E39 Lohkolämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • miccou
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tämä nyt ihan lämmitin/auto/moottorikohtaista tietoa.Jotkut säteilijämallit asennetaan öljypohjaan.Toiset mallit taas tulee sylinterilohkon kupeeseen.Joten ei sitä voi yleistää,että säteilijät asennetaan aina "öljyn lämmittimiksi".
    Originally posted by jukkae View Post
    Täh, m52 on todella yleinen bemarin kone ja siinä se asennetaan lohkon kylkeen joten.. V8 myös yleensä kylkeen vaikka itse asensin öljypohjaan
    nojoo, eiköhän anneta tämän keskustelun nyt jäädä tähän niin pysyy tämä ketju suunnilleen asiassa Myönnetään, yleistin liikaa ku en vaan tunne kaikkia koneita ja en jaksanut joka lämmittimen asennusohjetta käydä läpi, muutaman katsoin.

    Eli tämän 520i koneen kohdalla asennuskohta sitten riippuu vuosimallista...
    Last edited by miccou; 11-01-2013, 09:54.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Minusta bemarin peruskoneissa kyllä voi yleistää. V8 ja M-koneista ei itsellä ole henkilökohtaisia kokemuksia
    Täh, m52 on todella yleinen bemarin kone ja siinä se asennetaan lohkon kylkeen joten.. V8 myös yleensä kylkeen vaikka itse asensin öljypohjaan

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tämä nyt ihan lämmitin/auto/moottorikohtaista tietoa.Jotkut säteilijämallit asennetaan öljypohjaan.Toiset mallit taas tulee sylinterilohkon kupeeseen.Joten ei sitä voi yleistää,että säteilijät asennetaan aina "öljyn lämmittimiksi".
    Minusta bemarin peruskoneissa kyllä voi yleistää. V8 ja M-koneista ei itsellä ole henkilökohtaisia kokemuksia

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Säteilylämmitinhän lämmittää öljypohjaa niin ei näy oikeastaan missään...
    Tämä nyt ihan lämmitin/auto/moottorikohtaista tietoa.Jotkut säteilijämallit asennetaan öljypohjaan.Toiset mallit taas tulee sylinterilohkon kupeeseen.Joten ei sitä voi yleistää,että säteilijät asennetaan aina "öljyn lämmittimiksi".

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Naapuri81 View Post
    Kokeilin tuota kulutusmittaria, niin kulutus oli jotain 400w:n luokkaa.
    Eli pittää alkaa katteleen liitoksia yms.

    Vai meneeköhän se vastus kovin helposti rikki?
    Siis nyt en ymmärrä... Jos sinulla on säteilylämmitin niin tuohan on ihan normikulutus. Tiedätkö onko sinulla säteily-/letku-/lohkolämmitin?

    Ja oletko katsonut lämmityksen jälkeen salavalikosta niitä lämpöjä? Säteilylämmitinhän lämmittää öljypohjaa niin ei näy oikeastaan missään (jäähdytysnesteen lämpötilan mittarissa) että on lämmittänyt eli voisi kuvitella ettei lämmitini toimi. Nykybemareihinhan (jostain 2000-luvun alusta) ei edes saa mitään lohkolämmitintä vaan yleensä niihin asennetaan tuo säteilylämmitin...

    EDIT: kattelin tuossa DEFAN sivuja niin mihinkään E39 520i malliin ei ole tarjolla muutakuin tuota säteilylämmitintä. Eli aika suurella todennäköisyydellä sinulla on tuo säteilylämmitin ja tuo kulutus on ihan normaalia:



    Tuossa asennusohjeessa ei nyt ollut mainittu tuota säteilylämmittimen tehoa, mutta yleisesti ne taitaa olla 300W - 500W välillä
    Last edited by miccou; 11-01-2013, 09:07.

    Leave a comment:


  • Naapuri81
    replied
    Kokeilin tuota kulutusmittaria, niin kulutus oli jotain 400w:n luokkaa.
    Eli pittää alkaa katteleen liitoksia yms.

    Vai meneeköhän se vastus kovin helposti rikki?

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Lohkolämppäri vie mallista riippuen, mut vähintään 500w
    Jos on taas säteilylämmitin niin ne taitaa viedä maksimissaan 500W.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by walopower View Post
    Mulla M54:ssa säteilylämmitin nostaa 2h lämmityksellä koneen lämpöä n. 20C, öljyt varmaan ainakin 10C lämpimämmät sitten.
    Kyllä se koneen kulumista vähentää, mutta ei kyllä paljon nopeammin auto lämpene.

    Onhan termostaatti kunnossa? Tuo oma m54b30 kyllä lämpenee erittäin nopeasti kovemmallakin pakkasella jos kaikki on kunnossa.

    Edit. Tässä lisää aiheesta lohko/säteilylämmitin koliysiin. Oli keskustelua jo aikaisemmin tälle talvelle: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=258902
    Last edited by Guest; 08-01-2013, 15:51.

    Leave a comment:


  • walopower
    replied
    Mulla M54:ssa säteilylämmitin nostaa 2h lämmityksellä koneen lämpöä n. 20C, öljyt varmaan ainakin 10C lämpimämmät sitten.
    Kyllä se koneen kulumista vähentää, mutta ei kyllä paljon nopeammin auto lämpene.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Naapuri81 View Post
    Kyselyä vanhaan juttuun.

    Autossani, e39 520i näyttäis olevan lämppäri paikallaan. Mutta tuntuu ettei se lämmitä yhtään mitään vaikka on kaksikin tuntia johdon päässä.

    Mistähän päästä tämmöstä vikaa kannataisi etsiä?
    Jos se ei oikeasti yhtään lämpene,niin jo annettujen ohjeiden lisäksi kannattaa tsekata ne vastukselle menevät liitokset/liitos.Jos se on huolimattomasti asennettu,niin voi olla että liitos on tärinästä "kampeamisen" takia auennut.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by BreeZi View Post
    Tsekkaa salavalikosta parin tunnin lämmityksen jälkeen onko lämmöt noussu.
    Tässä vielä ohjeet:


    Mikäli ei lämpie voi yleismittarilla tutkia meneekö virta vastuksen läpi.
    Myös jos sattuu olemaan tällänen nykyajan vitsaus, kuin energiankulutusmittari, eli se pistorasian ja laitteen väliin tökättävä, tällä on naurettavan helppoa kattoa, viekö se keksintö virtaa vai ei. Lohkolämppäri vie mallista riippuen, mut vähintään 500w

    Leave a comment:


  • BreeZi
    replied
    Originally posted by Naapuri81 View Post
    Kyselyä vanhaan juttuun.

    Autossani, e39 520i näyttäis olevan lämppäri paikallaan. Mutta tuntuu ettei se lämmitä yhtään mitään vaikka on kaksikin tuntia johdon päässä.

    Mistähän päästä tämmöstä vikaa kannataisi etsiä?
    Tsekkaa salavalikosta parin tunnin lämmityksen jälkeen onko lämmöt noussu.
    Tässä vielä ohjeet:


    Mikäli ei lämpie voi yleismittarilla tutkia meneekö virta vastuksen läpi.
    Last edited by BreeZi; 03-01-2013, 13:35. Reason: Lisäys

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by tihuovin View Post
    On se tosi hienoa että nämä nykyBMW:t suunnitellaan Euroopan oloihin, tosin etelä-euroopan....

    Tosiasia on, että letkulämmitin ei ole niin tehokas kuin lohkolämmitin, mutta paljon riippuu asennuspaikasta. Mitä lähemmäksi sen saa lohkon vesitilaa (alavesiletku?), sen parempi. Mutta se on paljon parempi kuin ei mitään.

    Ongelmanahan niissä on se, että vesi kuumuu kiehumispisteeseen, mutta siinä letkussa. Eli vesi on tosiaankin paikallisesti (pienehköllä alueella) kiehuvaa, mutta niin on myös itse elementti aika lämmin. Tämän johdosta se letku "vanhenee" nopeammin kuin nornaalisti, vähän samalla lailla kuin vanha auton rengas auringon vaikutuksesta. Se suoraan sanottua kovettuu (siitä haihtuu liottimet) ja sitten se murenee ja halkeilee.

    Joissain tilanteessa vesi kuumuu niinkin kuumaksi, että letkulämppärin vastus onkin osittain "ilmassa", veden kiehumisesta johtuen. Ja elementti saattaa lämmetä liikaa => elementin vastus kämähtää.

    Minulla oli sellainen vanhassa E23:ssa, osin laiskuuttani mutta suurimmaksi osaksi koska olen "vilukissa" (taivasalla keskellä kireitä pakkasia) en viitsinyt alkaa vanhaa "palanutta" lohkolämppäriä irroittamaan lohkosta. Laitoin letkulämppärin, koska sen heitti sinne kohtuu nopeasti. Kyllä se asiansa ajoi, mutta pariinkin otteeseen piti vaihtaa letkut, ja kerran itse elementti (onneksi meni vielä takuuseen).

    Paljon auttaa se, jos pitää peitettä konepellin päällä, se "hukkaan menevä lämpö" jää edes osaksi konehuoneeseen. Monesti se yksi aste lämpimämpää saattaa olla ratkaiseva tekijä, ja auton saa käyntiin.

    -25C asti sillä pärjäsi kyllä, jos sitä kireämpi pakkanen, asia oli "herrassa". Esimerkiksi tuulen nopeus vaikutti selvästi, jos kova tuuli => lämpöä karkasi hukkaan paljon enemmän. Peite (vanha "täkki" punkasta) pelasti pulasti, useammasti kuin kerran.

    t: Timo
    Sulla on hieman vanhan mallinen letkulämppäri.
    Niissä on paremmissa kiertovesipumppu ja termostaatti nykyään.
    Myöskään syylärin letkut ei ole oikea asennuspaikka.

    Arvaa miten huonosti toimii verrattuna lohkolämppäriin mikä ei kierrätä vettä? Etenkin jos letkulämppärissä on enemmän watteja.

    edit: no juu enkä yhtään vanhaan viestiin vastannut... asia tosin pitää paikkaansa.
    Last edited by Muurahainen; 03-01-2013, 13:03.

    Leave a comment:


  • Naapuri81
    replied
    Kyselyä vanhaan juttuun.

    Autossani, e39 520i näyttäis olevan lämppäri paikallaan. Mutta tuntuu ettei se lämmitä yhtään mitään vaikka on kaksikin tuntia johdon päässä.

    Mistähän päästä tämmöstä vikaa kannataisi etsiä?

    Leave a comment:


  • tihuovin
    replied
    On se tosi hienoa että nämä nykyBMW:t suunnitellaan Euroopan oloihin, tosin etelä-euroopan....

    Tosiasia on, että letkulämmitin ei ole niin tehokas kuin lohkolämmitin, mutta paljon riippuu asennuspaikasta. Mitä lähemmäksi sen saa lohkon vesitilaa (alavesiletku?), sen parempi. Mutta se on paljon parempi kuin ei mitään.

    Ongelmanahan niissä on se, että vesi kuumuu kiehumispisteeseen, mutta siinä letkussa. Eli vesi on tosiaankin paikallisesti (pienehköllä alueella) kiehuvaa, mutta niin on myös itse elementti aika lämmin. Tämän johdosta se letku "vanhenee" nopeammin kuin nornaalisti, vähän samalla lailla kuin vanha auton rengas auringon vaikutuksesta. Se suoraan sanottua kovettuu (siitä haihtuu liottimet) ja sitten se murenee ja halkeilee.

    Joissain tilanteessa vesi kuumuu niinkin kuumaksi, että letkulämppärin vastus onkin osittain "ilmassa", veden kiehumisesta johtuen. Ja elementti saattaa lämmetä liikaa => elementin vastus kämähtää.

    Minulla oli sellainen vanhassa E23:ssa, osin laiskuuttani mutta suurimmaksi osaksi koska olen "vilukissa" (taivasalla keskellä kireitä pakkasia) en viitsinyt alkaa vanhaa "palanutta" lohkolämppäriä irroittamaan lohkosta. Laitoin letkulämppärin, koska sen heitti sinne kohtuu nopeasti. Kyllä se asiansa ajoi, mutta pariinkin otteeseen piti vaihtaa letkut, ja kerran itse elementti (onneksi meni vielä takuuseen).

    Paljon auttaa se, jos pitää peitettä konepellin päällä, se "hukkaan menevä lämpö" jää edes osaksi konehuoneeseen. Monesti se yksi aste lämpimämpää saattaa olla ratkaiseva tekijä, ja auton saa käyntiin.

    -25C asti sillä pärjäsi kyllä, jos sitä kireämpi pakkanen, asia oli "herrassa". Esimerkiksi tuulen nopeus vaikutti selvästi, jos kova tuuli => lämpöä karkasi hukkaan paljon enemmän. Peite (vanha "täkki" punkasta) pelasti pulasti, useammasti kuin kerran.

    t: Timo

    Leave a comment:

Working...
X