Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA -97 lämpöongelmat jatkuu vol.2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taksari84
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 88
    • Loviisa

E39 523iA -97 lämpöongelmat jatkuu vol.2

Eli kuumenemisongelmat jatkuvat. Alkuviikosta ajoin auton vajaan kilsan verran huoltsikalle tankattavaksi ja siitä jatkoin kilsan verran eteenpäin, kunnes lämpömittarin neula alkoi kohota. Sain auton ajettua kotipihaan juuri ennenkuin neula pääsi punaiselle. Seuraavana päivänä lisäsin nestettä ja pumppasin ilmaa pois. Käynnistin auton ja annoin sen käydä normaalilämpöiseksi ja normaalilämpöisenä vielä vajaa 10 min että sain lumet pyyhittyä. En ehtinyt edes pihalta pois kun neula jo rupesi kohoamaan. Ei kun auto parkkiin ja siinä se on nyt seissyt.

Sama vika tapahtui jo viime talvena kun ostin auton. Silloin myyjäliike takuukorjasi auton ja sai vian pois huuhtelemalla jäähdytysjärjestelmän. Pakokaasumittaus tehtiin myös eikä sen mukaan kannentiivisteessä ollut vikaa. Tämän jälkeen auto toimi kuukausia hyvin ennenkuin siihen vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin, jolloin ilmeisesti jouduttiin poistamaan joku putki jäähdytysjärjestelmästä. Sen jälkeen vika ilmeni uudestaan, ilmeisesti kehnon ilmauksen takia. Pari kertaa sen jälkeen on moottori taas käynyt liian kuumana. Viime aikoina olen pannut merkille, että sisääntuleva ilma ei ole ollut lämmintä, ainakaan lyhyessä ajossa, vaikka moottori on ollut normaalilämpöinen. Ilmastointi ei ole auttanut yhtään.

Pumpatessa huomasin, että lohkon ja putken liitoskohdasta tuli pieniä kuplia. Kyseessä siis se lyhyt putki joka menee paisuntasäiliöstä lohkoon osa nro 11531740478.

Missä vika? Kannentiiviste sökö? Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä?
    F07 530dA -10, E38 735iA -97
    Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08
  • blown
    Newbiemmer
    • Jun 2006
    • 28
    • mynämäki

mulla näin

osta uusi termostaattikotelon kansi.
    Mulla oli ihan sama homma,
    ja sen uusiminen auttoi(tiiviste huono).
    (ilma pääsee järjestelmään huonon tiiveyden takia)
    Maksaa joku 30€ metrossa

Comment

• herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

Hämeenlinnan länsiautossa oli 22e tuo kotelo, hain meinaan eilen. Ilmaus on syytä tehdä sitten oikeen huolella ja asennuskaljan kanssa pitkän kaavan mukaan.
      Retard Member

Comment

• Taksari84
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 88
        • Loviisa

Kiitoksia

Kiitoksia paljon! Eli ilmeisesti tuo temarikotelo tihkuttaa nestettä hiljalleen pois, jolloin kone kuumenee? Taidanpa samalla vaihtaa paisuntasäiliön alatiivisteen.

Comment

• jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

E39 käy oikeesti kuumana ihan normaalistikin, eli jos järjestelmä ei pidä painetta niin se on moro, samantien lykkää höyryt koneesta.Näistähän on mennyt jäähdyttäjiä, vesipumppuja, noita koteloita, paisuntasäiliöitä. Onnea metsästykseen! Siinä mielessä pelkoa ei ole, että koneen moottorinohjaus tunnistaa ylilämmöt ja meno loppuu ennen isompaa vahinkoa. Sen muovikotelon rakenne on muuten aika lapsellinen, sen kiinnitysruuvit eivät ole symmetriset ja kotelo jää aina vähän kaniin, ei ihme jos alkaa vuotaan.
          Last edited by jpeltoma; 08-12-2007, 20:51.
          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

• jamoc8
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 277
            • Oulu

Jaa, no kyllä mulla aikanaan pääsi keittämään pahemman kerran ja meni kansipahvi paskaksi.. Eli ei ainakaan 97:ssa moottorinohjaus puuttunut peliin.. eli punavalot päällä joutui itse koneen sammuttamaan.

Siinä mielessä pelkoa ei ole, että koneen moottorinohjaus tunnistaa ylilämmöt ja meno loppuu ennen isompaa vahinkoa. [/quote]
            ---- Bee äm dapl juu ----

Comment

• jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

Originally posted by jamoc8 View Post
              Jaa, no kyllä mulla aikanaan pääsi keittämään pahemman kerran ja meni kansipahvi paskaksi.. Eli ei ainakaan 97:ssa moottorinohjaus puuttunut peliin.. eli punavalot päällä joutui itse koneen sammuttamaan.
              [/QUOTE]

Siis kumpi oli syy ja seuraus? Eli jos kannentiiviste hajos (painetta kiertoon) ja sen takia se halkaisi vesiputken/ syylärin ja pukkas vetet mäelle? Vai pystyitkö varmentamaan asian miten? Mulla jo M51 vm -94:ssä meno loppui ja poksit nilkutusmoodiin jos lämpö nousi. Konettahan ei saisi sammuttaa tulikuumana, DME boksit pitäis mennä nilkutukselle.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

• jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 277
                • Oulu

Pakkohan se kone jossain vaiheessa on sammuttaa.
                Noh, ruuhka-ajossa helteellä nosti kerran lämmöt punasen rajalle(sähköflekti oli paskana) sain lämmöt laskemaan ilmastoinnin poiskytkennällä sekä aukinaiselle baanalle päästyäni, mutta muutamat seuraavat starttaukset tupsahduksen saattelemana ja sitten nesteet ampui jostain pihalle. En tiedä nilkutusmoodista, sievästi tuli ajeltua ja nokkatunnistinkin oireili jo välillä. Mutta siis kyllä nämä rikki saa..

Siis kumpi oli syy ja seuraus? Eli jos kannentiiviste hajos (painetta kiertoon) ja sen takia se halkaisi vesiputken/ syylärin ja pukkas vetet mäelle? Vai pystyitkö varmentamaan asian miten? Mulla jo M51 vm -94:ssä meno loppui ja poksit nilkutusmoodiin jos lämpö nousi. Konettahan ei saisi sammuttaa tulikuumana, DME boksit pitäis mennä nilkutukselle.[/QUOTE]
                ---- Bee äm dapl juu ----

Comment

• Taksari84
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 88
                  • Loviisa

Ostettu on

Nonnii, termarikotelon kansi on ostettu, 20e Porvoon Autosalvasta. Tän jälkeen on siis uusittu termostaatti, vesipumppu ja paisuntasäiliön korkki. Muita osia joita uusittu on laturi, k.akselin asentotunnistin ja umpiot. Siinä kuluneen vuoden rempat... Mut on se silti niin ihana XD

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎