Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Rattivaihteista (myös E39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 10+
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2084
    • Nivala

    E60 Rattivaihteista (myös E39)

    Eli onko hajua kellään mikä johdosarja pitää laittaa että ne saisi toimimaan, ite en oo perehtyn yhtään tuohon ja siksi aattelin että jos täällä joku tietäs.
    Pari viikkoa sitten kaupattiin E39 530i -02 joka oli jenkeistä tuotu ja siihen oli DINAN rattivaihteet laitettu, keppi steppipuolelle niin pysty pykältämään ratin "SMG" vivuista. Tuosta autosta oli jossain topikissa puhettakin..

    Täälläki moni on laittanut E60 M5 ratin ja varmasti oisi halukkuutta saada ne vaihteet siitä toimimaan. Muita foorumeita on oo vielä tutkinukkaan, mutta jos joku on niin linkkiä kiitos
    E39 M5 -00

    Ex E60 530Da M-Sport -04
    Ex E39 M5 -00
    Ex E39 M5 -00 Individual
    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
    Ex E36 3.0 M3 -93
    Ex E36 2.5 Cabrio -94
    Ex E36 3.2 M3 -97
    Ex E36 2.5 Coupe -93
  • cba
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 3464
    • Ylivieska

    #2
    Nostellaampa tätä. Iskin silmäni ebayssä linkkiin: BMW SMG Retrofit Paddle Shift Steptronic harness kit: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-S...Q5fAccessories

    Tietäisi osanumerot liukurenkaalle ja piuhasetille, niin voisi kysellä osia ihan Suomesta:think

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      #3
      Originally posted by cba View Post
      Nostellaampa tätä. Iskin silmäni ebayssä linkkiin: BMW SMG Retrofit Paddle Shift Steptronic harness kit: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-S...Q5fAccessories

      Tietäisi osanumerot liukurenkaalle ja piuhasetille, niin voisi kysellä osia ihan Suomesta:think
      Osanumerot on, mutta ei nyt tässä käsillä. Tota hommaa jonkun verran tullu selvitettyä ja varmaan toteutuu kunhan vähän olis aikaa alkaa puuhastelemaan.
      Osat kannattanee tilata genuinelta saksasta.

      Slipringistä eteenpäin pitää johdot tehdä itse, ratin sisään saa johdot valmiina.
      Suoraan et voi laittaa vaan smg slipringiä koska auto ei tajua että siinä muka olisi smg ohjaus muttei lootaa. menee hiukan kikkailuksi, mutta saa toimimaan.
      Kepin sivuttaisliikkeenkin saa pois. Tämä pätee siis pre-LCI autoihin. LCI:ssä sitten onkin sähkönen kepin ohjaus niin siihen saa vaikka ja mitä..

      EDIT: Katoin vasta jälkeen ton setin ja sehän olikin E39. Siitä ei ole hajuakaan, varmaan huomattavasti helpompi kuin tuon E6X kanssa.
      Eipä toi setti pahan hintanen ole, E60 pelkkä liukurengaspakka on jo satkun saksastakin. Tosin eipä siihen juuri muuta tarvitsekaan sitten. Ratin johtosarja ei kymppiä enempää tainnut maksella.
      Last edited by viktor; 23-12-2010, 12:26.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by viktor View Post
        LCI:ssä sitten onkin sähkönen kepin ohjaus niin siihen saa vaikka ja mitä..
        Saako siihen (helposti) jälkiasennettua sport-vaihteet? Siis täysin identtiseksi tehdasvarusteeseen verrattuna eikä vain pelkät vaihtoläpät. Vai onko laatikko erilainen?
        E39 528iA

        Comment

        • pyyn0
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 1053
          • Fin

          #5
          sähkökuvia katsellessa näyttäs aika simppeli hommalta ainakin e60 prefaceen tehdä. vaatii vaan sen että kepiin heittää ensin steptonic puolelle jonkajälkeen pitäs läpät pelata.
          Eriasia on vaa että onko tosta mitään hyötyä, itse rakensin e85 läpät mutta vaihteen vaihto ei vaan nopeudu oli läpät tai ei, nyt tuntuu että menee iäisyys ennenkuin vaihde on silmässä, ihan sama siis tuupata kepistä vaihde silmään.
          Normi vaihdeloota muutenkin vaihtaa väkisin isomalle eikä anna vedättää.
          turhat kapineet, olisin jättänyt tekemättä jos olis tienny.
          -BMW F11 530xd -12
          -BMW E60 530dA -04
          -BMW E23 735iA -85
          Ex
          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
          -BMW E39 528i 96

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #6
            Originally posted by TJJ View Post
            Saako siihen (helposti) jälkiasennettua sport-vaihteet? Siis täysin identtiseksi tehdasvarusteeseen verrattuna eikä vain pelkät vaihtoläpät. Vai onko laatikko erilainen?
            Muistelisin että saa, nyt kannattaa käydä selaamassa http://forums.5series.net/
            Siellä tota oli mun mielestä tehty.
            Helposta en osaa sanoa, rahaa saa varmaan ainakin jonkinmoisen tukun laittaa.
            Tarkoitatko nyt sport-vaihteilla pelkkiä vaihtoviiksiä, vaiko ihan sitä oikeata sport-versiota? Siinähän kai ei aina ole välttämättä vaihtovipuja, vaan ne on saatavilla vain tiettyjen konevaihtoehtojen kanssa. Kun sittenhän on nuppia missä on joku sport-nappi, niin siitä ainakin puhuvat sport-vaihteistona.
            Mutta toi kun ei niin omaa yksilöä liippaa niin voi muisti takuta. Kato varmistus tuolta saitilta.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              #7
              Originally posted by pyyn0 View Post
              sähkökuvia katsellessa näyttäs aika simppeli hommalta ainakin e60 prefaceen tehdä. vaatii vaan sen että kepiin heittää ensin steptonic puolelle jonkajälkeen pitäs läpät pelata.
              Simppeli on kyllä. Pari johtoa vaan vetää ratille. Lämmitetyn ratin kanssa sitten tulee ongelmia kun on liukurengas jo täynnä.

              Ei välttämättä tarvitse koskea keppiin laisin. Tuo sivuttaisliike on sähköllä, ei vaijerilla.

              Onko sulla mitkä sähkökuvat käytössä? Ihan mielenkiinnosta, noi mitkä itellä on, on ainakin ihan hanurista.

              Turhat ne on jos viitsii keppiä nykiä. Itselle tuli tuo kepukka vähän erilaiseksi niin ei enää olekaan niin kiva iskeä sitä siihen sivulle ja nykiä eestaas. Harmi että sen muutto kokonaan sähköiseksi menee jo turhan vaikeeksi.
              Last edited by viktor; 23-12-2010, 22:56.
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • pyyn0
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 1053
                • Fin

                #8
                Originally posted by viktor View Post
                Onko sulla mitkä sähkökuvat käytössä? Ihan mielenkiinnosta, noi mitkä itellä on, on ainakin ihan hanurista.
                ihan perus wds:n kuvat on http://spaghetticoder.org/bmw/wds/

                tarkoitin vaan lähinnä että läpillä on kiva vaihtaa mut automaatikon hitaus rupee vituttaa. pitäs ostaa vaa smg laatikolla niin ei tarvis tehdä tällästä wannabe:tä
                -BMW F11 530xd -12
                -BMW E60 530dA -04
                -BMW E23 735iA -85
                Ex
                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                -BMW E39 528i 96

                Comment

                • viktor
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1272
                  • ...

                  #9
                  Originally posted by pyyn0 View Post
                  ihan perus wds:n kuvat on http://spaghetticoder.org/bmw/wds/

                  tarkoitin vaan lähinnä että läpillä on kiva vaihtaa mut automaatikon hitaus rupee vituttaa. pitäs ostaa vaa smg laatikolla niin ei tarvis tehdä tällästä wannabe:tä
                  Juu eihän toi mikään nopea ole vaihtamaan. Kyllä ne läpät ainakin tossa omassa työmatkadieselissä ajaa jatkossa sen pienen leikkimistarpeen täytön =) Kunnolla kun rällätään niin siihen on sitten eri vehkeet.
                  Tuo zeta on varmasti sellanen että siihen jo SMG:tä kaipaakin. Omassa käytössä se taas olis ainakin 99% ajasta automoodissa.
                  ///M5
                  "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by viktor View Post
                    Tarkoitatko nyt sport-vaihteilla pelkkiä vaihtoviiksiä, vaiko ihan sitä oikeata sport-versiota? Siinähän kai ei aina ole välttämättä vaihtovipuja, vaan ne on saatavilla vain tiettyjen konevaihtoehtojen kanssa. Kun sittenhän on nuppia missä on joku sport-nappi, niin siitä ainakin puhuvat sport-vaihteistona.
                    Tarkoitan automaattilaatikkoa joka on varustenumerolla 2TB (S2TBA). Siinä siis on aina nuo vaihtovivut ja kepin (joka on erinäköinen kuin vakio LCI-keppi) juuressa nappi jolla menee sport-tila päälle jossa vaihdot ja kaasuvaste ovat nopeammat.

                    Tuollaista kirjoittavat 5series.net:issä: "When you hit the 'Sport' button at the base of the shifter, boy does it transform the car !! The sterring becomes much harder and more responsive and the main benefit is that changing gears happens very very quickly compared to normal. The RPM mapping is also very different to give a much sportier experience."

                    Ja kun vielä vähän etsi, niin löytyi retrofit-juttua:


                    Kuka kokeilee ekana?
                    Last edited by TJJ; 24-12-2010, 09:42.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tarkoitan automaattilaatikkoa joka on varustenumerolla 2TB (S2TBA). Siinä siis on aina nuo vaihtovivut ja kepin (joka on erinäköinen kuin vakio LCI-keppi) juuressa nappi jolla menee sport-tila päälle jossa vaihdot ja kaasuvaste ovat nopeammat.

                      Tuollaista kirjoittavat 5series.net:issä: "When you hit the 'Sport' button at the base of the shifter, boy does it transform the car !! The sterring becomes much harder and more responsive and the main benefit is that changing gears happens very very quickly compared to normal. The RPM mapping is also very different to give a much sportier experience."

                      Ja kun vielä vähän etsi, niin löytyi retrofit-juttua:


                      Kuka kokeilee ekana?
                      Tuon saman jutun joskus kanssa luin. Voi olla aika miellyttävä muutos kyllä.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by viktor View Post
                        Tuon saman jutun joskus kanssa luin. Voi olla aika miellyttävä muutos kyllä.
                        Ja jos nyt oikein luin, niin nuo muutokset saa toimintaan ilman koodaustakin. Siis pitää vaihtaa vaihdekeppi, sen alla oleva kontrolleri, kehyslevy ja lisätä sport-nappi. Koodaus sitten lisää sport-tekstin mittaristoon ja vaihteiden näytön D/S-asennossa.

                        Kannattaisi kokeilla. Olisi myös mielenkiintoista tietää miten tuo vaikuttaa diesel-koneiden viiveisiin. Eihän se toki turbon/turbojen-viivettä poista, mutta jos muut viiveet vähenee selvästi, voi lopputulos olla hyvä.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • viktor
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1272
                          • ...

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Ja jos nyt oikein luin, niin nuo muutokset saa toimintaan ilman koodaustakin. Siis pitää vaihtaa vaihdekeppi, sen alla oleva kontrolleri, kehyslevy ja lisätä sport-nappi. Koodaus sitten lisää sport-tekstin mittaristoon ja vaihteiden näytön D/S-asennossa.

                          Kannattaisi kokeilla. Olisi myös mielenkiintoista tietää miten tuo vaikuttaa diesel-koneiden viiveisiin. Eihän se toki turbon/turbojen-viivettä poista, mutta jos muut viiveet vähenee selvästi, voi lopputulos olla hyvä.
                          Oma on pre-LCI, joten tämä jää jollekulle muulle kokeiltavaksi =)
                          ///M5
                          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                          Comment

                          • EPDM
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2005
                            • 4621
                            • Lahti.

                            #14
                            M3 Smg ratti on jo muutamia kuukaisia kiini ollut sekä mun alpinassa että 330d e46 msport 2 steptronicilla. Oikein hyvä moddi, antaa hieman lisää sporttisuus ajamiseen jos sillä tuulella on.

                            Vaihto on suht helppo. Muutamia smg rattia nyt verhoillaan ja sellainen paketti ns avaimet käteen tulen tarjomaan sitten keväällä...

                            teaser
                            Viviendo en Lahiti
                            BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                            Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                            Vw Corrado vr6

                            Comment

                            • strait
                              Newbiemmer
                              • Apr 2007
                              • 22
                              • Hollanti

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Ja jos nyt oikein luin, niin nuo muutokset saa toimintaan ilman koodaustakin. Siis pitää vaihtaa vaihdekeppi, sen alla oleva kontrolleri, kehyslevy ja lisätä sport-nappi. Koodaus sitten lisää sport-tekstin mittaristoon ja vaihteiden näytön D/S-asennossa.

                              Kannattaisi kokeilla. Olisi myös mielenkiintoista tietää miten tuo vaikuttaa diesel-koneiden viiveisiin. Eihän se toki turbon/turbojen-viivettä poista, mutta jos muut viiveet vähenee selvästi, voi lopputulos olla hyvä.

                              Mulla on nuo shifterin osat + ratti tulossa, kerron ajokokemuksia sitten kun on romppeet alla ja kilometrejä takana...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎