Ette usko, miten monta (hieman valitettavaa mutta kuitenkin) ongelmaa olen saanut ratkottua tämän foorumin kautta. Aina kun olen apua tarvinut, täältä on löytynyt joko lopullinen ratkaisu tai vähintään hyvä vihje.
Loistavaa! Kiitos kaikille!
Huonohko omatunto on siitä, että en ole itse omia murheita ja ratkaisuja teille jakanut mutta toisaalta, mitään aivan uutta tai omaperäistä en olisi voinutkaan kertoa.
Mainittakoon tässä kuitenkin oman e39 530DA Touringin noin 1,5 vuoden havainnot, joihin olen apuja täältä hakenut ja löytänyt:
- oikean takapyörän nopeusanturi -> ABS, ajonvakaus ja vakionopeustoiminto pois päältä, vaikutusta myös automaattivaihteiston toimintaan kiihdytyksessä (vaihto 2-3 viipyi). Vaihto työläs, jouduttiin poistamaan paloina
- oikea etupyörän nopeusanturi -> ABS ja ajonvakaus pois päältä, tuntui aiheuttavan häiriöitä välillä myös moottoritehoissa, paikallisen korjaamon analyysiohjelma (BOSCH?) ehdotti viaksi ns. ohjausboksia - onneksi ei kuitenkaan ollut oikeassa. Vaihto helppo, 5-10 minuuttia.
- xenon-valojen korkeussäätö ei toiminut -> oikean etupyörän puolella oleva muovinen "säätövarsi" poikki, tee-se-itse-korjaus
- ilmastointi putosi hetken toiminnan jälkeen päältä -> tämä jäi viime kesältä vähän auki, epäilin siinäkin osatekijäksi nopeusanturia, koska ilmastointikin käyttää nopeutta parametrina jostain syystä, tuleva kesä kertonee totuuden
- "self suspension level inact" eli takapään ilmajousituksen tasonsäädön putoaminen "talviolosuhteissa" pois päältä, taitaapi olla kosteusongelma
- hifi-radion sammuminen (erittäin ärsyttävää!!) kesken kaiken -> antenniliittimen löysyys ja hapettuminen, toimii taas kunhan löysin ja sain putsattua... okei...joskus pätkii vieläkin....
- toisen xenonin olen vaihtanut kerran, yleistä tyyppiä - sai hyvin paikallisesta varaosaliikkeestä 30% halvemmalla kuin merkkiliikkestä, vaihtoväliksi suositeltiin 100 tkm
- etuiskarit jouduin uusimaan myös, ajomäärästä ei tietoa, mittarissa 238 tkm, vaikutti huomattavasti ajo-ominaisuuksiin
- hieman ruosteen alkua ("kupruilua") vas etuoven taka- ja alareunassa osin koritiivistemassan alla sekä polttoaineen täyttöreiän alapuolella, korjasin osin itse, osin paikallisessa maalaamossa.
- takana kesäkumien kuluminen keskeltä - ohjeellinen ilmanpaine liian alhainen, kannattaa pitää väh 2.7 - 2.8 ssa, uskokaa tai älkää...
- navigointiohjelman päivitys, bemarin oman ohjelmiston Suomi-osuus enemmän häiritsee kuin auttaa -> tämäkin on kyllä jäänyt tekemättä...
- kuka sitä analogista TVtä enää kaipaakaan, digiboxia en todellakaan ole bemuun hankkinut
Kyllähän listalla hieman turhan paljon pituutta on... mutta huomattava osa vioista on ollut luonnollista kulumista ja toinen puoli mallin tunnettuja "ominaisuuksia".
Ajettavuudeltaan bemu on kuitenkin aivan kärkipäässä omistamieni autojen (noin 6-7 kpl) joukossa.
Mutta nopeusanturivian ilmaantuessa ilman ABSää ja ajonvakausjärjestelmää + kitkat alla auto on jääliukkaalla oikeasti hengenvaarallinen. Tämän sai tuta vasta kortin saanut poika, jolla auto karkasi luisuun ja ojaan tässä pari kk sitten.
Terveisin
Tuplabemu (auto & mp)
Loistavaa! Kiitos kaikille!
Huonohko omatunto on siitä, että en ole itse omia murheita ja ratkaisuja teille jakanut mutta toisaalta, mitään aivan uutta tai omaperäistä en olisi voinutkaan kertoa.
Mainittakoon tässä kuitenkin oman e39 530DA Touringin noin 1,5 vuoden havainnot, joihin olen apuja täältä hakenut ja löytänyt:
- oikean takapyörän nopeusanturi -> ABS, ajonvakaus ja vakionopeustoiminto pois päältä, vaikutusta myös automaattivaihteiston toimintaan kiihdytyksessä (vaihto 2-3 viipyi). Vaihto työläs, jouduttiin poistamaan paloina
- oikea etupyörän nopeusanturi -> ABS ja ajonvakaus pois päältä, tuntui aiheuttavan häiriöitä välillä myös moottoritehoissa, paikallisen korjaamon analyysiohjelma (BOSCH?) ehdotti viaksi ns. ohjausboksia - onneksi ei kuitenkaan ollut oikeassa. Vaihto helppo, 5-10 minuuttia.
- xenon-valojen korkeussäätö ei toiminut -> oikean etupyörän puolella oleva muovinen "säätövarsi" poikki, tee-se-itse-korjaus
- ilmastointi putosi hetken toiminnan jälkeen päältä -> tämä jäi viime kesältä vähän auki, epäilin siinäkin osatekijäksi nopeusanturia, koska ilmastointikin käyttää nopeutta parametrina jostain syystä, tuleva kesä kertonee totuuden
- "self suspension level inact" eli takapään ilmajousituksen tasonsäädön putoaminen "talviolosuhteissa" pois päältä, taitaapi olla kosteusongelma
- hifi-radion sammuminen (erittäin ärsyttävää!!) kesken kaiken -> antenniliittimen löysyys ja hapettuminen, toimii taas kunhan löysin ja sain putsattua... okei...joskus pätkii vieläkin....
- toisen xenonin olen vaihtanut kerran, yleistä tyyppiä - sai hyvin paikallisesta varaosaliikkeestä 30% halvemmalla kuin merkkiliikkestä, vaihtoväliksi suositeltiin 100 tkm
- etuiskarit jouduin uusimaan myös, ajomäärästä ei tietoa, mittarissa 238 tkm, vaikutti huomattavasti ajo-ominaisuuksiin
- hieman ruosteen alkua ("kupruilua") vas etuoven taka- ja alareunassa osin koritiivistemassan alla sekä polttoaineen täyttöreiän alapuolella, korjasin osin itse, osin paikallisessa maalaamossa.
- takana kesäkumien kuluminen keskeltä - ohjeellinen ilmanpaine liian alhainen, kannattaa pitää väh 2.7 - 2.8 ssa, uskokaa tai älkää...
- navigointiohjelman päivitys, bemarin oman ohjelmiston Suomi-osuus enemmän häiritsee kuin auttaa -> tämäkin on kyllä jäänyt tekemättä...
- kuka sitä analogista TVtä enää kaipaakaan, digiboxia en todellakaan ole bemuun hankkinut
Kyllähän listalla hieman turhan paljon pituutta on... mutta huomattava osa vioista on ollut luonnollista kulumista ja toinen puoli mallin tunnettuja "ominaisuuksia".
Ajettavuudeltaan bemu on kuitenkin aivan kärkipäässä omistamieni autojen (noin 6-7 kpl) joukossa.
Mutta nopeusanturivian ilmaantuessa ilman ABSää ja ajonvakausjärjestelmää + kitkat alla auto on jääliukkaalla oikeasti hengenvaarallinen. Tämän sai tuta vasta kortin saanut poika, jolla auto karkasi luisuun ja ojaan tässä pari kk sitten.
Terveisin
Tuplabemu (auto & mp)
Comment