Taas on hieman vaihdeltu osaa, näitähän on jo aiemmin iso liuta tehty ja rempoista oireita, hintoja, ym. pohdintaa listattu mm. tähän topicciin:
Aiempia korjaustarinoita
Taas kerran on myöskin yleinen väite kumottu, kuten monta kertaa on käynyt ennenkin. Katso lopusta![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
Huom: Tämä koskee nyt "simpukkaohjauksella" olevaa E39, eli 535/540/M5 mallia. Tässä mallissa ei ole hammastankoa.
Homman nimi oli tällä kertaa, oireet seuraavat:
- Kolina, joka kuopassa kolahti ja ääni kuulosti tulevan vasemmasta etukulmasta ihan selvästi. Kumisi oikeen sisätiloissa ikävästi, ja kuulosti siltä että jotain on _todella_ löysällä / jossain välystä. Ilmeni yhtäkkiä alkutalvesta.
- Löysän tuntuinen ohjaus, välillä urissa auto "Muljahti" oudon tuntusesti sivulle, ja ohjaus tuntui vähän kun 70-luvun filmeissä, että koko ajan sai korjata johonkin suuntaan. Pistin tämän kitkarenkaiden piikkiin hyvin mielin mutta...
Diagnoosi:
- Palstalta luettujen vinkkien pohjalta ensin katsottiin alapallot, puslat, vaihdettiin koiranluut, ja uusittiin iskarien yläpäät + tsekattiin kääntölaakerit, ja itse iskunvaimentimet vuotojen varalta. Kaikki täysin virheetöntä, ei välyksiä tai muuta.
- Lopulta vika löytyi naurettavan helposta paikasta. OIKEAN puolen (huom, ääni kantautui vasemmalta) sisempi raidetangonpää oli julmasti löysä, liikkuu yli sentin edestakaisin kupissaan nivel.
Korjaus ja kustannukset:
- Laakkoselta uudet raidetangot vasen+oikea nivelineen, sekä niiden välinen ns. ohjaustanko sisältäen 4 niveltä jotka siinä on. Kustannukset yhteensä: 411,00euroa.
Tulos:
Auto on kuin uusi.
Tuntuu taas pitkästä aikaa bemarilta tuolla tiellä, auto menee luotisuoraan rattiin koskematta oli uria tai ei, sivutuulta tai ei. Ohjaus "keskittää" oikeaoppisesti eikä jää hakemaan mihinkään suuntaan, ja on timmin tuntunen.
Kaikki kolina hävisi, alusta on täysin äänetön.
LISÄKSI
*
Aiemmin kun olen kysynyt monesta paikkaa onko normaalia että E39 ratissa on pientä "tyhjää" keskellä, on sanottu että se johtuu ohjaustyypistä ja kuuluu siihen väistämättä.
Sanoisin, että paskapuhetta.
Ratissa ei ole yhtään löysää tai tyhjää keskellä nyt, vaan se on esim. virrat päälläkin tiukka, kun rattia kääntää, renkaat kääntyy heti mukana.
*
Joten - kaikki E39 V8 mallin omistajat (ja seiskassa sama toki) -> Mars raidetanko-ostoksille jos yhtään tuntuu epämääräsyyttä ohjauksessa, siellä on kuitenkin peräti 6 niveltä joihin sitä välystä voi kertyä joten ei sitä tarvitse olla kuin milli jokaisessa jota ei kädellä vielä huomaa - niin se on yhteensä jo iso klappi ohjauksessa!
Aiempia korjaustarinoita
Taas kerran on myöskin yleinen väite kumottu, kuten monta kertaa on käynyt ennenkin. Katso lopusta
![Wink](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_wink.gif)
Huom: Tämä koskee nyt "simpukkaohjauksella" olevaa E39, eli 535/540/M5 mallia. Tässä mallissa ei ole hammastankoa.
Homman nimi oli tällä kertaa, oireet seuraavat:
- Kolina, joka kuopassa kolahti ja ääni kuulosti tulevan vasemmasta etukulmasta ihan selvästi. Kumisi oikeen sisätiloissa ikävästi, ja kuulosti siltä että jotain on _todella_ löysällä / jossain välystä. Ilmeni yhtäkkiä alkutalvesta.
- Löysän tuntuinen ohjaus, välillä urissa auto "Muljahti" oudon tuntusesti sivulle, ja ohjaus tuntui vähän kun 70-luvun filmeissä, että koko ajan sai korjata johonkin suuntaan. Pistin tämän kitkarenkaiden piikkiin hyvin mielin mutta...
Diagnoosi:
- Palstalta luettujen vinkkien pohjalta ensin katsottiin alapallot, puslat, vaihdettiin koiranluut, ja uusittiin iskarien yläpäät + tsekattiin kääntölaakerit, ja itse iskunvaimentimet vuotojen varalta. Kaikki täysin virheetöntä, ei välyksiä tai muuta.
- Lopulta vika löytyi naurettavan helposta paikasta. OIKEAN puolen (huom, ääni kantautui vasemmalta) sisempi raidetangonpää oli julmasti löysä, liikkuu yli sentin edestakaisin kupissaan nivel.
Korjaus ja kustannukset:
- Laakkoselta uudet raidetangot vasen+oikea nivelineen, sekä niiden välinen ns. ohjaustanko sisältäen 4 niveltä jotka siinä on. Kustannukset yhteensä: 411,00euroa.
Tulos:
Auto on kuin uusi.
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Kaikki kolina hävisi, alusta on täysin äänetön.
LISÄKSI
*
Aiemmin kun olen kysynyt monesta paikkaa onko normaalia että E39 ratissa on pientä "tyhjää" keskellä, on sanottu että se johtuu ohjaustyypistä ja kuuluu siihen väistämättä.
Sanoisin, että paskapuhetta.
![Jep](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/jep.gif)
*
Joten - kaikki E39 V8 mallin omistajat (ja seiskassa sama toki) -> Mars raidetanko-ostoksille jos yhtään tuntuu epämääräsyyttä ohjauksessa, siellä on kuitenkin peräti 6 niveltä joihin sitä välystä voi kertyä joten ei sitä tarvitse olla kuin milli jokaisessa jota ei kädellä vielä huomaa - niin se on yhteensä jo iso klappi ohjauksessa!
Comment