Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 & e39 jarrujen yhteensopivuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    e38 & e39 jarrujen yhteensopivuus?

    Olen juuri tilaamassa eteen ja taakse 6 mäntäisiä jarrusatuloita ja massiivisia jarruleyjä teräspunosletkuineen, jotka ovat valmistajan sivuilla tarkoitettu BMW e39 korimalliin.

    Levyissä on jako 5x120, joten sen puolesta ainakin käy e38:aan. Mukana tulee myös satuloiden sovitteet/kiinnikkeet ja eikös nekin käy e38:aan?

    Pikaisia vastuksia kaipailen
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #2
    Originally posted by tomippa View Post
    Olen juuri tilaamassa eteen ja taakse 6 mäntäisiä jarrusatuloita ja massiivisia jarruleyjä teräspunosletkuineen, jotka ovat valmistajan sivuilla tarkoitettu BMW e39 korimalliin.
    Ot, miksi? Älä sit tilaa mitään halppis race-palikkaa katukäyttöön... tulee vain harmia.

    Originally posted by tomippa View Post
    Levyissä on jako 5x120, joten sen puolesta ainakin käy e38:aan. Mukana tulee myös satuloiden sovitteet/kiinnikkeet ja eikös nekin käy e38:aan?
    Realoemin mukaan levy ja satula on sama, mutta carrieri eri. Jopa kuvissa ihan eri näköinen.

    Originally posted by tomippa View Post
    Pikaisia vastuksia kaipailen
    Kyllä sääkin osaat realoemia käyttää, halusit vain öykkäröidä suunnitelmillasi, tunnusta pois...
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • tomippa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 656
      • pk-seutu

      #3
      Originally posted by Erich View Post
      Ot, miksi? Älä sit tilaa mitään halppis race-palikkaa katukäyttöön... tulee vain harmia.



      Realoemin mukaan levy ja satula on sama, mutta carrieri eri. Jopa kuvissa ihan eri näköinen.



      Kyllä sääkin osaat realoemia käyttää, halusit vain öykkäröidä suunnitelmillasi, tunnusta pois...

      Kauhea kiire, että ei meinaa kerkii kattoo osanumeroita.. No joo ja vähän öykkäröidäkin

      Kyseiset satulat/levyt ei todellakaan ole mitään halpis kamaa(kilpakäyttöön tarkoitettuja ja jopa DTM luokassa käytetään samoja levyjä/satuloita).
      Niin ja ainakin pysähtyy takuuvarmasti sen jälkeen eritavalla, sekä jarrupuoli on sit kunnossa vaadittavia muutoksia varten.

      Tärkein pointti onneksi tuli tässä selville, että jarruosat kaikki menee kiinni e38:aan.
      Last edited by tomippa; 07-03-2008, 12:16.

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #4
        Originally posted by tomippa View Post
        No joo ja vähän öykkäröidäkin
        Niin sitä pitää!

        Originally posted by tomippa View Post
        kilpakäyttöön tarkoitettuja ja jopa DTM luokassa käytetään samoja levyjä/satuloita
        Onhan niissä jarrumäntien suojakumit? Ei meinaan löydy kaikista kilpakilkkeistä, vaikka olisi ns. parempiakin. Jos kyseessä on käyttöauto pohjolan oloissa, niin noi on ihan hyvä olla olemassa.

        Originally posted by tomippa View Post
        Niin ja ainakin pysähtyy takuuvarmasti sen jälkeen eritavalla, sekä jarrupuoli on sit kunnossa vaadittavia muutoksia varten.
        Ainahan isoilla jarruilla pysähtymään saa, mutta miten? Muista sit miettiä kuntoon myös levy+pala materiaalit (palojen saatavuus kilpasatuloihin), jarrutasapaino sekä jarrutuntuma. Mikäs on pinta-ala männissä, versus työsylinterin pinta-alat = mitoitus? Loppupeleissä tehtaan loppuun asti miettimät pakettiratkaisut (=kaikki romut samasta autosta) ovat katuauton jarruissa aika pirun päteviä.

        Originally posted by tomippa View Post
        Tärkein pointti onneksi tuli tässä selville, että jarruosat kaikki menee kiinni e38:aan.
        Selvitä nyt se satulan kiinnitys vielä. Se 6-mäntäinen paketti on kuitenkin kiinteä, eikä kelluva, niinkuin alkuperäinen (carrieri + satula), niin ei välttämättä sovi ilman muutoksia. Tai ainakaan mulla ei ole varmaa tietoa. Jopa kuvissa se carrieri on erinäköinen. Mahdollisesti eroa offsetissa ja/tai reikävälissä? Itse en tilaisi ilman varmaa tietoa tuosta varsinkin, jos on enemmän rahaa tulessa.
        Last edited by Erich; 07-03-2008, 12:46.
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Puhtaasti kilpakäytööön tarkoitettuja jarruja ei voi käyttää katukäytössä koska vaativat kovaakin lämmitystä toimiakseen. Ensimmäisissä syys/talvipakkasissa nämä ei toimi sitten enään lainkaan.

          Comment

          • UGH!
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 237
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Puhtaasti kilpakäytööön tarkoitettuja jarruja ei voi käyttää katukäytössä koska vaativat kovaakin lämmitystä toimiakseen. Ensimmäisissä syys/talvipakkasissa nämä ei toimi sitten enään lainkaan.
            ..ja vaativat jatkuvassa käytössä JATKUVAA huoltoa,siis alituista vaihtamista+putsaamista, näyttelykäytössä kyllä näyttävät
            sigpic

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Puhtaasti kilpakäytööön tarkoitettuja jarruja ei voi käyttää katukäytössä koska vaativat kovaakin lämmitystä toimiakseen. Ensimmäisissä syys/talvipakkasissa nämä ei toimi sitten enään lainkaan.
              Niin, puhutaanko ykkösistä vai sprintistä? Jos levy on vielä terästä, eikä mitään sen hifimpää, niin lähinnä palojen materiaali on se kriittisin. Mutta jos katukäyttöön soveltuvia paljoa saa niin miksikäs ei toimisi?
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Erich View Post
                Niin, puhutaanko ykkösistä vai sprintistä? Jos levy on vielä terästä, eikä mitään sen hifimpää, niin lähinnä palojen materiaali on se kriittisin. Mutta jos katukäyttöön soveltuvia paljoa saa niin miksikäs ei toimisi?
                jopa DTM luokassa käytetään samoja levyjä/satuloita
                DTM:ssä ajetaan hiililevyillä.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  DTM:ssä ajetaan hiililevyillä.
                  Juuh. Välillä biletmassa ja moponetissäkin myydään kamaa jota käytetään formula ykkösissä...

                  Mitäs se topicin aloittaja nyt onkaan ostamassa?
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • tomippa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 656
                    • pk-seutu

                    #10
                    Palat ovat tosiaan sellaiset, joita on saatavilla katu/kilpa käyttöön. Itse otan noita "katu" käyttöön tarkoitettuja paloja useamman satsin, niin ei tarvitse lähteä heti tilaamaan uusia.

                    Hiililevyt ei ole kyseessä kuitenkaan, en ihan niin rikas ole.
                    Jarrumäntien suojakumit, kiinnikkeet/sovitteet jne sisältyy pakettiin hintaan.
                    Niin ja autollahan ei ajella metriäkään, kun ensilumet/pakkaset tulee, kesälelu.

                    Ainakin tuossa yksi henkilö oli e38:sta asentanut e39:ään jarrut mäntineen, joten kyllä ne sit tosiaan pitäisi kaikinpuolin mennä ristiin toistensa kanssa.

                    Kun levyt/satulat ja muut hilppeet saapuu Suomen mantereelle, niin täytyypä laitella kuvatusta tänne sarjasta. Menee ainakin se viikko tulla mantereen toiselta puolelta...

                    EDIT: Eteen tulossa 355mmx32mm 6-mäntäisillä satuloilla, taakse 330mmx32mm 4-mäntäisillä satuloilla.
                    Last edited by tomippa; 08-03-2008, 09:59.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎