Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vauhtipyörä tyyppivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    E39 vauhtipyörä tyyppivika?

    Siis on ollut (täälläkin) puhetta ja väitöstä että E39 ainakin 528:ssa jne olisi jotain todellisia ongelmia vauhtipyörän kestävyyden suhteen? Onko tällä mitään perää? Ja jos on, niin minkä hintaisesta hommasta on puhe, ja millä tavalla oireilee?
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 753

    #2
    Käsittääkseni tämä vika liittyy kaksimassaisen vauhtipyörän hajoamiseen jota ei ilmeisesti saa muuten korjattua kuin vaihtamalla uusi tai käytetty. Ilmenee kolinana. Näinköhän on kuitenkaan mikään tyyppivika?

    Comment

    • biglimited
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 1519
      • Turku

      #3
      Siis kolinaa? Omaan 525i vm -96 (e34 touring) tehtiin juuri kytkinremppa, mutta silti 1500-2500 alueella veto on välillä ravistelevaa... Vahva veto jatkuu kun 3000 ylittyy :think

      Toivoin kytkimen vaihdon parantaneen vian ja paranihan se aika paljon, kytkin kun luisti ennen selvästi. Mutta edelleen ravistaa, joten tämä kaksoismassako siellä nyt kumminkin kiukuttelee???

      Ja uusi maksaa sen 500€ vai prkle...

      Onkohan mulla sama systeemi kun tässä uudemmassa e39:ssa ??? Kaksoismassa nyt ainakin on...
      Last edited by biglimited; 09-03-2008, 20:33.
      Deutchland uber alles!

      Comment

      • _Dexi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 769
        • Vihti

        #4
        Öö siis ei se mitään ravistele :think

        Kaksoismassavauhtiksessa on siis "kaksiosainen" se vauhtis ja yleensä jouset välissä, jotka vaimentaa siis "nykäyksiä" kun kytkin ottaa kiinni ja irrottaa, tekee tuntumasta pehmeämmän ja vaimentaa värinää ym.

        Nuo jouset kuoleentuu ajan myötä - aiheuttaen sen että kun kytkimen päästää niin saataa "kloksahtaa" siellä lootan tienoilla kun veto kytkeytyy, kun jouset eivät vaimennakkaan kuten tarkoitus, ja sammuttaessa auton kuuluu "rolahdus" auton alta vauhtiksesta.

        Ei se mitenkään "hajoa" tai jätä tielle sen kummemmin tai en ole semmoisesta kuullut, ajatuksenakin mahdoton. Vauhtikseen vaan tulee "tyhjää" muutaman asteen verran.

        Tuo kaksoismassavauhtis hajoaa aika ajoin kaikissa autoissa pitkälti missä semmoista tiedän olevan E46 kolmossarjan M3 ainakin, E39 sarja aika pitkälti kokonaan (manuaaliversiot siis), kaikenmaailman volkkarit ja audit...
        **********
        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
        (ex. E60 530Da '04)
        (ex. E39 M5 Facelift '99)
        (ex. E39 540i '98)
        *

        Comment

        • ArcDucK
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 97
          • espoo, kivenlahti

          #5
          Hiukan menee ohi aiheen mutta kyllä tuo kaksoismassapyörä on ison iso ongelma ainakin pikkuvolvoissa.!

          uusi oma maksaa 900-1200€ ja se ei kestä kun sen 150-200 tuhatta.

          ja volvoissa ainakin jos niitit pettää niin kyllä se vie laatikon mennessään. yleensä sieltä irtoaa jotain joka sitten hajottaa lattikon kuoren.!

          ei ole vielä keksitty massapyörää näissä kaksimassaisissa joka kestäisi koko auton iän.! uusien isovääntöisien dieselien ongelma on ihan merkistä riippumatta nykyään.! Mutta tuolla volvoissa niin on porukka tehnyt massapyörästä kiinteitä versioita.!

          puretaan. hitsataan, painotetaan niin sitten on kiinteä ja kestävä vauhtipyörä. Tosin en tiedä bmw puolella onko harrastettu.

          Comment

          • m50-power
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 38
            • Kuopio

            #6
            Mulla vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä 530d touringiin (vm.-02). Liikkeelle lähtiessä oireili naputtavana äänenä voimansiirrossa, samoin maantiellä ajaessa kuului toisinaan samaa napsahtelua kun kiihdytti/löysäsi kaasua. Vauhtipyörän vaihdolla äänet sitten katosivat. Olikos se nyt niin (viisaammat korjatkaa), että vauhtipyörän kunnosta saa jonkunlaisen kuvan kun sammuttaa auton kytkin ylhäällä, jos moottoritilasta lähtee ylimääräistä ääntä (kolinaa) niin vauhtipyörä oireilee.

            Merkkikorjaamolla hinta-arvio remontille (vautipyörä+työt) taisi olla 1500e luokkaa, jos en aivan väärin muista.

            Itse kuitenkin tilasin osan tuolta:



            Myyvät ihan laatutavaraa (LUK) ja homma toimi oikein hyvin ja ripeästi. Tosin taisin kirjoittaa parikin sähköpostiviestiä ennen kuin ottivat yhteyttä, mutta sen jälkeen kaikki toimi mallikelpoisesti. Jos vaan uskaltaa ulkomailta tilailla, niin saattaa säästää jokusen satasen hinnassa.

            Comment

            • imppa81
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 650
              • Raahe

              #7
              Originally posted by m50-power View Post
              Mulla vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä 530d touringiin (vm.-02). Liikkeelle lähtiessä oireili naputtavana äänenä voimansiirrossa, samoin maantiellä ajaessa kuului toisinaan samaa napsahtelua kun kiihdytti/löysäsi kaasua. Vauhtipyörän vaihdolla äänet sitten katosivat. Olikos se nyt niin (viisaammat korjatkaa), että vauhtipyörän kunnosta saa jonkunlaisen kuvan kun sammuttaa auton kytkin ylhäällä, jos moottoritilasta lähtee ylimääräistä ääntä (kolinaa) niin vauhtipyörä oireilee.

              Merkkikorjaamolla hinta-arvio remontille (vautipyörä+työt) taisi olla 1500e luokkaa, jos en aivan väärin muista.

              Itse kuitenkin tilasin osan tuolta:



              Myyvät ihan laatutavaraa (LUK) ja homma toimi oikein hyvin ja ripeästi. Tosin taisin kirjoittaa parikin sähköpostiviestiä ennen kuin ottivat yhteyttä, mutta sen jälkeen kaikki toimi mallikelpoisesti. Jos vaan uskaltaa ulkomailta tilailla, niin saattaa säästää jokusen satasen hinnassa.
              Paljonko tuli kokonaiskustannuksiksi tuolle vauhtikselle?!
              F26 X4 m-sport
              E60 M5

              -Raahe Connection- sieltä kai ne juopot tullee...
              -Team Kärppä- limited edition
              "lepponen selvinpäin - löysä kännissä"

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by imppa81 View Post
                Paljonko tuli kokonaiskustannuksiksi tuolle vauhtikselle?!
                No tuollahan tuo hinta on?
                £325 + jotain postikuluja mainittu £12 niin veikkaisin suomeen tulevan ~£30?
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • imppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 650
                  • Raahe

                  #9
                  Originally posted by mailman View Post
                  No tuollahan tuo hinta on?
                  £325 + jotain postikuluja mainittu £12 niin veikkaisin suomeen tulevan ~£30?
                  no lähinnä kiinnostaa ne toimituskulut Suomeen. 30-50e taitaa olla lähellä totuutta.
                  F26 X4 m-sport
                  E60 M5

                  -Raahe Connection- sieltä kai ne juopot tullee...
                  -Team Kärppä- limited edition
                  "lepponen selvinpäin - löysä kännissä"

                  Comment

                  • tamariini
                    Newbiemmer
                    • Feb 2006
                    • 20

                    #10
                    Lainataan vanhaa threadia...

                    Eli, '03 e39 530d touringi alkanut kolistamaan niin perusteellisesti tyhjäkäynnillä.

                    Ei tule koneesta mielestäni, moni joka ääntä kuunteli sanoi että ilman muuta kaksoismassa vauhtipyörä tai kytkin.

                    No, toissapäivänä vaihdatin uudet sekä vauhtipyörän että kytkimen ja ääni sen kuin vaan koveni :think

                    Samaten sammuttaessa antanut reilun kolauksen sekä tällä uudella vauhtiksella että aiemmin vanhalla.

                    Onko ajatusta että mistä voi tuollainen ääni tulla? Onko uusikin vauhtipyörä rikki uutuuttaan vai onko muita vaihtoehtoja?

                    Kone tuntuu käyvän hyvin, ei ylimääräisiä tärinöitä.

                    Kytkinpolkimen pohjaanpainaminen ei vaikuta ääneen, ei myöskään se onko vaihdetta sisässä vai ei. Eli vian oltava koneen ja vaihteiston välissä vai? Siellä ei paljon vaihtoehtoja ole....

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #11
                      Originally posted by tamariini View Post
                      Kytkinpolkimen pohjaanpainaminen ei vaikuta ääneen, ei myöskään se onko vaihdetta sisässä vai ei. Eli vian oltava koneen ja vaihteiston välissä vai? Siellä ei paljon vaihtoehtoja ole....
                      Moottorin ja/tai vaihteiston tukikumit loppu :think
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • tamariini
                        Newbiemmer
                        • Feb 2006
                        • 20

                        #12
                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Moottorin ja/tai vaihteiston tukikumit loppu :think
                        Tuota en tullutkaan ajatelleeksi? Onko keinoa millä ne voisi tarkistaa?

                        Oikeanpuoleinen moottorinkumi on vaihdettu vajaa vuosi sitten, muut alkuperäisiä?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎