Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 520 öljy/vesi ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rixi
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 21

    e39 520 öljy/vesi ongelma

    Kyseessä vm.2002 520 2.2i 14600tkm Viikon mulla ollut ja ihmetellyt käyntiin laittaessa kylmänä/lämpöisenä välillä kunnon vesihöyryt sekä ehkä öljy pölläytys putkesta.. Juuri ajoin noin 50km lenkin korjaamolla testerissä ja joka sylinterillä näytti sytytys häiriöö sekä pakokaasu arvoissa häiriöö.. Ennen lähtöö öljyn pinta puolivälissä ja auto seisoin noin 15 min ja alarajassa..En tiedä onko edellisessä huollossa edes nollattu vikakoodeja. Myös keltainen moottori valo palanut välillä mittaristossa ja itsestään sammunut.. Nyt pari päivää ajoo ja uudelleen testeriin.. Myös jäähdytysnestettä joutunut lisäämään noin litran verran.. Myyjään oltu yhteydessä ja rupee näyttään et tuolla autolla en 100.000 km enää aja..
  • KimiBMW
    Newbiemmer
    • Sep 2007
    • 16

    #2
    Saman tyyppistä oireilua

    Itsellä myös 2002 520, ja sytytyskatkoksia on aina kylmäkäynnistyksessä. Tässä linkki jossa olen oireita kuvaillut.



    En tosin ole tuollaista pöllähtelyä huomannut, mutta nestettä minullakin kuluu...

    Comment

    • rixi
      Newbiemmer
      • Feb 2008
      • 21

      #3
      Vikakoodit

      Luettu uudestaan ja 6 sylinteriin sytytys katkoksia.. Epäilivät pajalla myös puolassa olevan vikaa.. Tai kansipahvia.. Menee huomenna liikkeeseen takaisin ja ilmoittavat sit et korjataanko vai puretaanko kauppa..:think

      Comment

      • KimiBMW
        Newbiemmer
        • Sep 2007
        • 16

        #4
        Onko oireilu, siis sytytyskatkokset ainoastaan kylmällä koneella vai esiintyykö niitä myös lämpimällä moottorilla?

        Itselläni jos auton starttaa kylmänä ja antaa sen vain pyöriä tyhjäkäyntiä niin se alkaa sen röpöttämisen ja lopulta syttyy keltainen moottorin merkkivalo ja jonkin ajan kuluttua auto sammuu. Lämpimällä koneella auto toimii aivan normaalisti.

        Comment

        • rixi
          Newbiemmer
          • Feb 2008
          • 21

          #5
          Kylmänä ja lämpimänä.. Esim moottorijarrutuksella tulet risteykseen ja siitä lähdet kiihdyttämään ja pöllyt pistää pihalle.. Tosin torstaina auton vein pajalle ja toimi ku unelma eikä antanut mitään vikakoodia:think Korjaamo kaveri katseli et termarikotelo näytti uudelta ehkä vaihdettu ja jääny neste vajausta.. Onko noista menny niitä puolia?? Vai voiko se edellä mainittu koodi merkata jotain muuta?? Huoltokirjan mukaan vaihdettu tulpat joskus 20tkm sitten..Huomenna pitäis hakee takaisin ja ajella taas jos toimis ilman mitään tehtynä..

          Comment

          • KimiBMW
            Newbiemmer
            • Sep 2007
            • 16

            #6
            Jaa, en tiedä meneekö noista niitä puolia enemmälti mutta itsellänikin se on vaihdettu k.o. häiriön vuoksi 1 sylinteriin jo kolme kertaa. Vika ei siis ole minulla ainakaan siinä, viimein uskoi jo korjaamokin sen. Olen siis sitä mieltä joku muu kuin viallinen puola aiheuttaa ainakin minun koslassa nuo häiriöt. En tosin tiedä vieläkään että mikä...

            Comment

            • rixi
              Newbiemmer
              • Feb 2008
              • 21

              #7
              Korjaamon kaveri autoo vkl vähän testannut ja saanu pöllyt pihalle ja testeri antoi joka sylinterille käyntihäiriöitä.. Huomenna pitäis taas selvitä jotain ehkä...

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Onkos herroilla ihan valmistajan suosituksen mukaiset sytytystulpat autoissansa... ?

                Puolissakin voi olla joskus vikaa mutta yhden puolan vikaantuminen ei johda auton sammumiseen, kyllä se viidelläkin käynnissä pysyy. Lisäksi puolaongelma oireilee pääsäntöisesti lämpimänä, kylmänä voi toimia hyvin, tai sitten vikaantuu niin ettei viallinen puola toimi missään tilanteessa, siitä huolimatta käynti jäljellä olevilla sylintereillä on ok.

                Myös mikäli jäähdytysjärjestelmälle on tehty toimenpiteitä mitenköhän ilmauksen kanssa on menetelty... kyseinen malli on haasteellinen.

                Mahdollinen joskin noilla kilometreillä epätodennäköinen kannentiivisteen vuoto selviää todennäköisimmin ohivuotomittauksella joka samalla kertoo muutakin moottorin kunnosta.

                Ovatko nykykorjaajat niin testeriensä lumoissa etteivät perinteiset diagnostiikkamenetelmät ole tunnettuja... Tuolla toisessa topikissa esilletullut kommentti moottorin purkamisesta vian selvittämiseksi ei liene (toivottavasti) ollut ammattilaisen lausuma...
                Last edited by WSE1; 12-02-2008, 01:16.

                Comment

                • KimiBMW
                  Newbiemmer
                  • Sep 2007
                  • 16

                  #9
                  Jaahas, täytyypä tarkastella millaiset tulpat pellin alta löytyy... Tämä oire on minulla kestänyt autossani nyt jo vuoden eikä se ole huonontunut/parantunut sinä aikana, ja sitä on tosiaan merkkikorjaamolla käyty arvuuttelemassa siihen asti että usko tämän vian selviämiseen on kyllä iteseltäni karissut...

                  Ja kyllä, purkamiskommentti tuli kyllä ihan BMW merkkikorjaamolta.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7459
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by rixi View Post
                    Esim moottorijarrutuksella tulet risteykseen ja siitä lähdet kiihdyttämään ja pöllyt pistää pihalle..
                    Ainakin mun M52TU pukkaa melkoisia höyrypilviä ihan ehyenäkin ja tietääkseni tuo useamman täälläkin ihmettelemä suuri höyrynmuodostus on aivan normaalia.

                    Ekassa viestissä mainittiin öljypöllöytyksestä, mutta oliko tuo nyt todettu oire vai pelkkä arvaus?
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Viallinen huohotin nostaa kivasti öljynkulutusta, ja periaatteessa voinee sitä kautta imeä moottorijarrulla öljyäkin imusarjaan. Mikäli sen kalvo on rikki se aiheuttaa taas imuvuodon joka aiheuttaa helposti sytytyshäiriöitä kun seokset on perseellään. Sytytyshäiriö ei tarkoita suoraan sitä, ettei kipinää tulisi. Se vain tarkoittaa ettei seos syttynyt, syystä X. Potentiaalisia imuvuotopaikkoja on muuallakin, ja todennäköisemmin se vuoto on muualla kuin huohottimen kalvossa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • rixi
                        Newbiemmer
                        • Feb 2008
                        • 21

                        #12
                        Auto viimeksi ollu Laakkosella helsingissä 2huollossa johon ilmeisesti kuului tulppien vaihto.. Ja ei se ehkä ollutkaan öljy pölläytys hajustahan sen huomaa myös.. Enemmänkin reilua vesihöyryä ja tumma pilvi myös.. Viimeisin tieto oli taas testerillä et joka sylinterissä sytytys häiriöö.. Myös pidetty co-mittaria paisuntasäiliössä eikä antanut mitään arvoja.. Kohtuullinen korjausaika mun mielestä koht loppu ja edellinen auto jo myyty.. Pitää koht liike laittaa koville.

                        Comment

                        • KimiBMW
                          Newbiemmer
                          • Sep 2007
                          • 16

                          #13
                          Lisää tutkailua

                          Itse olen huomannut että jos autoa pitää lämmityksessä ennen käynnistystä, niin silloin oire on huomattavasti pienempi ja lyhytaikaisempi, mutta silti olemassa. Eilen viimeksi tarkkailin autoa ja 2 tunnin lämppärissä pidon jälkeen auto oireili hieman, mutta ei kuitenkaan sammunut. Oire myös korjautui aivan yhtäkkiä, moottori alkoi vain käydä normaalisti eikä enää sytytyskatkoksia esiintynyt.

                          Luulisi että jos kysymyksessä olisi jokin mekaaninen vika, tiivistepinnan tiivistyminen tms. niin oire häviäisi pikkuhiljaa, mutta tämä näytti ainakin eilen poistuvan yhtäkkiä.

                          Moottorin lämpötila on siis selvästi ratkaiseva tekijä ainakin minulla tässä asiassa.

                          Tutkailin myös korjaamokuitteja ja puolan vaihtojen yhteydessä on vaihdettu aina myös sytytystulpat autooni, en tosin tiedä vielä että millaiset...

                          Comment

                          • rixi
                            Newbiemmer
                            • Feb 2008
                            • 21

                            #14
                            No jaa päivitetään taas ku uutta tietoo... Kansi ollu koeponnistuksessa ja ei halkeamia. Tosin pakopuoli ihan karstoittunut melkein tukkeeseen.. Uudet pakoventtiilit ja imupuoli kunnostettu.. Huohottimet tutkittu pientä öljy jäämä ollu mut ei pitäis kuulemma haitata.. Kansipahvi oli näyttänyt ehjältä.. Ilmamassamittari vaihdettu uuteen ja epäilivät sen olleen kauan rikki et olis sekoittanut seokset ja sen takia karstoittanut.. Olisko mahdollisesti katalysaattori saanut kipeetä??? Olisko kellään muita vaihtoehtoja mistä vois kyseinen johtua???

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4630
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by rixi View Post
                              No jaa päivitetään taas ku uutta tietoo... Kansi ollu koeponnistuksessa ja ei halkeamia. Tosin pakopuoli ihan karstoittunut melkein tukkeeseen.. Uudet pakoventtiilit ja imupuoli kunnostettu.. Huohottimet tutkittu pientä öljy jäämä ollu mut ei pitäis kuulemma haitata.. Kansipahvi oli näyttänyt ehjältä.. Ilmamassamittari vaihdettu uuteen ja epäilivät sen olleen kauan rikki et olis sekoittanut seokset ja sen takia karstoittanut.. Olisko mahdollisesti katalysaattori saanut kipeetä??? Olisko kellään muita vaihtoehtoja mistä vois kyseinen johtua???
                              Niin onkos tuo imusarjan alla oleva huohotusöljyn erotinmöykky tarkastettu? Jonka tarkoituksena on myös estää huohotuspöllyjen pääsy palotilaan moottorijarrutuksessa..

                              eli tuolta osanumero 1
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎