?
          Virrat asentoon II, puhallin pienelle nopeudelle (että ei tyhjennä akkua), ilmausruuvit auki ja kaatamaan hitaasti lisää nestettä. Pyörii siis kun virrat on asennossa II ja puhallin on päällä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • jpo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 55
            • Seinäjoki

            #6
            Joissakin ohjeissa edellisten toimenpiteiden jälkeen (siis kun ilmausruuveista tulee pelkkää nestettä) neuvotaan käyttämään konetta hetken aikaa n. 3000 rpm, mutta kuitenkin niin lyhyen aikaa ettei kone lämpeä. Ja sitten lisätään mahdollisesti nestettä mikäli pinta laski.

            Comment

            • Vilppi132
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 156
              • finland

              #7
              Kyse kylläkin e46, mutta sama m54 kone.

              1. Ajan auton nokka korkealle (moottori kylmä)
              2. Laitan puhalluksen asentoon 1 & lämmöt täysille.
              3. Käännän avaimen asentoon 2 (tarviiko autoa käynnistää tässä tapauksessa jos näissä on joku sähkönen pumppu?
              3. Tai käynnistän auton.
              4. Avaan ilmausruuvin paisarin vierestä ja alan lorottamaan jäähytin nestettä niin kauan kunnes ilmausruuvista tulee nestettä.
              5. Suljen ilmausruuvin ja täytän paisaria sitä mukaa kun laskee.
              6. Availen silloin tällöin ilmausruuvia tarkistaakseni, ettei sieltä tule enään ilmaa vaan pelkkää nestettä.
              7. Homma valmis kun lämmöt puolessa välissä ja nesteen pinta ylämerkissä, eikä nähtävästi enää ilmaa ilmausruuvista.

              Menikö nyt oikein ?
              Hyvin puskee lämmintä ja lämmöt pysyy hyvin puolessa välissä, mutta välillä ihan kun jostain kuulus muka lipitystä jos parkkeeraa etupää alamäkeen, vaikka en ole sata varma onko se veden lotinaa kun niin pieni ääni..

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by Vilppi132 View Post
                Kyse kylläkin e46, mutta sama m54 kone.

                1. Ajan auton nokka korkealle (moottori kylmä)
                2. Laitan puhalluksen asentoon 1 & lämmöt täysille.
                3. Käännän avaimen asentoon 2 (tarviiko autoa käynnistää tässä tapauksessa jos näissä on joku sähkönen pumppu?
                3. Tai käynnistän auton.
                4. Avaan ilmausruuvin paisarin vierestä ja alan lorottamaan jäähytin nestettä niin kauan kunnes ilmausruuvista tulee nestettä.
                5. Suljen ilmausruuvin ja täytän paisaria sitä mukaa kun laskee.
                6. Availen silloin tällöin ilmausruuvia tarkistaakseni, ettei sieltä tule enään ilmaa vaan pelkkää nestettä.
                7. Homma valmis kun lämmöt puolessa välissä ja nesteen pinta ylämerkissä, eikä nähtävästi enää ilmaa ilmausruuvista.

                Menikö nyt oikein ?
                Hyvin puskee lämmintä ja lämmöt pysyy hyvin puolessa välissä, mutta välillä ihan kun jostain kuulus muka lipitystä jos parkkeeraa etupää alamäkeen, vaikka en ole sata varma onko se veden lotinaa kun niin pieni ääni..
                Sama kone ja aihio.
                En tehnyt mitään vippaskonsteja.
                Auto tasaisella alustalla ja käynnissä.
                Annoin käydä lämpöihin ja lisäilin nestettä.
                20km ajolenkin jälkeen tarkastin pinnan kun kone oli jäähtynyt joitakin tunteja ja lisäsin pari desiä. Siinä se.

                Comment

                • Nkos
                  Newbiemmer
                  • Sep 2017
                  • 4
                  • Tre

                  #9
                  Nyt sitten tarvis asiantuntevaa jeesiä.

                  Auto e39 2001 eli ilmeisesti m54 koneella.
                  Hetki sen jälkeen kun auto mun käsiin päätyi, alkoi puhaltamaan viileää tyhjäkäynnillä ja vähän tämän jälkeen nostelemaan lämpöjä tyhjäkäynnillä. Heti kun nosti kierroksia, laski lämmöt ja lämmintä puhalsi kabiiniin.

                  Ostin jo vesipumpun ja termarin mutta kuitteja tutkiessani totesin että ei ole montaa vuotta kun ne vaihdettu syyläri mukaanluettuna joten päädyin kokeilemaan ilmaamista.

                  Ilmauksen suoritin keula ylhäällä nestettä lisäillen ja ilmausruuveja availlen, nestettä menikin melko hyvin järjestelmään ja lämmintä puhalsi jälleen kabiiniin. Tosin tyhjäkäynnillä olisi voinut lämpimämpääkin tulla. En tiedä paljonko ilmaa varsinaisesti tuli ulos vai päästinkö vain nestettä pihalle ruuvista. Ilmatessa kuului myö "teepannun vihellys" joka loppui kun avasin ilmausruuvia termarin vierestä.
                  Noin viikko myöhemmin alkoi taas sama ongelma, kylmää puhaltaa mutta lämpöjä ei vielä nostanut. Eilen ilmailin uudelleen suunnilleen samalla meiningillä ja taas sama lopputulos; lämmintä puhaltaa mutta lämpimämpää voisi tulla.

                  Jos sähköinen kv pumppu rikki, mitä aiheuttaa? Ja kuuleeko kv pumpun surinan virrat päällä?

                  EDIT: Ulkoilmalämpötila näyttää mitä sattuu. Voiko vaikuttaa asiaan?
                  Last edited by Nkos; 18-10-2017, 10:09.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10043
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Nkos View Post
                    Jos sähköinen kv pumppu rikki, mitä aiheuttaa? Ja kuuleeko kv pumpun surinan virrat päällä?
                    Ainakin sen,että lämmityslaiteen ilmat ei todennäköisesti poistu.

                    Comment

                    • lihakimpale
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2017
                      • 261
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Virrat asentoon II, puhallin pienelle nopeudelle (että ei tyhjennä akkua), ilmausruuvit auki ja kaatamaan hitaasti lisää nestettä. Pyörii siis kun virrat on asennossa II ja puhallin on päällä.
                      Joku kirjotteli joskus jossain, että kannattaa ensin kaataa termarin ilmausruuvista nestettä täyteen, ja ruuvi kiinni. Vasta sitten virrat asentoon II, jonka jälkeen paisarin ilmaruuvista nestettä sisään. Muuten truuttaa termarin ilmaruuvista nesteet taivaalle.

                      Comment

                      • lihakimpale
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2017
                        • 261
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by lihakimpale View Post
                        Joku kirjotteli joskus jossain, että kannattaa ensin kaataa termarin ilmausruuvista nestettä täyteen, ja ruuvi kiinni. Vasta sitten virrat asentoon II, jonka jälkeen paisarin ilmaruuvista nestettä sisään. Muuten truuttaa termarin ilmaruuvista nesteet taivaalle.
                        Joo näinhän siinä juuri kävi..

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎