Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i -98 moottorin häiriövalo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #16
    Originally posted by Havis View Post
    http://netti.ton.tut.fi/mybmw528/obc.html

    Kato ohjeet tuolta ja aja mittariston testi (valikon kohta 2) Tämän pitäis sytyttää kaikki merkkivalot, myös sen Check Engine. Tällä on hyvä tarkistaa merkkivalojen kunto.
    Tuolla testillä ei syty kaikki mittariston valot, joten sen perusteella ei kannata mittaristoa alkaa avaamaan. Nopealla etsinnällä en löytänyt, että mitkä valot ei kuulukaan syttyä, mutta joka tapauksessa osa ehjistä ja toimivista valoista ei syty tuossa testissä.

    EDIT: Kävin tekemässä tuon mittaristotestin ja minulla tuo Check engine -valo syttyi. Kyseessä 523i vm -97 pienellä OBC:llä. Virtoja kytkiessä valo ei kumminkaan tunnetusti syty.

    EDIT2: Ja tuossa kuva. Kuvan värikylläisyyttä tiputettu, että siitä saisi vähäkään selvää. Paska kamera.

    Last edited by kaol; 14-01-2008, 18:47.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Muuli
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 115

      #17
      Originally posted by teropa View Post
      Siis eihän nyt helkkari soikoon tuo mikään katsastuksen hylkäysperuste ole. Kaikenlaista tuubaa ne syöttää tuolla pajoilla!! Sitten vaihdetaan mittaristot ja *kling kling* $$.

      Selvitä nyt ensin juurta jaksain kuuluuko valon edes palaa. Ja sitten jos kuuluu, niin teetä homma jollain mittaristoexpertillä esim täältä foorumilta Rahu tai Samppasika.

      Sitten ihmetyttää vielä, että miksi auton myyjäliike suostui tuosta puolet korvaamaan? :think Eihän tuossa välttämättä ole mikään myyntihetkellä tiedossa ollut virhe kyseessä. Onko todistettu että valo ei palanut myöskään ostohetkellä? Ellei sulla siis takuuta myyjäliikkeeseen ollut?

      Tero
      Kyllä toi valon palamattomuus on ihan yhtälailla hylkäysperuste kuin se että valo palaisi koko ajan.Eri asia on että huomaako katsastaja asian.

      Noi eml valot pitää palaa ainakin obd:lla varustetuissa autoissa koska häiriövalo kertoo yleensä pakokaasuihin liittyvästä viasta jos syttyy.

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #18
        Originally posted by Muuli View Post
        Kyllä toi valon palamattomuus on ihan yhtälailla hylkäysperuste kuin se että valo palaisi koko ajan.Eri asia on että huomaako katsastaja asian.

        Noi eml valot pitää palaa ainakin obd:lla varustetuissa autoissa koska häiriövalo kertoo yleensä pakokaasuihin liittyvästä viasta jos syttyy.
        Enpä ole omassani check engine -valoa nähnyt palamassa, ever. Kolme kertaa on tullut katsastettuakin menestyksekkäästi eikä koneessa mitään häiriöitäkään ole ollut. Olen kyllä ollut siinä uskossa että tuo check engine -valo ei ainakaan tämän ikäisessä euromarkkinoille tehdyssä autossa ole edes järkiperäisessä toiminnassa :think Pieni ajotietokone ja sigun auto.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Muuli View Post
          Kyllä toi valon palamattomuus on ihan yhtälailla hylkäysperuste kuin se että valo palaisi koko ajan.Eri asia on että huomaako katsastaja asian.

          Noi eml valot pitää palaa ainakin obd:lla varustetuissa autoissa koska häiriövalo kertoo yleensä pakokaasuihin liittyvästä viasta jos syttyy.
          Ei todellakaan ole mikään hylkäysperuste.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • intfreak
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 2966
            • Uusikaupunni

            #20
            Originally posted by teropa View Post
            Ei todellakaan ole mikään hylkäysperuste.

            Tero
            Kyllä on, -01 ja uudemmat bensa-autot, juurikin OBD:n takia. Vanhemmissa se on yks ja sama palaako vai ei saati toimiiko vai ei. Omassa e36 ja e39 ei valoa ole koskaan näkynyt, taitaa olla lähinnä jenkkiversiot missä nuo on käytössä.
            N62 Money Spender Club

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by kaol View Post
              Tuolla testillä ei syty kaikki mittariston valot, joten sen perusteella ei kannata mittaristoa alkaa avaamaan. Nopealla etsinnällä en löytänyt, että mitkä valot ei kuulukaan syttyä, mutta joka tapauksessa osa ehjistä ja toimivista valoista ei syty tuossa testissä.

              EDIT: Kävin tekemässä tuon mittaristotestin ja minulla tuo Check engine -valo syttyi. Kyseessä 523i vm -97 pienellä OBC:llä.

              EDIT2: Ja tuossa kuva. Kuvan värikylläisyyttä tiputettu, että siitä saisi vähäkään selvää. Paska kamera.

              http://img177.imageshack.us/img177/8049/testihg5.jpg
              Samoin kyllä minun E39:n mittaristotesti sytyttää Check Engine valon.
              Auto 523i -96 ihan suomi-auto, ei ajokompuutteria.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by Havis View Post
                Samoin kyllä minun E39:n mittaristotesti sytyttää Check Engine valon.
                Auto 523i -96 ihan suomi-auto, ei ajokompuutteria.
                :think Ilmeisesti sullakaan se ei syty kuitenkaan virtojen päälle laiton yhteydessä. Oispa mukava myös kuulla jos jollain k.o. valo on syttynyt vanhemmassa kuin -99.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • fzs
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 8

                  #23
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  :think Ilmeisesti sullakaan se ei syty kuitenkaan virtojen päälle laiton yhteydessä. Oispa mukava myös kuulla jos jollain k.o. valo on syttynyt vanhemmassa kuin -99.
                  Eipä ole valo syttynyt missään tilaanteessa!Ja auto on 2/96 520ia saksan tuonti.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1835
                    • Kotona/Poissa

                    #24
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    :think Ilmeisesti sullakaan se ei syty kuitenkaan virtojen päälle laiton yhteydessä. Oispa mukava myös kuulla jos jollain k.o. valo on syttynyt vanhemmassa kuin -99.
                    Juu, oikeassa olet. Omassa E39:ssa Check Engine ei syty virtoja kytkettäessä, enkä ole nähnyt sen palavan muulloin kuin tuota mittaristotestiä ajettaessa. Olen kuvitellut että tämä tarkoittaa että kaikki OK moottorissa...
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Nightlies
                      Newbiemmer
                      • Jul 2006
                      • 20

                      #25
                      Tuossa jo ihmeteltiin, että miksi myyjäliike oli valmis korvaamaan osan mahdollisesta korjauksesta. No, ainakin asiaa sivusta seuranneena olen antanut itselleni muodostua kuvan, että myyjäliikkeellä on myymästään esim. käytetystä ajoneuvosta, vaikka olisikin käytetty ajoneuvokas, 6 kk:n "vastuu" tai "takuu" (miten sen nyt mielii ilmaista). En tietenkään halua pskaa puhua, mutta taitaa olla ihan jossain kuluttajansuojalaissa tms. tämä homma kirjattuna. Eli eikös autoliikkeen edustaja silloin tässä tapauksessa toiminut aivan asiallisessa reilun pelin hengessä..?
                      E21 320

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        6kk virhevastuu on se juttu... se ei tarkota että kaikki viat pitää 6kk sisällä korjata.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Ghostrider
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 35
                          • Pori, Helsinki

                          #27
                          Ja mittaristo-ongelman löytyi ratkaisu. Aikaisemmilla kerroilla, kun olen tuota display testiä tehnyt, niin virta-avain on ollut "ykkösasennossa" eli asennossa, jossa esim. radio saa virtaa. Silloin ei check engine valo näyttäydy, vaikka kuinka testiä tekee, mutta käännettäessä avain asentoon "kaksi" eli viimeiseen pykälään ennen starttia, niin kauniisti palaa check engine ja EML plus muut tarvittavat valot. Kiitokset vinkeistä! Huojentavaa, kun ei tarvitse alkaa syytämään euroja tiskiin noin lapsellisen asian takia.
                          Viimeinen asia, joka vielä ihmetyttää silti on se, että mistäköhän helvetistä huoltomies Rinta-Joupilla diagnosoi valon olevan epäkunnossä. Kyllä kai nyt merkkihuoltoliikkeessä pitäisi vähimmäisvaatimuksena olla tieto syttyvistä valoista. No, olisivat varmaan mielellään tilanneet uuden mittariston ja koodanneet + asentaneet sen kelpo hintaan.

                          Niin ja tuossa pieni pätkä kuuden kuukauden virhevastuusta, joka koskee myös käytettyjen autojen kauppaa, kun myyjä on yritys ja ostaja yksityishenkilö:

                          Kuuden kuukauden sääntö
                          Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemmin-kin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta. Kuluttajan pitää kuitenkin osoittaa, että kyseessä on virhe. Virheen määrittely tapahtuu edellä mainitulla tavalla (Ks. edellä kohta Myyjä vastaa virheistä – ostaja asianmukaisesta käyttämisestä), esimerkiksi osoittamalla auton rikkoutu-neen ennenaikaisesti oletettuun käyttöikäänsä verrattuna.

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #28
                            Virhevastuusta tiedän sen, mitä siitä on tiedettävää. Edelleenkään autossa ilmenneet viat eivät ole virheitä, ellei voi todennäköisesti olettaa, että myyntihetkellä autossa oli sellainen JA myyjä tiesi siitä (tai hänen olisi pitänyt tietää). Ja ainoastaan mikäli ilmaantunut vika on senluontoinen, ettei vastaavanikäisessä ja kuntoisessa kuuluisi sellaista missään tapauksessa olla.

                            Ajan takaa sitä, että kaikki viat, jotka autoon tulee 6kk sisällä, EIVÄT ole virheitä. Virhe on sellainen vika tai auton kuntoa ja arvoa huonontava tekijä, joka selkeästi alentaa jompaa kumpaa, ja josta voi arvioida tuleman merkittävää taloudellista tai muuta haittaa auton ostajalle myöhemmin, ja jonka ostajan olisi pitänyt ehdottomasti tietää ostopäätöstä tehdessään. Lisäksi, vain sellaiset viat ovat virheitä kuluttajansuojalain mukaan, jotka myyjä myyntihetkellä tiesi, tai olisi pitänyt tietää. Ja vielä siten, että on oltava todennäköistä, että vika on ollut olemassa jo myyntihetkellä. 6kk:n aikana tulevia vikoja (myyntihetken jälkeen) ei lasketa virheiksi, ellei jokin osa porsi huomattavasti ennen aikojaan.

                            Asia on paljon paljon monisyisempi kuin vain se, että myyjä on 6kk vastuussa joka nasahduksesta, joka autoon tulee... Tämä tuntuu olevan vallalla oleva käsitys.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Ghostrider
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 35
                              • Pori, Helsinki

                              #29
                              No voi jumalauta. Käväisin vielä tänään kyselemässä Rinta-Joupilta, että mistä saivat tuomioksi valon toimimattomuuden. Tiskin takana insinööri oli ehdottomasti sitä mieltä, että valon pitää syttyä, kun kääntää virrat päälle, mutta paikalle sattui huoltomies, joka toista mieltä eli valon pitää palaa vain valotestin yhteydessä. Asia jäi sitten melko epäselväksi ja taas peloteltiin katsastusmiehen tyrmäävällä tuomiolla ym. Lisäselvityksen nimissä soitin vielä Laakkoselle Espooseen ja sieltä myös sanottiin, että virrat päälle ja valo syttyy hetkeksi. Helsingin Laakkosellahan sitten viikkoa aikaisemmin sanottiin, että ei kuulu palaa.
                              Kyllä on perkele ihmeellinen asia, kun huollot sanovat 50-50 molempia ja täällä esim. ei vielä kukaan ole sanonut nähneensä sitä pelkillä virroilla palavan. Taidanpa ajaa katsastukseen ensi viikolla ja katsoa mitä siellä sanotaan.
                              Last edited by Ghostrider; 17-01-2008, 01:15.

                              Comment

                              • Nightlies
                                Newbiemmer
                                • Jul 2006
                                • 20

                                #30
                                Juu aivan aivan... tunnistan kyllä vallalla olevan väärän käsityksen (hyväksikäyttö, josta meitä kaikkia epäillään, kunnes toisin todistetaan), mutta miten sen merkkivalon laita nyt sitten olkaan? Pitääkö sen palaa ja missä tilanteissa? Jos härpäkkeessä siis on toiminnallinen viallisuus ko. merkkivalossa, eikä myyjä sitä ostajalle ilmoittanut vaikka tiesi tai olisi PITÄNYT tietää kaupantekotilanteessa, niin miten se sitten oikein meneekään, jos myyjä asian tullessa ilmi tarjoutuu korvaamaan osan korjauskuluista..?? Toimiiko hän silloin liian hölläkätisesti asiakkaan hyväksi, vai lain vaatimissa puitteissa?
                                Eikös tuo merkkivalodilemma tullut ilmi huollossa ja samalla puhutaan jostakin satojen eurojen (mielestäni merkittävistä) korjauskustannuksista, joista ajoneuvon ostajalla ei kaupantekohetkellä ole aavistustakaan, niin kuin ei merkkivalon oikeasta toiminnastakaan, joka kuitenkin on ollut olemassa mahdollisesti jo kaupantekohetkellä ko. kulkineessa?
                                Ymmärrän kyllä senkin, että pitäähän autokauppaliikkeen pitäjälläkin olla oikeutensa.
                                E21 320

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎