Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d jarrut hinkkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kMA
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 27
    • Helsinki

    e39 530d jarrut hinkkaa

    Alkaa kohta hermot mennä.. Olen tässä 4 päivää tuhlannut pienen ratti-tärinän syyn metsästykseen. Ensinnäkään mikään mitä olen yrittänyt ei ole sujunut kuin elokuvissa, ja toiseksi, mikään mitä olen tehnyt ei ole poistanut tärinää.

    Eli alun perin ongelmana oli jarrutärinä. n. 120 vauhdista kun jarrutti kevyesti niin ratti vatkasi hullunaan. Mainittakoon nyt että kaikki tukivarret ja iskarit ja jarrulevyt ja -palat on vaihdettu edestä 30 tkm sitten (myös takakelkan puslat). Autolla ajettu 168tkm ja se on vuosimallia 2000.

    Ensimmäisenä herkistelin jarrusatuloita, ei mitään apua. Seuraavaksi huomasin että oikea jarrulevy hinkkaa paloihin epätasaisesti --> tulkintana että jarrulevy kiero. Motonetistä uutta jarrulevyä tilalle ja jarrutärinä hävisikin sillä. Edelleen kuitenkin jarrulevy hankaa todella epätasaisesti paloihin. Levyn vaihdon myötä ilmeni myös tärinä rattiin n. 100 kmh nopeudessa, siis ilman jarruttamista.

    Nyt siis auto täristää jatkuvasti n. 100 vauhdissa, mutta jarrutärinä hävisi, ainakin suurimmaksi osaksi. Kysynkin nyt arvon raadilta että mikähän tässä nyt auttaisi? Itseäni edelleen epäilyttää tuo jarrulevyn epätasainen hinkkaus paloihin, ikäänkuin uusikin levy olisi kiero. Olen miettinyt että voisiko esimerkiksi napa olla vinossa? Renkaitakin on vaihdeltu edestä taakse ja toisinpäin ilman muutosta tärinään. Samoin renkaanpaineita on muuteltu.

    Alkaa kohta keinot loppumaan vähiin. Olen kokeillut varmaan kaikki konstit mitä olen forumilta näihin rattivatkauksiin löytänyt. Ei edes Olvi ole asiaa auttanut (muuten kuin hetkellisesti). Kertokaas nyt siis viisaammat mikä voisi olla kyseessä?

    -kMA
  • DerPastor
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 145
    • Tku

    #2
    Etupyörän laakeri(t) väljä(t)? Omassa E39:ssä vaihdoin eteen alatukivarret ja reaktiotangot tärinöiden takia, pieni tärinä kuitenkin jäi. Myöhemmin vaihdoin vasemman etupyöränlaakerin kun piti ääntä -> koko napa vaihtoon ja hävisi viimeisetkin tärinät.

    Comment

    • kMA
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 27
      • Helsinki

      #3
      Hyvin on mahdollista että juurikin nuo navat pitäisi vaihtaa. Niissä ei vaan tunnu mitään väljyyttä heiluttelemalla eikä ne pidä mitään ääntä niinkun laakerit yleensä pitävät hajotessaan.

      On tullu vaihdettua tässä parin vuoden sisään niin paljon kaikkia osia jonkun vian etsimiseksi "kokeilutekniikalla", että olisi kiva tällä kertaa olla varma asiasta ennenkuin alkaa hommiin..

      -kMA

      Comment

      • kMA
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 27
        • Helsinki

        #4
        Noniin. Vaihdoin renkaat edestä taakse ja toisinpäin --> tärinät loppui. Ilmeisesti vaihtamani jarrulevy oli kiero, joten vaihdolla hävisi jarrutärinät, mutta eturenkaat olivat hiukan epätasapainossa, jolloin tasainen tärinä jäi. Nyt auto kuitenkin kulkee taas tärinättömästi.

        -kMA

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Kun vaihtelette niitä jarruosia niin muistakaa puhdistaa napa niiltä pinnoilta joita vasten levy tulee, ja jarrupalojen satulaan hinkkaaviin osiin hieman kuparitahnaa.
          Myös nesteet kun vaihtaa säännöllisesti ja voitelee satulan liu'ut tarvittaessa niin ongelmia ei pahemmin pitäisi olla.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎