Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia E39 Touring -00 ongelmista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuplabemu
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 6
    • Etelä-Pohjanmaa

    Kokemuksia E39 Touring -00 ongelmista

    Ette usko, miten monta (hieman valitettavaa mutta kuitenkin) ongelmaa olen saanut ratkottua tämän foorumin kautta. Aina kun olen apua tarvinut, täältä on löytynyt joko lopullinen ratkaisu tai vähintään hyvä vihje.

    Loistavaa! Kiitos kaikille!

    Huonohko omatunto on siitä, että en ole itse omia murheita ja ratkaisuja teille jakanut mutta toisaalta, mitään aivan uutta tai omaperäistä en olisi voinutkaan kertoa.

    Mainittakoon tässä kuitenkin oman e39 530DA Touringin noin 1,5 vuoden havainnot, joihin olen apuja täältä hakenut ja löytänyt:

    - oikean takapyörän nopeusanturi -> ABS, ajonvakaus ja vakionopeustoiminto pois päältä, vaikutusta myös automaattivaihteiston toimintaan kiihdytyksessä (vaihto 2-3 viipyi). Vaihto työläs, jouduttiin poistamaan paloina
    - oikea etupyörän nopeusanturi -> ABS ja ajonvakaus pois päältä, tuntui aiheuttavan häiriöitä välillä myös moottoritehoissa, paikallisen korjaamon analyysiohjelma (BOSCH?) ehdotti viaksi ns. ohjausboksia - onneksi ei kuitenkaan ollut oikeassa. Vaihto helppo, 5-10 minuuttia.
    - xenon-valojen korkeussäätö ei toiminut -> oikean etupyörän puolella oleva muovinen "säätövarsi" poikki, tee-se-itse-korjaus
    - ilmastointi putosi hetken toiminnan jälkeen päältä -> tämä jäi viime kesältä vähän auki, epäilin siinäkin osatekijäksi nopeusanturia, koska ilmastointikin käyttää nopeutta parametrina jostain syystä, tuleva kesä kertonee totuuden
    - "self suspension level inact" eli takapään ilmajousituksen tasonsäädön putoaminen "talviolosuhteissa" pois päältä, taitaapi olla kosteusongelma
    - hifi-radion sammuminen (erittäin ärsyttävää!!) kesken kaiken -> antenniliittimen löysyys ja hapettuminen, toimii taas kunhan löysin ja sain putsattua... okei...joskus pätkii vieläkin....
    - toisen xenonin olen vaihtanut kerran, yleistä tyyppiä - sai hyvin paikallisesta varaosaliikkeestä 30% halvemmalla kuin merkkiliikkestä, vaihtoväliksi suositeltiin 100 tkm
    - etuiskarit jouduin uusimaan myös, ajomäärästä ei tietoa, mittarissa 238 tkm, vaikutti huomattavasti ajo-ominaisuuksiin
    - hieman ruosteen alkua ("kupruilua") vas etuoven taka- ja alareunassa osin koritiivistemassan alla sekä polttoaineen täyttöreiän alapuolella, korjasin osin itse, osin paikallisessa maalaamossa.
    - takana kesäkumien kuluminen keskeltä - ohjeellinen ilmanpaine liian alhainen, kannattaa pitää väh 2.7 - 2.8 ssa, uskokaa tai älkää...
    - navigointiohjelman päivitys, bemarin oman ohjelmiston Suomi-osuus enemmän häiritsee kuin auttaa -> tämäkin on kyllä jäänyt tekemättä...
    - kuka sitä analogista TVtä enää kaipaakaan, digiboxia en todellakaan ole bemuun hankkinut

    Kyllähän listalla hieman turhan paljon pituutta on... mutta huomattava osa vioista on ollut luonnollista kulumista ja toinen puoli mallin tunnettuja "ominaisuuksia".
    Ajettavuudeltaan bemu on kuitenkin aivan kärkipäässä omistamieni autojen (noin 6-7 kpl) joukossa.
    Mutta nopeusanturivian ilmaantuessa ilman ABSää ja ajonvakausjärjestelmää + kitkat alla auto on jääliukkaalla oikeasti hengenvaarallinen. Tämän sai tuta vasta kortin saanut poika, jolla auto karkasi luisuun ja ojaan tässä pari kk sitten.

    Terveisin

    Tuplabemu (auto & mp)
    Last edited by Tuplabemu; 13-02-2008, 16:14.
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Pienillä vaivoilla olet 530d:n kanssa pärjännyt
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Tuplabemu
      Newbiemmer
      • Jul 2007
      • 6
      • Etelä-Pohjanmaa

      #3
      Välillä on kyllä ottanut koville

      Kieltämättä jonkun kerran on ollut hermo pinnassa - puhumattakaan vaimosta. Tähän on saattanut vaikuttaa sekin, että aikaisempi auto oli kohtuullisen uusi työsuhdekaara, jonka huoltamisen ja korjaukset saattoi aina heittää toisten murheiksi. Mutta ei sekään kokonaisuutena aivan ilmaista ollut.
      Katsotaan nyt, miten jatkossa mennään. Viime aikojen veromuutokset ovat kyllä aiheuttaneet pohdittavaa.

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 944
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Tuplabemu View Post
        - takana kesäkumien kuluminen keskeltä - ohjeellinen ilmanpaine liian alhainen, kannattaa pitää väh 2.7 - 2.8 ssa, uskokaa tai älkää...
        Eikös keskeltä kuluminen nimenomaan tarkoita, että on liikaa painetta? Ja vastaavasti reunoilta, että on liian vähän... Jos nuo nyt nykyisenlaisiin renkaisiin enää pätevät.
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by E39-530A View Post
          Eikös keskeltä kuluminen nimenomaan tarkoita, että on liikaa painetta? Ja vastaavasti reunoilta, että on liian vähän... Jos nuo nyt nykyisenlaisiin renkaisiin enää pätevät.
          Eipä päde nykyisillä jäykkärunkoisilla ja matalaprofiilisilla renkailla...
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2194
            • kaustinen

            #6
            Eikä ylipäätään vyörenkaisiin joita 99% renkaista nykyään on.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • AkiV
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 329

              #7
              mä voisin listata omia tehtyjä korjauksia viimeisen 60tonnin aikana

              - Naftan paluuletkujen vaihto (tyyppiwamma?)
              - Moniurahihna + rullat vaihdettu
              - Etuiskarit.. toinen heitti nestet
              - starttimoottori (kummat sähköongelmat syynä + startti hajos )
              - molemmat xenon polttimot(toinen kärähti, molemmat vaihdettiin)... kuluvaa tavaraa
              - Jarrupalaremppa
              - Pakoputken "haitari" vaihdettu
              - Öljyjä vaihdeltu 15t välein
              - Akku tietty

              - tulikohan siinä kaikki.... ei mielestäni mitään outoa noissa kun 230t lasissa kohta, kuluvaa tavaraa kaikki.

              -a-
              E39 530dA Touring -00

              Comment

              • maanlu
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 255
                • Pohjanmaa

                #8
                530d -99 manuaali
                noin 100tkm aikana vaihdettua

                -etu iskarit
                -etujarrulevyt ja palat
                -reaktiotankojen puslat
                -kallistuksenvaimentimien tangot
                -raidetangon sisemmät nivelet molemmin puolin
                -ilmastointilaitteen kompressorin hihnan automaatti kiristimestä pusla kulunut loppuun joten ilmastoinnin hihna alkoi kitisemään koska kiristin ajoi hihnaa kieroon hihnapyörälle samalla laakeri vaihdettu kiristin rullaan ja hihna myös.
                -pitkä moniurahihna vaihdettu ja kaikki rullat
                -taka-apurungon puslat
                -pakoputkiston joustokappaleet
                -polttoaine suodatin ja öljynsuodatin+öljyt ajallaan

                niin ja ainut asia minkä takia ei lähtenyt eräänä aamuna käyntiin oli polttoaine pumpun releen väsähtäminen.

                siinäpä ne tärkeimmät
                E34 M5
                E61 535D

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎