Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n tankin koko/vetoisuus... vs. OBC:n näyttö

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hoikkas
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1579
    • TURKU

e39:n tankin koko/vetoisuus... vs. OBC:n näyttö

Kyssäri?
    Onko niin että e39:ssä tankki on todella 70l?
    Kyssäri 2?
    Onko tankissa vs. OBC -salavalikko näytössä jokin 5litran salaritankki?

OBC:n mukaan tankissa 65l ja juuri olen tankannut auton FULL... Bensaa en ole saanut sinne mahtumaan juurikaan kuin tuo max. 65-67l, eli jotenkin tuo OBC:n digitaalinen mittari sitten valehtelee, vai? Onko niin, että kun OBC:n 50km jäljellä oleva ajomatka on lähes nollassa, tankki todella tyhjä, vaiko vielä siellä on muutama litra bensaa tankin pohjalla...!? Ei huvittaisi ihan koe mielessä ajaa ihan tyhjiksi tankkia.
    BMW i4M50
  • Wille83
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 98
    • Tampere

Voihan olla että anturi näyttää pari litraa pieleen... ovat BMW:llä ajatelleet ettei kukaan sitä niin tarkaan tapita.

TAI ovat tarkoituksella jättäneet lukeman pari litraa pienemmäksi eli kun mittari näyttää nolla on tankissa tosiasiassa vielä pari litraa... voi riittää bensa-aseman löytämiseen

Äläkä unohda että polttoaineletkuhin mahtuu myös ainetta tuon tankin lisäksi...

Comment

• E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 938
      • Espoo

Tankin koko

Ainakin kutos-bensakoneiden tankit ovat 78-litraisia. Eli 70 litraa plus 8-litran "varatankki". En tiedä millainen tuo varatankki on; onko se joku syvennys jossain vai vai laskennallinen. Miten lie kasikoneiset sitten.:think

ODBC:n kanssa en ole tankin osalta paljon kikkaillut. Se osaa erikseen näyttää "vasemman" ja "oikean" tankin. Pitää kokeilla mitä se noista puolikkaista näyttää, kun täyteen laittaa.
      E92 335iA -08

---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

Comment

• heijani
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 220
        • Turku

Kyllä mulla ainakin lukee ohjekirjassa, että tankin koko on 70l, josta varalla kasissa taisi olla 10l ja kutosissa 8l. Toi varalla tarkoittaa käsittääkseni, että valo sytyy kun on tuon verran jäljellä. Ajelin bensavalon palaessa maantietä jokun 80 kilsaa niin tankkin meni n.67l.
        Last edited by heijani; 09-01-2008, 21:50.
        BMW e61 525dA 2006
        ex BMW e39 530dT 2000
        ex Volvo V70 2.4T AWD :think
        ex BMW e39 540iA sedan 1999
        ex BMW e28 520i Bavaria 1987
        ex BMW e46 316i sedan 2000

Comment

• E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 938
          • Espoo

Originally posted by heijani View Post
          Kyllä mulla ainakin lukee ohjekirjassa, että tankin koko on 70l, josta varalla kasissa taisi olla 12l ja kutosissa 8l. Toi varalla tarkoittaa käsittääkseni, että valo sytyy kun on tuon verran jäljellä. Ajelin bensavalon palaessa maantietä jokun 80 kilsaa niin tankkin meni n.67l.
          Haynesin korjausopas sanoo "noin 78 litraa" (6-koneiset). Olen myös useasti tankannut 72-76 litraa, kun olen oikein riskillä mennyt. Minun reiteillä kun on bensa-asemia muutaman kilometrin välein.
          E92 335iA -08

---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis

Comment

• heijani
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 220
            • Turku

Originally posted by E39-530A View Post
            Haynesin korjausopas sanoo "noin 78 litraa" (6-koneiset). Olen myös useasti tankannut 72-76 litraa, kun olen oikein riskillä mennyt. Minun reiteillä kun on bensa-asemia muutaman kilometrin välein.
            En muistanut suomenkielisestä ohjekirjasta tarkistaa, mutta kotona olevassa saksankielisessä seisoo, että esim. kuusisylinterisessä tankin tilavuus olisi ca.70l, davon reserve 8l. Melko kehnolla saksankielen taidolla käsittäisin kuitenkin, että tuo tarkoittaa josta varalla 8l eli tankki olisi sen 70l, jolloin tuo Haynesin ilmoittama tilavuus olisi mahdollisesti kääntövirhe. Mutta jos olet noinkin paljon saanut bensaa sinne menemään niin... :think
            BMW e61 525dA 2006
            ex BMW e39 530dT 2000
            ex Volvo V70 2.4T AWD :think
            ex BMW e39 540iA sedan 1999
            ex BMW e28 520i Bavaria 1987
            ex BMW e46 316i sedan 2000

Comment

• ongelmalapsi
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1063
              • Hämeenlinna

Täältä tulee suoraan ohjekirjasta!
              Polttoaine säiliön tilavuus: noin 70L
              Josta varalla 8-sylinteriset mallit noin 10L ja 6-sylinterit noin 8L

Ja oma e39 535 näyttää myös obc:n kautta 65 kun on täynnä ja 67 on suurin mitä on mahtunut tällöin obc näytti rangea 1km
              -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
              -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
              -Voimaa.com Ohjelmoinnit
              -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
              -Ilmastointi huolto alkaen 69€
              Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
              GMC Topkick C6500 rollback -95
              Ford F-350 4X4 Wrecker -97
              E46 330xiA -02
              Chrysler neon -99

Comment

• hoikkas
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 1579
                • TURKU

Originally posted by ongelmalapsi View Post
                Täältä tulee suoraan ohjekirjasta!
                Polttoaine säiliön tilavuus: noin 70L
                Josta varalla 8-sylinteriset mallit noin 10L ja 6-sylinterit noin 8L

Ja oma e39 535 näyttää myös obc:n kautta 65 kun on täynnä ja 67 on suurin mitä on mahtunut tällöin obc näytti rangea 1km
                Juuri näitä samoja lukuja minulla. Eli obc:n maximi näyttö on 65l vaikka kuinka paljon (67l) sinne laittaakin. Ja taitaa näin jäädä sinne vielä reservia 5l, kun tankki on sen obc:n mukaan jo tyhjä. Pitääkin seurata vielä että onko range lähes nollissa, onko myös tuon obc:n mukaan tankki tyhjä.
                Mielenkiintoista olisi varmuudella tietää, onko siellä vielä todella se n.5l jossain piilotankissa. Tosin se 5l ei sovi tuohon 8-sylinteristen 10l varatankkiin.

Kiitti kaikille asiaa pohtineille. Toki otetaan vielä infoa vastaan, jos sitä jollain on
                BMW i4M50

Comment

• Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

Omasta on tullut ajettua tankki melkein kuivaksi eikä sinne ole mahtunut yli 72:a litraa vaikka olisi valuttanut letkun piripintaan. Eli uskoisin että se tankki tosiaan on sen 70 litraa ja letkuun menee sitten vielä se pari litraa kun hissukseen lorottelee. Jos saa lähemmäksi 80 litraa E39 tankkiin työnnettyä niin on jossain vaiheessa tankki turvonnut ja huolella.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

Comment

• Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7434
                    • Oulu

Itse olen tankannut enintään 68 litraa ja silloin on OBC näyttänyt rangeksi vielä ~50 km. Jotenkin vaikea uskoa että tankissa olisi tuolloin vain 2 litraa, mutta jos taas se tankin täyttöputki vetää myös pari litraa niin silloinhan tankissa voisi olla 4 litraa jäljellä ja mutta ei siitäkään oikein 50 km rangea saa laskettua kuin 8 l kulutuksella joka harvemmin mulla toteutuu.

Pitäis kai ajaa range joskus ihan oikeasti nollaan ja katsoa mitä tankkiin menee. Arvelisin että ainakin vähän yli 70 litraa sinne silloin pitäs mennä.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• TK535
                      Newbiemmer
                      • Jun 2006
                      • 17

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Itse olen tankannut enintään 68 litraa ja silloin on OBC näyttänyt rangeksi vielä ~50 km. Jotenkin vaikea uskoa että tankissa olisi tuolloin vain 2 litraa, mutta jos taas se tankin täyttöputki vetää myös pari litraa niin silloinhan tankissa voisi olla 4 litraa jäljellä ja mutta ei siitäkään oikein 50 km rangea saa laskettua kuin 8 l kulutuksella joka harvemmin mulla toteutuu.

Pitäis kai ajaa range joskus ihan oikeasti nollaan ja katsoa mitä tankkiin menee. Arvelisin että ainakin vähän yli 70 litraa sinne silloin pitäs mennä.
                      Itse ole ajannut 41km moottoritietä sen jälkeen kun tietokene on näyttänyt "nollaa" bensamäärälle ja tämän jälkeen meni tankiin 70,5 l (ilman mitään lorotuksia). Kyseessä siis e39 535

Comment

• 10+
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2084
                        • Nivala

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

Originally posted by TK535 View Post
                        Itse ole ajannut 41km moottoritietä sen jälkeen kun tietokene on näyttänyt "nollaa" bensamäärälle ja tämän jälkeen meni tankiin 70,5 l (ilman mitään lorotuksia). Kyseessä siis e39 535
                        Juu ei se kyyti lopu kun rangeen tulee 0. Pääsee vielä pitkän pätkän. 69 litraa olen saanut tankattua parhaimmillaan ku oikeen jakso lorotella
                        E39 M5 -00

Ex E60 530Da M-Sport -04
                        Ex E39 M5 -00
                        Ex E39 M5 -00 Individual
                        Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                        Ex E36 3.0 M3 -93
                        Ex E36 2.5 Cabrio -94
                        Ex E36 3.2 M3 -97
                        Ex E36 2.5 Coupe -93

Comment

• E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 938
                          • Espoo

Aika hämmentävää, olen onnellisesti ollut uskossa, että se on 78 litraa. Kirja on tosin englanninkielinen "alkuperäinen" korjausopas, ei suomenkielinen käännös. Pitää illalla katsoa bensa-excelistä parhaat tankkaukset. Muistaakseni jotain 73-74 litran luokkaa tai enemmänkin. Saattaa tosin olla jo putkikin tuossa mukana. Tankin ei pitäisi vuotaa, ei ainakaan haise.

Se mitä odbc näyttää esim. rangea, ei paljon tässä auta. Olen monesti ajellut kymmeniä kilometrejä nollarangella.
                          E92 335iA -08

---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis

Comment

• Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7434
                            • Oulu

Pitää illalla katsoa bensa-excelistä parhaat tankkaukset. Muistaakseni jotain 73-74 litran luokkaa tai enemmänkin. Saattaa tosin olla jo putkikin tuossa mukana.
                            Tänään tankkasin tasan 70 litraa, enkä tankannut mitenkään piripintaan. OBC näytti vielä 30 km matkaa jäljellä joten ei se ihan tyhjä voinut olla. Jos ajaisi OBC:n nollille niin luulisin että juurikin tuollainen 73 litraa pitäis mahtua.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• zaci
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 459
                              • Kuopio

Aika hämmentävää, olen onnellisesti ollut uskossa, että se on 78 litraa.
                              Samoin, itsellä on kanssa mielikuva että se olisi 78 litraa. Kyllä yli 70 litraa on tullut tankattua muutaman kerran.
                              BMW F20 120xDa 2016 140kW

Comment

Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎