Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vaihdevivusto timmiksi+laatikon ölpät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gazolina
    Newbiemmer
    • Jul 2005
    • 14
    • Vantaa city

    E39 vaihdevivusto timmiksi+laatikon ölpät

    Noniin auttakaas bmw veljet miestä mäessä, eli en löytänyt aiheesta haulla oikeen mitään apua, tai sitten oon vaan niin paska käyttämään söörtsiä
    Tarkoitus olis tehdä pikku kevät huoltoa rassiin joka on vm-97 520i farkku ja 5v manuaali lootalla. Eli alkaa olemaan jo vähän vaikeuksia vaihteiden löytämisessä näin horolla kepillä no onhan sillä tahkottukin kohta 300tkm. Mitä puslia tai muita osia kannattais vaihdella että sais velton kepin jäykistymään? Entä onko osat kovin paha rasti vaihtaa ite?
    Samalla aattelin vaihtaa laatikko ja perä öljyt mielessä olis että laittaisin jotain redlineä laatikkoon ja mobil vs600:sta perään. Korjaus manuaalissa kerrotaan molemmille täyttömääriksi 1,1 litraa, kuulostaa aika pienelle ainakin laatikossa Oisko kellään muita ehdotuksia öljyiksi tai kokemuksia litkuista kun ei viittis tehdä öljysulkeisia kahteen kertaan. Tänks vastauksista!
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Tuossa kuva kepistä ja sen osista...



    Päättele siitä mikä voisi olla kulunut...
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #3
      Samalla UUC Motorwerksin siirtohaarukka sinne, vahvistettu kahen puolen kiinnitetty, kun vakio on yhdeltä puolen vaan ja siksi siinä on välystä melkeen uudesta pitäen.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by _Dexi View Post
        Samalla UUC Motorwerksin siirtohaarukka sinne, vahvistettu kahen puolen kiinnitetty, kun vakio on yhdeltä puolen vaan ja siksi siinä on välystä melkeen uudesta pitäen.
        Mitäs tuommonen kustantaa? :think
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #5
          Originally posted by mailman View Post
          Mitäs tuommonen kustantaa? :think
          Mitä viimeksi UUC sivuja selailin niin taisivat siinä rapeat 100$ olla eli ei mikään järkyttävän hintanen edes.

          Järkyttävää sen sijaan on ko. firman asiakaspalvelu kun yritin itse tilata sieltä muutamia osia ja hermo meni ennenkun rahat siirtyi heidän tilille.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 597
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Originally posted by Dunky View Post
            Tuossa kuva kepistä ja sen osista...



            Päättele siitä mikä voisi olla kulunut...

            Ainakin E36:n vaihteensiirto tuli hyväksi seuraavasti:

            - vaihtamalla nuo plastic washerit eli siis ne muoviprikat (4 kpl; kuvassa nro 5)
            - vaihtamalla tuon kepin kuulan "laakerin" (kuvassa nro 3; muovia); vaihdoin tuon, koska vaihdoin vaihdekepin myös mutta tuskin haittaa muutenkaan eikä ole kallis; samalla kannattaa tuo kuula rasvata hyvin
            (- omaan laitoin Z3:n vaihdekepin - siinä on hiukan eri vipusuhde, mutta sillä on vaikutusta vain vaihdekepin liikkeisiin muttei tarkkuuteen sinänsä; harvinaisen halpa ja hyvä short shift...)
            - takakannakkeen voi vaihtaa (kuvassa nro 14), omaan en vaihtanut

            - laatikossa (omassa oranssitarrainen eli ATF) olen käyttänyt pääasiassa Mobilin synteettisiä ATF:iä; Kokeilin myös Redline MTL:ää urheilun vuoksi, mutta ei toiminut niin hyvin kuin Mobil. Tällä hetkellä Mobil 1 Synthetic ATF laatikossa (Dexron III), aikaisemmin ollut myös Mobil ATF SHC (Dexron IIE) ja se toimii myös. Tuo Synthetic ATF on paras toistaiseksi.

            - Ja oikeasti hyvin toimivan vaihteensiirron edellytys on myös toimiva kytkin, joten huolellinen ilmaus ja toimiva työsylinteri (ja pääsylinteri) auttaa. Näillä ei ole tietenkään vaikutusta vivuston väljiin, mutta takaa koko systeemin hyvän toiminnan.

            E

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 597
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Niin joo ja nuo osat ei ole mitenkään erityisen pahoja vaihtaa itse, jos auton saa (turvallisesti) ylös. Tietenkin kaikki auton alta tehtävät hommat on sinänsä viehättäviä, kun kuraa, öljyä ja muuta on silmät, korvat ja suu täynnä.

              Se vaihteensiirtimen kuulan "laakeri" pitää vaihtaa autosta sisäpuolelta (nuppi irti (voimaa ja nyppäys), vaihdekepin nahkasuojus, se äänieristysmuovi, kumikaulus ja sitten rupeaakin osat näkymään, "laakeri" irtoaa kiertämällä vastapäivään).

              Vaihteistoöljyjen täytön kanssa joutuu sitten keksimään jonkun tavan saada se öljy sinne laatikkoon. Koska ylämäkeen on paha kaataa, niin tarvitset jonkun systeemin millä sen saa pumpattua sinne, ellet sitten tee pitkää letkuviritystä ja kaada konetilan puolelta asti. Itse olen käyttänyt yleensä tippakannua, kun ei parempaakaan pumppumekanismia ole osunut käsille. Sormi väsyy mutta öljy menee laatikkoon. Jos vaihteisto on Getrag 250, niin se öljytilavuus on tosiaankin 1.1 litraa.

              E

              Comment

              • Gazolina
                Newbiemmer
                • Jul 2005
                • 14
                • Vantaa city

                #8
                Kiitoksia hyvistä neuvoista!

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎