Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528i kytkin probleemaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oinas
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 102
    • Oulu

    E39 528i kytkin probleemaa

    Tuli hommattua ensimmäinen 500-sarjalainen kolmen 300-sarjan jälkeen.

    Autossa sellainen probleema, ettei kytkin oikein tahdo irrottaa, eli paikallaan seistessä ykkönen ja pakki ei tahdo mennä kunnolla päälle.
    Kytkin myös ottaa aika alhaalta.

    Ensimmäisenä ajattelin varmistaa ettei järjestelmässä ole ilmaa ja vaihtaa työsylinterille menevän nesteen. Jollei tämä auta niin täytynee laittaa koko kytkinpaketti uusiksi.

    Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa? Yleensähän nuo bemarin
    kytkimet kestäneet yli 200 tkm.
    Auto 528i -96, ml 136 tkm

    Niin ja toinen probleema on kaasupolkimen jäykkyys, tuntuu kuin vaijeri takertelisi. Mutta kun tuossa mallissa taitaa olla joku sähköjuttu, eli ei suoraa mekaanista yhteyttä polkimesta kaasuläppään. Kokemuksia?
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    e39:ssä on ensinnäkin ihan perinteinen nestekytkin, eikä siis mitään vaijereita. Kytkimen "raskaus" on tietenkin suhteellista, mutta e39:n kytkin ei muutenkaan ole niiden kevyimpien poljettavien maineessa. Ainoa mikä voi vaikuttaa kytkimen poljinpaineeseen on jarrupolkimen akselin kuivuminen. Yleensä se kyllä samalla alkaa natisemaan. e39:n ja varsinkaan 528:en kytkimet EIVÄT suinkaan ole yleisesti kestäneen 200tkm:iä vaan lähinnä 100-150tkm riippuen siitä onko koukku perässä vai ei. Eli jos autossasi on orggiskytkin niin kaikki mainitsemasi on ominaisuuksia...ei vikoja. Ei muuten sitten ole e39:iin kytkimenvaihto mikään takapihalla tehtävä pikkujuttu vaan vaatii pikkuisen töitä=kallis.
    Joten jos olet autosi juuri ostanut liikkeestä, niin tarkista vaihdon maksumies.

    Comment

    • luxor
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 96
      • Hämeenlinna

      #3
      Mä tein kytkin remontin kun mittaris oli about 100 tuhatta omaan 528 osa syynä oli kyl se että kytkin oli kulunut vaihtokuntoon niinkin äkkiä oli se että auto oli saksassa maan alla ja omistaja joutui ottaan aika mäki startin odotellessaan ovien aukeamista.Ja toi sun kuvaus että kytkin ottaa tosi alhaalta on merkki siitä että lopussa se kytkin on...mulla oli ihan sama juttu.
      Kytkin remontti töineen päivineen muistaakseni oli jossain 400 ja 500 välissä töineen päivineen mut tosiaan en enään muista tarkkaan.Ja kytkin paketti yllätys yllätys oli jopa halvin merkkiliikkeessä ja kun ton remontin tekee niin tosiaan koko paketti suosiolla vaihtoon kytkin tulee myös löysemmäksi kun ton remontin tekee.
      -kaunis nainen on ilo silmälle-

      Comment

      • mika.h
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 799
        • haukipudas

        #4
        mielestäni kun kytkin ottaa alhaalla niin vikaa kannattaa hakea nestepuolelta, ilmaa tai sylinterissä vikaa. kun se ottaa ylhäällä niin sillon on vika levyssä. jos jonku mielestä oon väärässä niin korjatkaa toki niin viisastutaan kaikki


        Comment

        • jartsa02
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 1131
          • Helsinki

          #5
          Re: E39 528i kytkin probleemaa

          Originally posted by oinas
          Niin ja toinen probleema on kaasupolkimen jäykkyys, tuntuu kuin vaijeri takertelisi. Mutta kun tuossa mallissa taitaa olla joku sähköjuttu, eli ei suoraa mekaanista yhteyttä polkimesta kaasuläppään. Kokemuksia?
          Kyllä siellä vaijeri taitaa olla, kaasupolkimessa on pari vipua ja niitten akselien rasvaus jeesaa tohon ja toinen juttu on että vaijerissa saattaa olla tyhjää ja se kiristäminen jeesaa kans ..

          Originally posted by bmwmihe
          mielestäni kun kytkin ottaa alhaalla niin vikaa kannattaa hakea nestepuolelta, ilmaa tai sylinterissä vikaa. kun se ottaa ylhäällä niin sillon on vika levyssä. jos jonku mielestä oon väärässä niin korjatkaa toki niin viisastutaan kaikki
          Mun mielestä tää homma menee kans just näinpäin ..
          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

          Comment

          • Jusaus
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1124
            • Kajaani

            #6
            Re: E39 528i kytkin probleemaa

            [quote="jartsa02"]
            Originally posted by oinas

            Originally posted by bmwmihe
            mielestäni kun kytkin ottaa alhaalla niin vikaa kannattaa hakea nestepuolelta, ilmaa tai sylinterissä vikaa. kun se ottaa ylhäällä niin sillon on vika levyssä. jos jonku mielestä oon väärässä niin korjatkaa toki niin viisastutaan kaikki
            Mun mielestä tää homma menee kans just näinpäin ..
            Niin minustakin..
            Nyk: GSX1300R -00
            Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
            ---------------------------------------------
            -Official member of BTCF-Sauna Team-
            ---------------------------------------------

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Jos (neste)kytkin ottaa alhaalla, vika voi olla myös itse kytkimessä. Paineasetelmasta ("tähtilevyssä") on hämminkiä, haarukka murtunut yms. yms.

              Kytkin haarukan murtuminen on ihan yleinen ongelma, toki ehkä vaijerikytkimessä yleisempi muttei mahdoton nestekytkimessäkään.

              Itselläni (ennen remppaa) vaihde ei tahtonut mennä päälle vaikka kuinka polki, matka oli kohti remppapaikkaa. Sammutin auton, vaihde päälle, kytkin pohjaa, starttaus ja sitten menoksi. Ja syynä oli tämä.

              t: Timo

              Comment

              • mika.h
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 799
                • haukipudas

                #8
                näimpä kyllä, en oo kyllä koskaan tommoseen vikaan törmänny mutta hyvä että tuli esille.


                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Ko. kytkytin ei jokoa a) kestänyt tehoja/vääntöä tai b) kestänyt kierroksia. Kytkytin oli vakio M535/735 kytkin, 745:ssa (E23/3.5L turbo).

                  Joskus käytetään vakio asetelmaa mutta "parempaa" kytkinlevyä. SIlloin on vaarana tämä, mikä minulle tapahtui. Jos koneen kierrokslukua on nostettu (esim 500 - 1000RPM) kanne parantelu seurauksena (nokka, nostimet, jouset), on SUURENA vaarana että vakiokytkytin, tai itse asiasa paineasetelma, tulee sieltä silmille. Se ei kestä ko. kierroksia.

                  Virityksissä kannattaa ottaa vakavasti kytkinasiat, eikä säästää sitä 100-200€, vaan ostaa suosiolla sen M3:n/M5:n kytkimen autoonsa. Se 100-200€ säästö voi aiheuttaa monen tuhannen €:n vahingot.

                  Vuodatin lähinnä itselleni, tyhmä kun olen enkä uskonut. Tosin uusi kytkin lojui nurkissa useamman kuukauden, odottamassa asennusta. Mutta kun iski karmea laiskuus.... joka oli kostautua pahasti. Kyllä oli tulla kehniot housuun kun kilahti, kuulosti näet samalta kun konerikko. Mikä M106:ssa koneessa tarkoittaa 1000 - 4000 €:a, riippuen mitä menee.

                  t: Timo

                  Comment

                  • j0ker
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2009
                    • 111
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by tihuovin View Post
                    Itselläni (ennen remppaa) vaihde ei tahtonut mennä päälle vaikka kuinka polki, matka oli kohti remppapaikkaa. Sammutin auton, vaihde päälle, kytkin pohjaa, starttaus ja sitten menoksi. Ja syynä oli tämä.

                    t: Timo
                    Mulla e39 523i sama ongelma nyt, voiko toi vika tulla ihan yllättäen?! Normaaliajossa alko vähän ensin vaihteiden sisäänmeno takertelemaan, mut sai kuitenkin sisään viel... Vähän ajan pääst piti melkeinpä runnoa vaihteita sisään, eikä ollu mitään herkkua... Lopuks n. 15km matka joka (vitun) valoissa joutu sammuttamaan, jos oli paikka ettei pystynyt lähtemään 2/3 vaihteel. Ei mennyt ajossa päälle enää ollenkaan muut vaihteet. Runnomalla ehkä ois menny mut... Ja tosiaan paikallaan, 1 silmässä, kytkin pohjassa, tasaisella, menee eteenpäin...
                    sigpic

                    e91 320da
                    ex
                    e39 523i

                    Comment

                    • Lakeson
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 649
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Kuulostaa että toinen kytkimen työsylintereistä antautunut.
                      Ei mopolla mahottomia..

                      Comment

                      • j0ker
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2009
                        • 111
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Lakeson View Post
                        Kuulostaa että toinen kytkimen työsylintereistä antautunut.
                        Äsken kävin kokeilemassa, ja taas toimi NORMAALISTI :think No auto menossa huoltoon keskiviikkona, niin saavat siellä tätä ongelmaa katsoa myös..
                        sigpic

                        e91 320da
                        ex
                        e39 523i

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎