E39 M5:sen kytkimen/vauhtipyörän vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mankka
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 242

    E39 M5:sen kytkimen/vauhtipyörän vaihto

    BMW korjaamo-oppaan mukaan E39 M5:sen kytkin/vauhtipyöräpaketin vaihtoon tarvitaan 8:san erikoistyökalua. Onnistuuko vaihto/säätö ilman kyseisiä työkaluja?

    Jos ei, niin mikä putiikki Kaakkois-Suomen alueella olisi järkihintainen paikka asennukselle?
    Audi S3 Sedan MY15
    Sierra Cosworth -88

    EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Jos vaihdat koko paketin, niin työkaluja ei tarvita... ehkä kytkimen keskitystyökalu edesauttaa hommaa, mutta noita kahdeksaa työkalua tarvitaan ainoastaan, mikäli käytät jompakumpaa vauhtipyörästä tai kytkinlevystä uudelleen... Tällaisessa projektissa en uudelleenkäyttöä suosittele. Ja jos nosturia ei ole käytettävissä, niin en suosittele homman tekemistä alkuunkaan.

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Valkman View Post
      Jos vaihdat koko paketin, niin työkaluja ei tarvita...
      Näin ymmärsin itsekin kun TIS:ää selailin eli paketin saa kyllä purettua ilman noita spesiaalikaluja ja jos tilalle laittaa jonkun valmiiksi kasatun kytkimen niin ei kai tuossa mitään suuria ongelmia PITÄISI tulla, itse en kyllä moiseen hommaan taida kuitenkaan ryhtyä. Ainut pointti taitaa olla, että vaihtipyörä pitäisi lukita jotenkin ja parhaiten se onnistuu siihen tarkoitukseen tehdyllä työkalulla? Pitäisi omaan kuljettimeen tehdä myös vastaava homma ennen kesää, mutta oliskohan tuo UUC:n setti alum. vauhtipyörällä se oikea vaihtoehto, koska on ilmeisesti bolt-on paketti? Kukahan tällaisen tekisi 100km säteellä PK-seudulta, yksi paikka on tiedossa, mutta ei se haittaa jos "pääsee" hieman kilpailuttamaan..?
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Stone View Post
        Kukahan tällaisen tekisi 100km säteellä PK-seudulta, yksi paikka on tiedossa, mutta ei se haittaa jos "pääsee" hieman kilpailuttamaan..?
        Tarkoititko vaihtotyön vai sorvais tuollaisen vauhtipyörän?

        Itsellä edessä "jossain" vaiheessa tuo vauhtipyörä-/kytkinremppa, joten täältäpäin saattaisi saada apua vaihtoon... kunhan ensin oman saa alta tehtyä pois.

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Valkman View Post
          Tarkoititko vaihtotyön vai sorvais tuollaisen vauhtipyörän?

          Itsellä edessä "jossain" vaiheessa tuo vauhtipyörä-/kytkinremppa, joten täältäpäin saattaisi saada apua vaihtoon... kunhan ensin oman saa alta tehtyä pois.
          Vaihtotyöstä oli kyse ei sorvauksesta..
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • mankka
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 242

            #6
            Originally posted by Valkman View Post
            Jos vaihdat koko paketin, niin työkaluja ei tarvita... ehkä kytkimen keskitystyökalu edesauttaa hommaa, mutta noita kahdeksaa työkalua tarvitaan ainoastaan, mikäli käytät jompakumpaa vauhtipyörästä tai kytkinlevystä uudelleen... Tällaisessa projektissa en uudelleenkäyttöä suosittele. Ja jos nosturia ei ole käytettävissä, niin en suosittele homman tekemistä alkuunkaan.
            Minulla on uusi kytkin, vauhtipyörä ja painelaakeri paketissa, joten koko setti olisi tarkoitus vaihtaa. Nosturi ja ammattitaitoinen asentaja olisi myös käytössä, mutta urakasta olisi selvittävä perinteisillä työkaluilla.

            Saako kytkimen keskitettyä ilman bmw-erikoistyökalua?
            Audi S3 Sedan MY15
            Sierra Cosworth -88

            EX: BMW M5 -99, BMW 330 -01, Mini Cooper S

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Kaveri vaihtoi kytkimen M5.een ex-tempore eikä tarvinnut mitään erikoistyökaluja ainakaan siinä?

              Käytti vakio vauhtipyörän rempassa, kytkin vaan uusi.

              Sen kyllä sanoi että melko vittumainen homma kaiken kaikkiaan, tilojen ym. puolesta pientä näpläystä tarpeeksi, muutenhan homma on varmaan kun minkä vaan auton kytkin, ei se bmw sen kummempaa tekniikkaa käytä.


              Jos noin on, niin itse ainakin suosittelisin jotain korjaamoa jos ei tiedä ennestään minkälainen homma - ahtaissa tiloissa nypläily hajottaa hermot jos joku, nimimerkillä kerran vaihtanut Skylinen mottiin pakosarjan tiivisteen irroittamatta pakosarjaa, ja siten että alapuolelta ei päässyt käsiksi - joten mutterien irroitus+kiristys tapahtui rautalangasta muotoilluilla ohjureilla ja 4 eri muotoon modatulla kiintoavaimella vuoron perään aina 1/4 kierros...


              Noiden jäykkien vauhtisten kanssa kannattaa sitten ottaa huomioon "gear rattle" jos kokee sen häiriöksi - eli kone alkaa sitten rallattamaan aika kuuluvasti tyhjäkäynnillä.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • Jasu
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2110
                • Tampere / Isojoki

                #8
                Originally posted by mankka View Post
                Minulla on uusi kytkin, vauhtipyörä ja painelaakeri paketissa, joten koko setti olisi tarkoitus vaihtaa. Nosturi ja ammattitaitoinen asentaja olisi myös käytössä, mutta urakasta olisi selvittävä perinteisillä työkaluilla.

                Saako kytkimen keskitettyä ilman bmw-erikoistyökalua?
                Eihän se nyt sen kummempi kytkin ole kuin muissakaan. Eli varmasti saa.
                Volvo S80 V8
                Mercedes C250d
                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                Comment

                • Valkman
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 712
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by _Dexi View Post
                  Käytti vakio vauhtipyörän rempassa, kytkin vaan uusi.

                  ....

                  muutenhan homma on varmaan kun minkä vaan auton kytkin, ei se bmw sen kummempaa tekniikkaa käytä.
                  Itse vauhtipyörään siis ei tarvi koskea millään tavalla...ainoastaan tuo SAC- kytkinasetelman "resetointi" vaatii ilmeisesti jonkinsortin BMW puristimen.. toki kyseessä taitaa olla ainoastaan lautasjousen kasaanpainaminen, joka kenties on toteutettavissa myös toisin tavoin. Toi itsesäätyvä asetelma sitten onkin normaalista poikkeavaa, vaikkakin nykypäivänä tavattavissa enemmän.
                  Last edited by Valkman; 26-02-2008, 22:51.

                  Comment

                  Working...
                  X