Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 1-vaihteen synkronointirenkaan vaihtaminen. Ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Talakem
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 59
    • Helsinki

    E 39 1-vaihteen synkronointirenkaan vaihtaminen. Ratkaistu

    Onko työssä mitään mikä estää homman tekemisen kotikonstein? Malli on 1996 523i.. Normaali 5-vaihteinen manuaali looda... Ykkösvaihde ei mene päälle kunnolla ja arvelen että homma on synkronoinnista kiinni. (menee helposti kakosen kautta ja kun vaihde on päällä pykälä kyllä pysyy sisässä)

    On hiukkasen hankalaa ajella kun pykälä ei aina mene sisään vaan hyppää vapaalle...

    Onko osat kalliita? Synkronointi rengas, mahdollinen 1 ratas?

    Kiitokset etukäteen, autolla ajettu 150 000km, pitäisikö kytkimen lisäksi uusia jotain muuta?
    Last edited by Talakem; 25-12-2007, 20:31. Reason: Lisä tietoa...
    - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9997
    • KVLA

    #2
    Originally posted by Talakem View Post
    Onko työssä mitään mikä estää homman tekemisen kotikonstein? Malli on 1996 523i.. Normaali 5-vaihteinen manuaali looda... Ykkösvaihde ei mene päälle kunnolla ja arvelen että homma on synkronoinnista kiinni. (menee helposti kakosen kautta ja kun vaihde on päällä pykälä kyllä pysyy sisässä)

    On hiukkasen hankalaa ajella kun pykälä ei aina mene sisään vaan hyppää vapaalle...

    Onko osat kalliita? Synkronointi rengas, mahdollinen 1 ratas?

    Kiitokset etukäteen, autolla ajettu 150 000km, pitäisikö kytkimen lisäksi uusia jotain muuta?
    Rusahtaako se ykkönen sinne vaihdettaessa?Jos ei,niin ei se ole silloin todennäköisesti synkrosta kiinni.

    Ihan asiaa sivuten,onko laatikossa mitä öljyä ja kuinka paljon (onko riittävästi)?Pitääkö tuo laatikko mitään ylimääräisiä ääniä?Onko vaihdevivustossa paljon välystä?Ei ilmeisesti Suomiauto "noilla" kilometreillä?

    Comment

    • Talakem
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 59
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Rusahtaako se ykkönen sinne vaihdettaessa?Jos ei,niin ei se ole silloin todennäköisesti synkrosta kiinni.

      Ihan asiaa sivuten,onko laatikossa mitä öljyä ja kuinka paljon (onko riittävästi)?Pitääkö tuo laatikko mitään ylimääräisiä ääniä?Onko vaihdevivustossa paljon välystä?Ei ilmeisesti Suomiauto "noilla" kilometreillä?
      Ei rusahda mutta ei aina mene heti sisään. Jos vetää kytkin pohjassa kakkoselle ja siitä ykkösen sisään onnistuu. Jää joka toinen kerta silleen huulille ja kun nostaa kytkimen saattaa hypähtää päältä...

      Kun on kunnolla sisällä pysyy kyllä, ei ääniä. Keppiä käsitellessä ykkösen kohdalla kyllä tuntee että ei oiken mee sisään...

      On Suomiauto ja huollettu säännöllisesti. Öljyäkin pitäs olla. Olen melko saletti että on vaan kulunut toi ykkösen synkka...

      Onnistuuko homma ilman erikois työkaluja? On muutama laatikko joskus auottu.. ja olis nyt aikaa käydä kimppuun...
      - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

      Comment

      • goldenm
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 544

        #4
        Kannattaa kysäistä osien hintaa ja saatavuutta ennenkuin alkaa nyppimään sen enempää. Voit yllättyä hinnoista
        Takuulaatikko purkamolta ei myöskään välttämättä ole huono idea, mikäli tarvetta moiseen remonttiin todella on.
        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Aika harvinaista että noista synkroja on mennyt ykkösestä, muistaakseni tuollaista aiheutti pääakselilla takerteleva kytkinlevy ja oli vielä jossain määrin yleistä näissä? :think
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Talakem
            Bimmer Rookie
            • Dec 2007
            • 59
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by goldenm View Post
            Kannattaa kysäistä osien hintaa ja saatavuutta ennenkuin alkaa nyppimään sen enempää. Voit yllättyä hinnoista
            Takuulaatikko purkamolta ei myöskään välttämättä ole huono idea, mikäli tarvetta moiseen remonttiin todella on.
            Ei toi mua haittais mutta jos pykälä ei mee sisään saattavat hylätä katsastuksessa..
            - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

            Comment

            • Talakem
              Bimmer Rookie
              • Dec 2007
              • 59
              • Helsinki

              #7
              Ykkösen ja kakkosen synkronointirenkaat maksaa 131€ joten jos muuta ei menisi varmaan kannattaa korjata...

              Osaako kukaan kertoa kuinka suuritöinen juttu olisi ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
              - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #8
                Mulla oli samaa ongelmaa omassa laatikossa, ja homma meni parempaan suuntaan ihan laatikon öljynvaihdolla. Ja varmuuden vuoksi vielä heitin mäkeen sen CDV venttiilin sieltä kytkimen sylinteriltä. Niitä laatikko öljyjähän on monenlaatusia, riippuu laatikon tarrasta. Kannattaa ainakin kokeilla öljyt (ellet ole jo vaihtanut). Omassani oli perus ATF tavaraa, ja jo silmällä näki että öljyt oli kaputt, mustaa siirappia.
                Last edited by jpeltoma; 19-12-2007, 21:28.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9997
                  • KVLA

                  #9
                  Jos noita laatikon öljyjä innostut vaihtamaan,niin kannattaa tarkkaan katsoa vanhan öljyn koostumus.Onko esim. rauta- tai pronssihilettä öljyn seassa.Jos löytyy,niin siitä voi jo jotain päätellä synkroista tai laakeroinnin kunnosta.

                  Comment

                  • AnttiHi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2007
                    • 90

                    #10
                    e39

                    Mulla on omassa 523i:ssä samaa vikaa... Varsinkin kylmänä ykkösvaihde on joskus tosi raskas laittaa päälle. Myös kakkonen menee vähän kankeasti, mutta kun käyttää kolmosella niin menee aivan normaalisti. Vaihteet ei kuitenkaan koskaan rusahtele eikä hyppää pois päältä. Autollani ajettu 310000km.

                    Kävin tänään kyselemässä Wetterillä mikä voisi olla vikana, ja meinasivat että kannattaa tutkia ensimmäisenä onko vaihteensiirtovivuissa väljyyttä. Eivät uskoneet synkronien olevan syypäitä. Öljyä on riittävästi ja on ihan oikean väristä mielestäni.

                    Ilmoittelethan tänne sitten jos saat kuntoon niin tietäisi itsekkin

                    Comment

                    • Talakem
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2007
                      • 59
                      • Helsinki

                      #11
                      Joo vaihdan varmuudeksi vielä noi öljyt ennenkun alan muihin korjauksiin. Tota synkronointia epäilen kun on tullut kuskattua paljon noita suksia ja ne on työntynyt siihen keskikonsollin päälle ja joskus nojanneet vaihdekeppiinkin...

                      Kun laittaa ykköstä välillä sisään niin tuntuu että nyt se ei mene enään pidemmälle. Vaan sitten hyppää kuitenkin kytkintä nostettaessa pois päältä. Usein kuitenkin menee mukisematta sisään ja pysyykin vaikka olisi täysi veto päällä?
                      - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

                      Comment

                      • jpeltoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 600
                        • pirkanmaa

                        #12
                        Mulla se öljynvaihto ei purrut heti, kesti jonkinaikaa ennenkuin uudet öljyt "pesi" laatikkoa ja vaihteet alkoi toimia paremmin. Täytyis varmaan vaihtaa vielä toiseen kertaan nyt kun hetki on ajettu, saisi loputkin liat sieltä irti. Vaihdelaatikon poistotulpassa on muistaakseeni magneetti, josta voi ainakin rautaperäistä moskaa tutkia.
                        __________________________________________________ ________________________
                        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                        Comment

                        • Talakem
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2007
                          • 59
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by AnttiHi View Post
                          Mulla on omassa 523i:ssä samaa vikaa... Varsinkin kylmänä ykkösvaihde on joskus tosi raskas laittaa päälle. Myös kakkonen menee vähän kankeasti, mutta kun käyttää kolmosella niin menee aivan normaalisti. Vaihteet ei kuitenkaan koskaan rusahtele eikä hyppää pois päältä. Autollani ajettu 310000km.

                          Kävin tänään kyselemässä Wetterillä mikä voisi olla vikana, ja meinasivat että kannattaa tutkia ensimmäisenä onko vaihteensiirtovivuissa väljyyttä. Eivät uskoneet synkronien olevan syypäitä. Öljyä on riittävästi ja on ihan oikean väristä mielestäni.

                          Ilmoittelethan tänne sitten jos saat kuntoon niin tietäisi itsekkin

                          Joo tutkin keppiä juuri tarkemmin ja huomasin että pientä klappia löytyy (1-2 mm) voihan se vivuston väljyys aiheuttaa sen ettei pykälä mene sisään kun ykkösen liike on tosi lyhyt ja jokin estää kepin liikkeen eteenpäin lopussa. Antti kertoivatko onko siellä jotkut puslat ja jos on mitä maksaa?

                          Pääseeköhän ne puslat? vaihtamaan ilman että repii laatikon tieltä? Onko jollain asiasta tietoa.

                          Vielä, mitähän öljyä 523i:n manuaali laatikkoon pitää laittaa kun huoltokirjassa sanotaan vaan että kysy valtuutetusta korjaamosta? Jotain SAE 75w-90 API GL-5 öljyä vai?
                          - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

                          Comment

                          • Talakem
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2007
                            • 59
                            • Helsinki

                            #14
                            Varmuuden vuoksi tuli vaihdettua öljyt. Ei ollut huonon näköistä eikä vajausta. Metallia tuli vain vähän. Samalla tuli huomattua että keppi liikkui kuin täi tervassa lähinnä kun pallonivel oli täysin kuiva ja täynnä peetä.

                            Putsaus, voitelu ja tuli tiukattua tota pallonivelen ulkokehää (oli kaupat kiinni joten en saanut uutta) ja avot pykälä menee päälle ja pysyy...

                            Halpaa...

                            Siili tuli vaihdettua Startaxin halpaan kiinalaiseen, pelaa siinä missä alkuperäinen...

                            Takaluukun johdotus tuli korjattua (6 piuhaa poikki) Kaikki muu pelaa mutta takaluukun kahvasta ei saa luukkua auki? Kauko-ohjauksella ja avaimella kyllä....

                            Mikähän siinä mättää? Ja miten kahva lähtee irti? Edit, pelaa sekin. Oli kumi työntynyt sisään... No ei se pysynyt paikoillaan ollenkaan ennenkuin uitin sen silikonissa. Nyt pysyy ja vörkkii.

                            Mitähän sitten fiksais?
                            Last edited by Talakem; 25-12-2007, 23:58.
                            - Ostetaan E39 sedanin toimivat harmaat takapenkin lukuspotti-/sisävalot (molemmat puolet)

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎