Tuossa 530iA:n 5HP19-laatikossa lukitus toimii 3-5-vaihteilla. 530iA:n kanssa näytti lukittuvan ylämäkeen ajaessa vitosella viidenkympin vauhdissa. Tällöin kierroksia on vähän reilu 1000rpm. Hiitaasti kaasua lisäämällä tiettyyn rajaan asti täysi lukitus pitää, mutta reilumpi muutos kaasussa tai olosuhteissa avaa lukon ainakin osittain. Tuossahan ei ole on-off, vaan vaiheittain lukittuva lukko. Joten kohtuullisissa kiihdytyksissä vauhti nousee, mutta kierrokset pysyvät samoina, koska lukittuminen tapahtuu "liukuvasti".
No tuo selittää sen, miksi joissain tilanteissa voi huomata, että kiekat pysyy täysin samana, vaikka vauhti kasvaa .
Mitenhän lie se yks juttu, jonka huomasin, että manuaalinelosella kaasu pohjaan ja kiekat tipahtaa 3500 korvilla hetkellisesti 100-150 rpm. Normaalia?
Tero
Jep. En ole tutkinut ko. ominaisuutta noilla kierrosalueilla enkä manuaalitilassa, vaan D:llä ja alemmilla kierroksilla. Esim. jossain satasen vauhdeissa lukko ei aina ole kokonaan kiinni. Kun antaa kevyenlaisesti kaasua tavoitteena lisätä vahtia pikkuhiljaa, kierrokset notkahtavat hieman ja moottori kuulostaa vähän työteliäämmältä. Bensakoneen hyötysuhde on parhaimmillaan maksimikuormituksessa, joten tuossa tilanteessa haluttu kiihtyvyys saavutetaan taloudellisimmin rasittamalla konetta reilummin noilla kierroksilla. Jos vääntö ei riitä tai painetaan kovempaa, lukko aukeaa kokonaan tai vielä enemmän jalkaa ojentaessa vaihtuu pykälä. Tätä ominaisuutta tarkoitin tuossa aiemmin, kun puhuin 50km/h vauhdista. Kun ajalen ylämäkeen 50km/h vautia, niin jos vain voimat riittää, "booataan" vitosella ja kierrokset putoaa pikkuhiljaa sinne ~1050rpm:n tuntumaan. Jos ei voimat riitä, niin lukko aukeaa tai sitten vaihtuu vaihde.
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment