Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jumbo
    replied
    87-90 astetta oli tänään jäähdytysnesteet pk-seudulla kun joutu vähän hitaammin ajamaan keskustassa, nyt ajattelin omastakin tuon viskon ottaa pois ja seurailla miten muuttuu lämmöt ja ennenkaikkea Humina

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Originally posted by Mörö View Post
    Just, mites lämpömittari? Itsellä lämpömittari liikkuu jo 1-2 asteesta
    Kesällä nousee lämpömittarin viisari ihan keskiasentoon. Talvella jää ehkä mittarin viisarin verran keskeltä. Salavalikko näyttää kuitenkin talvella 79 astetta mikä on ok lämmöt.

    Leave a comment:


  • Mörö
    replied
    Originally posted by IIIolut View Post
    Mulla lämmöt ajossa 79-80 astetta ja voi nosta kaupungissa tuonne päälle 80 asteen... Olisikohan ollut kaupungissa 84 astetta, minkä joskus bongasin kun kyttäsin lämpöjä.
    Just, mites lämpömittari? Itsellä lämpömittari liikkuu jo 1-2 asteesta

    Leave a comment:


  • reekoon
    replied
    Itselläni on visko pois autosta, koska oli hieman tahmean tuntuinen.

    Lämmöt öljyissä ruuhka ajossa viisari pystysuorassa näin helteillä ja maantiellä jonninverran vasemmalla.

    Leave a comment:


  • IIIolut
    replied
    Mulla lämmöt ajossa 79-80 astetta ja voi nosta kaupungissa tuonne päälle 80 asteen... Olisikohan ollut kaupungissa 84 astetta, minkä joskus bongasin kun kyttäsin lämpöjä.

    Leave a comment:


  • Mörö
    replied
    Originally posted by Purni View Post
    Viisari pystysuorassa, joten ihan ok.
    Mitä lämmöt salavalikossa näyttää? Nouseeko esim. ruuhkassa seistessä? Vaihdoin termarin, vesipumpun ja viskon sillä seurauksella että lämmöt nousee ruuhkassa ollessa/ tyhjäkäynnillä 84-89 asteeseen. Ennen ei noussu edes 75 asteeseen. Visko ei tunnu nappaavan pahemmin kiinni, voi sormilla pysäyttää hyvin.

    Leave a comment:


  • Purni
    replied
    Viisari pystysuorassa, joten ihan ok.

    Leave a comment:


  • Xander
    replied
    Otetaanpas vanha aihe ylös..Ennen termostaatin vaihtoa lämmöt oli n. 70 asteessa ja nyt termarin vaihdon jälkeen 80-81 kun ulkona kelit on alle 10 asteen. Jos ulkolämpötila on tuon 10 tai yli niin lämmöt hiipii tuonne 84-87 asteeseen, varsinkin jos joutuu ruuhkassa liikkumaan..Mites muilla M5.ssa pysyykö lämmöt tuossa 80 asteen tietämillä vai nouseeko ne yli paljonkin. Vesi ainakin kiertää mutta oisko kuitenkin vesipumpussa vikaa...?

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Näin se on minulle parista lähteestä selostettu :think Termarissahan ei ole minkäänlaista sulkuläppää tms, ja se istuu erillisessä "kupissa" josta ei virtaa läpi mitään vettä. Vesi virtaa tuon termarin seinämien ja kupin välissä, ja kun termari kutistuu kupissaan, ilmeisesti vesi pääsee virtaamaan sen ja seinämien välistä.

    Tuo on pelkkää mutua kun ei tuota oikeen kukaan ole ymmärtänyt miten "pakoputken ulostulon" näkönen mötikkä voi toimia termarina

    Jos joku tietää miten se _oikeasti_ toimii niin kuulisin mielenkiinnolla, häiritsee asiat joita ei ymmärrä täysin

    Sähköjohtoa siihen ei mennyt mielestäni.
    Noniin, tuli termari uusittua sitten omaan kuljettimeen ja tuo selostamasi toimintaperiaate ei nyt ihan ole oikea...

    Termostaatti nimittäin liikkuu siinä kupissa ylös ja alas riippuen veden lämpötilasta. Tämän voit testata vanhalla termarilla niin, että lämmität sitä vaikka kuumailmapuhaltimella jolloin lämmetessään jousilla tuettu akseli pitenee ja pakoputkenulostulon näköinen tötterö avaa ja sulkee termerikotelon sisällä sen ylimmäisen kupin. Termarin halkaisija ei siis muutu mihinkään vaan termarissa kiinni olevat jouset on rakennettu niin, että kylmänä se on toisessa ääripäässä ja taas lämpimänä päinvastaisessa. Ei meinannut millään hemmetillä tajuta itsekään tuota toimintaa, mutta jostain syystä siinä ne jouset on, no sitten vain tuli mieleen josko se lämmetessään muuttaa muotoa, joten puhalsin sen kuumaksi ja avot..

    Omassa ei lämpömittarin viisari nouse tasaisessa 80 vauhdissa aivan kohtisuoraan ylös, mutta on kyllä ylempänä mitä ennen termarin vaihtoa eli onnistunut korjaus, pitää nyt katsoa vielä salavalikosta nuo asteet niin sitten selviää mahdollisesti vielä tarkemmin. Kulutuksen suhteen en ole mitään eroa huomannut, mutta ei tuo nyt aikaisempaa enempää ainakaan vienyt kun viime viikonloppuna HKI-TKU-HKI välin ajoin..
    Last edited by Stone; 22-04-2008, 17:59.

    Leave a comment:


  • roadmovie
    replied
    Samat kokemukset termarista

    Samat on kokemukset termostaatin vaihdosta mun E39 M5:ssä. Käyntilämpö oli matka-ajossa jatkuvasti 74 astetta ja nousi ajoittain ruuhka-ajossa n. 80 asteen paikkeille.

    Nyt termostaatin ja jäähdytysnesteiden vaihdon jälkeen käyntilämpö on 79-80 astetta ja nousee siitä vielä ylöspäin hitaammassa ajossa. Että lämpömittarin seuraaminen voikin olla mukavaa!!

    Polttoaineen kulutuksesta en osaa sanoa, kun auton kaasuun vastaavuus on muuttunut kivasti terävämmäksi...

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Apinamies View Post
    Kiitos tiedoista Miten se X-Pipe, mistä sellaisen saa ja mihin hintaan (asennettuna) ? Onko laillinen muutos (sorry, en tiedä näistä paljon mitään) ? Vähän tyypillisempää V8 soundia kaipaisin, en niinkään enemmän ääntä. Voiko X-Pipesta olla jotain haittaa ?

    _Dexi, kokeilitko sitä testimoodia jossa mitataan hetkellinen bensansyöttö silloin kun oli vanhat ilmamäärämittarit autossa ? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että ongelma näiden kanssa on siinä että antavat väärän (liian alhaisen) lukeman jolloin bensaa ei syötetä riittävästi ? Minulla näyttää syöttävän lähellä referenssiarvoa (140 litraa tunnissa) täydellä teholla joten siltä osin asia tuntuu olevan kunnossa.

    Oman autoni osalta tuntuu lähinnä että vääntöä voisi olla enemmän, tosin minulla ei ole vertailukohtaa joten saattaa olla ihan niin kuin pitääkin. Penkissä varmasti selviäisi...

    Katalysaattoreiden vaihto pitäisi ehkä harkita. Näihin liittyen pääasia minun kannaltani ovat että toimivat oikein ja ovat laillisia, eli kannattaisiko pysyä alkuperäisissä ?

    X-Pipella nimenomaan saa V8 soundin kun pulssit ei enää sekotu, mutta volyymi ei hirveästi kasva jos pitää kuitenkin vakiopöntöt jotka vaimentaa aika hyvin.

    Duunin puolesta saan 3 erilaista X ja "Y" pipea, laita vaikka privaa niin katotaan.

    Kokeilin testiasennossa, ne näyttivät alkuun 138-139L/H ja auto toimi, mutta tehoa oli silloinkin kateissa noin 50hp, en tiedä miksi lukema oli silti niin hyvä. Sitten juuri ennen kun vaihdoin anturit, lukema alkoi tippua tuonne 120-125L/H tienoille ja tehoa oli enää penkissä testatut ~340hp pelissä.

    Nehän itse asiassa taitaa kulua niinpäin että mittaelementti palaa ohuemmaksi ja luulee että ilmaa menee ENEMMÄN kuin pitäisi, ja näin tavallaan rikastaisi syöttöä ja kuluttaisi enemmän löpöä yms. (Kuten ne usein tekeekin) mutta jostain syystä ne tuntu kyllä siltä kuin ne hajoaisi juuri toisinpäin, kun auto ei "saanut tarpeeksi soppaa". Ehkä ne voi hajota monesta kohti ja monella tapaa


    Alavääntö on M5 koneessa mun mielestä sellanen, jota ei löydy kuten pitäisi jos joku on yhtään vialla. Lambdat vei väännöt mulla kun olivat rikki, ja maffit samaten. Sillon kun vanokset oli jumissa, sillon varsinkin oli kaikki kateissa


    Mutta sillon kun se on ehjä, niin se vääntö kyllä pitää TUNTUA siltä kun voi 400Nm kuvitella tuntuvan 1500-2000jengoilla, niin että alta kahentonnin kun lyö kaupungissa lipuessa kaasua, niin se kunnolla imasee penkkiin ja lähtee kiihtymään ilman mitään viiveitä tai laiskuuksia.


    Kateiksi ei missään nimessä vakioita mun mielestä, maksavat tuhansia euroja ja virikatit virtaa paremmin.

    Näitäkin löytyy multa jos laitat privaa, 3" jalometallikatit itsellänikin alla - kats.mies sano vaan että hienot katit, ja perhanan hyvin näyttäs suodattavan päästöt - vääntöä tuli koneeseen niiden myötä reilusti lisää kuten dynokäyrä näyttää.

    Leave a comment:


  • Apinamies
    replied
    Originally posted by _Dexi
    Originally posted by Stone
    Ilmamäärämittarit (2kpl): Alkuperäiset Boschilta n. 250€/kpl, marmoritiskiltä 360€/kpl
    Lambda-anturit (4kpl): Yleislambda 75€/kpl, marmoritiskiltä vajaa 200€/kpl

    Ed: Yleismallin lambda (bosch) eroaa vain johdon pituuden ja liittimen osalta alkuperäisestä lambda-anturista, itse anturi on täysin sama..
    Korjaus:

    Boschin anturit kirpputorilla 329euroa / pari (ei orkkikset, mutta identtiset, ja käytössä mun lisäksi varmaan 20kpl M5.ia suomessa ja dynossaki testattu)

    Lambdat, alkuperäiset, samalla tuotenumerolla ja liittimellä, Boschilta tilattuna paikalliseen Autoasi myymälään 195euroa / pari.


    Yleismallin lambdoissa kananttaa ottaa huomioon, että niitä on eri vastusarvoilla - vääränlaista ei sovi laittaa koska bemun boxit alkaa herjata lambdavikaa jos ei arvot täsmää.
    Kiitos tiedoista Miten se X-Pipe, mistä sellaisen saa ja mihin hintaan (asennettuna) ? Onko laillinen muutos (sorry, en tiedä näistä paljon mitään) ? Vähän tyypillisempää V8 soundia kaipaisin, en niinkään enemmän ääntä. Voiko X-Pipesta olla jotain haittaa ?

    _Dexi, kokeilitko sitä testimoodia jossa mitataan hetkellinen bensansyöttö silloin kun oli vanhat ilmamäärämittarit autossa ? Olen jostain saanut sellaisen käsityksen että ongelma näiden kanssa on siinä että antavat väärän (liian alhaisen) lukeman jolloin bensaa ei syötetä riittävästi ? Minulla näyttää syöttävän lähellä referenssiarvoa (140 litraa tunnissa) täydellä teholla joten siltä osin asia tuntuu olevan kunnossa.

    Oman autoni osalta tuntuu lähinnä että vääntöä voisi olla enemmän, tosin minulla ei ole vertailukohtaa joten saattaa olla ihan niin kuin pitääkin. Penkissä varmasti selviäisi...

    Katalysaattoreiden vaihto pitäisi ehkä harkita. Näihin liittyen pääasia minun kannaltani ovat että toimivat oikein ja ovat laillisia, eli kannattaisiko pysyä alkuperäisissä ?
    Last edited by Apinamies; 04-03-2008, 09:57.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    Juu, omaan laitettiin nuo yleismalliset jotka ostin tuolta:http://www.vpv-motorracing.com/

    Veli-Pekka Vuoriston kanssa asiasta juttelin ja hän oli sopivuudesta täysin varma eikä toimivuudessa ole ongelmia ollut..
    Juu kyllä, myyn itsekin noita joten anturit on tutut -> tarkoitin että yleismallisia on erilaisia, normaalit, planaarit jne, ja eri vastusarvoilla.

    Eli siis yleisesti, ei kannata ostaa vain "lambdaa" tiskiltä ja lyödä kiinni noin vaan.

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Yleismallin lambdoissa kananttaa ottaa huomioon, että niitä on eri vastusarvoilla - vääränlaista ei sovi laittaa koska bemun boxit alkaa herjata lambdavikaa jos ei arvot täsmää.
    Juu, omaan laitettiin nuo yleismalliset jotka ostin tuolta:http://www.vpv-motorracing.com/

    Veli-Pekka Vuoriston kanssa asiasta juttelin ja hän oli sopivuudesta täysin varma eikä toimivuudessa ole ongelmia ollut..

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    Ilmamäärämittarit (2kpl): Alkuperäiset Boschilta n. 250€/kpl, marmoritiskiltä 360€/kpl
    Lambda-anturit (4kpl): Yleislambda 75€/kpl, marmoritiskiltä vajaa 200€/kpl

    Ed: Yleismallin lambda (bosch) eroaa vain johdon pituuden ja liittimen osalta alkuperäisestä lambda-anturista, itse anturi on täysin sama..
    Korjaus:

    Boschin anturit kirpputorilla 329euroa / pari (ei orkkikset, mutta identtiset, ja käytössä mun lisäksi varmaan 20kpl M5.ia suomessa ja dynossaki testattu)

    Lambdat, alkuperäiset, samalla tuotenumerolla ja liittimellä, Boschilta tilattuna paikalliseen Autoasi myymälään 195euroa / pari.


    Yleismallin lambdoissa kananttaa ottaa huomioon, että niitä on eri vastusarvoilla - vääränlaista ei sovi laittaa koska bemun boxit alkaa herjata lambdavikaa jos ei arvot täsmää.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎