Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korjausraportti - E39 M5 Ohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    Korjausraportti - E39 M5 Ohjaus

    Taas on hieman vaihdeltu osaa, näitähän on jo aiemmin iso liuta tehty ja rempoista oireita, hintoja, ym. pohdintaa listattu mm. tähän topicciin:

    Aiempia korjaustarinoita

    Taas kerran on myöskin yleinen väite kumottu, kuten monta kertaa on käynyt ennenkin. Katso lopusta

    Huom: Tämä koskee nyt "simpukkaohjauksella" olevaa E39, eli 535/540/M5 mallia. Tässä mallissa ei ole hammastankoa.


    Homman nimi oli tällä kertaa, oireet seuraavat:

    - Kolina, joka kuopassa kolahti ja ääni kuulosti tulevan vasemmasta etukulmasta ihan selvästi. Kumisi oikeen sisätiloissa ikävästi, ja kuulosti siltä että jotain on _todella_ löysällä / jossain välystä. Ilmeni yhtäkkiä alkutalvesta.

    - Löysän tuntuinen ohjaus, välillä urissa auto "Muljahti" oudon tuntusesti sivulle, ja ohjaus tuntui vähän kun 70-luvun filmeissä, että koko ajan sai korjata johonkin suuntaan. Pistin tämän kitkarenkaiden piikkiin hyvin mielin mutta...


    Diagnoosi:

    - Palstalta luettujen vinkkien pohjalta ensin katsottiin alapallot, puslat, vaihdettiin koiranluut, ja uusittiin iskarien yläpäät + tsekattiin kääntölaakerit, ja itse iskunvaimentimet vuotojen varalta. Kaikki täysin virheetöntä, ei välyksiä tai muuta.

    - Lopulta vika löytyi naurettavan helposta paikasta. OIKEAN puolen (huom, ääni kantautui vasemmalta) sisempi raidetangonpää oli julmasti löysä, liikkuu yli sentin edestakaisin kupissaan nivel.


    Korjaus ja kustannukset:

    - Laakkoselta uudet raidetangot vasen+oikea nivelineen, sekä niiden välinen ns. ohjaustanko sisältäen 4 niveltä jotka siinä on. Kustannukset yhteensä: 411,00euroa.


    Tulos:

    Auto on kuin uusi. Tuntuu taas pitkästä aikaa bemarilta tuolla tiellä, auto menee luotisuoraan rattiin koskematta oli uria tai ei, sivutuulta tai ei. Ohjaus "keskittää" oikeaoppisesti eikä jää hakemaan mihinkään suuntaan, ja on timmin tuntunen.

    Kaikki kolina hävisi, alusta on täysin äänetön.

    LISÄKSI
    *
    Aiemmin kun olen kysynyt monesta paikkaa onko normaalia että E39 ratissa on pientä "tyhjää" keskellä, on sanottu että se johtuu ohjaustyypistä ja kuuluu siihen väistämättä.

    Sanoisin, että paskapuhetta. Ratissa ei ole yhtään löysää tai tyhjää keskellä nyt, vaan se on esim. virrat päälläkin tiukka, kun rattia kääntää, renkaat kääntyy heti mukana.
    *

    Joten - kaikki E39 V8 mallin omistajat (ja seiskassa sama toki) -> Mars raidetanko-ostoksille jos yhtään tuntuu epämääräsyyttä ohjauksessa, siellä on kuitenkin peräti 6 niveltä joihin sitä välystä voi kertyä joten ei sitä tarvitse olla kuin milli jokaisessa jota ei kädellä vielä huomaa - niin se on yhteensä jo iso klappi ohjauksessa!
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10043
    • KVLA

    #2
    Originally posted by _Dexi View Post
    sisempi raidetangonpää oli julmasti löysä, liikkuu yli sentin edestakaisin kupissaan nivel.
    Eikö tuollaista ole edes katsastuksessa huomattu?Ei tuo sentin väljä tule hetkessä.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Eikö tuollaista ole edes katsastuksessa huomattu?Ei tuo sentin väljä tule hetkessä.

      Ei ole huomattu, ja katsastuksessa tuo oli ihan timmi tuo nivel. Kolina tuli ku salama kirkkaalta taivaalta tuossa syksyllä.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • roadmovie
        Bimmer Rookie
        • Jan 2007
        • 73

        #4
        Ja ne renkaat....

        Kävin omalla E39 M5:llä (-02) viime viikolla vajaan 900 km:n reissulla. Taas kerran ihmetytti, kun tien pitkittäisissä urissa ei meinannut auto pysyä tiellä. Piti tosiaan olla ohituksissa tosi tarkkana. Onneksi oli seuraavaksi aamuksi varattuna huolto niin tiesin, että asiaa päästään tutkimaan.

        Huollossa asia selvisikin, kun eturenkaat olivat sisäreunoista ihan loppu. Olin jo aiemmin tiennyt, että renkaat olivat loppu mutta sisäreunoista häämöttivät jo teräksetkin.

        Noh, kipin kapin tuoreempaa rengasta tilalle. Karkeille kevätasfalteille en kuitenkaan ihan pakasta vedettyjä laitattanut vaan hyväkuntoiset Pirellin renkaat.

        Auto seisoikin hiukan suunniteltua pidempään pajalla, kun vaihtoivat ensimmäistä kertaa M5:n termostaattia ja jäähdytysnesteitä. Jarrupalat ja -nesteet olivatkin läpihuutojuttu.

        Kun sain auton takaisin niin a vot! Kulki kuin ajatus tiellä. Ei mitään hakuja eikä nuljuamista. Se vähä, mitä nyt tuntuu, voi tosiaan olla jotain pientä väljää raidetangon nivelissä.

        Viime syksynä autoon vaihdettiin sekä reaktiotangot että tukivarret eteen (eli siis ne etummaiset että taaemmat etupään tukivarret). Näiden väljyydestä ei siis ollut kyse.

        Vielä yksi juttu muuten noista alustan väljyyksien toteamisesta. Yleensä ne testataan siten, että auto nostetaan ilmaan ja renkaita vemputetaan suuntaan jos toiseenkin. Tällöinhän jousitus työntää renkaita alaspäin ja samalla kiristää myös väljyydet. Eli: eikö väljyyksiä kannattaisi testata siten, että autoa nostetaan vain sen verran, että jouset ovat suunnilleen normaalitason ja täyden ulosjouston puolessa välissä. Tällöin väljät voisivat tulla paljon helpommin esille. Onko kukaan kokeillut??

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎