Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i (1996) omituinen latausvalo/sulakevika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 523i (1996) omituinen latausvalo/sulakevika

    Eilen pimpsahti kotimatkalla akun/latauksen merkkivalo palamaan kotterossa, kyseessä siis E39 523i vuodelta 1996.

    Ajelin auton Joensuulaisen Ampi-autosähkön pihaan ja alettiin hommiin. Mitattiin jänitteitä + kaiveltiin lopulta laturi irti, jossa ei äkkiseltään tuntunut mitään vikaa olevan. Latusin akselin mitkänenytovatkaan (akselissa ne likupinnat mihin hiilet laahaavat) olivat kuluneet urille mutta kuulemma pitäisi olla vielä soiva peli. Tilattiinkin jo uusi laturi varalta ja jätin kotteron herrojen huomaan.

    Olivat ampissa vielä illalla laittaneet laturin paikoilleen mutta latausvalo paloi edelleen himmeänä. Jostakin sitten olivat hoksanneet (konsultoineet jotain bemarikorjaamoa) että hanskalokerosta oli sulake nro 15 palanut. Aamulla laittoivat laturin paikoilleen ja uusi 7,5 A sulake paikoilleen ja oli samantien polttanut tuon sulakkeen. Uutta yritystä eli sulaketta tilalle ja avot homma lähti pelittämään.

    Kävin auton poikkeen ja ajelin sillä parikymmentä kilsaa tänne töihin ja vieläkin tuntuu pelittävät eikä vilku varoitusvalo. Tuumasivat että jos palaa sulake/varoitusvalo syttyy niin vien sille ongelmassa konsultoineelle bimmeripajalle Joensuussa (autossa lapulla yhteystiedot, en muista tähän hätään nimeä). Vikaa kuulemma saattaa olla itsessään mittaristossa jos oireet jatkuvat..?

    Onkos tällaisesta oireilusta kenelläkään kokemusta? Voiko tuonne jäädä joku vikakoodi kummitelemaan vai mikäs piru siellä nyt reistaa? Luotan kyllä tuohon ampi autosähkön ammattitaitoon enkä heti kättelyssä ala uutta laturia hankkimaan. Sanoivat kyllä että kandeisi ehkä akku vaihtaa kun ei kuulemma enää ihan parhaassa terässä ole tuo entinen - vian ei tosin pitäisi tästä johtua.

    Ehdotuksia, miksi sulake 15 kärähtää ja varoitusvalo syttyy? Perhana kun olisi pitänyt vkl reissuunkin lähteä mutta uskaltaako tuolla nyt mihinkään karata jos jättää tien päälle...
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • himonussija
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 392
    • Finland

    #2
    KVG!!!

    No Start Caused by Faulty Oil Level Switch
    Model:
    BMW E39 (5 series) with M52 engine, BMW E46 (3 series) Vehicles up to November 1998.
    Complaint:
    The vehicle will not start. Other problems the vehicle may experience are as follows:

    -No transmission range display in the instrument cluster.
    -Charge indicator lamp can flicker or it is permanently on.
    -Fault code 11 the oil level switch is stored in the instrument cluster (E46)
    -Fuse 15 (E39) or fuse 30 (E46) is blown.

    This can be due to a faulty oil level switch which can cause the fuse to blow. If this happens a loss of input to EWS from the Transmission Range Switch can occur.
    Remedy:
    Check fuse 15 and fuse 30 if they are both blown then replace the fuses (7.5A). Start the engine. If the fuse blows again, disconnect the oil level switch at the plug connector, install a new fuse and restart the engine. If the engine starts, and the range display is restored in the Instrument Cluster then replace the oil level switch. In order to confirm whether a switch is defective use a DVM and check the resistance between the pins of the 3 pin connector. A good switch will measure infinite resistance between any 2 pins in the connector.

    Lissee juttua: http://tech.bentleypublishers.com/th...012&tstart=195
    Last edited by himonussija; 12-04-2008, 11:00.

    Comment

    • Pulukka
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 51
      • Joensuu

      #3
      Ymmärsinkös: noiden juttujen mukaan öljytason varoitusvalon anturi menee oikoseen jolloin polttaa tuon sulakkeen nro 15 - Ohjeena repiä anturin johdot öljypohjasta irti ja kokeilla että polttaako sulaketta enää... Ja tuo automaattivaihteisissa samasta häiriöstä johtuva käynnistymättömyys ei koske omaa autoani koska siinä on manuaali - Automaatit kun eivät lähde käyntiin ilman että vaihde on N:llä niin että myös auton elektroniikka sen tajuaa???

      Luetunymmärämisen/referoinnin lyhyt oppimäärä - menikös tuo nyt siis oikein? Jos siis oireet palaavat autooni kömmin sinne moottorin alle repimään anturin johdot irti jolloin sulake ei enää palakaan.

      Jännältä tuntuu että on noitten linkkien takaa löytyvien keskustelujen mukaan tuo temppuilu on tunnettu vikakohde bemuissa mutta esim. Paikallisen merkkikorjaamon hemmot tai muutama muu "bemarispecialisti" Joen kaupungissa ei osannut sanoa ongelmaan mitään ilman tutkimuksia. Annoin vielä detskuiksi että autossa on Ampi-autosähkössä ehjäksi todettu laturi, silti latauksen merkkivalo palaa joka johtuu siitä että sulake 15 kärähtää mystisesti - ja kun sulakkeen korvaa niin kaikki toimii kuten pitääkin kunnes tuo sulake taas palaa...
      vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

      Comment

      • "fantti"
        Newbiemmer
        • May 2009
        • 1
        • Kangasala

        #4
        Moikka!

        Kiitoksia näistä viesteistä! Oma autoni (E39 523i -96) lähti pelaamaan näillä
        ohjeilla. Jätti tosiaan tien päälle, kun automaatin elektroniikka jäi D-asentoon,
        jolloin auto ei lähtenyt käyntiin. Latausvalo syttyi ja sulake nro 15 paloi. Kerkesin vaihtaan laturin ennen foorumin lukua. Onpahan nyt uusi laturikin.

        -Antti

        Comment

        • Allianz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 386
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by "fantti" View Post
          Moikka!

          Kiitoksia näistä viesteistä! Oma autoni (E39 523i -96) lähti pelaamaan näillä
          ohjeilla. Jätti tosiaan tien päälle, kun automaatin elektroniikka jäi D-asentoon,
          jolloin auto ei lähtenyt käyntiin. Latausvalo syttyi ja sulake nro 15 paloi. Kerkesin vaihtaan laturin ennen foorumin lukua. Onpahan nyt uusi laturikin.

          -Antti
          Itse ehdin vaihtamaan moniurahihnat, kiristimen ja laturin. Kaikki auton maadoitukset irroitettua ja puhdistettua, vaikka puhtaita olivatkin. Sulakkeita neljättäkertaa läpikäydessä löytyy tuo palanut. Sai ihan 10 cm päästä katsoa, että huomasi palaneen. Kun ei prkl ollut edes sitä yleismittaria, kun reissussa olen.

          Eli myös Z3 m52 moottorilla olevia koskee tämä.
          Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
          ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
          "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

          Comment

          • pompo
            BTCF Member
            • May 2010
            • 81
            • Hyvinkää

            #6
            Tehty kyseinen toimenpide, mutta 200km jälkeen teki uudestaan vaikka ei ole johtoa enää kiinni ja silti polttaa sulaketta. carsoft antoi moottorille 2, 65 ja 203, mitaristolle 83 vikakoodit. auto e39 520 ia
            Last edited by pompo; 19-06-2013, 21:17.

            Comment

            • pompo
              BTCF Member
              • May 2010
              • 81
              • Hyvinkää

              #7
              vaihdettu uusi anturi MUTTA silti polttaa samaa sulaketta. Tietoaq kaivattaisi:think

              Comment

              • apche
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 94
                • Somalia

                #8
                Osuipas KVG heti kerrasta oikeaan topikkiin.

                Laturin valo syttyi yhtäkkiä ja yllättäin palamaan. Lataus 14.4V, eli ok. Mutta sulakenro 15 oli sökö. Uusi tilalle ja valo sammui
                -

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎