Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n aurauskulmista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jbu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 70

    e39:n aurauskulmista

    vastakaapa viisaammat, että onko niin, että e39:n aurauskulma voi olla raja-arvoissaan myös jopa negatiivinen, eli puhutaan harituksesta?
    Korjausoppaassa on toe-arvoksi annettu 5 (+/- 10) minuuttia? Ymmärtääkseni 1/60 osa asteita. eli voisi olla 5 1/60 astetta haritusta.
    Onko jotain tapauksia, milloin asetetaan harituksen puolelle?

    -jbu
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    E39 etupään aurauksen (toe) ohjearvo on 0° 5' ± 10'. Eli toinen ääripää on haritusta 5', ei sentään 5° ja rapiat.
    Vai ymmärsinkö minä tahallaan ajatuksesi väärin?
    Last edited by Clavurion; 21-02-2008, 12:02.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • jbu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 70

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      E39 etupään aurauksen (toe) ohjearvo on 0° 5' ± 10'. Eli toinen ääripää on haritusta 5', ei sentään 5° ja rapiat.
      Vai ymmärsinkö minä tahallaan ajatuksesi väärin?
      Asteita en tosiaan tarkoittanut mutta ihmettelin sitä, että voiko tosiaankin olla haritusta ihan toleranssin rajoissa. Näköjään voi, mutta luulisi näin maallikkona, että ajo-ominaisuudet on ihan erilaiset harituksella tai aurauksella. 0-arvolla renkaat on sitten ihan suorassa, jolloin luulisi vakauden olevan huonompi kuin selkeällä aurauksella/harituksella. Mihinköhän arvoon kannattaisi yrittää säätää? Jos mennään kovin tarkalle, niin onkohan paras arvo riippuvainen käytetystä rengas/vanne tyypistä? Suomessa tietysti hankala, kun on erikseen talvi/kesärenkaat.
      -jbu

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Alustakulmat saa olla todella paljon pielessäkin ennen kuin "Pentti Perusautoilija" huomaa ajokäytöksessä yhtään mitään epäilyttävää. Eli se ollaanko aurauksen vai harituksen puolella jos vain ollaan toleranssialueen sisällä, ei vaikuta käytännön ajettavuuteen yhtään mitään.
        80%-90% kaikista teillämme tälläkin hetkellä rullaavista ajoneuvoista ei ole edes tehtaan toleranssialueiden sisällä, mutta eipä sitä autoilijat mistään havaitse, eikä sitä siis osaa ongelmaksi mieltää lainkaan.
        Eli usein uusissakaan autoissa tehtaalta tullessaan ei kaikki alustakulma-arvot ovat toleranssialueiden sisällä, puhumattakaan enään vuoden/kaksi ajetussa ikäluokassa.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎