Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stone
    replied
    Originally posted by Apinamies View Post
    Ylläolevat toimenpiteet kiinnostavat, paljonko noihin uppoaa rahaa (olettamuksena että ei itse tee mitään) ?
    Ilmamäärämittarit (2kpl): Alkuperäiset Boschilta n. 250€/kpl, marmoritiskiltä 360€/kpl
    Lambda-anturit (4kpl): Yleislambda 75€/kpl, marmoritiskiltä vajaa 200€/kpl

    Ed: Yleismallin lambda (bosch) eroaa vain johdon pituuden ja liittimen osalta alkuperäisestä lambda-anturista, itse anturi on täysin sama..
    Last edited by Stone; 27-02-2008, 07:43.

    Leave a comment:


  • Apinamies
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post

    Ilmamäärämittarit

    - Boschin tarvikemallit toimii vaikka toisin väitettäisiin. Dynossa testattu, mittaristotestilläkin lukemat kohdallaan. Alkuperäinen EI siis ole ainoa toimiva vaihtoehto kunhan osaa valita oikeat anturit. Omille mittareille 100tkm oli jo tehnyt tehtävänsä, autosta oli 400hepasta 340 jäljellä, jotka löytyi takaisin lopulta kokonaisuudessaan kun anturit vaihdettiin. Anturien puhdistus ei auta ongelmaan, jossa mittarin komponentit on vain _kuluneet_ käytöstä.

    Lambda-anturit
    - Bosch ilmoittaa vaihtoväliksi 160tkm, omani oli 100tkm kohdilla kypsät - vaihto pudotti kulutusta, tasotti koneen käyntiä ja tyhjäkäyntiä, ja toi hieman kadonnutta ruutia takaisin pellin alle. Alkuperäiset ei myöskään näiden suhteen ole ainoa vaihtoehto, tarvikeliike hommasi juurikin samat alkuperäisanturit puolella hinnalla Boschilta.

    Katalysaattorit
    Vakioiden vaihto 3" jalometallisiin toi ~20Nm lisäystä vääntölukemiin ja huomattavasti alempaa lähtevän vääntökäyrän. KENTIES osasyy suhteessa melko alhasiin kulutuslukemiin tässä yksilössä, koska nuo vakiokatit alkaa usein olla melko kehnossa hapessa enemmän ajetuissa ja kenties tukkoset?

    Voimansiirron öljyt
    LifeLong öljyt on pahinta paskapuhetta päällä maan. 100tkm ajetut vakioöljyt oli pelottavan näköstä kiisseliä, ja vaihteet takkusi. Redlinen MTL:llä rupes pykälät istumaan. Oli öljy redline tai ei, vakiokiisselit kannattaa vaihtaa laadukkaisiin öljyihin. Sama operaatio perään.

    X-Pipen vaihto
    ISO ero, vakiovälivaimennin sotkee pulssit ja tappaa V8 soundit pystyyn. Jos jostain päästä lähtee, suosittelen uusimaan ensin X-pipen, sitten vasta pöntöt - eli toisinpäin kuin itse tein.
    Ylläolevat toimenpiteet kiinnostavat, paljonko noihin uppoaa rahaa (olettamuksena että ei itse tee mitään) ?

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by m5 lemans View Post
    www.m5board.com issa suosittelevat seuraavat öljyt. Onkohan samat?

    Redline MTL gear lube for the tranny


    and for the rear diff 75w-140 gear lube
    http://store.summitracing.com/partde...5&autoview=sku
    Kyllä, tosin 75w140 öljyä ei ole olemassakaan, 80W140 menee M-mallien perään jotka vaatii "raskaan kaluston" öljyä, muihin bemuihin 75w90.

    MTL on juurikin se tunnettu synkroniöljy, josta MT-90 on hitusen jäykempi versio viskositeetiltaan.

    Shockproofit taas on niitä kilpaöljyjä sitten esim. suorakytkentiin jne.

    Waterwetteri on jäähyttimeen, SI-1 ja WRA on bensan lisäaineita ja 85+ on dieseliin ja..

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by m5 lemans View Post
    "Redlinen 75W90 hypoidit on nimenomaan lukkoperälle ja niitä yleensä lirutellaan sinne paitsi että on muuten hyvät öljyt, niin sen takia että perä pitäis paremmin. Ongelmatapauksiin tai erikoistapauksiin redlinelta saa tota pelkkää kitka-ainettakin peräöljyjen sekaan, jos joku haluaa esim. käyttää öljyjä missä ei ole noita lisäaineita valmiiksi."

    Hmm, voisi ehkä kokeilla. Perä huutaa hivenen, olen kyllä vaihtanut orkkisöljyä...auttaisikohan tää:think (perä jo kerran vaihdettu käytettyyn, enkä usko löytäväni kukaan joka pystyis korjaamaan/shimmaamaan perää täältä suomesta). Dinan 3.45 perä olisi kyllä poikaa
    Ootko kyselly tuota perän laittamista mistään? Uskoisin, että esim. täällä Joensuussa Ari Immonen pystyy sen kunnostamaan.:think Autokätevä on firman nimi, jota Ari pyörittää. Sain ainakin ilmaiseksi hyvät vinkit ja väriainetta hammaskosketuksen säätöön! Tuttujen RS4 Audi kävi tuolla takaperän laitossa, ja mitään moitittavaa ei toiminnassa tietääkseni ollut.

    Leave a comment:


  • m5 lemans
    replied
    www.m5board.com issa suosittelevat seuraavat öljyt. Onkohan samat?

    Redline MTL gear lube for the tranny


    and for the rear diff 75w-140 gear lube

    Leave a comment:


  • m5 lemans
    replied
    "Redlinen 75W90 hypoidit on nimenomaan lukkoperälle ja niitä yleensä lirutellaan sinne paitsi että on muuten hyvät öljyt, niin sen takia että perä pitäis paremmin. Ongelmatapauksiin tai erikoistapauksiin redlinelta saa tota pelkkää kitka-ainettakin peräöljyjen sekaan, jos joku haluaa esim. käyttää öljyjä missä ei ole noita lisäaineita valmiiksi."

    Hmm, voisi ehkä kokeilla. Perä huutaa hivenen, olen kyllä vaihtanut orkkisöljyä...auttaisikohan tää:think (perä jo kerran vaihdettu käytettyyn, enkä usko löytäväni kukaan joka pystyis korjaamaan/shimmaamaan perää täältä suomesta). Dinan 3.45 perä olisi kyllä poikaa

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Lanttu View Post
    Dexi, kohta alat päästä käytännössäkin ja aikuisten oikeasti sille tasolle, jolla ylipäätään kulutuksia ilmoitellaan vaikkapa Nettiautossa. Siellähän on tapana lukea tähän tyyliin: 740i E38, kulutus 8,5 litraa sadalla...

    Heh, joo on pistänyt silmään sama

    Tosin, myös toisinpäin on hassua mikä kuva ihmisillä yleisesti on esim. bemun V8:eista. Monet kaverit ihmetelleet että "Miten M5.lla on varaa ajaa, sehän syö jonkun 30 litraa satasella" ja totuus on että saattaapi joku kaverin oma Avensis tai muu rottelo viedä saman verran kun M5.

    Leave a comment:


  • Lanttu
    replied
    Dexi, kohta alat päästä käytännössäkin ja aikuisten oikeasti sille tasolle, jolla ylipäätään kulutuksia ilmoitellaan vaikkapa Nettiautossa. Siellähän on tapana lukea tähän tyyliin: 740i E38, kulutus 8,5 litraa sadalla...

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    En nyt muista, että olisin pelkistä motari nopeuksista puhunut, mutta saman välin HKI-TKU olen ajanut keskikulutuksella 10,2 ja matkastahan on puolet motaria, turun päässä cruise päällä sopivalla nopeudella.. Keski nopeus muistaaksi satasen pintaan, mutta tuosta en nyt mene takuuseen.

    Juu no tuo kuulosta jo normaalilta, muistin vissiin väärin mitä kirjoittelit aiemmin.

    Ilonen huomata että kun termostaatin vaihto, niin tankkaus.comissa vaihdon jälkeisellä kahdella täydellä tankilla keskikulutus 10,7 jossa stadin keskustaa + moottoritietä sekasin, ennen termarin vaihtoa oli vielä 11 paremmalla puolella.

    Tämmönen jatkuva putoava käyrä tän auton kulutus, joka kerta ku on jonkun anturin tai mittarin tai suodattimen uusinu, se on tullu pari desiä alaspäin

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    P.S. Stone, mietin mitä sanoit niistä keskikulutuksista motarilla, kirjotit jotain 12L vai muistanko päin honkia? (laiska vaihtaakseen sivua taaksepäin)

    Paahdoin tässä äskettäin Turku-Helsinki välin moottoritietä cruiseri @ 130-140 osuudesta riippuen kun aurinkoinen keli oli mukavasti, ja lopussa keskikulutus oli 10,3. :think
    En nyt muista, että olisin pelkistä motari nopeuksista puhunut, mutta saman välin HKI-TKU olen ajanut keskikulutuksella 10,2 ja matkastahan on puolet motaria, turun päässä cruise päällä sopivalla nopeudella.. Keski nopeus muistaaksi satasen pintaan, mutta tuosta en nyt mene takuuseen.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by 10+ View Post
    Dexillä alkaa toi femma oleen siinä kuosissa että tekis ite mieli ostaa se Tietäs että ei remonttia olis vähään aikaan tiedossa Mutta samallalailla ne tulee itekki kunnostettua aina, kaikki rahat menee ja vähä ylikin.
    Hehe, tervetuloa ja osta pois siihen 530D:n rinnalle ni voit päättää aina aamulla kummalla polttoaineella ajat tänään

    Myynnissähän tuo on, siltä varalta jos joku ostaisi - kesäksi kun tulee nyt mopoa ja jos jonninmoista muutakin moottoroitua hupilelua niin perskele jostain päästä pitäis karsia.

    Toisaalta, tänään kun pitkästä aikaa oli tie kuiva ja aurinko paisto, ja pääsi mutkatietä päästämään ja motarillakin uskalsi matkustaa vähän 80km/h nopeammin - niin eihän tosta raaski millään luopua kun kesäkin on tulossa


    P.S. Stone, mietin mitä sanoit niistä keskikulutuksista motarilla, kirjotit jotain 12L vai muistanko päin honkia? (laiska vaihtaakseen sivua taaksepäin)

    Paahdoin tässä äskettäin Turku-Helsinki välin moottoritietä cruiseri @ 130-140 osuudesta riippuen kun aurinkoinen keli oli mukavasti, ja lopussa keskikulutus oli 10,3. :think

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by m5 lemans View Post
    Juu, enpä suosittele Bilsteineja jos radalla käy vain jokunen kerta vuodessa. Turhan pintakovat (lineääriset muistaakseni). Jälkiviisaana yksi parempi alustavaihtoehto olisi ehkä voinut olla orkkis iskarit ja Kellenerin jouset (progressiiviset). Ainakin Kellenerin myyjä ("Andy") kehui tätä kun tapasin Essenissä.
    Näin pelkäsinkin, semmosta en halua - sillon kun alla oli vielä Nissan Skyline GTR niin siinä oli jotkut niin maan penteleen kovat drifticoilit alla, ja voin sanoa että teki pari kertaa mieli ajaa puhelinpylvääseen kun alko vaan savu nousta korvista kun ajo pitkää matkaa, täysin suora tie ja uusi asfaltti, mutta alusta löytää siitä 150 terävää kuoppaa metrissä ja sisäelimet heiluu ympäri ämpäri, ei sitä hullukaan kestä

    Kiitos vinkeistä öljystä. Perään aioin kyllä kaataa orkkisöljyt (mitkä ne nyt sitten olivatkaan), sillä olen ymmärtänyt - ehkä väärinkin - että mm LSD vaatii sitä!?
    Redlinen 75W90 hypoidit on nimenomaan lukkoperälle ja niitä yleensä lirutellaan sinne paitsi että on muuten hyvät öljyt, niin sen takia että perä pitäis paremmin. Ongelmatapauksiin tai erikoistapauksiin redlinelta saa tota pelkkää kitka-ainettakin peräöljyjen sekaan, jos joku haluaa esim. käyttää öljyjä missä ei ole noita lisäaineita valmiiksi.


    Ettei jäis epäselväks mitään niin pari linkkiä:

    Yleisesti Redline öljyistä basic mainossetit ja ominaisuudet:


    Ihan tarkemmat tekniset faktat synkroniöljystä lootaan:


    Ja tarkemmat tekniset faktat peräöljystä:

    Leave a comment:


  • 10+
    replied
    Originally posted by m5 lemans View Post
    Juu, enpä suosittele Bilsteineja jos radalla käy vain jokunen kerta vuodessa. Turhan pintakovat (lineääriset muistaakseni). Jälkiviisaana yksi parempi alustavaihtoehto olisi ehkä voinut olla orkkis iskarit ja Kellenerin jouset (progressiiviset). Ainakin Kellenerin myyjä ("Andy") kehui tätä kun tapasin Essenissä.

    Kiitos vinkeistä öljystä. Perään aioin kyllä kaataa orkkisöljyt (mitkä ne nyt sitten olivatkaan), sillä olen ymmärtänyt - ehkä väärinkin - että mm LSD vaatii sitä!?
    Ainahan ne säädettävät on niin perkeleen kovat että huonoa tekee. Mutta Bilsteini on kuitenkin munkin valinta säädettävissä.
    Dexillä alkaa toi femma oleen siinä kuosissa että tekis ite mieli ostaa se Tietäs että ei remonttia olis vähään aikaan tiedossa Mutta samallalailla ne tulee itekki kunnostettua aina, kaikki rahat menee ja vähä ylikin.

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Itselle tulossa KW:n V3.. V2 ei ollut pintakova enkä usko, että V3 on sitä sen enempää, mutta mene ja tiedä.. Pitäisi istua suoraan orkkis osiin toisin kuin V2 ei käynyt edellisen 540:en yläpäihin, jotka piti vaihtaa kutoskoneisesta..

    Ed: Bilstein on ehdottomasti liian jäykkä omaan käyttöön..
    Last edited by Stone; 11-02-2008, 20:19.

    Leave a comment:


  • m5 lemans
    replied
    Juu, enpä suosittele Bilsteineja jos radalla käy vain jokunen kerta vuodessa. Turhan pintakovat (lineääriset muistaakseni). Jälkiviisaana yksi parempi alustavaihtoehto olisi ehkä voinut olla orkkis iskarit ja Kellenerin jouset (progressiiviset). Ainakin Kellenerin myyjä ("Andy") kehui tätä kun tapasin Essenissä.

    Kiitos vinkeistä öljystä. Perään aioin kyllä kaataa orkkisöljyt (mitkä ne nyt sitten olivatkaan), sillä olen ymmärtänyt - ehkä väärinkin - että mm LSD vaatii sitä!?

    Leave a comment:

Working...
X