Announcement

Collapse
No announcement yet.

528 e39 vcd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spatsi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 59

    528 e39 vcd?

    Terve!

    Foorumia jonkun aikaa selanneena päätin nyt itsekkin liittyä joukkoon ja kirjoittaa.

    Hankin kyseisen auton tovi sitten. Auto on vm 96. Päätin nyt ensimmäistä kertaa kokeilla miten auto lähtee valoista kun kytkin rempastaan täysillä ylös. No, eipä ainakaan kumi vinkunut. Aivan kuin kytkin olisi luistanut, mutta mielestäni auto kuitenkin kiihtyy normaalisti (olen kellottanut 6.xx 0-80). Lisäksi lähdön jälkeen sisälle tuli joku katku. Olisiko siellä sittenki rengas vähän pyörähtänyt. Haju ei kyllä mielestäni haissut kytkimen palamiselle (Isä ukon nissanista poltin aikoinaan kytkintä ajettaessa penkasta pois) mutta ei se nyt varsinaisesti kumiltakaan haissut.

    Voisi kuvitella että kun vajaa 200 kaakkia tönästään takapyörille paikaltaan lähettäessä niin rengas pyöris sen verta tyhjää että sen huomaakin.

    Foorumia selaillessa olen huomannut että en ole ainut ongelman kanssa, mutta muilla tuntuu luistoa tapahtuvan myös ykköseltä kakkoselle vaihettaessa?

    Havaitsin nyt ensimmäisen kerran kyseisen luiston. Oliko lähtö/tapahtuma niin rasittava kytkimelle että minäkin huomasin ensimmäisen kerran vcd:n olemassa olon? :think

    Lisättäköön tähän vielä että en ole huomannyt kytkimessä minkäänlaista luistoa jos esim. lähden risteyksestä/rampista ykkösellä räväkämmällä kaasulla, eli suoristan vaan nilkan ilman kytkimen kutittelua. Käännyttäessä risteyksessä/rampissa niin kyllä luistonesto vilkkuu aika tiuhaan. Auto käytäyttyy myös normaalisti 20-100 sprinteissä, näissäkään en ole huomannut kytkimenluistoa vaihettaessa ykköseltä kakkoselle. Onko se jo niin minimaalista että vaikea havaita?

    Liekkö johtuu siitä että en ole vcd:n vaikutusta huomannut koska kytkimen kanssa tulee vedäteltyä aika vähän.

    Auto on menossa ensiviikolla huoltoon muitten asioiden takia, kannattaisiko samalla vinkata että poistaisivat tuon vcd:n jos se nyt edes on siitä kiinni?

    Vastauksia odotellessa.

    Kiitos jo etukäteen!
  • Jesper
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1448

    #2
    Onnea AUTON hankinnasta
    ja tervetuloa foorumille!

    Minä väittäisin että kyseinen oire johtuu ihan normaalista kytkimen luistamisesta.

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Spatsi View Post

      Auto on menossa ensiviikolla huoltoon muitten asioiden takia, kannattaisiko samalla vinkata että poistaisivat tuon vcd:n jos se nyt edes on siitä kiinni?

      Vastauksia odotellessa.

      Kiitos jo etukäteen!
      Eli tarkoittanet CDV:tä (Clutch Delay Valve). Itsellä on uusi LuK:n kytkinpaketti autossa, enkä ole saanut kytkintä luistamaan millään (ainakaan että tajuaisi, esim rajussa 1->2 vaihdossa auto vaihto rykäisee auton rumasti eteenpäin ja ! vilkkuu asvalttisuorallakin hetken. En ainakaan itse ole ko. venttiiliä poistanut enkä usko muidenkaan sitä poistaneen auto oli näjet aika pappamalli ja on vieläkin. no 17" vanteet...

      Eli todnäk kytkin vaihtoon. Tietysti jos kytkin ei normaali ajossa luista varmasti eikä ole tarvetta älyttömästi räppäillä niin voihan sitä vielä lykätä. Itse ajelin 6kk sillai että vain rajussa vaihdossa kytkin jäi luistamaan (eli tässäkö se cdv sitten tuli mukaan?) enkä montaa kertaa edes viitsinyt tätä tehdä. Sittenhä se alkoi luistamaan jo arkisemmissa tilanteissa, ja sitten onkin jo kiire kytkinremppaan ettei esim vauhtipyörä kärsi.

      Kytkinremppa maksaa 190-350e osat (laadusta riippuen) plus 4-6h vaihtotyö
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • JonasG
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 2160
        • Porvoo/Helsinki

        #4
        Täällä on poistettu venttiili. Se auttoi ravistukseen liikkeelle lähdössä,laitoin myös korkeamman palikan kytkimen polkimen alle jotta kytkimen liikerata pieneni. Hyvä ja halpa modi.

        Comment

        • Spatsi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 59

          #5
          Originally posted by Alfredson View Post
          Eli tarkoittanet CDV:tä (Clutch Delay Valve). Itsellä on uusi LuK:n kytkinpaketti autossa, enkä ole saanut kytkintä luistamaan millään (ainakaan että tajuaisi, esim rajussa 1->2 vaihdossa auto vaihto rykäisee auton rumasti eteenpäin ja ! vilkkuu asvalttisuorallakin hetken. En ainakaan itse ole ko. venttiiliä poistanut enkä usko muidenkaan sitä poistaneen auto oli näjet aika pappamalli ja on vieläkin. no 17" vanteet...

          Eli todnäk kytkin vaihtoon. Tietysti jos kytkin ei normaali ajossa luista varmasti eikä ole tarvetta älyttömästi räppäillä niin voihan sitä vielä lykätä. Itse ajelin 6kk sillai että vain rajussa vaihdossa kytkin jäi luistamaan (eli tässäkö se cdv sitten tuli mukaan?) enkä montaa kertaa edes viitsinyt tätä tehdä. Sittenhä se alkoi luistamaan jo arkisemmissa tilanteissa, ja sitten onkin jo kiire kytkinremppaan ettei esim vauhtipyörä kärsi.

          Kytkinremppa maksaa 190-350e osat (laadusta riippuen) plus 4-6h vaihtotyö
          Jeps. Pitipä tuo käydä vielä kerran kokeilemassa onko tosissaan näin että kytkin luistaisi. Auto paikalleen, ykkönen kierrokset 5k ja kytkin suorilta ylös ja whuuuuum kylläpä luisti ja paljon! Tuntu että auto lähti huonommin mitä lähtee jos lipuu ykkösellä kävelyvauhtia ja siitä suoristaa nilkan. Tuntui kun kytkin olisi irrottanut kokonaisuudessaan vasta n. 1.5s päästä. (Tällä kertaa jäi kärkytkin tulematta, eli ei tainnut rengaskaan pyörähtään yhtään ylimääräistä kierrosta. ). Mutta jos otetaan taas esimerkki josta puhuin ekassa viestissä että otetaan ykkösellä abouttia rallaa rajottimeen ja nykästää kakkonen pesään en luistamista huomaa ja ottaa satkun kyllä ihan tehtaan ilmottamiin aikoihin.

          Autoon ei ole tietääkseni tehty kytkin remppaa kertaakaan ja on n. 190k mittarissa. Alla on 17" 235:set. Onko se vain todettava että nytton liikaa pitopintaa tiessä ja ilman kytkinremppaa/sirkkeleitten vaihtoa voi vinguttelut unohtaa.

          Asiahan ei sinänsä haittaa, että nyt ei jää lakua tonttiin, mutta olise aina kesän alkaessa muutaman kerran kiva nykäistä ja se, että tajunnassaan tietää että tarvittaessa kumit saa tonttiin jos mieli tekee. Taidan jättää yrittämättä vastaedes, tuskinpa tuo kovin hyvää tekee kytkimelle että se joka kerta luistaa tuollein.

          Heh, olipa hassu huomata tuossa autoa kenkiessä että laatikko muuttui paremmaksi (ykkönen menee silloin tällöin huonommin silmään, nyt meni koko ajon oikeen sutjakkaasti). Liekkö oli niin paljo adreja veressä että ei huomannut vai paraniko oikeasti

          Comment

          • jartsa02
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 1131
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Spatsi View Post
            Jeps. Pitipä tuo käydä vielä kerran kokeilemassa onko tosissaan näin että kytkin luistaisi. Auto paikalleen, ykkönen kierrokset 5k ja kytkin suorilta ylös ja whuuuuum kylläpä luisti ja paljon! Tuntu että auto lähti huonommin mitä lähtee jos lipuu ykkösellä kävelyvauhtia ja siitä suoristaa nilkan. Tuntui kun kytkin olisi irrottanut kokonaisuudessaan vasta n. 1.5s päästä. (Tällä kertaa jäi kärkytkin tulematta, eli ei tainnut rengaskaan pyörähtään yhtään ylimääräistä kierrosta. ). Mutta jos otetaan taas esimerkki josta puhuin ekassa viestissä että otetaan ykkösellä abouttia rallaa rajottimeen ja nykästää kakkonen pesään en luistamista huomaa ja ottaa satkun kyllä ihan tehtaan ilmottamiin aikoihin.
            Kyllä tässä nyt ennemmin on kyseessä toi CDV, joka aiheuttaa tuon luistamisen paikaltaan lähdössä kytkimen nosto tilanteessa. Jos kytkin ois oikeesti loppu ja se siellä luistais, niin se kyllä luistais sitten muittenkin vaihtojen yhteydessä. Toi CDV:n tarkoitus on nimenomaan juuri hidastaa kytkimen muitten osien toimmintaa siten että vaikka jalan nakkaa kytkin polkimelta sivuun ja se pomppaa ylös heti, nii kytkimen haarukka/painelaakeri-yhdistelmä liikkuu hitaammin ja tekee lähdöstä pehmeän.
            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by jartsa02 View Post
              Kyllä tässä nyt ennemmin on kyseessä toi CDV, joka aiheuttaa tuon luistamisen paikaltaan lähdössä kytkimen nosto tilanteessa. Jos kytkin ois oikeesti loppu ja se siellä luistais, niin se kyllä luistais sitten muittenkin vaihtojen yhteydessä. Toi CDV:n tarkoitus on nimenomaan juuri hidastaa kytkimen muitten osien toimmintaa siten että vaikka jalan nakkaa kytkin polkimelta sivuun ja se pomppaa ylös heti, nii kytkimen haarukka/painelaakeri-yhdistelmä liikkuu hitaammin ja tekee lähdöstä pehmeän.
              ...ja tarkoitushan on estää vetopuoleen+takakelkkaan/kiinnityksiin kohdistuvat shokki-iskut. e39:ssä kun kaikki tuennat+kiinnikkeet+tukipalkit on paperinohutta alumiinia, saa mm.jopa moottorin kiinnikkeen helposti murtumaan niin että "luiskauttaa" jalan kytkimeltä kun kieppejä koneessa on +3500rpm kun CDV on "deaktivoitu". Sama pätee perämurikan/kelkan ylimmäiseen kiinnikkeeseen joka harvoin murtuu kerrasta, mutta tällä saa myöhemmin pettävän murtuman alun kyllä aikaiseksi.
              Erityisesti vielä niin että takapyörät sutaistessaan alkavat hieman pomppimaan.

              Comment

              • Spatsi
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 59

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                ...ja tarkoitushan on estää vetopuoleen+takakelkkaan/kiinnityksiin kohdistuvat shokki-iskut. e39:ssä kun kaikki tuennat+kiinnikkeet+tukipalkit on paperinohutta alumiinia, saa mm.jopa moottorin kiinnikkeen helposti murtumaan niin että "luiskauttaa" jalan kytkimeltä kun kieppejä koneessa on +3500rpm kun CDV on "deaktivoitu". Sama pätee perämurikan/kelkan ylimmäiseen kiinnikkeeseen joka harvoin murtuu kerrasta, mutta tällä saa myöhemmin pettävän murtuman alun kyllä aikaiseksi.
                Erityisesti vielä niin että takapyörät sutaistessaan alkavat hieman pomppimaan.
                Eli tästä yhteenvetona. Kannattanee siis jättää CDV venttiili paikalleen ja pitää auto ehjänä. Tosiaan ei tuo vinguttelu niin tärkeätä ole että sen takia tarvitsee ruveta autoa hajottamaan. Eniten autossa arvostan ajettavuutta ja kiihtyvyyttä. Se jos kumipalaa on toissijainen asia.

                Comment

                • JonasG
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 2160
                  • Porvoo/Helsinki

                  #9
                  Kyllä sen venttiilin voi pois ottaa jos ajaa ihmisiksi ja ei polttele kumia päivät pitkät . Minulla kytkin toimii nyt paremmin ja mukavammin kuin venttiilin kanssa. Olen huomannut samoja ravistuksia muissa tourinkeissa mitä olen ajanut.

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by jartsa02 View Post
                    Kyllä tässä nyt ennemmin on kyseessä toi CDV, joka aiheuttaa tuon luistamisen paikaltaan lähdössä kytkimen nosto tilanteessa. Jos kytkin ois oikeesti loppu ja se siellä luistais, niin se kyllä luistais sitten muittenkin vaihtojen yhteydessä. Toi CDV:n tarkoitus on nimenomaan juuri hidastaa kytkimen muitten osien toimmintaa siten että vaikka jalan nakkaa kytkin polkimelta sivuun ja se pomppaa ylös heti, nii kytkimen haarukka/painelaakeri-yhdistelmä liikkuu hitaammin ja tekee lähdöstä pehmeän.
                    CDV sen aiheuttanee, mutta kytkinlevy on varmasti huono. (Ja viimeistään nyt on). Eli mun teoria on, että kytkin alkaa luistamaan näissä tilanteissa CDV:n takia kun levy alkaa olla finaalissa. Sittenkun se siitä hieman vielä kuluu (ja sehän kuluu kun sitä luistatetaan) niin alkaa kytkin luistamaan vitosellakin kiihdyttäessä jne ja sitten viimeistään levykauppaan ja nopeasti.
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by Alfredson View Post
                      CDV sen aiheuttanee, mutta kytkinlevy on varmasti huono. (Ja viimeistään nyt on). Eli mun teoria on, että kytkin alkaa luistamaan näissä tilanteissa CDV:n takia kun levy alkaa olla finaalissa. Sittenkun se siitä hieman vielä kuluu (ja sehän kuluu kun sitä luistatetaan) niin alkaa kytkin luistamaan vitosellakin kiihdyttäessä jne ja sitten viimeistään levykauppaan ja nopeasti.
                      Teoriassasi on perää, mutta CDV ei varsinaisesti aiheuta vikaa, vaan paremminkin korostaa sitä. Käsittääkseni tuo venttiili ei voi mennä tukkoon tai edes rikki.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • jartsa02
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 1131
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Alfredson View Post
                        CDV sen aiheuttanee, mutta kytkinlevy on varmasti huono. (Ja viimeistään nyt on). Eli mun teoria on, että kytkin alkaa luistamaan näissä tilanteissa CDV:n takia kun levy alkaa olla finaalissa. Sittenkun se siitä hieman vielä kuluu (ja sehän kuluu kun sitä luistatetaan) niin alkaa kytkin luistamaan vitosellakin kiihdyttäessä jne ja sitten viimeistään levykauppaan ja nopeasti.
                        Nii, en kyllä usko että CDV aiheuttaa sitä, mutta kyllä varmaan toi CDV aiheuttama luistaminen lisääntyy kun levy kuluu.

                        Mulla itellä silloin about 5 vuotta sitten kun ex-e39:stä poistin tuon venttiilin, nii luistaminen ennen poistoa oli suunnilleen tuota samaa tasoa kuin Spatsilla ja venttiilin poiston jälkeen se katosi .. ja sen perään ajoin sitten vielä n. 100tkm sillä samalla kytkimellä.
                        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                        Comment

                        • Alfredson
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2007
                          • 463
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by jartsa02 View Post
                          Nii, en kyllä usko että CDV aiheuttaa sitä, mutta kyllä varmaan toi CDV aiheuttama luistaminen lisääntyy kun levy kuluu.

                          Mulla itellä silloin about 5 vuotta sitten kun ex-e39:stä poistin tuon venttiilin, nii luistaminen ennen poistoa oli suunnilleen tuota samaa tasoa kuin Spatsilla ja venttiilin poiston jälkeen se katosi .. ja sen perään ajoin sitten vielä n. 100tkm sillä samalla kytkimellä.
                          Niin tuota juuri meinasin, eli levy on huono, mutta ilman venttiiliä ei välttämättä luistaisi... eli venttiili "aiheuttaa"
                          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                          Comment

                          • Spatsi
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 59

                            #14
                            Originally posted by JonasG View Post
                            Kyllä sen venttiilin voi pois ottaa jos ajaa ihmisiksi ja ei polttele kumia päivät pitkät . Minulla kytkin toimii nyt paremmin ja mukavammin kuin venttiilin kanssa. Olen huomannut samoja ravistuksia muissa tourinkeissa mitä olen ajanut.
                            Mitä tarkoitat tuolla ravituksella? Millä tavalla auto oireili lähdöissä venttiilin kera? Olen vähän kahen vaiheilla tuon venttiilin kanssa nyt. :think Periaatteessa kun se toimii normaali ajossa niinkuin pitääkin ja luistaa ainoastaan tuollasissa burnaus "yrityksissä" niin samahan se on että venttiili pysyy paikallaan. Vaihtaa kytkimen sitten kun rupee luistamaan arkisemmassakin ajossa. Eiköhän tuolla vielä suhkot paljon aja jos ei ihan uhallaan sitä käy särkemään.

                            Mitenkäs muuten kun olen lueskellut että sitkun se rupee luistamaan kunnolla ni se voi tapahtua ihan yks kaks? Eli lähte kauppa reissulle ni vielä ekan korttelin pelaa hyvin mut sit häviää tunto kytkimestä ja luistaa niin helv*****. Vai kuluuko kytkin pikkuhiljaa että kerkee vähän ennakoimaanki sitä vaihtoa? Onko se ennakointi vara juurikin nyt tässä tilanteessa?

                            Comment

                            • kt10734
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 370
                              • Uusimaa

                              #15
                              e36

                              "OT": Ihan vaan mielenkiinnosta: onko e36 328i -96 vastaavanlainen CDV?

                              Entä onko vauhtipyörä todellakin niin painava tässä autossa, että kierrokset laskevat "aika" hitaasti joutokäynnille kierrättämisen jälkeen vai onko kyseinen hitaus tehty ruiskun ohjauksella? Joskus tuntuu vaihdoissa, että olisi mukavampi nopeampi kierrosten lasku.
                              Last edited by kt10734; 19-05-2008, 17:32.


                              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎