Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Valoautomatiikka ja säätörulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gunkkari
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 56
    • Oulu

    E39 Valoautomatiikka ja säätörulla

    Tässä ihan juurikin lueskelin tuota alla olevaa ketjua, mutta sieltä en vastausta löytänyt ongelmaani. Katsastuksessa tuli huomautus, että valoautomatiikka ei toimi ja korjattava sitten kun jaksaa.

    Itselläni kuitenkin on auton sisällä tuo säätörulla, millä auton valot kuitenkin nousevat ja laskevat. Luulin eka kun se katsastus äijä siitä hikoili, että ne valon moottorit ovat rikki, mutta onko niissä vielä jotkut toiset moottorit jotka nostavat ja laskevat niitä, kun kuitenkin tosta säätörullasta ne nousee ja laskee?

    Aika sekavaa?
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7438
    • Oulu

    #2
    En ymmärrä: minusta valoautomatiikalla ei ole mitään tekemistä valojen korkeussäädön kanssa.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • zaci
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 459
      • Kuopio

      #3
      Vai valojen automaattinen korkeudensäätö ei toimi? Mutta jos sellainen olisi niin eikö tuo manuaalinen säätömahdollisuus nimenomaan puutu?
      BMW F20 120xDa 2016 140kW

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Gunkkari View Post
        Tässä ihan juurikin lueskelin tuota alla olevaa ketjua, mutta sieltä en vastausta löytänyt ongelmaani. Katsastuksessa tuli huomautus, että valoautomatiikka ei toimi ja korjattava sitten kun jaksaa.

        Itselläni kuitenkin on auton sisällä tuo säätörulla, millä auton valot kuitenkin nousevat ja laskevat. Luulin eka kun se katsastus äijä siitä hikoili, että ne valon moottorit ovat rikki, mutta onko niissä vielä jotkut toiset moottorit jotka nostavat ja laskevat niitä, kun kuitenkin tosta säätörullasta ne nousee ja laskee?

        Aika sekavaa?
        Katsarilla ja/tai sinulla menneet joulupuurot sekaisin. Sinulla on siis manuaalinen korkeussäätö, joka kuulostaisi pelaavan säätöpylpyrästä, kuten pitääkin. Automaatinen korkeussäätö on eri asia, eikä siinä ole säätörullaa lainkaan.

        Valoautomatiikkahan tarkoittaa ajovalojen syttymistä automaattisesti virrat kytkettäessä. Se ei kuitenkaan ole katsastusvaruste.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • juu-das
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 756
          • Kuopio

          #5
          tainnu katastusukko luulla että sulla on xenonit tai jotain?

          Comment

          • Gunkkari
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 56
            • Oulu

            #6
            Juu laitoinpa aika huonosti tuon "valoautomatiikka" tuohon. Eli juu ei siitä ole kyse vaan vaan siitä valojen korkeussäädöstä. Kiitokset kaikille vastanneille, pitää ensikerralla kysellä vähän lisää katsastusmieheltä jos alkaa vielä änkyttää noista.

            Comment

            • Cakke
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 27
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Gunkkari View Post
              .....mutta onko niissä vielä jotkut toiset moottorit jotka nostavat ja laskevat niitä, kun kuitenkin tosta säätörullasta ne nousee ja laskee?

              Aika sekavaa?
              Gunkkari tarkoittanee, että miksei moottorit tee sitä "testiajoa", kun laittaa virrat päälle? Mulla ainakin ne surahtaa alas-ylös joka kerta ku virrat laittaa päälle...
              Olen kohtuukäyttäjä ja juon vain keskikalijaa

              Comment

              • Nomalo
                Newbiemmer
                • Jul 2007
                • 8

                #8
                Mitäs muuten siinä tapauksessa olisi tehtävissä, kun automaattinen korkeussäätö pelaa muuten, mutta jättää valot osoittamaan liian lähelle?

                Eli, voiko asialle itse tehdä jotain helposti, vai joutuuko pirssin kiikuttamaan liikkeeseen?:think

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Nomalo View Post
                  Mitäs muuten siinä tapauksessa olisi tehtävissä, kun automaattinen korkeussäätö pelaa muuten, mutta jättää valot osoittamaan liian lähelle?

                  Eli, voiko asialle itse tehdä jotain helposti, vai joutuuko pirssin kiikuttamaan liikkeeseen?:think
                  Valot säädetty liian lähelle:think
                  Onkoi autosi keulaa madallettu?
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • Nomalo
                    Newbiemmer
                    • Jul 2007
                    • 8

                    #10
                    Auto on E39 530DA Touring M-sport, mutta ihan tehdaspaketilla. Ja alustassa automaattinen tasonsäätö myös. Silti ksenonit osoittavat liian alas.

                    Näitä ei siis saa itse helposti säädettyä hieman ylemmäksi mistään?

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Originally posted by Nomalo View Post
                      Auto on E39 530DA Touring M-sport, mutta ihan tehdaspaketilla. Ja alustassa automaattinen tasonsäätö myös. Silti ksenonit osoittavat liian alas.

                      Näitä ei siis saa itse helposti säädettyä hieman ylemmäksi mistään?
                      Siinä umpiossa on manuaalinen säätö, jolla valot ns. max korkeuteen, eli siihen ettei häikäise. Ja tuolla sähkösellä sisäsäädöllä sitten säädellään siitä alas jos kuorma niin vaatii. Outoa kyllä jos siinä on taasen automaattinen alustan säätö?
                      ...

                      Comment

                      • Ari K
                        Newbiemmer
                        • Nov 2007
                        • 16
                        • Kaivopuistosta Ivaloon

                        #12
                        Originally posted by Nomalo View Post
                        Auto on E39 530DA Touring M-sport, mutta ihan tehdaspaketilla. Ja alustassa automaattinen tasonsäätö myös. Silti ksenonit osoittavat liian alas.

                        Näitä ei siis saa itse helposti säädettyä hieman ylemmäksi mistään?
                        Täällä sama vaiva ja valot kyllä tekevät sen normaalin säätöliikkeen kun ne laittaa päälle... siellähän pitäisi olla jossain eturipustuksissa joku jousituksen asentotunnistin, joka voisi vaikuttaa tähän? Mistähän se tarkemmin löytyy? (ahtaassa tallissa ilman nosturia on vittumainen rimpuilla auton alla etsiskelemässä, joten ois mukava tietää mistä etsiä ennen kuin tuonne ryömii....
                        __________________________________
                        Land Cruiser 3.0 D4D '07
                        VW Coiravelle 2.5 TDI '06

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Nomalo View Post
                          Auto on E39 530DA Touring M-sport, mutta ihan tehdaspaketilla. Ja alustassa automaattinen tasonsäätö myös. Silti ksenonit osoittavat liian alas.

                          Näitä ei siis saa itse helposti säädettyä hieman ylemmäksi mistään?
                          Aivan normaaliin tapaan tässäkin ajovalot säädetään. Laitat virrat päälle ja odotat, että valojen korkeudensäätö hakee asentonsa (tasonsäädöllisessä odotetaan myös perän ilmapalkeiden asettuminen oikeaan korkeuteen). Tämän jälkeen mekaaninen valojen suuntaus. Umpion takaa/päältä löytyy kaksi valkoista kuusiokoloa, korkeus- ja sivusäätö. Jos säätöä kiertämällä asento ei muutu tai vain hieman muljahtaa, mahdollisesti umpion sisältä säätöpalikat murtuneet. Tästä löytyy palstalta haulla hyllymetreittäin.

                          Originally posted by Ari K View Post
                          Täällä sama vaiva ja valot kyllä tekevät sen normaalin säätöliikkeen kun ne laittaa päälle... siellähän pitäisi olla jossain eturipustuksissa joku jousituksen asentotunnistin, joka voisi vaikuttaa tähän? Mistähän se tarkemmin löytyy? (ahtaassa tallissa ilman nosturia on vittumainen rimpuilla auton alla etsiskelemässä, joten ois mukava tietää mistä etsiä ennen kuin tuonne ryömii....
                          Katso edellä. Tasonsäädön anturit löytyvät apukuskin puolelta edestä ja takaa kallistuksen vaimentimen ja apurungon väliltä (löytyvät varmasti, jos renkaan irrottaa ja kurkkaa navan taakse). Anturit siis vertaavat etu- ja takapään korkeutta suuntauksen asetuksessa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Ari K
                            Newbiemmer
                            • Nov 2007
                            • 16
                            • Kaivopuistosta Ivaloon

                            #14
                            Kiitos, tuo oli erittäin havainnollista! Pitää tarkistaa tilanne.
                            __________________________________
                            Land Cruiser 3.0 D4D '07
                            VW Coiravelle 2.5 TDI '06

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7438
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Tasonsäädön anturit löytyvät apukuskin puolelta edestä ja takaa kallistuksen vaimentimen ja apurungon väliltä (löytyvät varmasti, jos renkaan irrottaa ja kurkkaa navan taakse). Anturit siis vertaavat etu- ja takapään korkeutta suuntauksen asetuksessa.
                              Mulla toi oli edessä ainakin alatukivarressa kiinni. Unohtivat kerran huollossa sen irti ja valot näytti aivan liian alas.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎