Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i -98 moottorin häiriövalo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ghostrider
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 35
    • Pori, Helsinki

    e39 523i -98 moottorin häiriövalo?

    Nonniin, siis ongelma on seuraavanlainen. Käytin autoa Rinta-Joupin merkkihuollossa II määräaikaishuollon ajankohdan osuessa kohdalle. Huollossa ilmoittivat, että moottorinhäiriövalo on pimentynyt ja saattaa kuulemma olla jopa hylkäysperuste katsastuksessa. Kaveri huollossa ilmoitti, ettei ole koskaan nähnyt, että vastaava valo olisi pimentynyt ja ainoaksi lääkkeeksi tarjottiin mittariston vaihtoa, jonka hinta oli n. 650e + vaihtotyöt eli mielestäni helvetin paljon.
    Auton tosin hankin vasta lokakuussa Visa-Autosta Raisiosta ja sinne otettuani yhteyttä lupasivat maksaa puolet kuluista, mutta siellä kaveri neuvoi ensin kiertämään autosähköliikkeitä, jos pystyisivät korjaamaan sen edullisemmin. En ole kyseisiä firmoja kiertänyt, koska epäilen, etteivät sellaiseen edes ryhdy. Hieman närästää, että yhdestä sammuneesta valosta tulee niin mojova hinta, vaikkei varmaan vaihtoehtoja ole, jos katsastusmieskin sen saattaa havaita. Lisäksi mittaristoa tutkittuani en saanut selvää edes mistä valosta on kyse, kun ohjekirjassa ei sellaista mainita ollenkaan.
    Voisikohan kyseinen lyhty olla sellainen, jossa on symbolina jonkinlainen hevosenkengän muotoinen hammastettu puoliympympyrä huutomerkin ympärillä? Mistä häiriöistä valon pitäisi varoittaa? Auto on ostettu uutena Saksan markkinoilta.
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    Eikös tollanen moottorin häiriövalo oo ihan samallainen varotusvalo kun kaikki muutkin varotusvalot... jos e39:ssä on samallailla varotusvalojen polttimot kun vanhemmissa nii ne saa vaihettua sieltä takaanta ja maksaa ehkä 0,50e/kpl.

    Korjatkaa jos oon väärässä mut aina oon olettannu et samallainen se takalevy polttimoineen uudemmissakin

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • juu-das
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 756
      • Kuopio

      #3
      turhaan siihen mitään valoja tai ainakaan mittaristoa kannattaa uusia jos ei siis mikään vika ole päällä?

      ja eivät aivan varmasti tuon takia katsastuksessa hylkää, eihän vanhoissa autoissakaan mitään moottorin "vikavaloa" ole

      Comment

      • Vehkis
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1441
        • Turku

        #4
        Tuskin nyt sentään kuitenkaan hylkäysperuste katsastuksessa on tuo moottorin häiriövalo..

        Edit:juu-das ehti eka.
        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
        ex E39 535iA -97
        sekä x määrä riisikippoja


        Kesäautona toimii vw kupla -65

        Comment

        • Ghostrider
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 35
          • Pori, Helsinki

          #5
          Niin, sitä vähän ajattelinkin, että mahtaakohan olla aivan turhaa lähteä koko hommaa edes tekemään. Mietityttää vaan mikä perkeleen valo se yleensäkään edes on? Ei ole ilmeisesti Vehkiksenkään e39:ssä sellaista?

          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #6
            Originally posted by Ghostrider View Post
            Niin, sitä vähän ajattelinkin, että mahtaakohan olla aivan turhaa lähteä koko hommaa edes tekemään. Mietityttää vaan mikä perkeleen valo se yleensäkään edes on? Ei ole ilmeisesti Vehkiksenkään e39:ssä sellaista?
            Täytyy tutkia onko tuollaista valoa,mutta ei ole ainakaan vielä sattunut silmään sellaista.
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • finodin
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 74
              • Tre

              #7
              Originally posted by Ghostrider View Post
              Niin, sitä vähän ajattelinkin, että mahtaakohan olla aivan turhaa lähteä koko hommaa edes tekemään. Mietityttää vaan mikä perkeleen valo se yleensäkään edes on? Ei ole ilmeisesti Vehkiksenkään e39:ssä sellaista?

              Yritäpä selvittää hieman tarkemmin, minkä valon PITÄISI tämän äijän mielestä palaa ja missä se sijaitsee mittaristossa, katon omasta autostani josko siellä on jotain sellaista.

              Muistaakseni virrat päällä palaa:
              -öljynpaineen varoitusvalo
              -latausjännitteen valo
              -ABS ja luistonestovalot
              -turvavyön huomiovalo

              eikä muuta. Noistakin sammuu kaikki muut paitsi 2 ylintä ennen käynnistystä (kyllä, myös turvavyön merkkivalo... )
              E39 525tds, -97.

              Tuossa on manuaali josta voi katsoa jotain symboleita

              http://62.236.100.8/personal/magnus/BMW%205%20upto%202003%20(E39)%20car%20info%20Manua l_English.pdf
              Last edited by finodin; 09-01-2008, 23:20.

              E61 525d M-sport -2006
              (Ex)E46 330xd -2001,(Ex)E39 525tds -1997,(Ex)E36 323i -1995

              Comment

              • Vehkis
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1441
                • Turku

                #8
                Mikäli olen oikein ymärtänyt,niin tuota "check engine" valoa ei ole saksantuonti malleissa:think
                Voi olla kylläkin,että höpötän ihan täyttä paskaa,mut silti...
                Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                ex E39 535iA -97
                sekä x määrä riisikippoja


                Kesäautona toimii vw kupla -65

                Comment

                • juu-das
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 756
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Vehkis View Post
                  Mikäli olen oikein ymärtänyt,niin tuota "check engine" valoa ei ole saksantuonti malleissa:think
                  Voi olla kylläkin,että höpötän ihan täyttä paskaa,mut silti...
                  riippuu varmaan vuosmallista ja mittaristosta muutenkin, onko isolla vai pienellä tietokoneella tjsp

                  Comment

                  • Ghostrider
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 35
                    • Pori, Helsinki

                    #10
                    Voi prkl, onhan siellä aivan selkeä kohta vasemmalla puolella, jossa lukee selvästie, että Chech Engine ja se ei tosiaan syty virtaa päälle laitettaessa. Sori vaan helvetisti ja kiitokset vaivannäöstä. Keskityin niin katsomaan vaan noita symboleja. Kyllä voi olla aasi välillä.
                    Anyway, virran kun laittaa päälle, niin mulla syttyy seuraavat valot:

                    -automaattilaatikon valo
                    -jarrujen kuluneisuus valo
                    -turvavyö
                    -turvatyyny
                    -lataus ja ö-paine, jotka tietenkin jäävät päälle, kunnes käynnistää

                    Sille hevosenkengän muotoselle valolle löytyi tuosta linkistä selitykseksi rengaspaineiden varoitusvalo. Se ei tosin myöskään syty missään vaiheessa. Sitten on vielä vasemmalla puolella EML valo, jonka linkki kertoi olevan Moottorin elektroniikan häiriövalo. Ei myöskään loista koskaan. Viimeisenä mysteerinä on sitten vielä vasemmalla puolella valo, jossa on akselin näköinen höyryävä palikka. Ei löytynyt linkistäkään. Saattaisi olla moottorin ylikuumenemisvalo.

                    Ei taida tuota Check Engine valoa tosiaan saada korjattua pelkällä polttimon/ledin/tms vaihdolla.
                    Last edited by Ghostrider; 09-01-2008, 23:54.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Ghostrider View Post
                      Nonniin, siis ongelma on seuraavanlainen. Käytin autoa Rinta-Joupin merkkihuollossa II määräaikaishuollon ajankohdan osuessa kohdalle. Huollossa ilmoittivat, että moottorinhäiriövalo on pimentynyt ja saattaa kuulemma olla jopa hylkäysperuste katsastuksessa. Kaveri huollossa ilmoitti, ettei ole koskaan nähnyt, että vastaava valo olisi pimentynyt ja ainoaksi lääkkeeksi tarjottiin mittariston vaihtoa, jonka hinta oli n. 650e + vaihtotyöt eli mielestäni helvetin paljon.
                      Auton tosin hankin vasta lokakuussa Visa-Autosta Raisiosta ja sinne otettuani yhteyttä lupasivat maksaa puolet kuluista, mutta siellä kaveri neuvoi ensin kiertämään autosähköliikkeitä, jos pystyisivät korjaamaan sen edullisemmin. En ole kyseisiä firmoja kiertänyt, koska epäilen, etteivät sellaiseen edes ryhdy. Hieman närästää, että yhdestä sammuneesta valosta tulee niin mojova hinta, vaikkei varmaan vaihtoehtoja ole, jos katsastusmieskin sen saattaa havaita. Lisäksi mittaristoa tutkittuani en saanut selvää edes mistä valosta on kyse, kun ohjekirjassa ei sellaista mainita ollenkaan.
                      Voisikohan kyseinen lyhty olla sellainen, jossa on symbolina jonkinlainen hevosenkengän muotoinen hammastettu puoliympympyrä huutomerkin ympärillä? Mistä häiriöistä valon pitäisi varoittaa? Auto on ostettu uutena Saksan markkinoilta.



                      Kato ohjeet tuolta ja aja mittariston testi (valikon kohta 2) Tämän pitäis sytyttää kaikki merkkivalot, myös sen Check Engine. Tällä on hyvä tarkistaa merkkivalojen kunto.
                      Last edited by Havis; 10-01-2008, 11:32.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Vehkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1441
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        http://netti.ton.tut.fi/mybmw528/obc.html

                        Kato ohjeet tuolta ja aja mittariston testi (valikon kohta 2) Tämän pitäis sytyttää kaikki merkkivalot, myös sen Check Engine. Tällä on hyvä tarkistaa merkkivalojen kunto.
                        Ei ainakaan mulle syttynyt tuota Check engine valoa tuolla mittaristotestillä:think
                        Kyllä se siellä mittaristossa on kun katsoin,mutta ei vissiin ole käytössä..
                        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                        ex E39 535iA -97
                        sekä x määrä riisikippoja


                        Kesäautona toimii vw kupla -65

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7397
                          • Oulu

                          #13
                          Ihan arvailuna että voisiko ehkä olla että riippuu siitä onko iso vai pieni OBC tarvitaanko tuota valoa? Iso OBC:hän osaa kertoa tekstillä monista asioista joista pieni ei voi kertoa mitenkään.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Ghostrider
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 35
                            • Pori, Helsinki

                            #14
                            Joo, mittaritestin ajoin läpi, eikä syttynyt check engine, EML, eikä se moottorin kuumenemiselta näyttävä valo. Samat valot näyttivät syttyvän ja olevan pimeänä silti testivideo pätkässäkin. Soittelin vielä Laakkoselle Helsinkiin ja siellä oltiin sitä mieltä, että check engine valo syttyy vasta silloin, kun on oikeasti joku vika, ei virran päälle käännön yhteydessä. Aivan 100% varmuudella ei henkilö sielläkään silti osannut vastata.
                            Vähän kyllä ihmetyttää silti sekin, jos valoa ei pysty mitenkään testaamaan. Varmuutta valon toiminnasta ei siis ole ja lohko, kun kilahtaa, niin saattaa jäädä varoitukset näkemättä.
                            Onko täällä nyt joku, jolla on pienellä ajotietokoneella oleva e39 ja saa valon jossain "normaaleissa" olosuhteissa syttymään? Mistäköhän voisi saada varmaa tietoa toimintaperiaatteesta?

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #15
                              Siis eihän nyt helkkari soikoon tuo mikään katsastuksen hylkäysperuste ole. Kaikenlaista tuubaa ne syöttää tuolla pajoilla!! Sitten vaihdetaan mittaristot ja *kling kling* $$.

                              Selvitä nyt ensin juurta jaksain kuuluuko valon edes palaa. Ja sitten jos kuuluu, niin teetä homma jollain mittaristoexpertillä esim täältä foorumilta Rahu tai Samppasika.

                              Sitten ihmetyttää vielä, että miksi auton myyjäliike suostui tuosta puolet korvaamaan? :think Eihän tuossa välttämättä ole mikään myyntihetkellä tiedossa ollut virhe kyseessä. Onko todistettu että valo ei palanut myöskään ostohetkellä? Ellei sulla siis takuuta myyjäliikkeeseen ollut?

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎