memebuy23buy

E39 Oikea takarengas osuu sisälokasuojaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Vedetäänpä henkeä ja tsekkaappa nyt kuitenkin ihan ensin mikä/mihin siellä oikein mikäkin raapii. Entä mikä et:n vanteet ja minkä kokoiset renkaat siellä on takana. Kaari tulee tarvittaessa kyllä ulos ihan mankelilla, mutta jos nyt kuitenkin tsekkaisit nämä perusjutut ihan ensin.
    Sekin kannattaa muistaa, että oikeasti täysin "kolaroimattomia" yli 10-vuotta vanhoja autoja on ajoneuvokannasta enään n.puolet.
    ja jos oikeasti on tasaisella maalla mitattuna 2cm korkeus eroa, niin kyllä sieltä jousien suunnalta kannattaa lähteä vikaa hakemaan... uudetkin jouset voi mennä poikki ja voihan niissä olla valmistusvirhe tai väärää paria.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      ....mutta tuollainen 1-2cm:n ero löytyy aika monesta H&R ja Eibach jousilla madallettujen e39:in takapäästä. Alempana on siis se akun puoleinen takanurkka.

      Comment

      • Cud
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 63

        #18
        Eilen tarkistin vanteet ja ET on 20. Rengas ottaa sisälokasuojaan ja siitä on jäänyt selvät jäljet. Hieman mietityttää kun talvirenkaat joissa on hieman isompi läpimitta ei ota kiinni mutta kesärenkaat ottaa. Voisi luulla että ne sitten ottaa sivusta kiinni mutta ei jälkien mukaan. Sisälokasuojassa on noin 150mm leveä kohta joka raavittu puhtaaksi mutta rengas on 265 leveä joten koko pinta ei osu. Pitää tutkia tarkemmin miten se osuu. Outoa miten se on vain oikea puoli vaikka olisi enemmän painoa vasemalla puolella.

        Osaako joku kertoa mikä korkeusanturi tossa takatukivarressa on kiinni? Onko sekin valojen säätöön?

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #19
          Originally posted by Cud View Post

          Osaako joku kertoa mikä korkeusanturi tossa takatukivarressa on kiinni? Onko sekin valojen säätöön?
          Ööö... Onko tässä autossa siis tasonsäätö eli ilmajouset takana?
          Ja minkä ikäinen?
          Last edited by Kentsu; 18-04-2008, 09:32.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Cud
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 63

            #20
            Se on 96:nen mutta ei siinä taida olla ilmajouset takana. En ole ainakaan huomannut että olisi mitenkään erilainen jousitus kuin tavallinen jousitus. Oletan että valojen korkeussäätö tarkistaa jousituksen liike myös takana, vai olenko väärässä?

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by Cud View Post
              Se on 96:nen mutta ei siinä taida olla ilmajouset takana. En ole ainakaan huomannut että olisi mitenkään erilainen jousitus kuin tavallinen jousitus. Oletan että valojen korkeussäätö tarkistaa jousituksen liike myös takana, vai olenko väärässä?
              Kyllähän sen tietty näkee onko siellä teräsjouset vai kumipussit. Sedanissa kumipalje on yhdistettynä iskariin. Ilmajousitettu nääs aina on takaa vaaterissa jos nuo anturit ja muut systeemiin liittyvät on kunnossa. Ilmeisesti ainakin uudemmissa Xenon-valoilla varustetuissa on nuo tasoanturit myös takana, en tiedä tarkkaan miten tämän suhteen on. Joku muu tietää varmasti...
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Cud
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 63

                #22
                No autossa on kyllä Xenon-valot.

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #23
                  Xenoneilla varustetuissa autoissa on anturit etu- ja taka-akselilla korkeuden säätöön liittyen.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • Cud
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 63

                    #24
                    Ok, kiitos, hyvä tietää.

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      #25
                      Originally posted by NokiLeka View Post
                      Xenoneilla varustetuissa autoissa on anturit etu- ja taka-akselilla korkeuden säätöön liittyen.
                      ...joka on tullut toisaalta pakolliseksi vasta 1.10.1998 jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa. Eli jos auto on -96 niin ainakaan se autom. tasonsäätö ei ole ollut pakollinen silloin, eli onko varmaa että se nyt on siellä? (olettaen että kyseessä on suomi-auto, saksan säännöksistähän en tiedä...)
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #26
                        Originally posted by Driver22 View Post
                        ...joka on tullut toisaalta pakolliseksi vasta 1.10.1998 jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa. Eli jos auto on -96 niin ainakaan se autom. tasonsäätö ei ole ollut pakollinen silloin, eli onko varmaa että se nyt on siellä? (olettaen että kyseessä on suomi-auto, saksan säännöksistähän en tiedä...)
                        Bemarihan on tuota tasonsäätöä asentanut muistaakseni kaikkiin xenoneilla varustetteuihin autoihinsa ja esim. osalistasta löytyy kyllä tasonsäätö myös vuoden -96 autoista. Kysehän ei pitäisi olla siitä, onko kyseessä Suomi-auto vai ei.

                        Ja pakolliseksi se on tullut Suomessa kaikkiin xenoneilla varustettuihin UUSIIN automalleihin 1.10.1998 lähtien ja KAIKKIIN autoihin 1.10.2000 lähtien. Eli jos sinulla on auto, joka on ensirekisteröity vuonna -99, mutta automalli on vuodelta -96 niin automaattista säätöä ei tarvitse olla. Näin ainakin itse tuota pykälää tulkitsen.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #27
                          Jotta nyt kenelläkään ei mene termit sekaisin niin:
                          Tasonsäätöautomatiikka = automaattisesti peräpään korkeutta säätävät ilmajouset (kompressorilla). Tällä ei ole yhteyttä Xenoneihin.
                          Esim. mulla on tasonsäätöautomatiikka ja halogeenivalot joten noilla taka-akselin antureilla säädetään käsittääkseni vain jousitusta, ei valoja.

                          Jos kysyjän autossa olisi ollut halogeenivalot, olisi herännyt kysymys onko ilmajousitus vaihdettu teräsjousiin. Toki se on periaatteessa mahdollista nytkin vaikka nuo anturit kyllä on varmaan niitä valoja varten. Sitä en taas tiedä onko anturit valoille ja jousituksille samanlaiset... Mutta niin, piti mainita
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #28
                            Tuossa on kuva BMW e39 523i -96:n ajovalojen korkeudensäätöanturista:



                            Tuossa taas on kuva saman auton tasonsäätöanturista:

                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • jamoc8
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 277
                              • Oulu

                              #29
                              Nyt pyyhkii yli. Selventäisitkö..


                              Jos kysyjän autossa olisi ollut halogeenivalot, olisi herännyt kysymys onko ilmajousitus vaihdettu teräsjousiin.
                              ---- Bee äm dapl juu ----

                              Comment

                              • Kentsu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1397
                                • Tuusula

                                #30
                                Originally posted by jamoc8 View Post
                                Nyt pyyhkii yli. Selventäisitkö..


                                Jos kysyjän autossa olisi ollut halogeenivalot, olisi herännyt kysymys onko ilmajousitus vaihdettu teräsjousiin.
                                Tasoanturit on tehtaalla asennettu joko Xenoneita tai ilmajousitusta varten. Kysyjän autossa on tasoanturit ja teräsjouset. Joko selvis vai olenko itse päissään?
                                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                                Comment

                                Working...
                                X