e39 tekee ärsyttävän nykäisyn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FbonE
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 874
    • Pori

    e39 tekee ärsyttävän nykäisyn

    Autona E39 vm.00 koneena varmaankin M52B25 kun on 523i malli.
    Ongelmana on että tekee ärsyttävän nykäisyn kun lähtee liikkeelle pienillä kierroksilla ja samaa myös muillakin vaihteilla havaittavissa jos kytkimen jälkeen on matalat kierrokset.
    Tekee siis yhden nykäisyn ja sit mennään normaalisti.

    Vehje on käytetty vikakoodien luennassa puhtain paperein ja bensapumppu, sekä toisella puolalla kokeiltu eri paikoissa ilman tuloksia.+ joitakin muitakin remontteja mitä en nyt tähän hätään muista

    Nyt kaivataan ideoita mistä lähteä seuraavaksi hakemaan vikaa.
    Kulkineet:E61 525döö
    ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
    -Pori Connection-
    bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Manuaalista siis kyse ilmeisesti... itsellä nykäisi siten, että matalilla kierroksilla ja isolla vaihteella vedättämällä ajetaan ensiksi kaksmassavauhtipyörä toiseen äärilaitaan, jonka jälkeen vaihdetaan pienempää sisään ja kiihdytetään rajummin. Nykäisy tapahtu siis joka ikinen kerta pienemmällä vaihteella kiihdyttäen kun tämän toteutti ja ilmeistä oli, että vauhtipyörä aiheutti kyseisen ongelman.

    Comment

    • jouskari318is
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 215
      • Tampere

      #3
      sama homma 523 -00

      Löytiköhän threadin aloittaja ongelmaa? Omassa 523ssa sama homma. Eli vikaa havaittu 2, - ja 3-vaihteilla 1000-1500 kierroksella kiihdyttäessä.

      Vika on siis yleensä yksi nykäisy kaasua painaessa ja sit mennään ihan normaalisti. Vikakoodeja ei ole, äskettäin vaihdettu pakopuolen nokka-akselin anturi, jolla ei tähän oireeseen ollut mitään vaikutusta. Verrokkia en ole kokeillut mutta mielestäni auto kiihtyy normaalisti tuota nykäisyä lukuunottamatta, varsinkin nyt kun uusi tuon nokka-akselin anturin.

      Niin ja tuo tapahtuu yleisesti juuri käännettäessä, eli esim. risteyksestä 2-vaihteella kiihdytettäessä. Oisko kellään sattunut juuri samanlaista oiretta? Threadeja tutkineena vaihtoehtoja voisi olla:

      - imuvuoto
      - tulpat (öljyä tulpan kuopissa?)
      - puola?
      - bensapumppu

      edit: ja varmistuksen vuoksi konehan on M52B25TU ja manuaaliloota

      Comment

      • Frozzu
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 147
        • Hämeenlinna

        #4
        Itellä vähän samanlaista ongelmaa kanssa. Välillä ykkösellä kun lähtee niin tekee nykäyksen. Nyt poistettu CDV ja kytkin tuntuma parani mutta sama "vika" jatkuu edelleen.

        Ärsyttäähän tuo, mutta ei nyt viitti alkaa isoja remppoja tekemään koska toimii kuitenkin. Kyseessä siis 530i manuaali. Joskus tekee tuota ja joskus ei, mutta juurikin pienillä kierroksilla huomaa enemmän.
        Skoda Fabia 1.4 TDI sport -08

        Ex: Peugeot 406 coupe 2.0i -99
        Ex: Fiat Punto -02
        Ex: Kawasaki versys -07
        Ex: Honda CBR 600 F -03
        Ex: BMW 530i e39 -02
        Ex: Ford Mondeo 2.0 clx -93
        Ex: Fiat barchetta -95

        Comment

        • 174000
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2008
          • 1178
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Frozzu View Post
          Itellä vähän samanlaista ongelmaa kanssa. Välillä ykkösellä kun lähtee niin tekee nykäyksen....Joskus tekee tuota ja joskus ei, mutta juurikin pienillä kierroksilla huomaa enemmän.
          Sama homma. Lääkkeeksi olen löytänyt sen, että ei vaihda niin pienillä kierroksilla.
          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
          '02 VW Golf 1.4i
          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2098
            • *

            #6
            Samaa ongelmaa täällä. Vanoksen tiivisteet on uusittu ja tulpatkin äskettäin kun joku niitä ehdotti. Imupuoli aika vasta myös katsottu läpi ja uusittu se tyyppivikana oleva haitarikumiletku. Varsinkin kylmänä tuntuisi oireilevan. Mulla kone siis M52B28TU. Mutta eipä tuo ole vielä liiaksi häirinnyt. Voisiko nykäisy tulla voimansiirron puolelta kuten noissa e46:ssa, kun niissä on takapuslien kanssa ongelmaa aika paljon? Toki niissä nykimis ja paukkumisongelmat aika paljon pahempia... Tai sitten vaikka jos kytkin alkaa olla finaalissa?
            Last edited by Driver22; 27-04-2010, 16:55.
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • Nuuskis
              BTCF Member
              • Sep 2007
              • 99
              • Kuortane

              #7
              Sama ominaisuus myös täällä manuaaliaskilla. Oma käsitys on, että jokin välys voimansiirrossa aiheuttaa tuon. Ei kylläkään itseäni tuo ominaisuus vaivaa kummemmin. Apurungon puslien vaihto ei tuohon vaikuttanut.
              E39 525i -01

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7468
                • Oulu

                #8
                Originally posted by jouskari318is View Post
                Eli vikaa havaittu 2, - ja 3-vaihteilla 1000-1500 kierroksella kiihdyttäessä.

                ...

                Niin ja tuo tapahtuu yleisesti juuri käännettäessä, eli esim. risteyksestä 2-vaihteella kiihdytettäessä.
                Enpä ole itse tollaseen ongelmaan törmännyt, mutta ykkösellä jos lähtee kylmänä ajamaan hiukan tyhjäkäyntiä isompaa vauhtia niin helposti menee nykiväksi meno kun kytkin on ylhäällä. Siis nykii monta kertaa ja minusta se johtuu vain voimansiirrossa olevasta välyksestä, joka saa nykimisen kertautumaan sopivasti. Tätä kai kuitenkin osaa ehkä tietoisesti varoa eikä sitä läheskään aina tapahdu.

                II ja III -vaihteilla en ole tietääkseni havainnut mitään nykimistä vaikka juuri tuossa 1000-1500 rpm tulee usein kiihdyteltyä risteyksistä ja liikenneympyröistä.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • jouskari318is
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 215
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Enpä ole itse tollaseen ongelmaan törmännyt, mutta ykkösellä jos lähtee kylmänä ajamaan hiukan tyhjäkäyntiä isompaa vauhtia niin helposti menee nykiväksi meno kun kytkin on ylhäällä. Siis nykii monta kertaa ja minusta se johtuu vain voimansiirrossa olevasta välyksestä, joka saa nykimisen kertautumaan sopivasti. Tätä kai kuitenkin osaa ehkä tietoisesti varoa eikä sitä läheskään aina tapahdu.

                  II ja III -vaihteilla en ole tietääkseni havainnut mitään nykimistä vaikka juuri tuossa 1000-1500 rpm tulee usein kiihdyteltyä risteyksistä ja liikenneympyröistä.
                  Jep, mielestäni tässä ei ole kyseessä tuo voimansiirron välys. Esim. tänä aamuna koitin tarkoituksella saada vikaa toistumaan kylmällä koneella mutta tuntui että vikaa ei ole. Sitten kun kone lämpesi vika ilmeni pariin otteeseen. Tuota tosin pystyy välttämään jos painaa suht rauhassa kaasua kierroksilla 1000-1500. Auto oli tänään pajalla muissa korjauksissa ja pyysin samalla tsekkaamaan ettei tulpat ui öljyssä; eivät uineet. Voisikohan tuo olla esim imuvuoto joka ilmenee vasta kun paikat lämpiää? Tai mites yleensä tulpat oireilee jos niiden "käyttöikä" on ylitetty? En ole varma millon tohon on tulpat vaihdettu...

                  Comment

                  • jouskari318is
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 215
                    • Tampere

                    #10
                    Vika selvisi

                    Originally posted by jouskari318is View Post
                    Jep, mielestäni tässä ei ole kyseessä tuo voimansiirron välys. Esim. tänä aamuna koitin tarkoituksella saada vikaa toistumaan kylmällä koneella mutta tuntui että vikaa ei ole. Sitten kun kone lämpesi vika ilmeni pariin otteeseen. Tuota tosin pystyy välttämään jos painaa suht rauhassa kaasua kierroksilla 1000-1500. Auto oli tänään pajalla muissa korjauksissa ja pyysin samalla tsekkaamaan ettei tulpat ui öljyssä; eivät uineet. Voisikohan tuo olla esim imuvuoto joka ilmenee vasta kun paikat lämpiää? Tai mites yleensä tulpat oireilee jos niiden "käyttöikä" on ylitetty? En ole varma millon tohon on tulpat vaihdettu...
                    Noniin nyt on tämäkin case selvitetty ja moottori toimii taas mainiosti! Eli pääsyyllinen vikaan oli löysällä oleva tulppa! Tulpanvaihtoa edeltävänä iltana lämpimällä moottorista kuuluikin omituinen "pehmeä napsutus" vasemmalta puolelta konetta.

                    Vaihdoin tuohon siis myös uudet tulpat, tuon lisäksi puhdistin ilmamassa-anturin ja vaihdoin ilmanpuhdistimen.

                    Comment

                    Working...
                    X