Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")
Collapse
X
-
Joo, periaate ja tavoite on, että lämmöt pysyvät siellä 90C paikkeilla. Sitä alemmissa käyntilämpötiloissa ei voi kenkiä ja moottori kuluu, mikäli jollain ei sitten tästä ole jotain uudempaa faktaa esittää?
-
Jospa raapustelisi perään hieman muutenkin liirumlaarumia pulikoista mitä on tullut kokeiltua tai vaihdettua.
edit: Vanokset
- Tämä tuli koko järjestelmä uusittua sillon jo alkuvaiheessa. Yhteenvetona voisi sanoa että ei ole niin pahamaineinen mitä luullaan kun aina M5 puhuttaessa vanos nostetaan esiin. ÄÄNEKÄS, kyllä. Mutta se on sitä jo uutena, S62 kuulostaa niin traktorilta tyhjäkäynnillä jos peltiä pitää auki ettei kukaan usko kuulematta.Mutta se on eri asia kuin rikkinäisen vanoksen ääni, joka on siitä vanos-yksikön kyljestä kuuluva epätahtinen rapsutus sitten kun yksikkö on kulunut rikki eikä ajoitukset pysy enää kohdillaan.
Itselläni tuo hajosi niin että toisen lohkon ohjausventtiili löi itsensä jumiin niin että ohjaussylinterissä oli ihan metallilastua venttiilistä ja sen seinämistä (veikkaus: joku kenkässyt kylmänä kierroksille autoliikkeessä ennen kuin ostin auton..) ja toisen lohkon ajotukset jäi jumiin "yläkierrosten" alueelle, tuloksena meni katti sököksi, kone ravisti kun hullun m*lkku ja monenlaista muuta kivaa. Koko paska uusiksi venttiileitä ja tiivisteitä myöten ja johan rupesi laulamaan.
Ilmamäärämittarit
- Boschin tarvikemallit toimii vaikka toisin väitettäisiin. Dynossa testattu, mittaristotestilläkin lukemat kohdallaan. Alkuperäinen EI siis ole ainoa toimiva vaihtoehto kunhan osaa valita oikeat anturit. Omille mittareille 100tkm oli jo tehnyt tehtävänsä, autosta oli 400hepasta 340 jäljellä, jotka löytyi takaisin lopulta kokonaisuudessaan kun anturit vaihdettiin. Anturien puhdistus ei auta ongelmaan, jossa mittarin komponentit on vain _kuluneet_ käytöstä.
Lambda-anturit
- Bosch ilmoittaa vaihtoväliksi 160tkm, omani oli 100tkm kohdilla kypsät - vaihto pudotti kulutusta, tasotti koneen käyntiä ja tyhjäkäyntiä, ja toi hieman kadonnutta ruutia takaisin pellin alle. Alkuperäiset ei myöskään näiden suhteen ole ainoa vaihtoehto, tarvikeliike hommasi juurikin samat alkuperäisanturit puolella hinnalla Boschilta.
Katalysaattorit
Vakioiden vaihto 3" jalometallisiin toi ~20Nm lisäystä vääntölukemiin ja huomattavasti alempaa lähtevän vääntökäyrän. KENTIES osasyy suhteessa melko alhasiin kulutuslukemiin tässä yksilössä, koska nuo vakiokatit alkaa usein olla melko kehnossa hapessa enemmän ajetuissa ja kenties tukkoset?
Ilmanputsarit
K&N paneelit kokeiltu - ei tehohyötyä dynossa, ei muutosta kulutuslukemissa - haittapuolena likaa ilmamäärämittareita. Menee mulla mappiin "huuhaa" ->
Reaktiotankojen puslat
100tkm ajetut alkuperäiset rupesi aiheuttamaan julmaa tärinää jarrutuksissa ja "muljuntaa" etupäässä. Ne olivat vaihdettaessa ihan OK näköiset, mutta vaan veteläksi päässeet. Alkuperäisissä öljyvaimennus sisällä.
Tilalla Powerflexin uretaaniset -> muljunta loppu, tärinä loppu, tuntuma parempi.
Väite miten uretaaniset tuhoaa pallonivelet -> Mulla taitaa kohta olla 15-20tkm kilsoja operaation jälkeen ja pallonivelet juuri tänään asiallisesti tarkistettuna täydessä tikissään. Ei siis tässä tapauksessa ole vielä ainakaan pätenyt. (Iskari sen sijaan loppu, menee vaihtoon seuraavaksi)
Voimansiirron öljyt
LifeLong öljyt on pahinta paskapuhetta päällä maan. 100tkm ajetut vakioöljyt oli pelottavan näköstä kiisseliä, ja vaihteet takkusi. Redlinen MTL:llä rupes pykälät istumaan. Oli öljy redline tai ei, vakiokiisselit kannattaa vaihtaa laadukkaisiin öljyihin. Sama operaatio perään.
Takapönttöjen vaihto
Supersprint Magnumit toi sellaisenaan kivasti "metallisempaa" soundia, mutta äänet kovin hiljaset ja tuhnuset. Ulkonäöllisesti kiva päivitys, ja tietty muutenkin jo iso parannus vakioääniin. Jos tykkää kunnon räimeestä, kannattaa kokeilla Supersprint Race / Eisenmann Race. Nämä Streetitkään ei ole todellakaan hiljaiset.
X-Pipen vaihto
ISO ero, vakiovälivaimennin sotkee pulssit ja tappaa V8 soundit pystyyn. Jos jostain päästä lähtee, suosittelen uusimaan ensin X-pipen, sitten vasta pöntöt - eli toisinpäin kuin itse tein.
Alkuperäinen subwoofer ja sen päivittely
Alkuperäiseen "hattuhylly"subiin istutettu Focalin 5" minibassot (ei omasta toimesta, ostin valmiina), ja sanoisin että tulos on mainio. Jämäkämpää ja matalampaa bassoa, tarkemmin, kuin mistään entisistä 10-12" subiräpellyksistä entisissä autoissa.
Lisävahvistimen asennus
Iso ero vakiohifeihin verrattuna joissa ei ollut lisävahvistinta. Jämäkkä 5-kanavainen tekee poikaa jo bemarin vakiokaiuttimille!
Seuraavaksi sitten pistetään varmaan kommenttia kevään mittaan uudesta alustasta, ja kenties vauhtis+kytkinpaketista.Last edited by _Dexi; 08-02-2008, 14:06.
Leave a comment:
-
Faktaa M5 E39 Käyntilämmöistä ("raportti")
Noniin, tähän meitin M5.een on nyt tullut järjestelmällisesti uusittua aikalailla nyt kaikki anturit sun muut jotka on iän myötä huonontuneet, kilometrejä kuitenkin nyt on se 135 000km jo.
Tällä kertaa vuorossa termostaatti. Tuo koko kikkula on M5:ssa (varmaan muissakin bmw koneissa, en tiedä) melko erikoinen, siinä missä koko kikkulassa ei ole lainkaan mitään sulkuläppää kuten normaaleissa, vaan härpätin perustuu metalliholkkiin jonka halkaisija muuttuu lämmön mukana, eikä termostaatin läpi virtaa mitään.
Kysyin joskus aikanaan täällä foorumilla että onko normaalia että M5 lämmöt jää "alemmalle" pallolle lämpömittarissa, eikä nouse sieltä keskialueelle ennenkuin polkee kunnolla tai räppäilee. Sillon monet sanoi että se on ok ja jenkkifoorumilla on suuntaus ollut sama.
MUTTA, tässäpä hieman toisenlaista tietoa.
Lämpöjä ennen termostaatin vaihtoa:
(Lämpötila noin -5....0C)
2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~55C / Öljynlämpö ~40C
15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~65C / Öljynlämpö ~60C
Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 68-72C / Öljynlämpö ~sama
(käytännössä viisari jäi juuri alemman pallon luo, hieman sen kuumemmalle puolelle)
Lämpöjä termostaatin vaihdon jälkeen:
(Lämpötila noin -5....0C)
2km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~75C / Öljynlämpö ~??C (unohtu kattoa)
15km ajon jälkeen... Vedenlämpö ~80C / Öljynlämpö ~76-80C
Pitemmällä matkalla... Vedenlämpö 80C / Öljynlämpö ~85C
Viisari osoittaa luotisuoraan ylös, ja esim. äsken ajettuani noin 20km kaupungissa, seistyä tyhjäkäynnillä noin 10min, ja moottoritieajoa n. 70km, oli viisari KOKO ajan ylöspäin, ja lämmöt koko ajan tasan 80C, ei heittänyt asteen astetta ennenkun auton sammutin kotipihaan.
Joten, melkeen rohkenisin väittää että jos ei M5:ssa lämmöt nouse ylös, ja jos ei ne pysy vakaina - niin termari on menettäny parhaan ryhtinsä eikä sitä auta kierrellä millään tekosyillä
Tuossa voi piillä pari muutakin juttua takana.. Kuten:
Voitelu..
Jos öljynlämmöt ei nouse tavoitealueelle (85->) joka öljynlämpömittariinkin on merkitty, voi tuloksena olla että öljyyn kertynyt vesi ja polttoaine ei haihdu sieltä kunnolla, tuloksena sama kuin ajaisi pätkäajoa jossa tunnetusti öljyt menee sököksi alle puolessa normaalista vaihtovälistä.
Kulutus..
Toiset kertoo olevan "normaalia" moiselle koneelle kun menee maantielläkin 12-13 litraa. Itselläni menee _nykyään_ (aiemmin meni enemmän) maantiellä esim. 100km moottoritiesiivulla 9,2L keskikulutusta, ja useamman kuukauden keskiarvo seka-ajosta kaupunki/maantie on 11,3litraa. Tuohon ehkä lämpötiloissa YKSI selitys muiden anturien ohella:
Tiettävästi Motronicci kytkeytyy "ajolämpötilaan" vasta 78C kohdalla, nettitiedon mukaan alle 78C lämmössä Open Loop / Closed Loop (lambdasäädön tilan) vaihto ei toimi kuten lämpimänä, ja kone paitsi käy viileänä ja siten karstottaa / vie enemmän menovettä kenties, myöskin syöttää seosta luultavasti turhan paljon. Ja tieto on varmaan ihan totta, nimittäin pakkasilla vanhalla termarilla jos seurasi lambdojen mukautuma-arvoja, ne pysyi nollassa aina vaan, lämpimillä keleillä ne eli kymmenyksen suuntaan tai toiseen.
Toisekseen, auto antoi vikakoodia liian alhaisesta lämpötilasta mm. 72C lämmössä vielä, joten se tosiaan on varmasti liian alhainen lämpö tuolle moottorille.
Karstottuminen..
En tiedä miten yleinen homma on Suomessa mutta muualla maailmassa esim. USA.ssa S62:en karstottuminen tuntuu olevan yleinenkin pulma, ja karstanpuhdistus-operaatioista maksetaan tuhansia dollareita. Maalaisjärkikin sanoo että ei ne BMW:n insinöörit niin tyhmiä ole - ja kun yhdistetään se siihen että suurinosa jenkkifooruminkin porukasta kertoo lämpöjensä seilaavan 70C tuntumassa viileämmillä keleillä, voisi tuossa olla ideaa että mistä se karsta syntyy...
Jotta sellasta liirumlaarumia tällä kertaa.Last edited by _Dexi; 08-02-2008, 14:02.Tags: None
Leave a comment: