Haiskahtaa boxi vialta. Usein testerit näyttää anturivikaa vaikka boxi tosiasiassa on syyllinen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39: ABS ei toimi takapyörän laakerivaihdon jälkeen - Ongelma ratkeamassa!
Collapse
X
-
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
-
-
Originally posted by sirkus View PostHaiskahtaa boxi vialta. Usein testerit näyttää anturivikaa vaikka boxi tosiasiassa on syyllinen.
Pystyyks ton boxivian selvittää niin, että vaihtaa takapyörien anturien piuhoja keskenään? Eli, jos oikean takapyörän anturipiuhan kytkis jatkojohdolla vasemman takapyörän anturiin ja silti herjais samaa vikakoodia, niin silloin vika on boxissa tai anturipiuhassa, vai?
Comment
-
-
Jos boksivika niin anturi herja voi olla mistä pyörästä vaan, ei aina välttämättä etupyöristä.
Kannattanee seuraavaksi kuitenkin mitata johdot että ne ovat ehjiä anturilta boksille asti, luulen että sieltä se vika löytyy.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Periaatteessa vika voi siis olla joko laakerikehän hammastuksessa, ABS -anturissa, liittimissä/johdotuksissa tai ohjausboxissa (Jäikö jotain pois? Rele, jarruneste, jne...). Jospa vikaa yrittäis hieman analysoida vikakohdekohtaisilla kysymyksillä...
1. Laakerikehän hammastus:
- Vikamahdollisuus poissuljettu, koska laakerin vaihto alkuperäisvaraosaan ei korjannut ongelmaa
2. ABS -anturi:
- Onko anturi viallinen siitä huolimatta, että se on alkuperäisvaraosa?
- Onko anturi jostain syystä liian kaukana (>2mm) laakerikehän hammastuksesta?
- Onko anturin lukupinnan ja laakerikehähammastuksen väliin päässyt jotain töhnää/roskaa, jota olisi syntynyt entisen jumittuneen anturin poiston yhteydessä?
3. Liittimet/johdot:
- Onko vasemman takapyörän ABS -liittimissä/johdoissa katkos?
- Olisiko katkos voinut syntyä laakerivaihdon yhteydessä, kun pyörät ovat roikkuneet ilmassa?
- Miksi vian saa kuitenkin nollattua, jos boxin ja anturin välissä on katkos?
- Onko oikean etupyörän anturin ajoittaisella katkoksella yhteyttä vasemman takapyörän nopeustunnistukseen?
4. Ohjausboxi
- Miksi boxi olisi hajonnut laakerinvaihdon yhteydessä?
- Hajoaako myös 9/98 -mallia vanhempien autojen boxit herkästi?
- Koska auto on 6/98 -mallia, voisiko siinä kuitenkin jo olla ohjausboxi konehuoneen puolella (en pysty nyt tarkistamaan, kun auto on pajalla)?
Siitä huolimatta, että jokaisessa em. kohteessa on vian poissulkevia seikkoja, itsekin pitäisin todennäköisimpänä vikakohteena johtimia/liittimiä. Vai, jätinkö jonkin oleellisen näkökohdan tai vikakohteen huomioimatta?
Comment
-
-
Nyt alkaa ongelma selviämään...Ilmeni, että mun autossani onkin uuden tyyppinen ohjausboxi, vaikka se onkin vanhempi kuin 9/98! Näin ollen Laakkonen oli myynyt vääräntyyppisen ABS -anturin. Laakkonen lupasi korjata mokansa ilmaiseksi :-) Samoin ylimääräisestä laakerinvaihdosta korjaamo ei veloita mitään :-))
Ikävää tässä on kuitenkin se, että nyt mulla on sekä vanhan että uuden mallin kaikki heikkoudet samassa autossa :-(
Voisko konehuoneen puolella olevaa ohjausboxia suojata jotenkin kosteudelta ja lämpötilan vaihteluilta? Ihan vaan ehkäistäkseni boxiin liittyvää tyyppivikaa...
P.S. Sadatellessani korjaamohemmoille Bemun vikaherkkyyttä he totesivat, että Bemu on kuitenkin suhteellisesti ottaen kestävä ja viaton auto. Muissa merkeissä, erityisesti Mesessä, on kuulemma huomattavasti enemmän ongelmii...
Comment
-
Comment