Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Valkman View Post
    Itse "muutamia" moottorisäätöjä tehneenä voin todeta, että jo n. 60 asteessa voidaan käyttää polttoainesyötölle normaalia kartastoa, jolloin myös päästöt pysyvät kurissa... lambdasäätö tulee toimintaan yleensä n. 70 asteessa... poikkeuksia tietenkin voi olla.
    Tätä meinasin, eli muutamien lähteiden mukaan lambdasäätö tulee S62 motilla mukaan kun mittauslämpötila ylittää 78C. En tiedä tiedon oikeellisuudesta kylläkään, netistä vain metsästänyt useista lähteistä.

    Karstoittumisella ja 15 asteen vesilämpötilaerolla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Huonolla polttoainelaadulla sen sijaan on, mikäli muita syitä ei oteta mukaan... vrt. jenkkien luokatonta polttoainetta.
    Ehkä tuon takia ei sitten juuri ilmenekkään Suomessa. :think

    Leave a comment:


  • Valkman
    replied
    Itse "muutamia" moottorisäätöjä tehneenä voin todeta, että jo n. 60 asteessa voidaan käyttää polttoainesyötölle normaalia kartastoa, jolloin myös päästöt pysyvät kurissa... lambdasäätö tulee toimintaan yleensä n. 70 asteessa... poikkeuksia tietenkin voi olla.

    Normi veekasi E39:n ajotietokoneen lämpöjä tuskin kannattaa vertailla tuohon ämmään sillä mittauspiste M5:ssa ei ole vesipumpussa heti moottorikierron jälkeen, kuten M62:ssa on.

    Karstoittumisella ja 15 asteen vesilämpötilaerolla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Huonolla polttoainelaadulla sen sijaan on, mikäli muita syitä ei oteta mukaan... vrt. jenkkien luokatonta polttoainetta.

    Harvemmin puuttuvia hevosia muutenkaan huomaa, sillä normiajossa niitä juuri käytetäkkään... katsomalla alustadynamometrin näyttöpäätettä totutusajossa asia selviääkin.
    Last edited by Valkman; 08-02-2008, 16:20.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tulee myös mieleen että mitenhän nuo ilmamäärämittarit ja lambdat 6-koneisissa kestää, eli onko ne näissä OK niin kauan kun ei tule jotain vikakoodia?

    EDIT: Ja jos noita kulutuksia miettii niin on aivan järjetöntä ajaa 523i:llä jos M5 kuluttaa reilun litran enemmän.
    Kulutuksien suhteen, ei oo ihan noin yksioikoista. Voisin tässä puolustella omaa autoa ja sanoa että aivan, on hullua ajaa 523.lla Mutta ei, koska eroa varmasti tulee sitten jos ajetaan koko ajan / paljon ruuhkassa, koska V8 kulutus korostuu sitten ruuhka-ajossa, kun taas maantiellä se menee jopa pienemmällä kuin pienet koneet.

    Koska V8 vie jatkuvassa kiihdyttelyssä luonnollisesti enemmän kun pikkukone, mutta kevyessä ajossa ja maantiellä taas matkakierrokset jossain 2000 kieppeillä ja kone lipuu alaväännön voimin ihan pintakaasulla - joten ei sinne mitään syötetäkkään.

    Eli tosiaan hieman sen mukaan että miten itsellä ajot sitten menee, jos kulutuksien suhteen autoja vertailee.


    Kyllä tuttujen 6-koneisissa on ollut samaa probleemaa eli 100tkm paremmalla puolella alkaa ilmamäärämittarit paukkua, esim. E46:issa. Tuloksena epäröivää alakierroskäyttäytymistä, tyhjäkäynnin seilausta, ja salaavaivihkaa tehot kadoksissa.

    Nuo on siitä ikävät kun itselläkin auto kävi ihan normaalisti ym. ja veti tasaseen periaateessa, niin sitä ei itsekkään noteerannut pitkään aikaan että peräti 60hevosvoimaa oli karkuteillä

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Termostaatin toimintaperiaate kuulostaa kyllä todella oudolta, oletko varma asiasta? Löytyykö termarin kyljestä sähköliitin?
    Näin se on minulle parista lähteestä selostettu :think Termarissahan ei ole minkäänlaista sulkuläppää tms, ja se istuu erillisessä "kupissa" josta ei virtaa läpi mitään vettä. Vesi virtaa tuon termarin seinämien ja kupin välissä, ja kun termari kutistuu kupissaan, ilmeisesti vesi pääsee virtaamaan sen ja seinämien välistä.

    Tuo on pelkkää mutua kun ei tuota oikeen kukaan ole ymmärtänyt miten "pakoputken ulostulon" näkönen mötikkä voi toimia termarina

    Jos joku tietää miten se _oikeasti_ toimii niin kuulisin mielenkiinnolla, häiritsee asiat joita ei ymmärrä täysin

    Sähköjohtoa siihen ei mennyt mielestäni.

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    -Mutta mitäs tuolla mainitsemallasi motronicilla on tekemistä E39 M5 kanssa?
    Hmm, heitin nimen lonkalta ja voin tuon suhteen olla ihan pellollakin, ei oo joutunut ko. boxia vielä säätämään tai temppuilemaan mutta eikös moottorinohjaus sellaisella ole hoidettu :think

    Leave a comment:


  • _Dexi
    replied
    Originally posted by siksta View Post
    Eikös ihan yleisenä sääntönäkin jo ole, että jos bemarin lämpömittari ei osoita pystysuoraan ylös, niin autossa on jotain vikaa!
    Miksi siis E39 M5 olisi poikkeus...
    Tätähän on "perusteltu" sillä toisinaan, että M5 käyntilämmöt on muutenkin poikkeukselliset.

    540i V8:ihan käy yli 100 asteisena muistaakseni normaalisti, ja M5 tavoitelämpötila on 79-80astetta.

    Mutta ei se minunkaan mielestä silti anna oikeutta lämpötiloille seilata jossain 70-85 välillä jos tavoite on 80 Tuota aina ihmetellyt, ja nyt se sitten selkis ja korjaantu.

    Täytyy vaan toivoa ettei oo turhaan kuluttanut tai karstottanut omaa mottia ajelemalla "kylmällä" alueella moottorinohjauksen puolesta.


    Kaverilla sama proggis menossa '99 M5:ssa jolla koittaa ratkoa kulutusongelmaa kun meinaa väkisin viedä maantielläkin +13litraa keskikulutusta, josko se on sitten niin kylmällä että syöttää jo ihan rikastusta koneeseen.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Hyvää infoa tuosta termostaatista. Omassa M3:ssa lämpömittari jäi viime kesänä lähes aina hiukan kylmän puolelle ja muistelin että aikaisemmin se oli ollut aina keskellä (auto seisoo talvet joten jotkin pikkujutut unohtuu talven mittaan). Lisäksi ajo-olosuhteuden muuttuessa lämmöillä oli tapana hiukan seilata.

    Ostin jo silloin uuden termostaatin mutta uusi O rengas ei tullutkaan paketissa mukana joten vaihto jäi tekemättä, pitää ottaa työn alle heti kun auto tulee taas keväällä ajoon.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    -Mutta mitäs tuolla mainitsemallasi motronicilla on tekemistä E39 M5 kanssa?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Tulee myös mieleen että mitenhän nuo ilmamäärämittarit ja lambdat 6-koneisissa kestää, eli onko ne näissä OK niin kauan kun ei tule jotain vikakoodia?
    Nope. Osat ovat samoja molemmissa, ei nyt siis absoluuttisesti mitoiltaan ja kiinnikkeiltään mutta toimintaperiaatteeltaan. Ilmamassamittarihan toimii mittaamalla mittalangan ohi virtaavan ilman jäähdytysvaikutusta. Nykymittareissa tuota ilmamäärää on vähennetty huomattavasti sijoittamalla lanka erilliseen mittaustunneliin, jolloin myös langan lämmitystarve on alentunut. Lämpötilalla on taipumus kiihdyttää korroosiota, joka tässäkin tapauksessa on vihollinen. Langan pinta syöpyy korroosion vaikutuksesta (eroosiokorroosio, olikohan tuollainen sana virallisesti olemassa :think ) jolloin sen massa muuttuu. Tällöin muuttuvat tietysti myös sen sähköiset ja lämmönsiirrolliset ominaisuudet. Ongelma oli paljon pahempi kuumalankamittareissa jotka poltettiin puhtaaksi.

    Lämpöjuttuihin. Olet ihan oikeassa ettei niiden kuulu seilata, missään tapauksessa noin paljon toimintaan vaikuttavan asian suunnittelussa ei voi tyytyä lopputulokseen "70-90 astetta". Termostaatin toimintaperiaate kuulostaa kyllä todella oudolta, oletko varma asiasta? Löytyykö termarin kyljestä sähköliitin?

    Korkeammalla lämpötilalla saavutetaan parempi hyötysuhde ja siten pienempi kulutus, matalammalla lämpötilalla palotilan osatkin ovat viileämmät jolloin seoskin on viileämpi -> pienempi palonopeus ja nakutusherkkyys -> suuremmat ennakot ja lisää tehoa (tosin systeemin pitää olla suunniteltu tälle). Bemariin tuli M60 koneeseen ensimmäisen kerran ns. alue-termostaatit tuon ilmiön hyödyntämiseksi, "best of both worlds". Perinteisen termostaatin sisään sijoitettiin ecun ohjaama lämpövastus, jolloin lämpöjä voitiin säädellä ajotilanteen mukaan. Kutosissa tuollainen oli ekan kerran M52TU koneessa.

    Leave a comment:


  • teropa
    replied
    Huippuinffoa!

    Just tuo, että E39 M5:ssa lämmöt kuuluisi (tai paremminkin saisi) olla muualla kuin keskellä on aina ihmetyttänyt. Kyllä tämän kirjoituksen perusteella vois sanoa, että ei se normaalia ole suinkaan.

    Tero

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Todella hyvää infoa jos olisi M5:n ostoa harkitsemassa.

    Tulee myös mieleen että mitenhän nuo ilmamäärämittarit ja lambdat 6-koneisissa kestää, eli onko ne näissä OK niin kauan kun ei tule jotain vikakoodia?

    EDIT: Ja jos noita kulutuksia miettii niin on aivan järjetöntä ajaa 523i:llä jos M5 kuluttaa reilun litran enemmän.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 08-02-2008, 08:32.

    Leave a comment:


  • Bemu500
    replied
    Originally posted by siksta View Post
    Eikös ihan yleisenä sääntönäkin jo ole, että jos bemarin lämpömittari ei osoita pystysuoraan ylös, niin autossa on jotain vikaa!
    Miksi siis E39 M5 olisi poikkeus...
    prkl mulla on sitte varmaan molemmat autot rikki ku joka aamu lämpöviisari on ihan pohjassa ku lähtee töihin ja pikku hiljaa nousee sieltä tolleen pystyyn






    ps. ei niitä pieniä vihreitä palleroita

    Leave a comment:


  • siksta
    replied
    Eikös ihan yleisenä sääntönäkin jo ole, että jos bemarin lämpömittari ei osoita pystysuoraan ylös, niin autossa on jotain vikaa!
    Miksi siis E39 M5 olisi poikkeus...

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Jostain syystä itelle tuli heti mieleen kun oman M5:en ostin, että voiko tosiaan olla normaali juttu tuo lämpötila ja siksi sitä olen myös täällä joskus kysynyt. No vastaus tuli heti, että täysin normaalia.. Tämä _Dexin kokemus kuitenkin muutti tilannetta joten pitääpä käydä hakemassa uusi termari, koska tuo viisarin asento vaihtelee myös omassa kuljettimessa ja on kohtisuoraan ylös vain kaupunki pyörityksessä ja reippaammassa ajossa.

    Ilmamassamittarit mulla on myös uudet ja vanhoilla mittailin 144litran kulutuksia. Tänään ajatelin vaihtaa nuo uudet tilalle niin saas nähdä muuttuuko lukemat tai joku muu autossa.. Sama juttu myös lambdojen (4kpl) suhteen, mutta niitä nyt en tänään saa asennettua. Toisaalta parempi on vaihtaa yksi osa kerrallaan ettei tarvitse arpoa mistä mahdollinen muutos johtui.

    Leave a comment:


  • Behemoth
    replied
    Mielenkiintoista juttua.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎