Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 bensasteppien turbiinin lukittuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 bensasteppien turbiinin lukittuminen

    Moro,

    Osaako kukaan sanoa, millä nopeudella eri vaihteet lukittuvat esim 525/530i steptronicilla?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Vanhemmassa stepissä lukkiutuu vain vitosella, mahtaakohan tuossa uudemmassakaan lukkiutua muilla vaihteilla?

    Comment

    • Flamey
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 69
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by teropa View Post
      Moro,

      Osaako kukaan sanoa, millä nopeudella eri vaihteet lukittuvat esim 525/530i steptronicilla?

      Tero
      Vertailun vuoksi sigun autossa lukittuu kun mittarin mukaan nopeutta n. 95 kmh ja tällöin kierrokset tippuu melko tasan 1500 rpm:ään.
      \\ -98 E39 528iA //

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 936
        • Espoo

        #4
        5hp19

        Tuossa 530iA:n 5HP19-laatikossa lukitus toimii 3-5-vaihteilla. 530iA:n kanssa näytti lukittuvan ylämäkeen ajaessa vitosella viidenkympin vauhdissa. Tällöin kierroksia on vähän reilu 1000rpm. Hiitaasti kaasua lisäämällä tiettyyn rajaan asti täysi lukitus pitää, mutta reilumpi muutos kaasussa tai olosuhteissa avaa lukon ainakin osittain. Tuossahan ei ole on-off, vaan vaiheittain lukittuva lukko. Joten kohtuullisissa kiihdytyksissä vauhti nousee, mutta kierrokset pysyvät samoina, koska lukittuminen tapahtuu "liukuvasti".


        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          No tuo selittää sen, miksi joissain tilanteissa voi huomata, että kiekat pysyy täysin samana, vaikka vauhti kasvaa .

          Mitenhän lie se yks juttu, jonka huomasin, että manuaalinelosella kaasu pohjaan ja kiekat tipahtaa 3500 korvilla hetkellisesti 100-150 rpm. Normaalia?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 936
            • Espoo

            #6
            Originally posted by teropa View Post
            No tuo selittää sen, miksi joissain tilanteissa voi huomata, että kiekat pysyy täysin samana, vaikka vauhti kasvaa .

            Mitenhän lie se yks juttu, jonka huomasin, että manuaalinelosella kaasu pohjaan ja kiekat tipahtaa 3500 korvilla hetkellisesti 100-150 rpm. Normaalia?

            Tero
            Jep. En ole tutkinut ko. ominaisuutta noilla kierrosalueilla enkä manuaalitilassa, vaan D:llä ja alemmilla kierroksilla. Esim. jossain satasen vauhdeissa lukko ei aina ole kokonaan kiinni. Kun antaa kevyenlaisesti kaasua tavoitteena lisätä vahtia pikkuhiljaa, kierrokset notkahtavat hieman ja moottori kuulostaa vähän työteliäämmältä. Bensakoneen hyötysuhde on parhaimmillaan maksimikuormituksessa, joten tuossa tilanteessa haluttu kiihtyvyys saavutetaan taloudellisimmin rasittamalla konetta reilummin noilla kierroksilla. Jos vääntö ei riitä tai painetaan kovempaa, lukko aukeaa kokonaan tai vielä enemmän jalkaa ojentaessa vaihtuu pykälä. Tätä ominaisuutta tarkoitin tuossa aiemmin, kun puhuin 50km/h vauhdista. Kun ajalen ylämäkeen 50km/h vautia, niin jos vain voimat riittää, "booataan" vitosella ja kierrokset putoaa pikkuhiljaa sinne ~1050rpm:n tuntumaan. Jos ei voimat riitä, niin lukko aukeaa tai sitten vaihtuu vaihde.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎