Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530 da -99 OUTO KILIKATUS ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarTan
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 94

    e39 530 da -99 OUTO KILIKATUS ??

    Otsikon mukainen auto kyseessä ja tässä illalla kotii ajaessa alkoi ihmeellinen kilkatus kuulua, mielestäni auton takapuolelta, ei konehuoneesta.

    Yhtäkkiä tämän huomasin, ei minkään revittelyn lopputulos.
    Hieman yritin paikantaa, mutta huonolla tuloksella. Mielestäni rengas ehtii pyörähtää vajaan kierroksen kun aina kuuluu kilahdus, ja aina kun on "veto päällä".

    Vetonivel?
    Perä?
    Mikä?

    Onko kellään vastaavia ongelmia?

    Ei ole mitään aikaisempaa ongelmaa edes yrittänyt olla.
    Auto vielä kulkee ja liikkuu normaalisti, vielä...

    Kiirettäkin pitäisi, joten jos viihtitte opastaa/neuvoa?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Kuulostaisiko tämä CV-keissi yhtään sinne päin? KLIK
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • MarTan
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 94

      #3
      kyllä

      Kiitos linkistä, ja Joo kyllä kuulostaa, niinku omasta ois kirjotettu

      Kait sitte järkevintä ajaa pajalle ja käskiä vaihtaa tuo vakionopeusnivel ?
      Vai onko tuo miten suuri homma? Nosturin se ainakin vaatii ja omassa tallissa sitä ei oo

      kauankohan tuon vaihtaminen ottaa? Onko kohtalotovereillä tarkkaa tietämystä?

      Joku oli pelkästään rasvannut uudellee? Jos nivelessä on vikaa, niin näkeekö sitä mitenkään silmämääräisesti?

      Tuo tärinän voi kait sitte yhdistää tähän samaa oireeseen, kun viikon parin olen miettinyt että pitäsköhä käydä tasapainottaan renkaat uudellee kun meinaa moottoritiellä ottaa tärinää..Liekkö jokin ennakkovaroitus tästä viasta?

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Ilman nosturia tuo oma nivel vaihdettiin. Tunkalla ylös ja pukit alle.

        Suosittelen laittamaan uuden nivelen (+ tarvikkeet). Ei tuota viitti kovin usein irrotella.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • MarTan
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 94

          #5
          Originally posted by Thuppu View Post
          Ilman nosturia tuo oma nivel vaihdettiin. Tunkalla ylös ja pukit alle.

          Suosittelen laittamaan uuden nivelen (+ tarvikkeet). Ei tuota viitti kovin usein irrotella.

          Kauanko tuo kestää, suurin piirtein? tarviko erikoistyökaluja?

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Suoraan kardaanin takapäästä voi väännellen tunnustella välyksiä CV:ssä. Pukeilla tai nosturilla "ajettaessa" väljä tai jumittava CV aiheuttaa kardaaniin vispausta/kiertoliikettä.

            Sattuneesta syystä liikaa palstalla vietetty aika johti siihen, että omasta kiesistä profylaktisesti putsasin ja rasvasin uudelleen tuon nivelen tässä joulun välipäivinä. (Kiitokset vielä Rubulle!)

            Operaatio onnistuu kyllä pukeillakin, mutta suosittelisin vaikka TI-hallin nosturipaikkaa. Helpottaa niin paljon operaatiota. Ihmeempiä erikoistyökaluja ei tarvita. Kaverin kun saat matkaan, niin ei kauaa nokka tuhise. Noilla oireilla vaihtaisin uuden nivelen, kun se ei aivan poskettomia maksa.

            Pakoputken takapään kiinnikekumit, keskikannake ja etukannake laatikon takaa irrotetaan. Pakoputkea lasketaan takapäästä vajaa puoli metriä (joustopalat antavat löysiä) ja köytetään väliaikaisesti siihen. Kardaanin päältä poistetaan lämpösuoja, jotta tukilaakerin kiinnitykseen päästään käsiksi. CV:n kuusi mutteria auki. Muljautetaan kardaania keskeltä sen verran, että CV saadaan irrotettua perästä. CV:n lukitussokka kardaanin takapäässä irti. Väännellään ja naputellaan nivel irti kardaanista. Kasaus uusien rasvojen kanssa käänteisessä järjestyksessä. CV:n ja laipan välissä oleva tiiviste (nro 17) kannattaa tosiaan hankkia etukäteen, rikkoutuu todennäköisesti irrottaessa. Lisäksi tiivisteen ja laipan väliin suositeltu tiivisteliiman käyttöä. Samoilla tulilla tilaa myös tuubin orkkis-vaseliinia.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • MarTan
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 94

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Suoraan kardaanin takapäästä voi väännellen tunnustella välyksiä CV:ssä. Pukeilla tai nosturilla "ajettaessa" väljä tai jumittava CV aiheuttaa kardaaniin vispausta/kiertoliikettä.

              Sattuneesta syystä liikaa palstalla vietetty aika johti siihen, että omasta kiesistä profylaktisesti putsasin ja rasvasin uudelleen tuon nivelen tässä joulun välipäivinä. (Kiitokset vielä Rubulle!)

              Operaatio onnistuu kyllä pukeillakin, mutta suosittelisin vaikka TI-hallin nosturipaikkaa. Helpottaa niin paljon operaatiota. Ihmeempiä erikoistyökaluja ei tarvita. Kaverin kun saat matkaan, niin ei kauaa nokka tuhise. Noilla oireilla vaihtaisin uuden nivelen, kun se ei aivan poskettomia maksa.

              Pakoputken takapään kiinnikekumit, keskikannake ja etukannake laatikon takaa irrotetaan. Pakoputkea lasketaan takapäästä vajaa puoli metriä (joustopalat antavat löysiä) ja köytetään väliaikaisesti siihen. Kardaanin päältä poistetaan lämpösuoja, jotta tukilaakerin kiinnitykseen päästään käsiksi. CV:n kuusi mutteria auki. Muljautetaan kardaania keskeltä sen verran, että CV saadaan irrotettua perästä. CV:n lukitussokka kardaanin takapäässä irti. Väännellään ja naputellaan nivel irti kardaanista. Kasaus uusien rasvojen kanssa käänteisessä järjestyksessä. CV:n ja laipan välissä oleva tiiviste (nro 17) kannattaa tosiaan hankkia etukäteen, rikkoutuu todennäköisesti irrottaessa. Lisäksi tiivisteen ja laipan väliin suositeltu tiivisteliiman käyttöä. Samoilla tulilla tilaa myös tuubin orkkis-vaseliinia.


              Kiitos oheistuksesta.

              Täytyy huomenna selviittää. Harmi ku tähä joku pistäny tuon pakoputkipatentin jossa 4 ulostuloa ja tuossa takapuskurissa tuo lisähelma niin teettää lisää mielenkiintoa...

              Comment

              • MarTan
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 94

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Operaatio onnistuu kyllä pukeillakin, mutta suosittelisin vaikka TI-hallin nosturipaikkaa. Helpottaa niin paljon operaatiota. Ihmeempiä erikoistyökaluja ei tarvita. Kaverin kun saat matkaan, niin ei kauaa nokka tuhise. Noilla oireilla vaihtaisin uuden nivelen, kun se ei aivan poskettomia maksa.
                Lähetkö kaveriksi, sullahan on tuosta tuoreita kokemuksia
                Ei saanu tuota niveltä heti hyllystä, ainakaan wetteriltä, tuskin sitä sitte on muillakaan ?

                Mikä tämän virallinen nimi on: tukinivel,ristinivel,vakionopeusnivel, onko kaikki samoja?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by MarTan View Post
                  Lähetkö kaveriksi, sullahan on tuosta tuoreita kokemuksia
                  Ei saanu tuota niveltä heti hyllystä, ainakaan wetteriltä, tuskin sitä sitte on muillakaan ?

                  Mikä tämän virallinen nimi on: tukinivel,ristinivel,vakionopeusnivel, onko kaikki samoja?
                  :think En heti tyrmää ajatusta, jos nosturipaikka järjestyy, sellainen, jossa nostetaan vain nostopisteistä. Eli keskelle jää työskentelytilaa ja renkaat on vapaana.

                  Constant Velocity joint = vakionopeusnivel. Ristikko ja tukilaakeri on siinä kardaanin puolivälissä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • MarTan
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 94

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    :think En heti tyrmää ajatusta, jos nosturipaikka järjestyy, sellainen, jossa nostetaan vain nostopisteistä. Eli keskelle jää työskentelytilaa ja renkaat on vapaana.

                    Constant Velocity joint = vakionopeusnivel. Ristikko ja tukilaakeri on siinä kardaanin puolivälissä.

                    Ok.
                    Ku soittelin varaosaliikkeisiin ja wetterille niin eivät ymmärtäneet vakionopeusnivelen pääle mitään? Tyhmiä ne vai minä, vai molemmat

                    Minäpä katon tuota nosturipaikkaa..

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by MarTan View Post
                      Ku soittelin varaosaliikkeisiin ja wetterille niin eivät ymmärtäneet vakionopeusnivelen pääle mitään? Tyhmiä ne vai minä, vai molemmat
                      Kardaanin ja perän välinen vakionopeusnivel. Jos ei tuosta ymmärrä, missä liikutaan, niin vika on kyllä vastaanottimessa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Suoraan kardaanin takapäästä voi väännellen tunnustella välyksiä CV:ssä. Pukeilla tai nosturilla "ajettaessa" väljä tai jumittava CV aiheuttaa kardaaniin vispausta/kiertoliikettä.

                        Sattuneesta syystä liikaa palstalla vietetty aika johti siihen, että omasta kiesistä profylaktisesti putsasin ja rasvasin uudelleen tuon nivelen tässä joulun välipäivinä. (Kiitokset vielä Rubulle!)

                        Operaatio onnistuu kyllä pukeillakin, mutta suosittelisin vaikka TI-hallin nosturipaikkaa. Helpottaa niin paljon operaatiota. Ihmeempiä erikoistyökaluja ei tarvita. Kaverin kun saat matkaan, niin ei kauaa nokka tuhise. Noilla oireilla vaihtaisin uuden nivelen, kun se ei aivan poskettomia maksa.

                        Pakoputken takapään kiinnikekumit, keskikannake ja etukannake laatikon takaa irrotetaan. Pakoputkea lasketaan takapäästä vajaa puoli metriä (joustopalat antavat löysiä) ja köytetään väliaikaisesti siihen. Kardaanin päältä poistetaan lämpösuoja, jotta tukilaakerin kiinnitykseen päästään käsiksi. CV:n kuusi mutteria auki. Muljautetaan kardaania keskeltä sen verran, että CV saadaan irrotettua perästä. CV:n lukitussokka kardaanin takapäässä irti. Väännellään ja naputellaan nivel irti kardaanista. Kasaus uusien rasvojen kanssa käänteisessä järjestyksessä. CV:n ja laipan välissä oleva tiiviste (nro 17) kannattaa tosiaan hankkia etukäteen, rikkoutuu todennäköisesti irrottaessa. Lisäksi tiivisteen ja laipan väliin suositeltu tiivisteliiman käyttöä. Samoilla tulilla tilaa myös tuubin orkkis-vaseliinia.
                        Harvinaisen selvästi ohjeistettu. Juurikin noin homman pitää suorittaa. Jos oikein viimeisen päälle tekee, niin kannattaa ottaa vielä osa nro. 15 (metallinen kiristin) mukaan liikkeestä. Alkuperäinen saattaa ottaa sen verran osumaa ettei enää kelpaa... Niin, ja kannattaa olla tarkkana, varsinkin jos erikseen tilataan, vuosimallin ja että onko automaatti vai manuaali, kanssa, koska tuota niveltä on kahta erilaista. Aksilan halkaisijassa ja hammastuksessa on eroja.
                        Last edited by Thuppu; 05-01-2008, 12:18.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Litium
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 43
                          • Helsinki

                          #13
                          Onnistuuko .. ?

                          Terve
                          Onnistuukohan operaatio ajamalla tai siis peruuttamalla auto pukkien päälle niin että pääsen itse kömpimään auton alle. ??? Eli pyöräthän ei ole ilmassa, vaan pukkien päällä. :think ??

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Litium View Post
                            Terve
                            Onnistuukohan operaatio ajamalla tai siis peruuttamalla auto pukkien päälle niin että pääsen itse kömpimään auton alle. ??? Eli pyöräthän ei ole ilmassa, vaan pukkien päällä. :think ??
                            Menee vähintäänkin hankalaksi laipan muttereiden avaaminen, jos kardaania ei pääse pyörittämään takarenkaat vapaana.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • MarTan
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 94

                              #15
                              Korjattu

                              No nii..käytin ihan korjaamolla tuon nivelen vaihdon. Siinäpä se oli vika.

                              Kiitos tälle forumille ja erityisesti "Clavurionille" tietämyksestä ja ohjeistuksesta !


                              Nivel + tiiviste 162e sekä työ 2h.


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎