Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tuulilasinpyyhkijöiden nopeudensäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW cruiser
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 163
    • Kajaani

    e39 tuulilasinpyyhkijöiden nopeudensäätö

    Tuossa jo jonkun aikaa sitten huomasin, ettei oikeanpuoleisessa viiksessä oleva pyyhkijöiden nopeudensäätö (se rulla) toimi. Lienekköhän sille erikseen olemassa sulaketta vai onkos tuo namiska yksinkertaisesti sökö?



    Tuolla sivulla näkyi koko viiksi (osa 2) olevan yhtä pakettia. Kalliimman puoleinen.
  • Makee28
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 527
    • Kitee

    #2
    Se rulla on sadetunnistimen herkkyyden säätö, eli ei vaikuta suoranaisesti nopeuteen.

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by BMW cruiser View Post
      Tuossa jo jonkun aikaa sitten huomasin, ettei oikeanpuoleisessa viiksessä oleva pyyhkijöiden nopeudensäätö (se rulla) toimi. Lienekköhän sille erikseen olemassa sulaketta vai onkos tuo namiska yksinkertaisesti sökö?



      Tuolla sivulla näkyi koko viiksi (osa 2) olevan yhtä pakettia. Kalliimman puoleinen.
      Löytyy sellainen viiksi 30e + pk 3,90e
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Racink
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 840
        • Jkl

        #4
        Itselläni alkoi tuo herkkyydensäätö toimia vikakoodien nollauksen jälkeen. Oli joku vikakoodi pyyhkijöistä, ainoa vika minkä niissä huomasin oli tuon säädön toimimattomuus. Nyt toimii.

        Comment

        • zaci
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 459
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Makee28 View Post
          Se rulla on sadetunnistimen herkkyyden säätö, eli ei vaikuta suoranaisesti nopeuteen.
          Kyllä se tihku-asennon pyyhkimisvälin aikaa säätää, jos ei oo sadetunnistinta.. Näin ainakin edellisessä E39:ssäni.
          BMW F20 120xDa 2016 140kW

          Comment

          • Cud
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 63

            #6
            Miten saisi sadetunnistin herkemmäksi kun mikään säätö ei tunnu oikein vaikuttavan? Ärsyttää kun on jatkuvasti 2-10 sekunnin viive ja siinä vaiheessa kun se rupee toimimaan hieman paremmin, niin silloin saa jo alaittaa jatkuva toiminta päälle.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Cud View Post
              Miten saisi sadetunnistin herkemmäksi kun mikään säätö ei tunnu oikein vaikuttavan? Ärsyttää kun on jatkuvasti 2-10 sekunnin viive ja siinä vaiheessa kun se rupee toimimaan hieman paremmin, niin silloin saa jo alaittaa jatkuva toiminta päälle.
              Toimiiko se sadetunnistin ylipäätään? Jos tunnistin ei toimi, siirtyy toimintaan pelkästään tihkukytkimenä. Likainen tai kulunut tuulilasi vaikuttaa sadetunnistimen toimintaan. Jos tuulilasi on jo parhaat päivänsä nähnyt, elvytyksenä voisi hioa/puleerata pelkästään sen sadetunnistimen alueen tuulilasista. Piuhan päässä sadetunnistimen "nollauksella" (initialisation) saattaa myös saada toiminnan loogisemmaksi.

              Rain sensor

              The rain-driving light sensor has integrated sensors that sense the wetness on the windscreen glass and the ambient light.

              Rain sensor

              The rain sensor is an optical system. It consists of an optical element bonded on the windscreen and an electronic element. The electronic evaluation unit and 4 optical transmitter and receiver diodes are integrated in the electronic element.

              Function

              The rain sensor is activated when the wiper switch is moved to the first stop position.

              When the rain sensor is activated, visual feedback is given to the driver in that one wiping cycle is executed first. Then, the transmitter diodes emit an infrared light which is guided across the optical element to the windscreen. If the windscreen is completely dry and clean, the infrared light is fully reflected to the receiver diodes.

              If there is water or dirt in the area of the optical element on the windscreen, full reflection of the infrared light is no longer possible. Part of the light penetrates the windscreen so that only part of the light arrives at the receiver diodes. The electronic circuitry detects how much water is on the windscreen on the basis of the amount of light that is being blocked out and send a signal to that effect via the K bus. The ZKE basic module then performs a wipe cycle. In the case of very heavy rain, the intermittent operation goes into stage 1 or stage 2 of the continuous wiping mode.

              A heating element integrated in the rain sensor prevents misting of the optical element or the diodes.

              The sensitivity of the rain sensor can be varied in 4 sensitivity stages by means of the knurled wheel on the wiper/washer switch. Each time the adjuster wheel is moved in the ”Increase sensitivity” direction (upwards), a wipe cycle is carried out.

              When the vehicle is at a standstill, there is an automatic reduction of the sensitivity so that the wiper usually runs in intermittent mode.

              If the rain sensor fails, the wiper runs at a fixed time interval.

              For safety reasons, the rain sensor is switched off when terminal R is switched off.

              Requirements for faultless operation of the rain sensor are:
              • No wax smear on the windscreen
              • Wiper blades OK
              • Windscreen glass free of faults in the area of the rain sensor
              • Optical element bonded free of bubbles with the windscreen glass

              Initialisation

              Due to the optical process, the rain sensor has to be adapted to the windscreen. This adaptation takes place at initialisation.

              Requirement for faultless initialisation is that the windscreen glass is dry, clean and free of defects in the area of the rain sensor.

              The initialisation is performed using the service function ”Initialise rain sensor” in the BMW diagnosis system. In the service function, the adaptation values in the rain sensor are deleted. This is followed by adjustment of the sensor system to the windscreen based on the following sequence:
              • Switching off the rain sensor
              • Switch off terminal 15 and terminal R
              • Switch on terminal R and terminal 15 and wait 10 seconds

              In the 10 seconds waiting period, the new adaptation values are determined and stored.

              Initialisation of the rain sensor is necessary:
              • After replacing the windscreen

              Fitting a used rain-driving light sensor
              Note: a used sensor must be coded beforehand!
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • BMW cruiser
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 163
                • Kajaani

                #8
                Juu, ei tuo sadetunnistin ilmeisesti pelitä enää ollenkaan. Olisiko joskus alkukesästä mainion muistini mukan vielä toiminut, eikä tuulilasi ole sinä aikana sen ihmeellisemmäksi mennyt. Lienee fiksuinta vaan viiä hartikaiselle tutkittavaksi, joku tuollainen "initialice rain sensor" siihen pitää kuitenkin tehdä. Vikakoodien tarkistus olisi muutenkin paikallaan, kun kuitenkin tässä välissä on akkua vaihdettu ja huoltoajastinta resetoitu kotikonstein. Tuskin se vika ainakaan tossa itse viiksessä on, kun muuten toimii.

                Laitetaan huvikseen kuva tuosta tunnistimesta:

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Tuota initialisointia kannattaa kokeilla ennen muita konsteja, se usein auttaa näissä sadetunnistin ongelmissa.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by BMW cruiser View Post
                    Juu, ei tuo sadetunnistin ilmeisesti pelitä enää ollenkaan. Olisiko joskus alkukesästä mainion muistini mukan vielä toiminut, eikä tuulilasi ole sinä aikana sen ihmeellisemmäksi mennyt. Lienee fiksuinta vaan viiä hartikaiselle tutkittavaksi, joku tuollainen "initialice rain sensor" siihen pitää kuitenkin tehdä. Vikakoodien tarkistus olisi muutenkin paikallaan, kun kuitenkin tässä välissä on akkua vaihdettu ja huoltoajastinta resetoitu kotikonstein. Tuskin se vika ainakaan tossa itse viiksessä on, kun muuten toimii.

                    Laitetaan huvikseen kuva tuosta tunnistimesta:
                    http://www.realoem.com/bmw/showparts...=61&fg=15&hl=3
                    Samoin muuten omasta -96 E39:sta hävisi sadetunnistimen toimintakyky, kun tuossa muutama viikko sitten hajos laturi. Ja kun akku oli irti uutta laturia asennettaessa, varmaan joku tieto katos noista asetuksista. Ja nyt siis sadetunnistin ei reagoi lainkaan tuulilasin märkyyteen, vaan sen sijaan vain vakiorytmillä pyyhkivä tihkupyyhintä löytyy.
                    Tiistaina Kuopion Hartikaisella olis tarkoitus tehdä juuri tuo uudelleenalustus, initialisointi, ja katsotaan palautuuko toiminta sillä.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Likainen tai kulunut tuulilasi vaikuttaa sadetunnistimen toimintaan. Jos tuulilasi on jo parhaat päivänsä nähnyt, elvytyksenä voisi hioa/puleerata pelkästään sen sadetunnistimen alueen tuulilasista. Piuhan päässä sadetunnistimen "nollauksella" (initialisation) saattaa myös saada toiminnan loogisemmaksi.
                      Ja ennen, kuin kiivetään perse edellä puuhun, kannattaa uusia huonokuntoiset pyyhkijänsulat.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by kaol View Post
                        Ja ennen, kuin kiivetään perse edellä puuhun, kannattaa uusia huonokuntoiset pyyhkijänsulat.
                        Olihan tuo itsestäänselvyys vieraskielisessä osuudessa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Racink
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 840
                          • Jkl

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Samoin muuten omasta -96 E39:sta hävisi sadetunnistimen toimintakyky, kun tuossa muutama viikko sitten hajos laturi. Ja kun akku oli irti uutta laturia asennettaessa, varmaan joku tieto katos noista asetuksista. Ja nyt siis sadetunnistin ei reagoi lainkaan tuulilasin märkyyteen, vaan sen sijaan vain vakiorytmillä pyyhkivä tihkupyyhintä löytyy.
                          Tiistaina Kuopion Hartikaisella olis tarkoitus tehdä juuri tuo uudelleenalustus, initialisointi, ja katsotaan palautuuko toiminta sillä.
                          Akun simahdettua nämä minultakin lakkasivat toimimasta, vikakoodien nollauksen jälkeen heräsivät taas henkiin.

                          Comment

                          • Ai
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 92
                            • Kurikka

                            #14
                            Saakohan tuon sadetunnistimen helposti "vikatilaan" niin, että normaali tihku säädöillä kytkeytyy tilalle? Täytyy kyllä sanoa, että on aika turha varuste. Koskaan ei toimi niin kuin haluaisi, saa olla jatkuvasti säätämässä herkkyyttä. Jos olisin uutta ostamassa ja lisävarusteita ruksimassa, niin aivan varmasti jättäisin tuon kohdan merkkaamatta.
                            320dA -04
                            _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                            523i -97
                            320dA touring -03
                            530dA touring -03
                            528iA touring -97
                            525dA touring -01
                            525tds touring -93
                            525i -95
                            520iA -89
                            316i -89
                            316 -84

                            Comment

                            • BMW cruiser
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 163
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Samoin muuten omasta -96 E39:sta hävisi sadetunnistimen toimintakyky, kun tuossa muutama viikko sitten hajos laturi. Ja kun akku oli irti uutta laturia asennettaessa, varmaan joku tieto katos noista asetuksista. Ja nyt siis sadetunnistin ei reagoi lainkaan tuulilasin märkyyteen, vaan sen sijaan vain vakiorytmillä pyyhkivä tihkupyyhintä löytyy.
                              Tiistaina Kuopion Hartikaisella olis tarkoitus tehdä juuri tuo uudelleenalustus, initialisointi, ja katsotaan palautuuko toiminta sillä.
                              Raporttia odotellessa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎