Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 (E38) Steptronicit ja Oppiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 (E38) Steptronicit ja Oppiminen

    Moi,

    Miten toimii E39 ja E38 stepit, eli oppivatko vain "jonkin aikaa" / adaptaatioarvojen nollauksen jälkeen, vai oppivatko jollain tapaa jatkuvasti.

    Sen tiedän, että akunnapoja pois pitämällä lootan adaptaatioarvot eivät muutu miksikään eikä ilmeisesti opitut arvot muutu myöskään. Mutta ainakin Carsoftilla voi nollata noita adaptaatioarvoja (jotka ilm. liittyvät kuluneisuuteen ja sitäkautta lootan toiminnan säätöihin eritavalla kuluneissa laatikoissa).

    Mutta miten oppiminen? Kertaalleen vai jatkuvasti, ja miten voi "nollata" ?
    Ja onko opitut ominaisuudet "merkittäviä" ja havaittavissa (esim kierrosten pitäminen ylhäällä pitkään jne) ?

    edit: Tästä lähti mielenkiinto aiheeseen: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=442

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Adaptaatio tosiaan liittyy laatikon kuluneisuuteen, tapahtuu taustalla jatkuvasti. Itse en huomannut mitään muutosta laatikon toiminnassa kun nuo nollautin, enkä tiedä kannattaako niitä turhaan edes nollailla.

    Eri ajotilanteita varten ennen 8/98 valmistetuilla askeilla taisi hataran muistin mukaan olla 4 tai 5 eri vaihto-ohjelmaa, joita aski vaihtaa ajotavan mukaan, mm. kerrankin kickdownille polkaistessa menee sporttisin ohjelma päälle (eri kuin S-asento), ja ruuhkassa eco-ohjelma jne.
    Ohjelma vaihtuu siis suht lyhyelläkin matkalla moneen kertaan.

    8/98 jälkeen valmistetut omaavat sitten jo luokkaa 10 tai enemmän eri ohjelmia, niistä en sen enempää tiedäkkään...

    En tiedä onko steppilootilla todella muuta ajotavan oppimista kuin tuo eri vaihtamisohjelmien valinta ajotavan mukaan.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Aika kiinnostavaa tietoa!

      Tapia lainatakseni: "Ominaisuus seuraa siis siitä että osalla opituista ohjelmaportaista loota ei vaihda reilumman kaasunkäytön jälkeen isommalle ..."

      Eli "opittu ohjelmaporras" viittaisi siihen, että ohjelmat kyllä loota jotenkin oppii myös kuskin kautta?

      Voisko laatikon oppima tyyli noille ohjelmille olla perimmäinen syy siihen, miksi jotkut GM lootat nykäisee tuossa toisessa tredissä kuvaamassani tilanteessa, ja toiset ei niinkään?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • KV1
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 410
        • Suomi

        #4
        Tuolla jotain tietoa aiheesta: http://www.e38.org/electran1.pdf

        Sivulla 24 Adaptive Hydraulic Pressure Control eli kulumiseen mukautuminen.

        Saman sivun lopussa lyhyesti ajotapaan mukautumisesta. Käsittääkseni ajo-ohjelma tosiaan vaihtuu moneen kertaan lyhyelläkin matkalla. Tuon sivun lopussakin todetaan: Note: Driving style is NOT stored.
        E36 M3 -osia myynnissä
        E36 M3 -projekti

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Eli ajotyyli ei varsinaisesti tallennu mihinkään parametreihin, jotka luetaan aina muistista, vaan laatikko vaihtaa "ohjelmaa" kulloisenkin ajotilanteen mukaan, aikaisemmasta ajotyylistä piittaamatta? Ymmärsinkö oikein?

          Tää on aika mielenkiintoista shittiä...

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            Originally posted by teropa View Post
            Eli ajotyyli ei varsinaisesti tallennu mihinkään parametreihin, jotka luetaan aina muistista, vaan laatikko vaihtaa "ohjelmaa" kulloisenkin ajotilanteen mukaan, aikaisemmasta ajotyylistä piittaamatta? Ymmärsinkö oikein?

            Tää on aika mielenkiintoista shittiä...

            Tero

            Just näin minä sen olen ymmärtänyt. Eli "oppiminen" on vain eri ohjelmien välillä vaihtamista, nerokas toteutus sinänsä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Risto113 View Post
              Just näin minä sen olen ymmärtänyt. Eli "oppiminen" on vain eri ohjelmien välillä vaihtamista, nerokas toteutus sinänsä.
              9/98-uudemmissa pitäisi kyllä tallentua pidemmänkin ajosuoritteen ohjelmaa?
              Näin olen ainakin BMW huolto-organisaatiosta antanut itselleni kertoa?

              Comment

              • KV1
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 410
                • Suomi

                #8
                http://www.e38.org/electran2.pdf

                Tuossa päästään itse asiaan.
                E36 M3 -osia myynnissä
                E36 M3 -projekti

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Miten tämä lause pitäisi ymmärtää?

                  The driving program selection is not adapted on a long term basis - nor is it stored in the control module memory when the ignition is switched off. It continually changes as the driver of the vehicle changes driving habits.

                  Ohjelma valinta ei adaptoidu pitkällä aikavälillä, eikä sitä talleteta muistiin kun virta-avain pannaan offille. Se muuttuu jatkuvasti sitä mukaa kun kuski muuttaa tyyliä.

                  Minusta tuo toinen lausahdus on ristiriidassa ekan kanssa. Miten ohjelmavalinta "muuttu jatkuvasti" jos sitä ei talleteta mihinkään? Tarkoittaako tuo sitä, että joka kerta kun auto startataan on pöytä puhdas, ja loota tarkkailee kuskin ajotapaa, ja mukauttaa toimintaansa sen mukaan?

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by teropa View Post
                    Miten tämä lause pitäisi ymmärtää?

                    The driving program selection is not adapted on a long term basis - nor is it stored in the control module memory when the ignition is switched off. It continually changes as the driver of the vehicle changes driving habits.

                    Ohjelma valinta ei adaptoidu pitkällä aikavälillä, eikä sitä talleteta muistiin kun virta-avain pannaan offille. Se muuttuu jatkuvasti sitä mukaa kun kuski muuttaa tyyliä.

                    Minusta tuo toinen lausahdus on ristiriidassa ekan kanssa. Miten ohjelmavalinta "muuttu jatkuvasti" jos sitä ei talleteta mihinkään? Tarkoittaako tuo sitä, että joka kerta kun auto startataan on pöytä puhdas, ja loota tarkkailee kuskin ajotapaa, ja mukauttaa toimintaansa sen mukaan?

                    Tero

                    Se muuttuu jatkuvasti, koska se seuraa sun ajotapaasi! Teet esim. putkeen reippaampia kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuin aiemmin, ja se hakee pykälää sporttisemman ohjelman päälle, ja päinvastoin. Mitään ei tarvitse tallettaa mihinkään muisteihin, vaan kun tietyt ehdot täyttyvät ohjelma valitaan.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Se muuttuu jatkuvasti, koska se seuraa sun ajotapaasi! Teet esim. putkeen reippaampia kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuin aiemmin, ja se hakee pykälää sporttisemman ohjelman päälle, ja päinvastoin. Mitään ei tarvitse tallettaa mihinkään muisteihin, vaan kun tietyt ehdot täyttyvät ohjelma valitaan.
                      Mutta mitenkäs tämä taas pelaa moottorinohjauksen kanssa joka kuitenkin elää täydellisessä symbioosissa laatikonohjauksen kanssa erityisesti 9/98-uudemmissa.

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mutta mitenkäs tämä taas pelaa moottorinohjauksen kanssa joka kuitenkin elää täydellisessä symbioosissa laatikonohjauksen kanssa erityisesti 9/98-uudemmissa.

                        Niin, minähän puhun koko ajan 9/98 vanhemmista, hyvin samantapainen toki uudemmissa. Miksi ei moottorinohjaus voisi vaan "peesata" laatikkoa, kunhan saa tarvittavat tiedot? Moottoriin valittu laatikon ohjelma tuskin vaikuttaa mitenkään, enkä näe syytä miksi pitäisi, kunhan tiedonkulku (esim. kierrosnopeudet ja kaasuläpän asennot ynnämuut) pelaa molempiin suuntiin?

                        EN mene sanomaan että uudemmissa ei olisi monimutkaisempi, pitkällä aikavälillä oikeasti "oppiva" ohjelmisto, viitteitä tähän en tosin ole mistään löytänyt. Mahdollisia ohjelmia ainakin on moninkertaisesti uudemmassa.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Siis 9/98-uudemmassa esim.imusarjan kaksoiskanavaohjaus, sytytysennakot sekä portaattomasti toimivat imu+pakovanos keskustelee juurikin laatikon kanssa. Eli laatikon vaihtotapahtumat ohjaa myös vanoksia ja imusarjan kanavapituutta optimaalisen vaihtotapahtuman ylläpitämiseksi ajotyylistä riippumatta suhteessa tuotettuun kulloisenkiin vääntömomenttiin. Nämähän taasen pitäisivät oppia jotakin DME:lle, joten ainakin tätä kautta myös laatikko oppii jotain?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎