Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _Dexi
    replied
    Oikein Raha tehty kiertämään, ja bemarit tehty nielemään sitä

    Olen kokeillut itse lootassa muutamia erilaisia nyt, ATF:iä, Redlinen D4 ATFiä, Redlinen Shockproof kisalitkuja sekä nyt viimeisimmät Redlinen MTL:ät, ja täytyy sanoa että tämä MTL eli "The Synkroniöljy" on ehdottomasti paras. Loota on hiljanen ja pykälät istuu päälle ilman "vastusta" ja kankeutta parhaiten.

    Suosittelen

    Ja muistetaan perän suhteen että se pitää olla 80W140 raskaamman kalibeerin öljyä (esim. redline, kendall..) ettei lurahda vahingossa liian litkua peruskamaa sinne.


    Itsellä vasemman etukulman kolina paikallistettiin nyt iskariin, joten seuraavaksi ne pitäisi uusia.

    Nyt on vaihtoehdot Koni Sport, Koni FSD Gold, Bilstein B14 tai B16 PSS9, ja sitten tietysti DINAN alustat ym. meren takaa...

    Millaiset bilsteinit on ajella, tuliko autosta epämukava kadulla?

    Leave a comment:


  • m5 lemans
    replied
    Asiallista hyvää kamaa Itse vaihdoin viime syksynä mm maffit, tulpat, O2 sensorit sekä ilmanputsarit (K&N). Mielestäni auto käy selkeästi tasaisemmin. Luettuani tekstin aion sitten seuraavaksi vaihtaa termostaatin (nyt yleisesti noin "vartin vailla yksitoista") sekä vaihteisto- että perän öljyt. X-pipe olisi kiva (nyt Kellenerin pöntöt), mutta Supersprintin versio aika kallis. Alusta ok, vaihdoin syksyllä myös Bilsteinin coilovereihin sekä AC Schntizerin kallistuksenvakaimiin. Rahanmenoa ei saa estää

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Nyt kun sain nuo koneen lämmöt näkymään ajotietokoneesta ihan asteina, niin kone käy ajossa kyllä tosi kylmänä. Maantiellä koneen lämmöt n. 63-65'C, kaupungissa jossain 70-73'C keskimäärin. Moottorin merkkivalo sammuu kun pysähtyy paikalleen ja antaa hetken kierroksia -> koneen lämmöt nousee sinne 85'C, ja käynnistää uudestaan. Ajossa saattaa sitten taas syttyä.

    Eli termari paskana. Uusi jo haettu Motonetistä.
    Eli merkkivalo syttyy liian alhaisesta lämpötilasta siis ilmeisesti :think M5 antoi kanssa vikakoodia liian alhaisesta lämpötilasta lämpimällä koneella, kun tuo termari oli parhaat päivänsä nähnyt.

    Sitä se Bosch car servicen ukkoki yritti vissiin sanoa että ei olisi vika lambdassa, vaan että se saa liian rikasta seosta eikä kykene säätämään oikeeks.
    Näin tekee, kuten monet sytytys ja seoskoodit muutenkin yleensä johtuu jostain ihan muusta. Sillon oli esim. hieno rivi erinäisiä vikakoodeja kun ne Vanokset jumiutui tuosta M.stä

    Mutta jos auto on enempi ajettu ei se ole yhtään tyhmä ajatus vaihtaa se lambdakaan - ne nokeentuu ja kulahtaa muuten vaan ajan myötä, ja se näkyy sitten helposti mm. kulutuksessa.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Metsämies View Post
    Paljonko maksaa uusi termostaatti? Entäs nuo tarvike maffit, mitä dexillä on nyt?

    M5 termostaattia saa vain alkuperäisenä 132,50euroa + O-renkaat muutaman euron, Laakkoselta.

    Tarviketta on jossain kuulemma saatavilla, mutta sitä ei sovi sinne laittaa koska tarvike ei kuulemma sulkeudu kokonaan lainkaan, kuten alkuperäinen tekee -> ei toimi kunnolla sitten vaihdon jälkeenkään tarvikkeella.


    Uusia maffeja myydään kirpputorilla, 329euroa sisältäen torx-avaimen ja myös halvempia Magneti Marelleja.

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Nyt kun sain nuo koneen lämmöt näkymään ajotietokoneesta ihan asteina, niin kone käy ajossa kyllä tosi kylmänä. Maantiellä koneen lämmöt n. 63-65'C, kaupungissa jossain 70-73'C keskimäärin. Moottorin merkkivalo sammuu kun pysähtyy paikalleen ja antaa hetken kierroksia -> koneen lämmöt nousee sinne 85'C, ja käynnistää uudestaan. Ajossa saattaa sitten taas syttyä.

    Eli termari paskana. Uusi jo haettu Motonetistä.

    Sitä se Bosch car servicen ukkoki yritti vissiin sanoa että ei olisi vika lambdassa, vaan että se saa liian rikasta seosta eikä kykene säätämään oikeeks.

    Pitääpä ihmetellä samalla tuota flektiä.
    Last edited by Terou; 09-02-2008, 12:15.

    Leave a comment:


  • Metsämies
    replied
    Paljonko maksaa uusi termostaatti? Entäs nuo tarvike maffit, mitä dexillä on nyt?

    Leave a comment:


  • JonasG
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Vähän samaa juttua. Vehje 530iA E39. Tänään kävin autokaupoilla ja auto on on muuten mainio, mutta lämmöt ei nouse klo 12, vaan klo 11 maantiellä, paikallaan sitten nousee. Eli termostaatti vaihtoon? Toinen juttu oli moottorin merkkivalo (syttyi koeajokengällä), myyjällä oli kaveri töissä Boch car servicessä, siellä tulostus:
    125 Elfläkt Avbrott/kortslutning
    203 Lambdareglering anslang (rad 2)
    228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor
    227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor

    Kulutus aika korkea, n. 9l/100km 90km/h. Itse veikkasin lambdaa. Tuosta ruotsista ei oikein jummarrra (länsirannikolta löytyi auto). Auto oli sen verran kelpo että piti ostaa vaikka vikakoodia pukkasi...
    Tietäis vaan kumpaa lambdaa lähtee vaihtamaan?

    Suomeksi:

    125 Elfläkt Avbrott/kortslutning = sähköflekti katkos/oikosulku
    203 Lambdareglering anslang (rad 2) = lambdan ohjaus rivi 2
    228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor = seos poikkeus rivi 2 liian suuri
    227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor = seos poikkeus rivi 1 liian suuri

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Sitte tuo eka koodi viittaa minusta sähkötuulettimeen, (oikosulku). Eli onko se pois pelistä sitten?

    Tero

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Vähän samaa juttua. Vehje 530iAM E39. Tänräään kävin autokaupoilla ja auto on on muuten mainio, mutta lämmöt ei nouse klo 12, vaan klo 11 maantiellä, paikallaan sitten nousee. Eli termostaatti vaihtoon? Toinen juttu oli moottorin merkkivalo (syttyi koeajokengällä), myyjällä oli kaveri töissä Boch car servicessä, siellä tulostus:
    125 Elfläkt Avbrott/kortslutning
    203 Lambdareglering anslang (rad 2)
    228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor
    227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor

    Kulutus aika korkea, n. 9l/100km 90km/h. Itse veikkasin lambdaa. Tuosta ruotsista ei oikein jummarrra (länsirannikolta löytyi auto). Auto oli sen verran kelpo että piti ostaa vaikka vikakoodia pukkasi...
    Tietäis vaan kumpaa lambdaa lähtee vaihtamaan?
    Ei iteltäkään taitu Ruotsi ei sitten yhtään.

    Termariinha toi lämpö viittais, toinen mikä noita "heilumisia" kai tekee mittariin on kun vesipumppu rupeaa menee? Mutta luulisin että toisinpäin, että pikkukierroksilla ei jaksais pyörittää ja kuumenis liikaa?

    Ei muuta ko termari vaihtoon.

    Onko siinä lambdoja siis katin ennen ja jälkeen vai kuinka? Kattia ennen oleva säätää, jälkimmäinen ei merkitse sen kummempia näissä paitti tietysti vittumainen jos sytytttää vikakoodia. Jos siellä on 2 säätävää niin tee miehen teko ja vaihda molemmat kerralla, se toinen hajoaa kuitenkin seuraavaksi


    Kysymys, onkohan multa M5.sta poistettu jotenkin tuo vikavalo, ja samaten edellisestä 540:stä? En oo koskaan saanut nähdä tuota hienoa Check Engine valoa josta kaikki puhuu joka puolella, vaikka on sentään ollut viallista ilmamäärämittaria, vanoksia, lambdaa, jne?

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Vähän samaa juttua. Vehje 530iA E39. Tänään kävin autokaupoilla ja auto on on muuten mainio, mutta lämmöt ei nouse klo 12, vaan klo 11 maantiellä, paikallaan sitten nousee. Eli termostaatti vaihtoon? Toinen juttu oli moottorin merkkivalo (syttyi koeajokengällä), myyjällä oli kaveri töissä Boch car servicessä, siellä tulostus:
    125 Elfläkt Avbrott/kortslutning
    203 Lambdareglering anslang (rad 2)
    228 Blandningsavvikelse (rad 2) för stor
    227 Blandningsavvikelse (rad 1) för stor

    Kulutus aika korkea, n. 9l/100km 90km/h. Itse veikkasin lambdaa. Tuosta ruotsista ei oikein jummarrra (länsirannikolta löytyi auto). Auto oli sen verran kelpo että piti ostaa vaikka vikakoodia pukkasi...
    Tietäis vaan kumpaa lambdaa lähtee vaihtamaan?
    Last edited by Terou; 09-02-2008, 08:25.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Joo eli tuo mainitsemasi motronicci on sitä kahdeksankymmentä lukua
    Nykyisissä malleissa on paljon kehittyneempi digitaalinen moottorinohjaus järjestelmä.
    En tiedä tuosta liekö ihmisten "päähän jäänyt" kutsumanimi tms., mutta ulkomailla sakki kutsuu boxia tuolla nimellä ja korjaamoheppu maahantuojalla samoin, itse boxihan on varmaan sitten jotain kehittyneempää mallia kun kaikki kuitenkin toimii kaapelilla tietokoneella käskemällä jos tahtoo, vanos-testit, eri juttujen aktivoinnit ja ohjelmoinnit yms. Tuskin tuollaisia 80 luvulla oli.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Stone View Post
    Tänään vaihdoin MAF:it ja nollasin DME:n. Maximi kulutusta vielä en päässyt kokeilemaan, mutta suurta eroa en huomannut täys kaasulla, no yli 5t kierroksen en tainnut kokeillakaan. Omituista oli, että tyhjäkäynti alkoi hieman hakemaan/seilaamaan, tasoittuuko sitten jonkin ajan päästä niin mene ja tiedä..:think
    1. Vaatii hieman totutteluajoa että hakee optimaalit seokset taas
    2. Ei hätää ton seilailun suhteen, ilmennyt aika monilla. Kaveri vaihto maffit ja ei mitään, itsellä rupes "stallaamaan", eli yhtäkkiä liikennevaloissa pudotti kierrokset nollaan ja nosti ne taas tonniin, ja teki tuon pari kertaa.

    Tuo alkoi sitten harvenemaan ja loppui kokonaan kun oli muutaman tonnin verran ajanut, ja kun tuo termostaatti vaihdettiin.

    Tuota nimittäin pahensi se kun kone kävi liian kylmänä niin se käytti sitä "Lisäilmapumppua" vai mikä lie, kuitenkin että tyhjäkäynti oli normaalia epävakaampi.

    Ulkomailla kuulemma homma on yleisesti tiedossa ku maffit vaihdetaan, en tiedä mistä johtuu mutta hoitavat sen vaan ajamalla, ja nollaamalla adaptaatiot uudestaan jos ei millään lähe pois.

    _Dexi: Jostain syystä sain nyt sellaisen käsityksen tuosta sun kuvauksesta, että termarin pystyisi vaihtamaan ilman, että jäähdytysnesteitä tarvitsee vaihtaa ja näin ollen myös ilmaaminen jäisi pois..?:think
    Noup, järjestelmä piti tyhjätä ainakin osaksi, ja tyhjäsi sitten kokonaan kun pyysin että uudet glykolit samalla. Purkaminen on ilmeisesti aika kova ollakseen pelkkä termostaatinvaihto, kun sijaitsee siinä isossa kotelossa koneen edessä ja jotain täytynee ottaa edestä pois myös.

    Ilmaamisen korjaamo suoritti paineilmalla ja jollain erinäisillä kikoilla sitten, siitä en tiedä kun en oo itte tehny.

    Leave a comment:


  • Bemu500
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Joo eli tuo mainitsemasi motronicci on sitä kahdeksankymmentä lukua
    Nykyisissä malleissa on paljon kehittyneempi digitaalinen moottorinohjaus järjestelmä.
    Siemens??? :think

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by _Dexi View Post
    Hmm, heitin nimen lonkalta ja voin tuon suhteen olla ihan pellollakin, ei oo joutunut ko. boxia vielä säätämään tai temppuilemaan mutta eikös moottorinohjaus sellaisella ole hoidettu :think
    Joo eli tuo mainitsemasi motronicci on sitä kahdeksankymmentä lukua
    Nykyisissä malleissa on paljon kehittyneempi digitaalinen moottorinohjaus järjestelmä.

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ja jos noita kulutuksia miettii niin on aivan järjetöntä ajaa 523i:llä jos M5 kuluttaa reilun litran enemmän.
    Ei todellakaan ole järjetöntä. M5:lla ei PYSTY ajamaan kokoajan niin sukkasillaan, että kulutuslukemia voisi mitenkään verrata 523:een eli heti kun painaa pedaalia niin soppaa todellakin menee reilusti. Toisekseen, jos seka-ajoa ajaa niin heti nousee kulutus paljon enemmän mitä juuri esim. M52B25TU:ssa. Omassa kulutus lukemat tällähetkellä 13,7l/48kmh, joka ei ole lainkaan paha kun ottaa huomioon, että kaasujalka ei ole mitään keveintä mallia. Matka-ajossa 10,2l on pienin saavutus tähän asti, mutta se oli hki-tku välillä, jossa mäkien takia kulutukset ei ole verrattavissa esim. pohjanmaalla ajettavaan matka-ajoon ja lisäksi hki-tku matkasta n. puolet on motaria, jolla nopeudet on hieman erit.

    Tänään vaihdoin MAF:it ja nollasin DME:n. Maximi kulutusta vielä en päässyt kokeilemaan, mutta suurta eroa en huomannut täys kaasulla, no yli 5t kierroksen en tainnut kokeillakaan. Omituista oli, että tyhjäkäynti alkoi hieman hakemaan/seilaamaan, tasoittuuko sitten jonkin ajan päästä niin mene ja tiedä..:think

    _Dexi: Jostain syystä sain nyt sellaisen käsityksen tuosta sun kuvauksesta, että termarin pystyisi vaihtamaan ilman, että jäähdytysnesteitä tarvitsee vaihtaa ja näin ollen myös ilmaaminen jäisi pois..?:think

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎