Alkaa kohta hermot mennä.. Olen tässä 4 päivää tuhlannut pienen ratti-tärinän syyn metsästykseen. Ensinnäkään mikään mitä olen yrittänyt ei ole sujunut kuin elokuvissa, ja toiseksi, mikään mitä olen tehnyt ei ole poistanut tärinää.
Eli alun perin ongelmana oli jarrutärinä. n. 120 vauhdista kun jarrutti kevyesti niin ratti vatkasi hullunaan. Mainittakoon nyt että kaikki tukivarret ja iskarit ja jarrulevyt ja -palat on vaihdettu edestä 30 tkm sitten (myös takakelkan puslat). Autolla ajettu 168tkm ja se on vuosimallia 2000.
Ensimmäisenä herkistelin jarrusatuloita, ei mitään apua. Seuraavaksi huomasin että oikea jarrulevy hinkkaa paloihin epätasaisesti --> tulkintana että jarrulevy kiero. Motonetistä uutta jarrulevyä tilalle ja jarrutärinä hävisikin sillä. Edelleen kuitenkin jarrulevy hankaa todella epätasaisesti paloihin. Levyn vaihdon myötä ilmeni myös tärinä rattiin n. 100 kmh nopeudessa, siis ilman jarruttamista.
Nyt siis auto täristää jatkuvasti n. 100 vauhdissa, mutta jarrutärinä hävisi, ainakin suurimmaksi osaksi. Kysynkin nyt arvon raadilta että mikähän tässä nyt auttaisi? Itseäni edelleen epäilyttää tuo jarrulevyn epätasainen hinkkaus paloihin, ikäänkuin uusikin levy olisi kiero. Olen miettinyt että voisiko esimerkiksi napa olla vinossa? Renkaitakin on vaihdeltu edestä taakse ja toisinpäin ilman muutosta tärinään. Samoin renkaanpaineita on muuteltu.
Alkaa kohta keinot loppumaan vähiin. Olen kokeillut varmaan kaikki konstit mitä olen forumilta näihin rattivatkauksiin löytänyt. Ei edes Olvi ole asiaa auttanut (muuten kuin hetkellisesti). Kertokaas nyt siis viisaammat mikä voisi olla kyseessä?
-kMA
Eli alun perin ongelmana oli jarrutärinä. n. 120 vauhdista kun jarrutti kevyesti niin ratti vatkasi hullunaan. Mainittakoon nyt että kaikki tukivarret ja iskarit ja jarrulevyt ja -palat on vaihdettu edestä 30 tkm sitten (myös takakelkan puslat). Autolla ajettu 168tkm ja se on vuosimallia 2000.
Ensimmäisenä herkistelin jarrusatuloita, ei mitään apua. Seuraavaksi huomasin että oikea jarrulevy hinkkaa paloihin epätasaisesti --> tulkintana että jarrulevy kiero. Motonetistä uutta jarrulevyä tilalle ja jarrutärinä hävisikin sillä. Edelleen kuitenkin jarrulevy hankaa todella epätasaisesti paloihin. Levyn vaihdon myötä ilmeni myös tärinä rattiin n. 100 kmh nopeudessa, siis ilman jarruttamista.
Nyt siis auto täristää jatkuvasti n. 100 vauhdissa, mutta jarrutärinä hävisi, ainakin suurimmaksi osaksi. Kysynkin nyt arvon raadilta että mikähän tässä nyt auttaisi? Itseäni edelleen epäilyttää tuo jarrulevyn epätasainen hinkkaus paloihin, ikäänkuin uusikin levy olisi kiero. Olen miettinyt että voisiko esimerkiksi napa olla vinossa? Renkaitakin on vaihdeltu edestä taakse ja toisinpäin ilman muutosta tärinään. Samoin renkaanpaineita on muuteltu.
Alkaa kohta keinot loppumaan vähiin. Olen kokeillut varmaan kaikki konstit mitä olen forumilta näihin rattivatkauksiin löytänyt. Ei edes Olvi ole asiaa auttanut (muuten kuin hetkellisesti). Kertokaas nyt siis viisaammat mikä voisi olla kyseessä?
-kMA
Comment