E39: Alatukivarsi, reaktiotanko yms asiaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AkiV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 329

    E39: Alatukivarsi, reaktiotanko yms asiaa...

    ääh...ei meinaa uudet viestit tulla, tuileekohan tämä

    niin... lueskellut ziljoona topiccia aiheesta ja en ole yksin kolinoiden ja kilkatusteni kanssa
    tai niinkuin TIS:ssä oli 'Rattling sound' , joka kuvastaa hyvin etuakselilta kuuluvaa ääntä

    keulassa tuntuu olevan hesan mukulakivillä ajaessa oikeesti joku kunnolla irti !?!?!?
    välillä absit pärähtää päälle vaikka ei mennä kuin kymppiä(10km/h).

    iskarit on vuoden vanhat joten ei niitten pitäisi olla niin loppu että räplättää renkaat miten sattuu, montuista on ilkee ajaa

    TIS:n Front Axle Troubleshooting kertoo näin:

    Rattling Sound:
    a) Shock absorber in swivel bearing loose
    b) Ball joint in control arm worn / control arm ilmeisesti alatukivarsi(kuvien perusteella)
    c) Ball joint in traction strut worn
    d) Stabilizer rubber mounts worn
    e) Ball join on stabilizer link worn / joku vakaaja?? pystyvakaaja/koiranluu?
    f) Front axle support screw connectior with body loose
    g) Ball joint on tension strut worn / tää tension strut ilmeisesti reaktiotanko(kuvien perusteella)

    joku vois auttaa suomentaan nuo

    TIS:n mukaan reaktiotangoille on joku special työkalu (31 1 401 ja 31 1 402) jolla sais testattua suoraan onko reaktiotanko kunnossa
    E39 530dA Touring -00
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Omasta 189.000km ajetusta joutui vaihtamaan kaikki tukitangot ja varret + koiranluut edestä ja takaa niin auto tuntui siltä miltä e39 kuuluu tuntua ajossa.
    Kaikkissa tukivarsissa oli -00 leima eli alkuperäiset joita ei oltu matkanvarrella vaihdettu koskaan..

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      #3
      Originally posted by AkiV View Post
      Rattling Sound:
      a) Shock absorber in swivel bearing loose
      b) Ball joint in control arm worn / control arm ilmeisesti alatukivarsi(kuvien perusteella)
      c) Ball joint in traction strut worn
      d) Stabilizer rubber mounts worn
      e) Ball join on stabilizer link worn / joku vakaaja?? pystyvakaaja/koiranluu?
      f) Front axle support screw connectior with body loose
      g) Ball joint on tension strut worn / tää tension strut ilmeisesti reaktiotanko(kuvien perusteella)
      Olisko näistä apuja?

      a) iskarin yläpään laakeri ?
      b) pallonivel(et) tukivarressa kulunut
      c) pallonivel jossain kulunut
      d) "vaaka" vakaajan kumipuslat lopussa
      e) pystyvakaajan pallonivel kulunut
      f) etuakselin tuki ruuvit löysässä <--suora käännös
      g) pallonivel reaktiotangossa kulunut

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • Familienwagen
        Newbiemmer
        • Oct 2008
        • 28

        #4
        Lainaanpas tässä vanhaa topiccia. Katsastuksessa löytyi alatukivarren pallonivelessä vasemmalla välystä. Topicceja lueskellessa on tullut mieleen että kannattanee vaihtaa samalla reaktiotangon hela. Onko tuon helan vaihto riittävä vai kannattaako koko tanko vaihtaa? Alla lienee alkuperäiset kalut, 1998 528iA Touring 200tkm.
        1998 E39 528iA Touring
        2002 VW Golf Variant Tdi
        Ex: E36 328iA

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Familienwagen View Post
          Lainaanpas tässä vanhaa topiccia. Katsastuksessa löytyi alatukivarren pallonivelessä vasemmalla välystä. Topicceja lueskellessa on tullut mieleen että kannattanee vaihtaa samalla reaktiotangon hela. Onko tuon helan vaihto riittävä vai kannattaako koko tanko vaihtaa? Alla lienee alkuperäiset kalut, 1998 528iA Touring 200tkm.
          Jos tuolla ajosuoritteella on alla vielä alkuperäiset osa, niin harkitsisin erittäin vakavasti koko paletin uusimista. Eli alatukivarret, reaktiotangot kokonaisuudessaan, iskarit, iskarin ylätukilaakeri (raidetangot harkinnan mukaan) uusintaan. Töissä on osin päällekkäisyyttä, joten senkin takia kerralla laittaessa säästää pitkässä juoksussa, eikä tarvi toistuvasti käydä nelipyöräsuuntauksessa. Koiranluut on sitten helppo vaihtaa erikseenkin.

          Sitten takapäässä touringissa ensimmäisenä on tulilinjalla apurungon puslat, jotka kannattaa tarkistaa ottamalla kerrallaan yhden keskipultti irti ja katsoo, onko kumiosa vielä ehjä, vai ovatko öljyt jo tulleet ulos.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Familienwagen
            Newbiemmer
            • Oct 2008
            • 28

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Jos tuolla ajosuoritteella on alla vielä alkuperäiset osa, niin harkitsisin erittäin vakavasti koko paletin uusimista. Eli alatukivarret, reaktiotangot kokonaisuudessaan, iskarit, iskarin ylätukilaakeri (raidetangot harkinnan mukaan) uusintaan. Töissä on osin päällekkäisyyttä, joten senkin takia kerralla laittaessa säästää pitkässä juoksussa, eikä tarvi toistuvasti käydä nelipyöräsuuntauksessa. Koiranluut on sitten helppo vaihtaa erikseenkin.

            Sitten takapäässä touringissa ensimmäisenä on tulilinjalla apurungon puslat, jotka kannattaa tarkistaa ottamalla kerrallaan yhden keskipultti irti ja katsoo, onko kumiosa vielä ehjä, vai ovatko öljyt jo tulleet ulos.
            Sellaista itsekin tuumailin. Iskarit ja ylälaakerit vaihdettiin jo syksyllä. Minkä osan vaihto vaatii tuon nelipyöräsuuntauksen?
            1998 E39 528iA Touring
            2002 VW Golf Variant Tdi
            Ex: E36 328iA

            Comment

            • Familienwagen
              Newbiemmer
              • Oct 2008
              • 28

              #7
              Nyt on alatukivarret vaihdettu ja katsastus läpäisty. Vaikuttaako noiden vaihtaminen renkaiden asentoon että olisi syytä tehdä nelipyöräsuuntaus?
              1998 E39 528iA Touring
              2002 VW Golf Variant Tdi
              Ex: E36 328iA

              Comment

              • josh
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 100
                • Eura

                #8
                Mulle sanottiin myös katsastuksessa, että alatukivarren pallonivelessä väljää..
                Eli onhan tämä nyt se alatukivarsi?
                Last edited by josh; 05-12-2009, 11:31.

                Comment

                Working...
                X