Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA-97 Miten irroitan kynnyslista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zakarias
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 14

    E39 523iA-97 Miten irroitan kynnyslista?

    Konepellin avausvaijeri meni poikki parin sentin päästä kahvan juuresta. Aloin purkaa jalkatilan muoviseinää, johon kahva on kiinnitetty, mutta sen irroittaminen vaatii ensin kynnyslistan irroituksen. Lista on hiton tiukassa, tiedä häntä millä kiinni, mutta en tohtinut repiä sitä väkisin kysymättä ensin. Saiskos vinkkiä ensin tuon irroitukseen ja sitten tuon vaijerin vaihtoon?
  • Matula
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1706

    #2
    Originally posted by Zakarias View Post
    Konepellin avausvaijeri meni poikki parin sentin päästä kahvan juuresta. Aloin purkaa jalkatilan muoviseinää, johon kahva on kiinnitetty, mutta sen irroittaminen vaatii ensin kynnyslistan irroituksen. Lista on hiton tiukassa, tiedä häntä millä kiinni, mutta en tohtinut repiä sitä väkisin kysymättä ensin. Saiskos vinkkiä ensin tuon irroitukseen ja sitten tuon vaijerin vaihtoon?
    Ei tarvitse irroittaa kynnyslistaa, listaa voi liuttaa taaksepäin sen verran että saat sen muovin pois sieltä avauskahvan alta pois.

    Comment

    • Zakarias
      Newbiemmer
      • Mar 2008
      • 14

      #3
      OK, kyllä se liukuin ensi yrittämälläkin ja arvelinkin, josko tuo noin toimisi, mutta väi vielä reuna hieman tuon listan alle kanittamaan. No otetaas uusiks.

      Comment

      • Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

        #4
        Originally posted by Zakarias View Post
        OK, kyllä se liukuin ensi yrittämälläkin ja arvelinkin, josko tuo noin toimisi, mutta väi vielä reuna hieman tuon listan alle kanittamaan. No otetaas uusiks.
        Jos lista ei liiku tarpeeksi, että saisit muovin alta pois niin voit varovasti taivuttaa irrotettavaa muovia sen verran että irtoaa. Ei se siitä pienestä taivutuksesta hajoa(ehkä), jos kuitenkin tahdot irrottaa kynnyslistan niin se lähtee ihan vain nostamalla ja tuolloin kiinnikkeet hajoavat lähes varmasti.

        Comment

        • Zakarias
          Newbiemmer
          • Mar 2008
          • 14

          #5
          Vastustaa: Muovikotelon reuna on nyt kyllä pois sieltä alta. Ei se suosiolla tullut, liukumavara oli liian pieni. En ottanut riskiä, että taivuttaessa kynnyslista olisi mennyt rikki vaan kampesin sitä muovia niin paljon esille kuin mahdollista ja sahasin rautasahalla kynnyslistan alle menevästä kotelon reunan luiskasta 3 mm pois. Vieläkin siihen jäi kylliksi, jotta liuska menee siististi kynnyslistan alle.

          Mutta ei se kotelo vaan meinaa lähteä vieläkään irti. Pääsen kurkistamaan kotelon reunasta sen taakse. Ensimmäisenähän siinä on takaluukun sähköavausmutikka (pari vuotta ole tuolla ajellut, mutta kertaakaan en ole sitä käyttänyt). Sitten on konepellin avaussysteemi. Vaijeri on katkennut heti vaijerin suojakuoren rajasta. Mutta sitten sieltä näkyy kaksi kannatinta, jotka ovat toisesta päästään vulkanoitu tuohon koteloon ja toisesta päästään ovat kiinni tavalla tai toisella auton kyljessä? Millä ihmeellä noi saa irti? Kyllä baijerilaiset tekee jemptiä jälkeä, nyt tuntuu, että vähempikin riittäis.

          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #6
            Originally posted by Zakarias View Post
            Vastustaa: Muovikotelon reuna on nyt kyllä pois sieltä alta. Ei se suosiolla tullut, liukumavara oli liian pieni. En ottanut riskiä, että taivuttaessa kynnyslista olisi mennyt rikki vaan kampesin sitä muovia niin paljon esille kuin mahdollista ja sahasin rautasahalla kynnyslistan alle menevästä kotelon reunan luiskasta 3 mm pois. Vieläkin siihen jäi kylliksi, jotta liuska menee siististi kynnyslistan alle.

            Mutta ei se kotelo vaan meinaa lähteä vieläkään irti. Pääsen kurkistamaan kotelon reunasta sen taakse. Ensimmäisenähän siinä on takaluukun sähköavausmutikka (pari vuotta ole tuolla ajellut, mutta kertaakaan en ole sitä käyttänyt). Sitten on konepellin avaussysteemi. Vaijeri on katkennut heti vaijerin suojakuoren rajasta. Mutta sitten sieltä näkyy kaksi kannatinta, jotka ovat toisesta päästään vulkanoitu tuohon koteloon ja toisesta päästään ovat kiinni tavalla tai toisella auton kyljessä? Millä ihmeellä noi saa irti? Kyllä baijerilaiset tekee jemptiä jälkeä, nyt tuntuu, että vähempikin riittäis.
            Kyllä se kotelo lähtee siletä ihan vetämällä irti,mutta saa olla varovainen että juuri ne kannattimet ei mene rikki..Itse jouduin käyttämään voimaa,että sai sen kotelon irti,mut ei mennyt kuitenkaan mikään rikki(ei varmaan mikään oikea tapa,mutta toimii)..
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • Zakarias
              Newbiemmer
              • Mar 2008
              • 14

              #7
              Eikai sinulla ollut vaan sama ongelma kuin minullakin eli konepellin avausvaijerin vaihto. Jos oli, niin mites siitä eteenpäin toimit?

              Comment

              • Zakarias
                Newbiemmer
                • Mar 2008
                • 14

                #8
                Hokasin tuossa, että oikeaoppisesti kynnyslista olisi tarvinnut irroittaa ensin. Nimittäin tuon muovikotelon reuna, joka menee kynnyslistan alle on valettu niin, että sahaamassani palassa on reunan pääty umpinainen ja se painuu kynnyslistan alla jonnekin verhouksen sisään/taakse, eli ei sitä ole tarkoitettukaan vedettäväksi sieltä kynnyslistan alta pois vaan ensin nostetaan kynnyslista pois (hampaat irvessä ja katkaistaan pidikkeet) ja sitten siististi nostetaan kotelo veks (samalla tavalla). No lähren ny yrittää.

                Comment

                • Zakarias
                  Newbiemmer
                  • Mar 2008
                  • 14

                  #9
                  Irti on! Vaati kyllä aikalailla ryttyytystä. Nuo kiinnikkeet olivat sivuverhouksen sisässä ja lisäksi kotelossa on kaksi uloketta, toinen eteenpäin ja toinen suoraan lattiiaan, molemmat painuvat verhouksien läpi pelteihin asti ja kanittavat riittävästi. Saas nähä, miten ne saadaan takas. Sain tongilla vedettyä vaijerin riekaleista konepellin auki. Konehuoneessa on vasemmalla reunalla, pyörän kohdalla vaijerin jatkoliitosrasia. Pirun tiukka tuonkin kansi ja jokin härveli senkin kannen avaamisen tiellä. Siis nirhaantunut vaijeri uusitaan tuohon asti. Sitten varmistus, että uusitaanhan tuosssa sekä vaijeri ja suojakuori, mutta miten ne sujutetaan rintapellin läpi?

                  Comment

                  • Matula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1706

                    #10
                    Irrotat vasemman puoleisen raitisilma suodattimen kotelon, purat siis sen verran että näet jarrunestesäiliön joka tuon kotelon alla on. Vaijeri menee rintapellin läpi siitä säiliön nurkilta ja läpivientikumi on siinä vaijerin kuoressa kiinni, joka tulee vaijerin mukana.
                    Kunhan olet vetänyt sen vanhan vaijerin(kuorineen) auton sisälle niin pujotat samaa reittiä sen uuden vaijerin konehuoneen puolelle.

                    Comment

                    • buksin-1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 4592
                      • Keski-Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by Zakarias View Post
                      Irti on! Vaati kyllä aikalailla ryttyytystä. Nuo kiinnikkeet olivat sivuverhouksen sisässä ja lisäksi kotelossa on kaksi uloketta, toinen eteenpäin ja toinen suoraan lattiiaan, molemmat painuvat verhouksien läpi pelteihin asti ja kanittavat riittävästi. Saas nähä, miten ne saadaan takas. Sain tongilla vedettyä vaijerin riekaleista konepellin auki. Konehuoneessa on vasemmalla reunalla, pyörän kohdalla vaijerin jatkoliitosrasia. Pirun tiukka tuonkin kansi ja jokin härveli senkin kannen avaamisen tiellä. Siis nirhaantunut vaijeri uusitaan tuohon asti. Sitten varmistus, että uusitaanhan tuosssa sekä vaijeri ja suojakuori, mutta miten ne sujutetaan rintapellin läpi?

                      Konetilasta täytyy ottaa se raitisilmakotelo päivineen pois, niin näet jarrusylinterin vieressä miten läpivienti on toteutettu. Vaihto noin 15 min
                      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                      SISUSTAT modaukset

                      Comment

                      • Zakarias
                        Newbiemmer
                        • Mar 2008
                        • 14

                        #12
                        Vaihdettu on

                        Kerkesin viimeinkin vaihtamaan tuon vaijerin. Sisäilmanpuhdistin oli kiinni yhdellä rautalanka sokalla. Irroitin putsarista lähtevän kanavankin muovilemmaristaan, myöhemmin hokasin, ettei sitä välttämättä tarvitsisikaan. Putsari tuntuu olevan jämäkkäästikin kiinni, mutta nousee pois hieman nitkuttelemalla ja tiivisteet se mukana. Jalkatukikin meni paikoilleen nyrkiniskujen säestyksellä. Vaijeri on nyt siis vaihdettu ja toimii. Samalla tuli havauttua, että tarvii vaihtaa raitisilmasuodattimet. Kiitos neuvoista!

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎