Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530dA tehoja alakieroksilla hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bladeiv
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 11
    • Vantaa

    e39 530dA tehoja alakieroksilla hukassa

    Terve,
    onks kenelläkään tietoa missä vika kun bemu lähtee ihan kun mersu kunnes kierrokset nousee 3000rpm niin alkaa vasta toimimaan.

    Kävin laakkosella ja sieltä löytyi vika koodi:
    1E30 Boost-pressure control or boost-pressure controller
    Currently present
    Sporadic fault
    --
    Activation, open or short circuit to negative.


    Joten vaihdoin sitten itse painesäätimen ja ei tuottanut tulosta.

    Voiko olla että siellä on se vika koodi päällä ja ei sen takia toimi?

    onks kellään tietoo?

    Thanks.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Onko turbon siivien säädön alipaineletkut ja se painesäiliö ehjiä?
    Seuraavaksi tutkintaan imusarjan (ahto)paineanturi (nro 18). Se kannattaa ottaa irti ja putsata mittauskanava nokikarstasta.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • bladeiv
      Newbiemmer
      • Apr 2006
      • 11
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Onko turbon siivien säädön alipaineletkut ja se painesäiliö ehjiä?
      Seuraavaksi tutkintaan imusarjan (ahto)paineanturi (nro 18). Se kannattaa ottaa irti ja putsata mittauskanava nokikarstasta.
      Mä tosissaan vaihdoin ton painesäätimen (osa1).
      ja testatsin siihen tulevaa letkua (osa10) kokeilin moottori käynissä että onko siinä imua ja olihan siinä imua.


      Täytyypä huomenna kokeilla tota osa 18 irti ja putsata jos auttaa.
      onko vaikea ottaa pois ja putsata?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Originally posted by bladeiv View Post
        Mä tosissaan vaihdoin ton painesäätimen (osa1).
        ja testatsin siihen tulevaa letkua (osa10) kokeilin moottori käynissä että onko siinä imua ja olihan siinä imua.


        Täytyypä huomenna kokeilla tota osa 18 irti ja putsata jos auttaa.
        onko vaikea ottaa pois ja putsata?
        Vähän ahdas se paikka on, käsikopelolla pitää toimia. Joudut irrottamaan tulipellin keskimmäisen muovin, jos tarvit lisätilaa. Siinä on yksi ruuvi, sitten irtoaa vetämällä (O-rengas tiivisteenä).

        Jumittavat johdesiivet ovat VNT-ahtimien suurin ongelma. Pyydä kaveri käynnistämään auto ja katso liikkuuko tanko siipien painekellolta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • henris
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 53
          • Oulu

          #5
          Itellä alkanu ilmenemään samaa ongelmaa. Eli sit kun kierrokset nousee tonne 3 tonaan niin alkaa vasta kunnolla vetää. Ja 100km/h ajettaessa vakionopeudensäädin päällä heittää jo suhteellisen pienessä mäessä pienempää pykälää. Ja kyseessähän on siis se säälittävän kuuluisa steptronic. Joko bladeiv on saanut oman rassin toimimaan?
          E46 320d Touring -01
          ex. E39 530da Touring -99

          Comment

          • -kiki-
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1160
            • Hämeenkyrö

            #6
            Originally posted by henris View Post
            Itellä alkanu ilmenemään samaa ongelmaa. Eli sit kun kierrokset nousee tonne 3 tonaan niin alkaa vasta kunnolla vetää. Ja 100km/h ajettaessa vakionopeudensäädin päällä heittää jo suhteellisen pienessä mäessä pienempää pykälää. Ja kyseessähän on siis se säälittävän kuuluisa steptronic. Joko bladeiv on saanut oman rassin toimimaan?
            itsellä samanmoista oli ja turbon paineensäädin ja ilmamassamittarin vaihdolla helpotti !
            F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

            Comment

            • bladeiv
              Newbiemmer
              • Apr 2006
              • 11
              • Vantaa

              #7
              Dodiin päästiin taas pikkasen eteenpäin

              Tänään testailin laitoin alipaine mittarin ja alipainetta löytyy ennen alipainesäädintä ja säätimen jälkeen ei löytynyt, testasin viellä kuormalla eikä oikesti löytynyt
              ja imemällä letkua
              (NR11 ) kellosta niin ainakin kello liikkui.

              Ja samalla kun vaihtelin niitä alipaineletkuja niin huomasin että yks piuha hässäkkä on jotenkin kulunut ennen liitintä muutta se liitin ei ollut suoraan siinä alipainesäätimessä mutta jossain siinä yläpuolella eikä tällä hetkellä ole hajua minne se menee, epäilen että se menee jonkin mutkan kautta tohon alipainesäätimeen.

              Tänään joutui jo lopetta mutta ei kun huomenna taas purkamaan enemmän ja katsoo jos löytyy ongelma siitä.
              Last edited by bladeiv; 07-02-2008, 00:31.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Ahtopainesäädön solenoidin toiseen karvaan (pun./valk.) pitäisi tulla jännite "sähköboksin" (apukuskin raitisilmakotelon alla) sokerinpalan näköiseltä jännitejakotukilta. Toisen karvan (vihr./viol) kautta maadoitus DDE:ltä (keskimmäinen moninapainen liitin) aktivointitaajuuden mukaan katkottuna (PWM). Mittaa liittimet irrotettuna ovatko piuhat eristeen rikkoutumisen takia maissa tai keskenään kontaktissa.

                Boost Pressure Control DDE 4.0

                A turbocharger with variable turbine geometry and without a wastegate is used for boost pressure control. It is operated by means of an adjustment lever on the turbine housing. The adjustment lever is connected by means of a control rod to the vacuum unit on the turbocharger such that the control rod is extended and retracted corresponding to the vacuum applied.

                Components
                • Turbocharger with variable turbine geometry
                • Vacuum unit with control rod
                • Pressure converter

                Function

                The pressure converter links the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses and, depending on the activation status, it switches a variable vacuum to the vacuum unit controlled by the DDE control unit. In this way, the control rod is set in the required position. The pressure converter is activated by a square-wave signal with duty factors (= variable pulse width) between 5 and 95 %.

                Checking variable turbine geometry
                • Maximum stroke of control rod: 10 mm
                • The control rod must be fully RETRACTED (= maximum boost pressure) at 650 mbar vacuum applied at the vacuum unit.
                • The control rod must be fully EXTENDED (= minimum boost pressure) at 0 mbar vacuum applied at the vacuum unit.

                Troubleshooting

                Fault code 1E30 "Boost pressure control" is stored in the event of impermissible control deviation or fault "Short/open circuit".

                Consequences:
                • Boost pressure control is deactivated
                • Exhaust gas recirculation is deactivated
                • In the event of a control deviation in the boost pressure, the injection volume is limited and a substitute value is output for the boost pressure.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • bladeiv
                  Newbiemmer
                  • Apr 2006
                  • 11
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by -kiki- View Post
                  itsellä samanmoista oli ja turbon paineensäädin ja ilmamassamittarin vaihdolla helpotti !
                  Missä se ilmamassa mittari oikein löytyy? koitin katella sitäkin
                  kaveri sanoi että jos se on rikki niin eikuiin piuha irti niin sen pitäis toimii.
                  onko tietoo, onks näin?

                  Comment

                  • bladeiv
                    Newbiemmer
                    • Apr 2006
                    • 11
                    • Vantaa

                    #10
                    Jep nytten toimii kaapeli oli poikki sen alipaine säätimen yläpuolella.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by bladeiv View Post
                      Jep nytten toimii kaapeli oli poikki sen alipaine säätimen yläpuolella.
                      Oliko aivan katkipoikki? Onko siinä joku paikka, mihin pääsee nirhautumaan, vai miten on päässyt katkeamaan? Onko nyt vetojenkin puolesta kunnossa?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • bladeiv
                        Newbiemmer
                        • Apr 2006
                        • 11
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Oliko aivan katkipoikki? Onko siinä joku paikka, mihin pääsee nirhautumaan, vai miten on päässyt katkeamaan? Onko nyt vetojenkin puolesta kunnossa?
                        Jep oli oikein katki poikki se oli hinkautunut sitä suoja muovi putkea vasten.

                        Ja otin sitä suoja putkea noin 10cm pois ja huomasin että kaapelin kuori oli syöpynyt sen muovi putken aurojen mukaisesti.

                        Vetojen puolesta ainakin tuntuu että on ok!
                        mutta kun on ajanut jo melk. 1kk ilman potkua niin on vähän vaikea sanoo viellä.
                        ja en ole edes viellä antanut kunolla kenkää.
                        Viellä pari kuvaa hommasta http://photoalbum.itsol.fi/BMW/
                        Last edited by bladeiv; 07-02-2008, 15:13.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎