Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525/530D hehkunvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    E39 525/530D hehkunvaihto

    Tuli tuossa hommailtua vikakoodien lukemiseen tarvittavat vehkeet ja odotetusti ruutuun pamahti:
    Glow system. Mittailin hehkujen releeltä, että kaksi hehkua oli pimeänä. Tosin, tämä on aika
    turha toimenpide koska kaikki ne kuitenkin pitää vaihtaa ja harvoin tuolle koodille on jokin
    muu aiheuttaja kuin erinäinen määrä rikkinäisiä hehkutulppia.



    Hoplaa. Lähtökohtana siis perus 530DA -01. Imusarjan läpät ja EGR poistettu jo viime kesänä. Rullattu 130tkm.



    Ensimmäisenä ajat auton täysiin lämpöihin ja siitä suoraan talliin (hanskat on pop, muuten palaa näpit). Sitten akusta piuhat irti, ja moottorin päältä ja edestä suojamuovit pois.



    Seuraavaksi raitisilmaputki, putki lähtee vääntämällä kuvan nuolien osoittamasta paikasta kiinnityspanta auki ja pyöräyttäymällä putkea keulasta katsoen vastapäivään.



    Itse otin myös raitisilmasuodattimen kotelon kun tarkastin ettei jarrutehostimen alle ole kertynyt lehtiä ja siten vettä. Lähtee helposti, konepellin tiiviste nostamalla pois, konepellin kytkimen piuha irti ja sokka kotelon etureunasta pois. Sitten vain nostamalla koko hökötys pois.





    Sitten ahtoletku irti. Pyöräytin tuohon aikoinaan uuden imusarjan laipan, jotta pääsin EGR-venttiilistä ihan totaalisesti eroon (itse putki tukittu ennen egr-jäähdytintä). Ne joilla on EGR vielä olemassa, irroita sen putki laipasta tässä kohtaa.



    Toiseen päähän imusarjaa... Irroita nuolen osoittama ahtopaineanturin liitin painamalla rautalankaosaa ja vetämällä. Samalla kannattaa myös irroittaa rail-paineanturin piuha tuosta kiinnipitimestä ettei sitä tule kiskaistua imusarjan mukana.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2


    Imusarjan päältä kumit irti. Lähtee ihan vetämällä.



    Öljytikku irti imusarjasta, samoin tuo konehuoneen +-navan muovisuoja (onhan se akku irti?). Lähtee irti puristamalla nuolen osoittamalla tavalla sieltä ihan alareunasta, samalla vetäen ylös. Öljytikun pultti onkin kuvassa jo irti kuten nuoli osoittaa.



    Löysää hieman liittimen mutteria ja vedä pois urastaan. Älä irroita kokonaan, mutteri putoaa kuitenkin ja asennuskaljaa palaa kun sitä haetaan...



    Imusarjan ylemmät pultit löysään, irti eivät lähde imusarjasta.



    Sitten alemmat mutterit, löysää, älä irroita vielä. 11mm piippuhylsä ja jatkovarsi ovat erittäin tarpeelliset tässä kohtaa.



    Mutterit putoavat aivan taatusti jonnekin jos yrität suoraan irroittaa niitä. Joten: pistä nokare vaseliinia hylsän päähän ja pyöritä mutterit pois.



    Eli näin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3


      Kuva on vähän huono mutta siinä on imusarjan läppiä ohjaava venttiili sekä itse "toimilaite". Tästä on läpät irroitettu joten jos omassasi on vielä paikallaan, näky on hieman erilainen. Irroita säätöventtiili, itse otin alipaineletkun ja liittimen irti.

      Tuon läppien säätöventtiilin irroitus käy helpommin kun nostaa imusarjan näin, jos vain johdot/letkut riittää, itsellä riitti kun venttiili ei ollut imusarjassa kiinni. Huomaa nuolen osoittamat pudonneet muoviholkit joita ei kannata pudottaa imukanavaan. Pysyvät paikallaan jos imusarjaa irroittaessa eivät ota pinnapultteihin liikaa kiinni, ovat siis ihan painamalla paikallaan imarissa. Johtokouru tuulilasin alapuolella vänkää hieman vastaan mutta imusarja mahtuu kyllä irti ilman sen irroitustakin. Itse kerran sen irroittaneena ja takaisinlaiton kanssa tapelleena suosittelen jättämään sen paikalleen



      Sitten itse hehkutulppien kimppuun. Suojaa imukanavat, ota hehkujen liittimet irti ja puhalla hiekka, pöly ja kivet pois hehkutulppien juuresta/lähiympäristöstä. Tee tämä huolella, hehkun reiästä paska pääsee suoraan sylinteriin ja pelkästään kierteessä ollessaankin aiheuttaa harmaita hiuksia!



      Kuvasta puuttuu nuo kanavien rätit, mutta älä tee kuten minä tein vaan suojaa ne! Tämän kohdan takia koneen piti olla kuuma. Hehkut lähtevät huomattavasti helpommin kuumasta kannesta (sama juttu muuten tulppien kanssa) ja kun ne ovat muutenkin todella helposti katkeavaa sorttia on syytä homma tehdä kuumalle koneelle. Katkenneen hehkun irroittaminen on ns. pain in the ass. Tukeva, mieluummin ei räikkämallinen, väännin ja siihen sopiva piippuhylsä mahdollisimman lyhyellä jatkovarrella (pitkällä varrella saa taas poikki hehkuja). Väännät kädellä tasaisesti ja naputtelet vasaralla vääntimeen kunnes hehku alkaa pyöriä. Kun hehku on löysässä voit vääntää normaalisti ne pois. Itsellä oli yksi hehku ilmeisesti karstoittunut jumiin, vaikka kierteeltään se oli auki ei tullut ulos vaan tuntui kun olisi kumipallosta kiskonut sitä. Vähän crc:tä perään, pyörittelyä ja nitkuttelua ja avot:





      Uusiin hehkuihin vähän kuumankestävää liukastetta kierteeseen seuraavaa vaihtoa ajatellen ja paikalleen. Kiristysmomentti on todella pieni, älä tuhoa kierteitä!!



      Done. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä ja lopputulos on jälleen tuttu konehuone. Nollaa vikakoodit, tarkista ettei koodi palaa ja nauti pakkasaamuista!



      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Hyvä selostus

        Itse kyllä neuvoisin ottamaan irti sen tulipellissä sijaitsevan suojamuovinkin, aikaa menee siihen kuitenkin vain +2min ja saat varmuudella imusarjan takaisin niin että ne oranssit tiivisteet ei tipu ennen aikojaan eli mahdut siten tiputtamaan imusarjan kohtisuoraan pinnapulttien päälle
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by Rahu View Post
          Hyvä selostus

          Itse kyllä neuvoisin ottamaan irti sen tulipellissä sijaitsevan suojamuovinkin, aikaa menee siihen kuitenkin vain +2min ja saat varmuudella imusarjan takaisin niin että ne oranssit tiivisteet ei tipu ennen aikojaan eli mahdut siten tiputtamaan imusarjan kohtisuoraan pinnapulttien päälle
          Jep, tämä on vaihtoehto. Itsellä paloi kuitenkin käämi sen kanssa viimeksi (ei niinkään irroituksen joka on helppo nakki, vaan takaisin laittamisen kanssa) ja ilmankin näytti sieltä tulevan, mutta noita oransseja palikoita tosiaan tippuu todella helpolla. Fifty-sixty siis, molemmilla tyyleillä onnistuu mutta sen irroittamalla riski tavaran putoamisesta imusarjaan pienenee.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Pata
            Newbiemmer
            • Feb 2008
            • 8

            #6
            Kauanko siihen menee aikaa,jos poistaa ne läpät samalla (arvio) hommaa hankaloittaa se etten omista tota koodien lukijaa

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Koodin luvut voi tehdä muualla, lukijaa ei tässä prosessissa periaatteessa tarvita. Uusilla hehkuilla homma lähtee pelaamaan kyllä muutenkin, mutta vika jää näkyviin.

              Läppien poistoon menevä aika riippuu tapauksesta, eniten aikaa menee imusarjan pesuun jos ei ole koneita ja liuottimia käsillä. Itse läpät ruuvaa irtonaisesta imusarjasta kyllä puoleen tuntiin pois ja tukkii reiät vaikka hitaastikin tekisi.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Juttu löytyy myös E39 FAQ:sta ja kuvat on tallessa jos ne sattuu joskus topikista poistumaan.

                Hyvä selostus kuvineen, ottakaapa muutkin mallia tästä miten kunnon FAQ-juttu tehdään
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎